hur svänga i högfartskurvor?

toca1 skrev:
Om vi säger såhär... på motorväg (förtsätter att det är det) så har JAG inga probs med att svänga i låt säga 240-280... Jag tror att din hoj bör ses över om den börjar vobbla i så låga farter,, jamenar 200..... det e inte mycket.

ha ha.. 280 i kurvorna. fan va läckert. dig skulle man vilja ha med när vi är ute och filmar fortkörning :tummenupp

Re: Re: hmmmm

McB skrev:
Jag ska inte kommentera det här med mer än att du faktiskt har fel. Läs igenom tråden om motstyrning så kommer du troligen på andra tankar.

Håller med McB,,, fotpinnar å skit kan du glömma,,,, MOTSTYRNING e det som gäller.... Kör du bana så kan du börja kasta ut arslet men det e FRUKTANSVÄRT sällan det behövs på landsväg.....

Mvh

triple skrev:
Vilken ”japansk dödsmaskin” är det du har? Moddar?

En ZX12R är stabilare än en R1:a t.ex. Har du R1 SKALL du ha styrdämpare :fakta

jag kör en suzuki gsx-r 750 årsmodell 88

jag skrev en sån där jävla japansk dödsmaskin i min profil bara för att det låter kul. jag läste en insändare i den lokala tidningen en gång när det var en gubbe som spydde galla över sporthojar. han kallade dom för "dom där jävla japanska dödsmaskinerna"

Mcb

Som jag skrev så har vi alla lite olika körstilar.
Alla motstyr, annars svänger det ju inte.
Men man ska inte trycka på mera och mera, samt lite till.
Har nog provat och lärt mig genom åren å för mig passar det inte att trycka styre, jag kör trycka fotpinne samt flyttar häcken lite.

Har iaf funkat för mig i ca 15 år så inte har jag helt fel.

Men som sagt alla kör på det sättet som passar dom.

Bingo skrev:
Testa lite olika varianter. Vobblet beror kanske på att du omedvetet rycker och drar i styret. Prova att släppa ena handen. Funkar inte det kan du släppa med båda händerna så kanske det lugnar ner sig. Annars kan du prova att stå upp i sadeln... Eller nåt. Om du har räcket i ytterspår kan du surfan hårt på knäpucken. Det blir mycket bättre grepp eftersom du har tre kontaktytor mot asfalten ---> inte så stor risk att du halkar in i räcket. I värsta fall får du väl gasa upp dig till 260. :tummenupp

ha ha.. det där med att skrapa med knäpucken mot räckena var en lysande idé :D

MrGooFy skrev:

Vad skall man svara på det?

kanske för att det behövs... liksom...
Det är ju ganska lätt att den börjar skaka på huvudet, och om man nu inte gillar det så... Oftast klarar det sig, MEN det räcker med EN gång för att man skall ligga i skogen...

Don Quixote skrev:
Tycker det later helsjukt ditt snack om vobbel. Kolla styrlager, byt framdaeck, kolla daeckstryck och ta din parkinson-medicin sa ska det nog inte vobbla laengre. Aer hojen bara raett instaelld sa ska sanna kurvor du snackar om inte vara nagra problem. Du sa i en tidigare traad att du maste ligga och motstyra hela tiden annars reser sig hojen upp. Samma problem hade jag med ett illa felslitet framdaeck. Nytt daeck och det var en helt annan historia.

däcken är superfräscha. fullt mönster och inte slitna någonstans. klistriga och härliga. tror till och med att det står "racing" på dom :D

jag kör med 2,5 fram och 2,8 bak. trycket i däcken alltså.

jag tycker att jag har kollat styrleder och sånt och allt verkar helt ok.

det som händer om jag inte motstyr hela tiden är att den börjar vobbla direkt.

bakdämparen då ??

har du spännt fjädern hårt ??
eller retur för lös ??

annars är mitt förslag att skruva in retur några klick, eller mer.

låter nästan som din bakdämparer är i toppläge, har du nåe spel när den står obelastad, alltså att du kan lyfta den lite i bak innan hjulet släpper från baken(dålig förklaring på sag).

McB skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Om kurvorna går att ta i 200+ utan att lägga ned så värst mycket, nöj dig då med det.

Du motstyr alltíd, även om det inte blir några knäskrap. För att svänga lite, tryck lite. För att svänga mer, tryck mer. Ju fortare man kör, desto mer måste man lägga ner och desto mer måste man motstyra. Tycker du att nedlägget blir för litet? Kör fortare.

Förstår fortfarande inte vad du menar, just därför som jag svamlar.

kurvorna jag snackar om är alltså såna kurvor som det finns på 110 vägar. dom flesta 110 vägar brukar väl se hyfsat lika ut.

man behöver inte lägga ner, men man behöver luta lite och vips... vobbel

Re: bakdämparen då ??

TroLiS skrev:
har du spännt fjädern hårt ??
eller retur för lös ??

annars är mitt förslag att skruva in retur några klick, eller mer.

låter nästan som din bakdämparer är i toppläge, har du nåe spel när den står obelastad, alltså att du kan lyfta den lite i bak innan hjulet släpper från baken(dålig förklaring på sag).

sånt här har jag inte någon koll på. får väl ta och undersöka.

jag vet inte ens hur man spänner fjädrar och gör dämarna styvare och sånt.

jag ska kolla det där spelet när jag lyfter baken. ska kolla det imorgon.

vad är retur?

bmwjohan skrev:
kurvorna jag snackar om är alltså såna kurvor som det finns på 110 vägar. dom flesta 110 vägar brukar väl se hyfsat lika ut.

man behöver inte lägga ner, men man behöver luta lite och vips... vobbel

Då låter det onekligen som om du har nåt problem med din hoj

Tror, tyvärr, att det här kommer sluta med en svart rubrik... :eek:

/B

jo

Du har retur dämpning på dämparen den bestämmer hur fort/sakta dämparen ska gå upp efter den blivit ihoptryckt.

Du har väll instr. boken kvar, för jag kommer inte ihåg hur det var på din hoj riktigt. Men det brukar alltid vara så att retur skruven sittter längst ner på dämparen. det är vanlig gänga på den så att skruva åt den blir att den returnera saktare(det du ska göra).
Men det verkar inte som om du har rört dessa grejor, då rekomenderar jag dej att ställa in allt efter instr.boken.
kan var att tidagare ägare har varit å pulat :rolleyes:
Har du fortfarande problem så är det bara att PM

Föresten du är väl ingen sånadär biff va typ +100kg eller nåe liknande ?

ska man inte vara fruktansvärt försiktig med iställningar på dämpare/fjädrar när man inte kan?? Jag skulle INTE skruva på mina utan hjälp (jag e lite fjollig kanske :-( )

toca1 skrev:
ska man inte vara fruktansvärt försiktig med iställningar på dämpare/fjädrar när man inte kan?? Jag skulle INTE skruva på mina utan hjälp (jag e lite fjollig kanske :-( )

jo, har man inte full koll på vad man sysslar med så ska man ge fan i det. Jag skulle aldrig få för mig att skruva utan "experthjälp" på min hoj.

just ;)

toca1 skrev:

Men hur ska du annars lära dig :confused:

Det är bara att läsa lite, tex på Öhlins hemsida sen prova lite fram och tillbaka.
Men kom ihåg att skriva upp alla inställningar ni hade innan.
Jag brukar skriva upp inst. sen kör lite och skriver en komentar, ändrar, provar å skriver komentar.
Till slut har man lite kött på benen så att säge, alltsp try and error. Then the big CRASCH :rodnar

Har tävlat i RR några år å jag lärde mig saker å ting på detta sätt.
Var aldrig rädd att ändra saker å ting bara du vet hur du får allt att vara som det var innan du började pula.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti