Hur stark är egentligen en BMW 320?

Nej, jag försöker inte motivera mig själv. Jag har testat att dra släp med en 2,3 l bensinmotor, som råkade sitta i en Opel, och det gick inget vidare. Därför vill jag veta om BMW gör det bättre i en så liten motor, eller om det blir skit samma? Opelmotorn har nämligen 170 hk men jag vet inget om vridet, och den orkar inte speciellt mycket. Jag vill inte behöva växla ner till 4an och tokvarva motorn för att kunna komma upp för backen till Lund Norra i hisnande 65-70 km/h.
Jag har bogserat min hyggligt vällastade VW-buss med min 2-liters/115-hästars Fabia, det var inga som helst problem i 110, på femman :tummenupp Jag tror inte att ett släp är mer tungdraget än en 20 år gammal T4?
 
Jag har bogserat min hyggligt vällastade VW-buss med min 2-liters/115-hästars Fabia, det var inga som helst problem i 110, på femman :tummenupp Jag tror inte att ett släp är mer tungdraget än en 20 år gammal T4?

Det tror inte jag heller. Men kan jag komma upp för backen till Lund Norra utan att plåga ihjäl motorn? ;) Det är typ där jag drar gränsen. :tungan
 
men.. har du ett val?

har du rad sa kor med stor motor om det ar det du vill ha, har du inte rad sa kor med liten motor och gilla laget? Skulle tro att en 320 dragandes slap och en palle inte skulle vara sa varst overarbetad i backen du namner

edit: ar sen bilen du har bra sa kan det ju kannas lite sadar att kopa en annan gammal bil dar du inte vet helt riktigt hur bra den ar / vad som skall ga sonder...
 
Last edited:
Så stark e en bmw 320

Har du räknat efter på att du vinner på att byta bil? allt som oftast så brukar det löna sig att låta bli! ett tips bara...
 
Nej, jag försöker inte motivera mig själv. Jag har testat att dra släp med en 2,3 l bensinmotor, som råkade sitta i en Opel, och det gick inget vidare. Därför vill jag veta om BMW gör det bättre i en så liten motor, eller om det blir skit samma? Opelmotorn har nämligen 170 hk men jag vet inget om vridet, och den orkar inte speciellt mycket. Jag vill inte behöva växla ner till 4an och tokvarva motorn för att kunna komma upp för backen till Lund Norra i hisnande 65-70 km/h.

Tokvarva i 70km/h på fyran, allvarligt?
 
Ja, jag är helt allvarlig. Det är pga det jag ställer mig undrandes till 320, men enligt alla här räcker ju 170 hästar ungefär till att dra 40 ton, utan bekymmer.

Ja, 170hk räcker utmärkt till att dra 40ton, dock kanske inte i 80.

Men du måste nog redogöra för vilka varv du tror är att tokvarva.
 
Som en anektot (stavning?) kan ja meddela att min första firmabil va en Berlingo -09 me lilla dieselmotorn (75hk)... Hur snäll å go som helst å köra me BRA vrid, dock inget fartmonster... En jobbarkompis fick en Jumpy (?) diesel som hade högre toppeffekt men register som en 2t... Totalt orkeslös utan lite varv...
 
320 e46 från 2001 och nyare har 2,2 liter motor om jag inte har helt fel för mig, känns som det kan kvitta med 2,5 då kan ju jag tycka...

Det duger nock.
 
Ja, 170hk räcker utmärkt till att dra 40ton, dock kanske inte i 80.

Men du måste nog redogöra för vilka varv du tror är att tokvarva.

Nära 6000 rpm. Det tycker jag nog är tokvarva... Växlade man upp då pallade den inte.
 
Nej, jag försöker inte motivera mig själv. Jag har testat att dra släp med en 2,3 l bensinmotor, som råkade sitta i en Opel, och det gick inget vidare. Därför vill jag veta om BMW gör det bättre i en så liten motor, eller om det blir skit samma? Opelmotorn har nämligen 170 hk men jag vet inget om vridet, och den orkar inte speciellt mycket. Jag vill inte behöva växla ner till 4an och tokvarva motorn för att kunna komma upp för backen till Lund Norra i hisnande 65-70 km/h.

Nära 6000 rpm. Det tycker jag nog är tokvarva... Växlade man upp då pallade den inte.

Hmmm, 6000rpm på 4:an och ändå bara 65-70..........skyll inte på motoreffekten att kopplingen slirar så jävligt. :hihi
 
Tippar på 2án;).
Till saken. Personligen har jag inte upplevt 320´n som en bra dragbil, pigg o skön bil o köra med sin egen vikt men hänger man nått där bak så blev den trött.
Gäller väl lite bmw öht, pigga men inte särskilt starka (bensinare då och möjligt dom senaste årsmoddelerna har ändrats).
 
Generellt så anser jag att med normal utväxling så bör man ha minst två liters slagvolym om man skall dra något.
Turbomotorer blir struliga när man skall starta och backa (kärringstopp).
Med så pass tungt lass som dubbla kusar, så skulle jag rekomendera några extra deciliter.
Dragkroken skall sitta nära bakaxeln.
In alles, så tror jag att en 320 är ett dåligt val.
Hellre en volvo 940 (nästan gratis) med manuell låda (idiotlådor kokar gärna när man drar).
Eller allra helst en pickup.
 
Min morbror drog en husvagn som vägde 1550kg och hade en fullastad bil när han körde med sin BMW 320 (Tror det var E46) och då åkte han ca 80 mil utan några problem så du borde utan problem klara av att dra 2 havremoppar på släp.
 
Tror nog inte det var fyran faktiskt.

Du är mest bara dum i huvudet faktiskt, och jag tänker aldrig mer bry mig om dina svar. Jag vet hur växlarna ligger i en bil, och har dessutom kört lastbil i 5 år, så jag fattar mig på lägena i en låda. Håll inte på att dumförklara mig, det är bara löjligt.
 
Generellt så anser jag att med normal utväxling så bör man ha minst två liters slagvolym om man skall dra något.
Turbomotorer blir struliga när man skall starta och backa (kärringstopp).
Med så pass tungt lass som dubbla kusar, så skulle jag rekomendera några extra deciliter.
Dragkroken skall sitta nära bakaxeln.
In alles, så tror jag att en 320 är ett dåligt val.
Hellre en volvo 940 (nästan gratis) med manuell låda (idiotlådor kokar gärna när man drar).
Eller allra helst en pickup.

Äntligen ett vettigt svar utan en massa dumförklarande. Tack!
 
Det enkla svaret är nog, det beror på.. En 320 är ju rätt skoj de övriga 95% av gångerna du kör utan att dra något.. Om du då måste ligga på 4an och tugga i 80 km/h på 3000 varv när du nu drar något bakom, vad gör det...

Sedan, vid transport av två hästar. Då är det nog BE kort som gäller och större bil.
 
Last edited:
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top