hur svänga i högfartskurvor?

tycker faktiskt att dte e skillnad på att prova sig fram på bana än att prova sig fram på väg..... vet inte men det kan bli riktigt del m räcken å skog å sånt :crash

toca1 skrev:
tycker faktiskt att dte e skillnad på att prova sig fram på bana än att prova sig fram på väg..... vet inte men det kan bli riktigt del m räcken å skog å sånt :crash

Man behöver ju inte köra som en idiot bara för att man provar förändringar på fjädringen på landsväg. En lagom kurvig väg som man kan och kör med insidan av huvudet och gör som Trollis skriver.
1. Skriv upp grundinställningen.
2. Ändra en sak i taget och skriv upp förändringen.
3. Är du nöjd så kan du prova mera och är du missnöjd så går du tillbaka.

Man kan även tänka på att ska ändra fler än ett snäpp eftersom det på många hojar inte blir särskilt stora förändringar vid så små förändringar. Ändra kanske fyra snäpp och blir det sämre så går man tillbaka två och kanske når man en lagom kompromiss till slut.

Jo visst

Men prova.
Sen så ska man inte pressa på gata det slutar bara illa.

Men har du broblem när kör fort(alltså inte ban fart) på gata så prova att ändra.
Hojarna är byggda för en normperson, alla stämmer inte in på denna, dessa har problem även när det går lungt.
Tex jag väger ca 60kg, alla cycklar jag provat känns knepiga för mig, men skruva lite så är det inga problem.

Ska man prova sina inställningar så måste man ju testa dom på riktigt,,, dvs seriöst inspirerad körning,,, annars så märker man ju ingen skillnad. Naturligtvis reserverar jag mig för alla ev felaktigheter i detta inlägg

Som tidigare nämnts i tråden så pratar vi om farter i över 200 å det skulle ju vara tråkigt att då innse att; Jävlar det blev fel :crash !!!

Skämms

toca1 skrev:
Ska man prova sina inställningar så måste man ju testa dom på riktigt,,, dvs seriöst inspirerad körning,,, annars så märker man ju ingen skillnad. Naturligtvis reserverar jag mig för alla ev felaktigheter i detta inlägg

Som tidigare nämnts i tråden så pratar vi om farter i över 200 å det skulle ju vara tråkigt att då innse att; Jävlar det blev fel :crash !!!

Jo visst är det lite tokigt, men har du redan sådan problem så kan inte lite justering göra når skada, eller :rolleyes:

Men tycker din inställning är helt fel, om du tycker din hoj funkar som en dröm så har jag kanske fel.

Men bara på kul prova att ställa om dämparen lite å se, du kommer å märka skillnad, även om du åker sakta kommer du märka skillnad.

Men det har säkert å göra med nåe psykiske att göra, jag tänker " där finns en skruv att skruva på undrar vad som händer då"

Man lär sig efter ett tag :p

Men sen så får man bara åka som max 110km/h (vissa ställen 120km/h?)

bmwjohan skrev:
jag kör en suzuki gsx-r 750 årsmodell 88

jag skrev en sån där jävla japansk dödsmaskin i min profil bara för att det låter kul. jag läste en insändare i den lokala tidningen en gång när det var en gubbe som spydde galla över sporthojar. han kallade dom för "dom där jävla japanska dödsmaskinerna"
Där har vi problemet, denna hoj kallas även för vobbelstaketet, jag är en inbiten old gixxer fan men inser att evolutionen rular. skaffa en ny räcer så slipper du styrfrossa och vobbel.

var glad att du kan köra motorväg överhuvudtaget (hmm)
skulle jag köra motorväg skulle jag bli en sån där jättefinmotorhuvsprydnadsommanbaraserpårollsroyser :crash

//Niklas

Det kanske är som GSXR1100R säger, men kolla villka fjädringsinställningerna är original (instruktionsbok eller någon fin sida på nätet???) och jämför med dom du har.
Det är inte ovanligt att någon gammal ägare skruvat hit och dit, och han kanske var 150+ eller inte kunde någonting. Så original är alltid bäst att börja från!

Re: Mcb

TroLiS skrev:
Som jag skrev så har vi alla lite olika körstilar.
Alla motstyr, annars svänger det ju inte.
Men man ska inte trycka på mera och mera, samt lite till.
Har nog provat och lärt mig genom åren å för mig passar det inte att trycka styre, jag kör trycka fotpinne samt flyttar häcken lite.

Har iaf funkat för mig i ca 15 år så inte har jag helt fel.

Men som sagt alla kör på det sättet som passar dom.

Det händer ingenting om man trycker på fotpinnen. :fakta
I vad du än gör på hojen så styr den bara rakt fram TILLS du flyttar styret.
Att du tror att du trycker på fotpinnen och får den att svänga är för att när du trycker på fotpinnen drar tex din ena arm mer i styret som får hojen att lägga sig.

Jag har provat detta med att trycka på pinnen och jag kan STAMPA på höger pinne, men svänga hur mycket vänster som helst.

Man motstyr när man kör motorcykel.
Hojen styr endast i den riktningen som styret pekar åt om man krypkör.

750RR

Jaha

Visste, tex när du är ute å trampar på din tramphoj int´fan tänker du på att motstyra då eller ??
Måste du hela tiden tänka på att motstyra så då är du helt fel ute.
Kan ge mig fan på att du motstyr åt fel håll när du trycker med fotpinnen, det är en ganska narturlig sak att göra faktiskt.

Men men vad vet jag, enda jag vet är att jag åkte fort i SO å SM när det begav sig.

PS
Glass är gottigott gott
DS

Re: Jaha

TroLiS skrev:
Men men vad vet jag, enda jag vet är att jag åkte fort i SO å SM när det begav sig.

vilka år och vilken klass???
Kanske mött/sett dig då jag körde SP250 97-00

I övrigt tycker jag denna tråd mest verkar vara ett spam.
Kolla undertexten....
Jag skulle inte vilja möta denna killen på ett vobbelstaket i 200+.
Att sen inte ha en blekaste om fjädringsinställningar eller vad de gör för hojen :skrämd :skrämd .

nej jag blir mer o mer övertygad om att denna tråden är ett försök till spam eller bara för att reta upp folk.

OM du verkligen har fjädringsproblem, skriv då under racingforumet där det finns kunnigt folk ang fjädring.

Re: Jaha

TroLiS skrev:
Visste, tex när du är ute å trampar på din tramphoj int´fan tänker du på att motstyra då eller ??
Måste du hela tiden tänka på att motstyra så då är du helt fel ute.
Kan ge mig fan på att du motstyr åt fel håll när du trycker med fotpinnen, det är en ganska narturlig sak att göra faktiskt.

PS
Glass är gottigott gott
DS

Allvarligt så tänker jag på motstyrning ibland när jag cyklar bara för att det är en kul grej :p

Man bör nog inte fästa sig vid tanken på motstyrning hela tiden så fort man svänger. Detta är nånting man bör kunna till paniksituationer då man bara måste till höger tex...... sen säger hjärnan att dra styret till höger och sen PANG!!! :(

Man ska ha det i ryggmärgen.
Detta har säkert du, men du fäster dig vid att du svänger på hojen via fotpinnen. Det är väl din stil då och så länge du kan svänga utan att trilla så :tummenupp

750RR

I det här fallet är jag beredd att tro på TroLis efter att ha sett hans framfart. Ser ruskigt kontrollerat och snyggt ut :tummenupp
Sen att jag personligen inte använder mig av "tryck på fotpinnen" principen (medvetet i alla fall) har inte med saken att göra, alla har vi olika körstilar.

Högfartsböjjar som du beskriver är knappt några svängar att prata om, sitt kvar och motstyr en skvätt så ska det inte vara några problem, du behöver inte slita sönder styret, ta det vackert!!
I 200+ på landsvägen däremot tycker jag personligen att det bekvämaste sättet att att sig fram på är att hänga av med arslet, känns mycket mer kontrollerat, framförallt om vägen är lite "skumpig".
Sen hänger jag alltid ut arslet vid inspirerad körning - min körstil. Testa olika stilar, det lönar sig.
Och efter att ha läst diverse inlägg av dig är jag beredd att påstå att du SKA byta körstil :skrämd

Slutade precis -96

PGA av uteblivwn spons :mad:
En sponsor fic´xade fram en 96 kittad å klar för småpengar.
Men som du vet så racar man upp alla penger.
Slutade tävle -96 betalat klart på alla lån för tävling -01.
-02 köpte gathoj :rolleyes:

Mavve
Jo du har så rätt, alla kör olika.
Men man ska inte behöva tänka på att motstyra för då motstyr man redan för mycke, äru me hur jag tänker ??
Jag har sett några gatåkare åka i baken pga motstyrning, man har till och och med sett hur dom brutit i styret.
Därav min agg emot det :rolleyes:
Samt egen erfarenhet

Om man trycker på styret och håller mot med fotpinnen eller trycker på fotpinnen och håller mot med styret blir ju resultatet lika. Den gamle Newton...

Re: Slutade precis -96

TroLiS skrev:

Mavve
Jo du har så rätt, alla kör olika.
Men man ska inte behöva tänka på att motstyra för då motstyr man redan för mycke, äru me hur jag tänker ??

Jag e med :tummenupp
tycker likadant.

750RR

eller som jag sa till mavve idag om motstyrning: "när det går för fort tänker jag bara, det kan gå fortare här MERA GAAAAAS" och lutar mer... så gör jag iaf. tänker väl inte så mycket längre på att styra åt fel håll, har däremot gjort så i flera år på alla möjliga varianter av cycklar.

vadå bromsa på motorvägen? körde hela vägen från HBG (från mavve) hem till mig Halmstad, och tyckte endast jag behövde bromsa en gång, det var när vägen var för ojämn och helt plötsligt blev till en backe som svänger höger.. annars går det fint att ligga på motorvägen med 6:ans växel i på full gas, sånt gör jag hela tiden. (glömm inte bort mig, ni vet vad som kan hända)

Asylum_Nakaza skrev:
eller som jag sa till mavve idag om motstyrning: "när det går för fort tänker jag bara, det kan gå fortare här MERA GAAAAAS" och lutar mer... så gör jag iaf. tänker väl inte så mycket längre på att styra åt fel håll, har däremot gjort så i flera år på alla möjliga varianter av cycklar.

vadå bromsa på motorvägen? körde hela vägen från HBG (från mavve) hem till mig Halmstad, och tyckte endast jag behövde bromsa en gång, det var när vägen var för ojämn och helt plötsligt blev till en backe som svänger höger.. annars går det fint att ligga på motorvägen med 6:ans växel i på full gas, sånt gör jag hela tiden. (glömm inte bort mig, ni vet vad som kan hända)

mavves nu sönderkörda BMW 528 drog Asylum_Nakasas hoj :squid

Jag bromsade oxå bara en gång på vägen upp till dig asyl och det var ju när det hade stannat en lastbil i högerfilen som bara stod där :skrämd Hjärtat sa ifrån att det fanns kan jag ju säga..... Nånting som står stilla talar verkligen om att man ligger i 260 med en bil.
Kör lugnt alla, speciellt du BMWjohannissen..... du verkar inte helt 100 på vad du sysslar med.... träna i lägre hastigheter först och jobba dig uppåt.

750RR

motstyr gör man man väl ändå bara i ingången på kurvan sen medstyr man , annars åker man på sladd .

Har för mig att det konstaterades i motstyrnings tråden.

sen medstyr man kraftigt om man vill flippa hojen i typ en s kurva

Samt att man motstyr om man vill ändra kurs under kurvans gång eller medstyr om man ska åt andra hållet så att säga.

Men men jag kan ha fel......

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...