Hur stark är egentligen en BMW 320?

valmers: Jag skulle gissa att jag landar på runt 3000 mil/år utan massa hästkörningar, kanske 2500 mil.
Då behöver du inte ens snegla på något annat än diesel, om du sätter ekonomin högt.

Som sagt, en 320d E46 klarar att dra hästsläp galant. Dieselfyran är både flexibel och stark.

Om du nu kör så pass mycket så är diesel det självklara valet.

Har kört 320 med släp och tungt lastad bil och ja den tuffade på rätt vettigt, men kommer inte ihåg om det var ett massa växlande.

Såklart funkar det att dra släp med en 320. Folk har ju dragit husvagnar och allt möjligt landet runt för mer än 20 år sedan och då var bilarna "något" segare än dagens.

Du säger att du inte alls kör lika mycket som när du tävlade, så då ska du köpa en 320.

Hajjaru.

Ps. Sitter det lexuslysen på den är det bara täcka för ögonen och springa därifrån, så fort du kan!

Lycka till :tummenupp

Såklart funkar det att dra släp med en 320. Folk har ju dragit husvagnar och allt möjligt landet runt för mer än 20 år sedan och då var bilarna "något" segare än dagens.

Släpade en 1540kg husvagn i somras med en slö merca med 193hk så allt går (även om tempen sticker :hihi )

Är det mer än 80 hk så är den EJ slö :D.. Om alla hästarna är hemma dvs...

Mjao, på papperet 193, men sen är även 6orna kända för att skjuta topplock, så när tempen stiger så stiger även spänningen i bilen :hihi

Men vad i h-e, ligger du och stönar runt i en 280?

Den är väl konstruerad för att dra släp, närmare bestämt husvagnar, i 8m klassen.

Men vad i h-e, ligger du och stönar runt i en 280?

Den är väl konstruerad för att dra släp, närmare bestämt husvagnar, i 8m klassen.

Hell yeah!

Dessutom köpt av en rom i Landskrona, jag är multikulti :hihi

Jag vet att det är vridet som är det väsentliga. Tror den motorn har 210 nm, men är inte säker. Jag har 500 nm i min, (på papper iaf) så det är ju inte ens hälften. Det oroar mig. Hästen är betydligt större än en arab, och släpet är nog tyngre än det enaxlade du nämnde.

Min lilla 118 har 300+ ;)

Ergo: Dieselistheshizniz.net

Ja, men jag kan inte ta lån, så det kan omöjligt bli en sån bil.

Jag ska läsa till geolog, vad det nu har med saken att göra?

Men finns väl andra mindre diesel-tyrrbos`?

BMW var väl bra på dem långt innan 1-serien?

köper du 320d så är den ju rätt stark! Har en 120d själv och den är löjligt stark! 3 serien borde inte va så mycket tyngre så lär räcka bra :tummenupp

Jag hade satsat på en fräsch 323 e46 eller 325 e46. Det är snarlik motor, båda är på 2,5L, bra bottendrag, och vassa på toppen. 323 är på pappret 170hk/245nm, men i verkligheten snarare ca 185hk. 325an fick 192hk på pappret.

Jag har tidigare haft en 523 med samma motor som 323, och den var helt underbar med släp efter. Gick både snålt och lätt.

Landsväg utan släp klarar man sig nog på typ 0,7 beroende på hur tung högerfoten är.

Jag har även haft både 120d och 320d av nyare årsmodell, båda har fantastisk förbrukning och prestanda. Men för 60 papp får du "bara" en äldre 3-serie diesel, utan partikelfilter, vilket ger en dyr skatt.

Last edited:
Jag hade satsat på en fräsch 323 e46 eller 325 e46. Det är snarlik motor, båda är på 2,5L, bra bottendrag, och vassa på toppen. 323 är på pappret 170hk/245nm, men i verkligheten snarare ca 185hk. 325an fick 192hk på pappret.

Jag har tidigare haft en 523 med samma motor som 323, och den var helt underbar med släp efter. Gick både snålt och lätt.

Landsväg utan släp klarar man sig nog på typ 0,7 beroende på hur tung högerfoten är.

Jag har även haft både 120d och 320d av nyare årsmodell, båda har fantastisk förbrukning och prestanda. Men för 60 papp får du "bara" en äldre 3-serie diesel, utan partikelfilter, vilket ger en dyr skatt.

Det är lite det jag menar, och eftersom jag ska plugga vore det ju toppen att kunna hålla ner kostnaderna. Så då kanske en bensinare ändå är att föredra under pluggtiden?

Att en 320d orkar dra vet jag, men där är ju som sagt ett helt annat vrid än i en bensinare, och just nu känns bensinaren mer aktuell, och en så liten BMW-bensinmotor har jag ingen erfarenhet av alls. 2,5 l är det minsta jag haft.

Det är lite det jag menar, och eftersom jag ska plugga vore det ju toppen att kunna hålla ner kostnaderna. Så då kanske en bensinare ändå är att föredra under pluggtiden?

Att en 320d orkar dra vet jag, men där är ju som sagt ett helt annat vrid än i en bensinare, och just nu känns bensinaren mer aktuell, och en så liten BMW-bensinmotor har jag ingen erfarenhet av alls. 2,5 l är det minsta jag haft.

Vill du ha en större motor så köp det, försöker du motivera det med att du skall dra släp lurar du dig själv.

Vill du ha en större motor så köp det, försöker du motivera det med att du skall dra släp lurar du dig själv.

Nej, jag försöker inte motivera mig själv. Jag har testat att dra släp med en 2,3 l bensinmotor, som råkade sitta i en Opel, och det gick inget vidare. Därför vill jag veta om BMW gör det bättre i en så liten motor, eller om det blir skit samma? Opelmotorn har nämligen 170 hk men jag vet inget om vridet, och den orkar inte speciellt mycket. Jag vill inte behöva växla ner till 4an och tokvarva motorn för att kunna komma upp för backen till Lund Norra i hisnande 65-70 km/h.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra