Hur stark är egentligen en BMW 320?

Just nu har jag bara kört häst 5 ggr sedan i februari, men jag har ändå avverkat 2000 mil, så jag skulle väl tro att det blir 2500-3000 mil/år.

Jag kommer ju jobba också, även om jag ska plugga. Men absolut, ekonomin kommer ju inte vara top nodge. Alternativet är ju att behålla den jag har nu, och veta vad jag får. Men den är som sagt dyr i skatt. Och väldigt stor. Onödigt stor tom.

Men jag vill helst inte dra med framhjulsdrift. Åk ut på en hästtävling och kolla vart man får parkera där, och stå sedan kvar när tävlingen är slut och studera vem det är som står kvar och spinner. :gnissla

Kör du 3000 mil/år så är bränsleförbrukningen intressant.
Turbodiesel är nog (tyvärr för dig) rätta lösningen.
Tillräckligt starka för att orka igång (inte nyare smådieslar med massor av hästar) och extremt starka på mellanvarv.
Jag föreslår fortfarande Ssangyong.
http://www.blocket.se/lund/Ssang_Yong_Kyron_2_7xdi_auto_10000_MIL_DIESEL_42825881.htm?ca=23_10&w=2

Bilen får dra 1600, totalvikten beror ju helt på vilka hästar jag lastar på. Jag har 800 kg lastkapacitet med det släpet utan att få överlass. Fundera du mer på ditt än ifall mina hästar är för stora för att dras 2 och 2 av den bilen.

Hoppas du vet att totalvikten inte är vad du har lastat för tillfället, utan vad bilens totalvikt (på papperet) + släpets totalvikt (på papperet) är det som gäller!

Last edited:
Verkar som nyare bensinare är sämre på att dra än äldre.En gammal 2 liters volvo med runt 100 hästar hadde lätt klarat det men t.ex min a4 har uruselt vrid

Verkar som nyare bensinare är sämre på att dra än äldre.En gammal 2 liters volvo med runt 100 hästar hadde lätt klarat det men t.ex min a4 har uruselt vrid

Cylindervolym och utväxling.
Turbomotorer har ofta lägre kompression vilket gör dem orkeslösa precis i startögonblicket.

Hoppas du vet att totalvikten inte är vad du har lastat för tillfället, utan vad bilens totalvikt (på papperet) + släpets totalvikt (på papperet) är det som gäller!

Ja, sorry, har BE så totalvikten är oväsentlig. Menade såklart bruttovikt! Som såklart inte får överstiga vad bilen får dra ändå.

Ska man asa hästfinka med bensinmotor med två ök i så får man snällt ställa in sig på endera;
1. en vetti diesel (går bort för dig enl. utsago så vidare till nästa..)
2. en större bensinare (men blir trist att köra med när man inte behöver dra då den vill ha mat hela tiden, så vidare...)
3. en mindre bensinare MEN med överladdning, den är liten men drar som en stor. (Kalas!)

Bakhjulsdrivet(minst!), överladdning, bensin, billig;

Volvo 940/5 med 136hk "lättrycksturbomotor".
Mercedes [insert modellbeteckning here] 230Kompressor, om de inte rostat bort (finns från mindre kupémodell till stor kombi, välj å vraka)
Folkasnurra 4-motion 1,8T
Ajdå Quattro 1,8T

En liten sugbensinare och hästtransport är kass. Av flera skäl;
Den orkar inte
Det är inte helt ovanligt att kopplingen på bilar med dåligt vrid, även är klent dimensionerad. Den tar livet av sig i förtid med släpasläpsläp.

Generellt kan man lite slarvigt påstå att en underdimensionerad motor blir törstigare än en överdimensionerad :3freak

BMW är lite "tröga" och fatta inte att överladda på bensin är en bra idé förrän 2006.. (de tyckte uppenbarligen det var en dålig idé efter ett halvbra försök tidigt 80-tal. Slut anekdot)

Gokväll

Bra och intressant inlägg.

Passaterna, hade de den omdiskuterade DSG-lådan redan på den tiden vars årmodeller ryms inom min budget?

Kör du 3000 mil/år så är bränsleförbrukningen intressant.
Turbodiesel är nog (tyvärr för dig) rätta lösningen.
Tillräckligt starka för att orka igång (inte nyare smådieslar med massor av hästar) och extremt starka på mellanvarv.
Jag föreslår fortfarande Ssangyong.
http://www.blocket.se/lund/Ssang_Yong_Kyron_2_7xdi_auto_10000_MIL_DIESEL_42825881.htm?ca=23_10&w=2
Bränsleförbrukning är alltid intressant. Du får ha i åtanke att min nuvarande bil kostar nästan 8000 i skatt. Det blir en del soppa för de pengarna.

Gammel quattro, med femman...går att misshandla hur mkt som helst..talar av egen erfarheten med flera ådi femmor..:brynad

Femmorna hängde med fram till ca 97 om jag inte har helt fel för mig.

Oj, rätt gammal alltså.. Mitt hjärta klappar ju verkligen för BMW, och jag känner mig otrogen när jag ens funderar på andra bilar.. Men jag kanske ska ta mitt förnuft tillfånga om BMW nu inte har något passande att erbjuda...

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra