Hur stark är egentligen en BMW 320?

Femmorna hängde med fram till ca 97 om jag inte har helt fel för mig.

Oj, rätt gammal alltså.. Mitt hjärta klappar ju verkligen för BMW, och jag känner mig otrogen när jag ens funderar på andra bilar.. Men jag kanske ska ta mitt förnuft tillfånga om BMW nu inte har något passande att erbjuda...

Femmorna hängde med fram till ca 97 om jag inte har helt fel för mig.

Oj, rätt gammal alltså.. Mitt hjärta klappar ju verkligen för BMW, och jag känner mig otrogen när jag ens funderar på andra bilar.. Men jag kanske ska ta mitt förnuft tillfånga om BMW nu inte har något passande att erbjuda...

Du kan ju alltid köpa BMW igen när du studerat färdigt och fått bättre ekonomi.

Passaterna, hade de den omdiskuterade DSG-lådan redan på den tiden vars årmodeller ryms inom min budget?

Nix! Men håll dig till 4-motion (haldex) istället för tidigaste sorten (syncro) vad gäller fyrhjulsdrift. Passaten verkar vara en populär hästdragare. Fast det verkar illa med turbospis där med, tyskar är fullkomligt förnyelseobenägna :huvet ....

Nä, du får nog se efter Ådi eller de andra.

Last edited:
Har en A4 1.8T quattro tror säkert den kan dra lite men A6 är nog bättre. 4-krafsare är enligt mitt tycke betydligt bättre än bakhjulsdrift.
Jag köpte min -01 som gått 17 för 25 så de ligger i rätt kurs.

Nix! Men håll dig till 4-motion (haldex) istället för tidigaste sorten (syncro) vad gäller fyrhjulsdrift. Passaten verkar vara en populär hästdragare. Fast det verkar illa med turbospis där med, tyskar är fullkomligt förnyelseobenägna :huvet ....

Nä, du får nog se efter Ådi eller de andra.

Angående Passaten så spelar det ingen roll om det står Syncro eller 4-motion på bakluckan, det sitter samma system som audi har alltså med torsendiff mellan 97 och 2005, skottsäker. :fakta
1.8T finns bara felhjulsdriven.
2.0 är trött.
V5 är en törstig pissmotor
V6 funkar men törstig

2.5TDI är felkonstruerad samt törstig.

1.9TDI är den enda vettiga motorn i passaten som går att kombinera med fyrhjulsdrift. Dock EJ med automat.

Fast det är ju inte en BMW...

Hur kommer det sig att du har så hög skatt på din 530d när jag bara betalar 5100 för min E61 530d?

Angående topic, 320 kräver nog även den lite varv för att orka med hästfinkan. 320d gör jobbet bättre med sitt dieselvrid och att skatten är dyr tas ganska snabbt igen med en förbrukning på 0,55-0,6l/mil vid normal körning.

Angående Passaten så spelar det ingen roll om det står Syncro eller 4-motion på bakluckan, det sitter samma system som audi har alltså med torsendiff mellan 97 och 2005, skottsäker. :fakta
1.8T finns bara felhjulsdriven.
2.0 är trött.
V5 är en törstig pissmotor
V6 funkar men törstig

2.5TDI är felkonstruerad samt törstig.

1.9TDI är den enda vettiga motorn i passaten som går att kombinera med fyrhjulsdrift. Dock EJ med automat.

Fast det är ju inte en BMW...

Hur kommer det sig att du har så hög skatt på din 530d när jag bara betalar 5100 för min E61 530d?

Angående topic, 320 kräver nog även den lite varv för att orka med hästfinkan. 320d gör jobbet bättre med sitt dieselvrid och att skatten är dyr tas ganska snabbt igen med en förbrukning på 0,55-0,6l/mil vid normal körning.

För att min är en 02a, helt utan filter osv som ger den lägre skatten. Den öser ur sig skit som skattemasen vill ha betalt för.

kommer med sjukt tråkigt svar. En liten aygo eller fabia och låna eller hyra de få ggr du behöver dra måtte löna sig i längden. Skittrist jag vet...

Som sagt var, TS borde köpa en E46 320d med manuell låda. Problemet löst och inom budget.

(Vad är dieselvrid förresten?)

Är det samma med t.ex. Golf Syncro? Jag spanar just på en sån att ha som extrabil för vintern, men vet inte mycket om hur den är mekaniskt. Golf i sig är ju ganska lättmekat och pålitligt annars. Lite liten och "trött" motor, men i det här läget spelar det mindre roll...

Dieslar har i regel mer vrid än bensinare.
Skillnad:
BMW 320i = 270 nm.
BMW 320D = 380 nm.

...och väldigt ofta har man gott om vrid där man faktiskt behöver det med dieslarna.
Det är synd att man skattar sönder dieslarna...men slantarna skall väl in helt enkelt.

Är det samma med t.ex. Golf Syncro? Jag spanar just på en sån att ha som extrabil för vintern, men vet inte mycket om hur den är mekaniskt. Golf i sig är ju ganska lättmekat och pålitligt annars. Lite liten och "trött" motor, men i det här läget spelar det mindre roll...

Från -99 (Golf 4) är det haldex, det är jag 100 på. Om 3:orna som kallas "Syncro" fick haldex passar jag på.) -95 hade de visco för några sådana har man bytt..

Angående Passaten så spelar det ingen roll om det står Syncro eller 4-motion på bakluckan, det sitter samma system som audi har alltså med torsendiff mellan 97 och 2005...

My bad, viscon försvann med B4 karossen -96 men de behöll namnet till -99 :tummenupp

Last edited:
Dieslar har i regel mer vrid än bensinare.
Skillnad:
BMW 320i = 270 nm.
BMW 320D = 380 nm.

Att det är en fördom betyder inte att den är fel, bara att man nog snarare ska ta sig en titt på siffrorna snarare än att det står Diesel som drivmedel för att verkligen verifiera att det är fallet även på denna bil.

DSGlådan klarar inte släp.
Förmodar att det var så du menade.

Jag vet inte vad jag menade, mer än att jag hört att den är crap. När introducerades den?

2003, skitlåda!

Har precis skaffat min första bil med DSG låda:näsblod
Jag har bara hört positiva omdömmen av de som kört med den lådan (har aldrig frågat om dragförmåga iofs)... vad gör den så kass ?

Jag har bara hört positiva omdömmen av de som kört med den lådan (har aldrig frågat om dragförmåga iofs)... vad gör den så kass ?

Att den rasar om den används.
Låter du bli att använda den, så räcker det att betala servicen..

Det händer att dubbelmassesvänghjulet pajar, och ibland är lådan väldigt jobbig att köra med, slår i växlar och slirar mellan dessa.
Det händer också att backen plötsligt slutar fungera, men det drabbar ju inte alla förstås.
Dock är många kunder missnöjda.
Och, har du en Diesel och funderar på en trimbox, då blir den ännu mer kortlivad.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul