Hur stark är egentligen en BMW 320?

Du är mest bara dum i huvudet faktiskt, och jag tänker aldrig mer bry mig om dina svar. Jag vet hur växlarna ligger i en bil, och har dessutom kört lastbil i 5 år, så jag fattar mig på lägena i en låda. Håll inte på att dumförklara mig, det är bara löjligt.

Nu vet jag inte hur jag skall svara.:confused:

Jag utgick från att du överdrev för att få en poäng, kanske skulle förtydligat med en huvudfoting, men så här i efterhand var det nog tur då den skulle förstärkt din reaktion.

Nu när du överreagerar så kapitalt börjar jag på allvar undra om du verkligen tror att en Opel varvar sex tusen på fyran i sjutti.

Att du kört lastbil bevisar tyvärr ingenting om dina körkunskaper, det borde du veta då varit omgiven av liknande yrkesutövare.

Om jag får yttra mig så tycker jag en 320 är ganska trött faktiskt.
Bensin alltså.

Nu vet jag inte hur jag skall svara.:confused:

Jag utgick från att du överdrev för att få en poäng, kanske skulle förtydligat med en huvudfoting, men så här i efterhand var det nog tur då den skulle förstärkt din reaktion.

Nu när du överreagerar så kapitalt börjar jag på allvar undra om du verkligen tror att en Opel varvar sex tusen på fyran i sjutti.

Att du kört lastbil bevisar tyvärr ingenting om dina körkunskaper, det borde du veta då varit omgiven av liknande yrkesutövare.

Jag tror inte, jag har upplevt det. "Nära 6000" skrev jag, kan väl ha varit 5500 också. Men det kvittar, för så var det. Du vet ju ingenting om bilen i fråga. Den kanske inte gick som den skulle, och det är ju bra i så fall, för ska den gå så är det ju katastrofalt. Tror du jag sitter och ljuger? Vad skulle det ge mig? Absolut ingenting.

Jag tror inte, jag har upplevt det. "Nära 6000" skrev jag, kan väl ha varit 5500 också. Men det kvittar, för så var det. Du vet ju ingenting om bilen i fråga. Den kanske inte gick som den skulle, och det är ju bra i så fall, för ska den gå så är det ju katastrofalt. Tror du jag sitter och ljuger? Vad skulle det ge mig? Absolut ingenting.

Tror inte du ljuger ett dugg, men den Opeln måste vara ett unikum.

Reglerat farten med koppling :brynad?...låter ju som den slirat på kopplingen.

Får passa på nu när det ser lite tomt ut tidigare i tråden... :tungan

Ok, här kommer lite åsikter:

Med tanke på att du ska:
*plugga (csn i 3-5 år?)
*troligtvis inte ska dra någon häst förutom några enstaka gånger
*inte vill eller kan ta lån för bil
*kör uppskattningsvis 2500-3000 mil om året

så skulle jag välja en.... *trummvirvel* Toyota aygo.

För de pengarna och bekymmer du kommer att spara på att låta bli bmw har du råd att hyra eller kanske låna någon kompis bil de tillfällen du behöver dra ett hästsläp.

Finns roligare saker att spendera csn-pengar på än att plöja ned dem i en onödig dyr bil.

Är Bmw det enda alternativet så kan du hoppa över inlägget. ;)

Får passa på nu när det ser lite tomt ut tidigare i tråden... :tungan

Ok, här kommer lite åsikter:

Med tanke på att du ska:
*plugga (csn i 3-5 år?)
*troligtvis inte ska dra någon häst förutom några enstaka gånger
*inte vill eller kan ta lån för bil
*kör uppskattningsvis 2500-3000 mil om året

så skulle jag välja en.... *trummvirvel* Toyota aygo.

För de pengarna och bekymmer du kommer att spara på att låta bli bmw har du råd att hyra eller kanske låna någon kompis bil de tillfällen du behöver dra ett hästsläp.

Finns roligare saker att spendera csn-pengar på än att plöja ned dem i en onödig dyr bil.

Är Bmw det enda alternativet så kan du hoppa över inlägget. ;)

Jag kommer ändå köra med släp kanske 2 ggr/månad, så det är inte ofta jämfört med vad det varit, men lite för ofta för att behöva låna bil varje gång.

Jag kommer ändå köra med släp kanske 2 ggr/månad, så det är inte ofta jämfört med vad det varit, men lite för ofta för att behöva låna bil varje gång.

ok, men kan du nöja dig med en mindre bil med dragkrok och stå ut med att växla ned 2 ggr i månaden så sparar du rätt mycket pengar.

ok, men kan du nöja dig med en mindre bil med dragkrok och stå ut med att växla ned 2 ggr i månaden så sparar du rätt mycket pengar.

Ge ett exempel på en mindre bil? Den måste ändå kunna dra minst 1300 kg, och jag gillar inte att dra med framhjulsdrift.

Ge ett exempel på en mindre bil? Den måste ändå kunna dra minst 1300 kg, och jag gillar inte att dra med framhjulsdrift.

Är kravet bakhjulsdrift så finns ju bara typ äldre Volvo, bmw, merca.

Pluggar man får man ofta anpassa kraven efter plånboken, så fundera lite till vad som är viktigast, att ekonomin går ihop eller att åka flådigt.

Det är rätt tänkt. Rejäl bil med rejäl hjulbas.
Du kanske har skrivit det tidigare, men hur många mil per år räknar du med att köra?
Hur nödvändigt är det med snabb bil?

Subaru Legacy är trevliga bilar men bensinarna är törstiga och dieslarna dyra.
Både BMW och Mercedes är högt växlade, så det behövs ordentligt med motor (bottenvrid) när man skall backa och knö.
Japanpickup är ju ett alternativ också.
Eller en Ssangyong av valfri modell.
Edit: Bajsful men billig och bra: http://www.blocket.se/malmo/Ssangyong_Korando_diesel_LB_regad_42410818.htm?ca=23_10&w=2

Last edited:
Är kravet bakhjulsdrift så finns ju bara typ äldre Volvo, bmw, merca.
Fård:fakta ;)
Sierra 2,9 som exempel, typ gratis i inköp, drar runt 1,3-1,4 med min körning vare sej det var tungt släp bakom eller ej (går säkert o komma under litern med mjukare fot)

Tänke mig att swish ville ha en lite nyare bil än en 80-talare..
90-tal men visst, kanske nyare är poppis.

Swish: Sen ang 320´n så funkar det, inte en bra dragbil men går. Om inte kompet är tokslut eller slirande koppling så kommer den defenitivt inte ligga i 6000varv på 4:an i 70. Om du jämför denna opel som du haft erfarenhet av ger det en stor missbildande bild på mindre motorer. Att dom inte orkar är en sak, varvet en annan.

Last edited:
Det är rätt tänkt. Rejäl bil med rejäl hjulbas.
Du kanske har skrivit det tidigare, men hur många mil per år räknar du med att köra?
Hur nödvändigt är det med snabb bil?

Subaru Legacy är trevliga bilar men bensinarna är törstiga och dieslarna dyra.
Både BMW och Mercedes är högt växlade, så det behövs ordentligt med motor (bottenvrid) när man skall backa och knö.
Japanpickup är ju ett alternativ också.
Eller en Ssangyong av valfri modell.
Edit: Bajsful men billig och bra: http://www.blocket.se/malmo/Ssangyong_Korando_diesel_LB_regad_42410818.htm?ca=23_10&w=2

Just nu har jag bara kört häst 5 ggr sedan i februari, men jag har ändå avverkat 2000 mil, så jag skulle väl tro att det blir 2500-3000 mil/år.

Jag kommer ju jobba också, även om jag ska plugga. Men absolut, ekonomin kommer ju inte vara top nodge. Alternativet är ju att behålla den jag har nu, och veta vad jag får. Men den är som sagt dyr i skatt. Och väldigt stor. Onödigt stor tom.

Men jag vill helst inte dra med framhjulsdrift. Åk ut på en hästtävling och kolla vart man får parkera där, och stå sedan kvar när tävlingen är slut och studera vem det är som står kvar och spinner. :gnissla

Just nu har jag bara kört häst 5 ggr sedan i februari, men jag har ändå avverkat 2000 mil, så jag skulle väl tro att det blir 2500-3000 mil/år.

Jag kommer ju jobba också, även om jag ska plugga. Men absolut, ekonomin kommer ju inte vara top nodge. Alternativet är ju att behålla den jag har nu, och veta vad jag får. Men den är som sagt dyr i skatt. Och väldigt stor. Onödigt stor tom.

Men jag vill helst inte dra med framhjulsdrift. Åk ut på en hästtävling och kolla vart man får parkera där, och stå sedan kvar när tävlingen är slut och studera vem det är som står kvar och spinner. :gnissla

Slakta hästen, köp en stor frys: njut av gott kött under studietiden, köp valfri billig bil. När du pluggat klart, köp ny häst och dyr bmw. Problem solved.

Ska man asa hästfinka med bensinmotor med två ök i så får man snällt ställa in sig på endera;
1. en vetti diesel (går bort för dig enl. utsago så vidare till nästa..)
2. en större bensinare (men blir trist att köra med när man inte behöver dra då den vill ha mat hela tiden, så vidare...)
3. en mindre bensinare MEN med överladdning, den är liten men drar som en stor. (Kalas!)

Bakhjulsdrivet(minst!), överladdning, bensin, billig;

Volvo 940/5 med 136hk "lättrycksturbomotor".
Mercedes [insert modellbeteckning here] 230Kompressor, om de inte rostat bort (finns från mindre kupémodell till stor kombi, välj å vraka)
Folkasnurra 4-motion 1,8T
Ajdå Quattro 1,8T

En liten sugbensinare och hästtransport är kass. Av flera skäl;
Den orkar inte
Det är inte helt ovanligt att kopplingen på bilar med dåligt vrid, även är klent dimensionerad. Den tar livet av sig i förtid med släpasläpsläp.

Generellt kan man lite slarvigt påstå att en underdimensionerad motor blir törstigare än en överdimensionerad :3freak

BMW är lite "tröga" och fatta inte att överladda på bensin är en bra idé förrän 2006.. (de tyckte uppenbarligen det var en dålig idé efter ett halvbra försök tidigt 80-tal. Slut anekdot)

Gokväll

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP