Hur stark är egentligen en BMW 320?

2ggr i månaden är väl en sak... 3-5 är i mitt tycke lite tufft att hitta alternativ. Kommer du att ha råd till det verkligen???

Jag ska inte köra 40 mil i stöten direkt. Och som redan sagts, jag jobbar också, pluggar inte bara.

Har precis skaffat min första bil med DSG låda:näsblod
Jag har bara hört positiva omdömmen av de som kört med den lådan (har aldrig frågat om dragförmåga iofs)... vad gör den så kass ?

Mekantroniken (aphjärnan som gör jobbet åt dig, dvs växlar, frikopplar mm) lägger ner verksamheten. Endera partiellt eller totalt. Den är rätt dyr men det finns en stor portion goodwill att hämta om nu så skulle bli fallet.
Det är ju i princip två manuella växellåder i en helt enkelt. Ibland hamnar den mellan växlar och tappar drivningen, lite småotrevligt om man ligger på en omkörning

Last edited:
Är det samma med t.ex. Golf Syncro? Jag spanar just på en sån att ha som extrabil för vintern, men vet inte mycket om hur den är mekaniskt. Golf i sig är ju ganska lättmekat och pålitligt annars. Lite liten och "trött" motor, men i det här läget spelar det mindre roll...

NIX. Bara passaten 97-05 som har audis system.

VW med tvärställd motor som heter SYNCRO har viscodiff, brukar hålla men inte alls lika skottsäkert som torsen. From att dom fick tillägget 4-motion så är det haldex, bra skit.

sorry for OT

Last edited:
Mekantroniken (aphjärnan som gör jobbet åt dig, dvs växlar, frikopplar mm) lägger ner verksamheten. Endera partiellt eller totalt. Den är rätt dyr men det finns en stor portion goodwill att hämta om nu så skulle bli fallet.
Det är ju i princip två manuella växellåder i en helt enkelt. Ibland hamnar den mellan växlar och tappar drivningen, lite småotrevligt om man ligger på en omkörning
Japp, googlade lite efter jag såg inläggen här... typiskt att man var ovetande... tur för mig är att det är en företagsbil så om man drar nitlotten och får ett av måndagsexemplaren så slipper jag ta den ekonomiska smällen... risken i trafiken står jag ju själv för men jag kan uppriktigt inte frammana någon oro (vore jag den oroliga typen körde jag nog inte hoj heller:D)

Har en 320 (med 2.2 motorn) och kör en del släp med den, tycker den fungerar alldeles utmärkt som dragbil. Har inte märkt att jag behövt tokvarva eller bli en massa växlande med den. Nu kör jag kanske inte lika tunga lass som du tänkt dig, men de gångerna det blivit tyngre lass så tycker jag det fungerat bra trots allt.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra