hur svänga i högfartskurvor?

Vobbel på motorvägen, jag håller utan problem 260 i den tjataste svängen på motorvägen Nynäshamn-Stockholm och det är ju helt ordamatiskt?. Din bakdämpare kanske e dålig, chassiet på min gamla 1100R gungade oroväckande i högfartskurvor och den dämpen va nog inte helt frisk?. :confused:

Last edited:
cRoC skrev:
Så han ska släppa styret eller ställa sig på sadeln i en kurva i 200 knyck ?:>
Jepp, man skall testa allt en gång.

Jag tror att bmwnisse skojar lite med oss. Och gör det bra. :D

Hightuned skrev:
Vobbel på motorvägen, jag håller utan problem 260 i den tjataste svängen på motorvägen Nynäshamn-Stockholm och det är ju helt ordamatiskt?. Din bakdämpare kanske e dålig, chassiet på min gamla 1100R gungade oroväckande i högfartskurvor och den dämpen va nog inte helt frisk?. :confused:

fan nu börjar jag undra om det ändå kanske är något fel på min hoj. jag ska ta och kolla det där med retur och lite sånt idag.

tyvärr fick jag inte med någon instruktionsbok till hojen så jag vet inte vilka inställningar det ska vara.
om det är någon här som har en instruktionsbok till en sån hoj som jag har, suzuki gsx-r 750 årsmodell 88 så kan du väldigt gärna få ta en titt i boken och berätta vad det ska vara för inställningar.

jag väger 80kg.

jag måste passa på och tacka för alla bra och seriösa svar. i vanliga fall brukar det bara bli en massa moralskit så fort man skriver att man har kört över 200.

jag ska skaffa en nyare hoj nästa år, men detta år har jag inte råd tyvärr.

Re: Re: Jaha

Catman skrev:
I övrigt tycker jag denna tråd mest verkar vara ett spam.
Kolla undertexten....
Jag skulle inte vilja möta denna killen på ett vobbelstaket i 200+.
Att sen inte ha en blekaste om fjädringsinställningar eller vad de gör för hojen :skrämd :skrämd .

nej jag blir mer o mer övertygad om att denna tråden är ett försök till spam eller bara för att reta upp folk.

OM du verkligen har fjädringsproblem, skriv då under racingforumet där det finns kunnigt folk ang fjädring.

jag förstår inte hur man ska kunna ha full koll på alla fjädringsinställningar och sånt på hojen direkt. detta hade väl inte ni heller någon koll på i början?

känns som att jag inte behöver skriva i racingforumet för jag har fått så många bra svar här.

Lasker skrev:
motstyr gör man man väl ändå bara i ingången på kurvan sen medstyr man , annars åker man på sladd .

Har för mig att det konstaterades i motstyrnings tråden.

sen medstyr man kraftigt om man vill flippa hojen i typ en s kurva

Samt att man motstyr om man vill ändra kurs under kurvans gång eller medstyr om man ska åt andra hållet så att säga.

Men men jag kan ha fel......

Det kan du definitivt ha. Fel alltså. Fantastisk tråd det här, för övrigt.

Du skrev att däcken var klistriga och att det kanske står racing på dom. Men mjuka racing däck kan orsaka väldiga styrvobbel på gata. Bara ett tips.. Av en som aldrig tänker åka gata med intermidate på hojen.

du Ylle jag kan inte få någon av dina hojar? du behöver väl inte ha tre.. :D

håkanolsson skrev:
Om man trycker på styret och håller mot med fotpinnen eller trycker på fotpinnen och håller mot med styret blir ju resultatet lika. Den gamle Newton...

Ja, men styret kan vridas och fotpinnarna sitter fast, så det går nog inte bara att vända på tillvägagångsättet...

Edit: Okej, jag fattar hur du tänker. Så är det säkert, men det måste ju vara bättre att trycka på styret direkt än att indirekt påverka det genom att trycka på fotpinnarna. Verkar idiotiskt tycker jag...

Last edited:
valmers skrev:
Det kan du definitivt ha. Fel alltså. Fantastisk tråd det här, för övrigt.

Jahapp men min hoj styr snabbt som attan så då gör väl jag antagligen hyffsat rätt ändå, fast jag inte riktigt fattat hur.

:tummenupp

Edit: WARNING: THIS VEHICLE COUNTER-STEERS. IF YOU DO NOT UNDERSTAND COUNTERSTEERING DO NOT RIDE. SEEK THE HELP OF A QUALIFIED PROFESSIONAL INSTRUCTOR. :mattias

Bj.O.rn skrev:
Låter illa, men jag blir orolig.. för mycket fart, för lite koll..

/B

Du blir orolig, jag också.
Men vissa mindre snälla och tillochmed elaka människor skulle nog kalla det evolution enligt Darwin. Det är säkert varit nån som sagt eller tänkt det redan skulle jag tro.

Hightuned skrev:

Håller med till fullo 260 inga problem med min gixxer 750(mellan Nynäs. och Sthlm.) -98'a som din.
Helt klart ska du kolla igenom din hoj. Provade en polares Ninja 6'a vobblade också..
Fixa hojen så enkelt är det. Ta hjälp av någon kunnig som får kika på den.

/Anders

Ang väghållning:

Vobbel med Gixxer:
De flesta vet att en frisk Gixxer beter sig stadigare än en gammal Katana. Min har dessutom av tidigare ägare begåvats med framdel från GSX EF = 16" framhjul. Trots detta har jag åkit 250+ blås på E20 Eskilstuna -> Kjula, vägen har skarver överallt och svänger friskt i höga farter = skapligt nedlägg. Inte en tendens till vobbel. En Gixx som vobblar strax ovanför 200 _måste_ vara redigt sliten. Styrlager, dämpare, svinglager, kass tofflor (dvs skumt slitage) eller liknande.

Bj.O.rn skrev:
"Tror, tyvärr, att det här kommer sluta med en svart rubrik... "
Japp. Det tror jag med. Fick en känsla av det redan då det frågades här på SH om att köra hoj oförsäkrat. Guess by who.

Mavve skrev:
".... träna i lägre hastigheter först och jobba dig uppåt."
Japp igen. Börja måttligt och öka succesivt. Jag tror inte att nån i hela världen har blitt riktigt bra på hojåka under en enda säsong. Det tar år att lära sig åka riktigt fort. Det jag då menar är att behärska hojen ordentligt i riktigt höga farter. Och jag säger inte att jag gör det. :-)
Edit: Att kunna krana ur fullt rakt fram är ljusår från att _behärska_ i höga farter.

bmwjohan:
Jag blev (som du säkert minns) _riktigt_ irriterad när du yrade om att köra ofösäkrat men inte ens jag vill läsa svarta rubriker om dig så därför vill jag föreslå att du:
1. Fixar knarren.
2. Börjar lugnt och ökar successivt.
3. Testar banåka. Otroligt bra träning med väsentligt mindre risker än i trafiken. Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att det inte är så mycket farligare än att åka lugnt och stilla till och från jobbet (för föraren, det kan vara farligt för knarren). Och sååå roligt!

Last edited:
Jag skulle vilja se en film på en hoj som kör i en vid åtta i hög fart, med kameran riktad mot styrkronan för att se åt vilket håll den pekar.

Inte så att jag tvivlar på motstyrning men det skulle va kul att se.

Hmm.. det får bli nästa film projekt........... :tummenupp

Re: Ang väghållning:

Robban_C skrev:
Vobbel med Gixxer:
De flesta vet att en frisk Gixxer beter sig stadigare än en gammal Katana. Min har dessutom av tidigare ägare begåvats med framdel från GSX EF = 16" framhjul. Trots detta har jag åkit 250+ blås på E20 Eskilstuna -> Kjula, vägen har skarver överallt och svänger friskt i höga farter = skapligt nedlägg. Inte en tendens till vobbel. En Gixx som vobblar strax ovanför 200 _måste_ vara redigt sliten. Styrlager, dämpare, svinglager, kass tofflor (dvs skumt slitage) eller liknande.

Bj.O.rn skrev:
"Tror, tyvärr, att det här kommer sluta med en svart rubrik... "
Japp. Det tror jag med. Fick en känsla av det redan då det frågades här på SH om att köra hoj oförsäkrat. Guess by who.

Mavve skrev:
".... träna i lägre hastigheter först och jobba dig uppåt."
Japp igen. Börja måttligt och öka succesivt. Jag tror inte att nån i hela världen har blitt riktigt bra på hojåka under en enda säsong. Det tar år att lära sig åka riktigt fort. Det jag då menar är att behärska hojen ordentligt i riktigt höga farter. Och jag säger inte att jag gör det. :-)
Edit: Att kunna krana ur fullt rakt fram är ljusår från att _behärska_ i höga farter.

bmwjohan:
Jag blev (som du säkert minns) _riktigt_ irriterad när du yrade om att köra ofösäkrat men inte ens jag vill läsa svarta rubriker om dig så därför vill jag föreslå att du:
1. Fixar knarren.
2. Börjar lugnt och ökar successivt.
3. Testar banåka. Otroligt bra träning med väsentligt mindre risker än i trafiken. Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att det inte är så mycket farligare än att åka lugnt och stilla till och från jobbet (för föraren, det kan vara farligt för knarren). Och sååå roligt!

den vägsträckan du körde på, eskilstuna->kjula på e20, det var den jag var ute och brännde på.

jag har lödit på rätt friskt på 90 vägar men där tycker jag att den beter sig bra. där motstyr jag med rätt hårt tryck på styret och lägger ner mycket mer. det är en annan sak tycker jag. för att kunna träna på dessa kurvor tycker jag att man måste åka 200+.
men jag får nog ta och kolla in hojen till att börja med.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti