Hur skall vi agera för att få ordning på "LJUDET"!

• Thread starter Thread starter HW
  • Start date Start date

Hur skall tävlingsarrangörerna agera på kommande tävlingar 2009

• Antal röstningar
    0
Konstigt att vi i alla lägen normalt ifrågasätter vad Svemo skriver i reglementet men i just detta fall ska vi inte ens försöka förstå hur saker och ting hänger ihop...

För att 95db är det värde som är uppmätt som klarar kraven hos närmaste granne och eftersom man eftersträvar samma regler på alla banor gäller detta. Det skulle inte vara någon fördel alls att ha olika regler för buller för varje enskild bana.

Vad jag vill ha sagt är att det inte är något konstigt eller något att ifrågasätta. Vad man ska ifrågasätta är just varför det inte följs utan dom hellre riskerar banlicenserna än att säger till folk att fixa sina system.

Last edited:
Sandis har väl blivit omvänd och inser hur allvarligt läget är. Det finns inga toleranser i detta, det är svart eller vitt. Köra mer godkända värden eller vara åskådare!
Ja, så är det.
Att jag blev förbannad på Falken 2007 hade mycket att göra med andra saker, personkemi osv men det ska vara avklarat och begravet nu, även om Peter är en av få som vill släppa det.
Konstigt att vi i alla lägen normalt ifrågasätter vad Svemo skriver i reglementet men i just detta fall ska vi inte ens försöka förstå hur saker och ting hänger ihop...
Skillnaden, som verkar var uppenbar för alla utom för dig, är att vi brukar diskutera byte av bromspumpar, siffrornas färger och storlekar, trattar osv osv. Dvs saker som rör själva hojen och inte påverkar någon annan.

I fallet med ljudet pratar vi om motorsportens överlevnad och det är lite underligt att du är en av dem som har så svårt att förstå allvaret. Kan det bero på att dina favoritklasser är de som ligger sämst till?
Jag har svårt att tolka din ignorans för reglementet på något annat vis.

Ja, så är det.
Att jag blev förbannad på Falken 2007 hade mycket att göra med andra saker, personkemi osv men det ska vara avklarat och begravet nu, även om Peter är en av få som vill släppa det.
Skillnaden, som verkar var uppenbar för alla utom för dig, är att vi brukar diskutera byte av bromspumpar, siffrornas färger och storlekar, trattar osv osv. Dvs saker som rör själva hojen och inte påverkar någon annan.

I fallet med ljudet pratar vi om motorsportens överlevnad och det är lite underligt att du är en av dem som har så svårt att förstå allvaret. Kan det bero på att dina favoritklasser är de som ligger sämst till?
Fast det som är verkligt intressant är bullret vid grannarna och inte att ett specifikt reglemente följs.

Fast det som är verkligt intressant är bullret vid grannarna och inte att ett specifikt reglemente följs.
Så hur tycker du att det hela ska gå till?
Ska Svemo skriva i reglementet att decibelgränsen är 75 dB hos grannen på Sviestad, 68,2 på Anderstorp, 82 på Falkenberg osv?
Och hur skiljer du ut den som låter för mycket av 20 hojar 3 kilometer från banan?

Jag förstår din poäng men lite realism hade inte skadat.

Fast nu hade nog Superstock minst lika stora problem.

Vad försöker du säga egentligen? Att tävlingsledningen ska ha överseende med de som inte lyckas få ner sin ljudnivå?

Nej det säger jag inte. Men för mig var det första gången jag blev ljudmätt någonsin på lördagen. Varken på tisdagen innan eller på fredagsträningen så fanns det någon ljudmätning.
Inte så lätt för mig att veta innan således (även om jag gjort tappra försök att mäta hemma innan).

Sen är det ju faktiskt inte säkert att någon av dom andra deltagarna med problem visste om något eftersom både Anderstorp och Falkenberg inte varnade/svartflaggade.
Alltså kan dom liksom jag kommit till Sviesta lyckligt ovetandes.

Återigen säger jag det. Jag vill inte bullra och kommer försöka att få ner ljudet(Jag hade "bara" +3Db/a i förbifart och klarade den statiska mätningen i parc fermé).
Men det är inte så lätt att hemma få svart på vitt att man lyckats, så därför tycker jag att man ska börja milt med regeln genom att påtala för förarna som har problem att det behöver åtgärdas, och sedan efter ett tag genomföra den fullt ut.
Man ska ju även ta i beaktande att inga miljökontorsregler har brutits eftersom gränsvärdena för bullerhelg har hållts med råge.

Till sist. Är du säker på att just DIN hoj inte bullrar eftersom det har setts genom fingrarna tidigare?

Det är väl inte så svårt att ha en bestämmelse rakt över. Det går ju knappast att man måste ha en specifik ljuddämpare, utan alla möjliga fabrikat borde vara välkomna bara det är under en viss nivå. Jag stoppade proppar i öronen och sög i mig doften av 2t. så gott det gick. Och njöt!
Det jag undrade mest över var: VAR ÄR ALL PUBLIK???? Var är media? Varför skrivs det bara om stcc? Sporten kommer att självdö bara för att vi "motor intresserade" helst sitter hemma i soffan och dricker pilsner till Moto GP. Är det så jobbigt att åka en sväng på hojen för att få se det live?
Eller har jag fel?

Det är möjligt men för sakfrågan helt ointressant.
Att Peter älskar tvåtakt är ingen hemlighet :)

Fast du skrev att Peters favoritklasser låg SÄMST till. Och sanningen är att alla klasser har problem. Sluta hacka på tvåtakt och se det stora hela med problemet istället.

Så hur tycker du att det hela ska gå till?
Ska Svemo skriva i reglementet att decibelgränsen är 75 dB hos grannen på Sviestad, 68,2 på Anderstorp, 82 på Falkenberg osv?
Och hur skiljer du ut den som låter för mycket av 20 hojar 3 kilometer från banan?

Jag förstår din poäng men lite realism hade inte skadat.
Skulle jag vara orealistiskt för att jag påpekar vad som är det egentliga problemet? OM du orkar läsa det jag har skrivit i tråden så har jag vid flera tillfällen konstaterat att det förfarande man har nu är det mest rimliga med de resurser som finns.

"Oroas" är nog fel ord, "Irriteras" är nog bättre. Jag hade hellre lagt ljuddämpar/mappningspengarna på något annat. Mitt Remussystem jag körde med ifjol var ett av de ljudligaste i SST 600, och hade jag vetat att det räckt att stoppa i den dB-killer jag redan har för att få köra, hade jag sparat 5000 kr. Den tog ner 107 dB till 102dB och följdaktligen trodde jag inte att jag skulle få köra. Nu vet jag bättre. Det hade jag fått.

Fiskar cred för att jag FÖLJER ett regelverk? Vill du ha BERÖM för att du har najat oljepluggen? Jag anser att regler ska följas! Annars behövs de ju inte! Eller?
Och denna "omtillräckligtmångabrytermotenregelsåfinnsdeninte" är ju utomordentligt obra och förlöjligar hela regelverket. I fjol fick jag och många (var det 8 stycken) 20 sek tillägg för att vi satte vårt snabbaste varv under gulflagg på Åsen. Jag/Vi hävdade då att "eftersom SÅ MÅNGA vanligtvis försiktiga åkare satte sitt snabbaste varv under gulflagg så måste omständigheterna varit speciella" (det kom regnstänk bla.bla.bla.). DÅ var inte det tillräckliga skäl.

Tycker inte du att reglerna ska följas?

Du skriver till en som låser sina kedjelås med både låstråd och silicon. Så du läser in helt fel åsikter i mitt svar som jag inte hade.

Jag gjorde precis som du förra året och monterade på nya ljuddämpare för att klare db-reglerna. Mina ljuddämpare kostar i närheten av vad du med fick betala för din.

Db-reglen är en aning mer komplex än att najja eller inte najja en oljeplugg.

Ett problem är att man har svårt att ta en del av mätningarna på allvar.

Förra veckan så var jag med på träningar med pro-sbk där det svartflaggades hej villt. Mårtensson mättes upp till 103,9 med db-killer i när han la i 6:an i utgången till rakan (han gjorde så i förhoppning om att inte bli svartflaggad). Lundh fick med sin längsta ljuddämpare och tillplattad db-killer 106db/A som lägsta notering. På en annan mätning i år satte man db-mätaren 20cm rakt bakom utblåset vid mätningen. Förra året fick han tillsägelse om för högt ljud. Då hade man mätt med en mobiltelefon.

Jag har inte fått något besked i år om hur jag ligger till i ljudnivån. Okej då tror jag. Stensmo körde i helgen med sin CBR1000 som är samma typ av hoj och med samma avgassysstem som Mårtensson kör med men utan någon db-killer i. Han fick inte heller någon påpekan om ljudnivån.

Nu i efterhand läser man på forumet inlägg om att 99% inte klarar gränsen osv. Då vet jag om att det finns förare som har skaffat nya ljuddämpare som ska klara dom nya reglerna till i år.

Jag var med förra gången det ändrades i db-regeln. Det var precis samma smågnäll i depån. Men man fick låta det gå en säsong för att låta förarna hinna byta ut sina 105db/A dämpare till 102db/A. Många tillverkare av avgassystem hade inte hunnit få dom nya modellerna som lät mindre osv. Det är säkert rätt så likadant nu denna gången med.

Last edited:
Du skriver till en som låser sina kedjelås med både låstråd och silicon. Så du läser in helt fel åsikter i mitt svar som jag inte hade.

Jag gjorde precis som du förra året och monterade på nya ljuddämpare för att klare db-reglerna. Mina ljuddämpare kostar i närheten av vad du med fick betala för din.

Db-reglen är en aning mer komplex än att najja eller inte najja en oljeplugg.

Ett problem är att man har svårt att ta en del av mätningarna på allvar.

Visst är dB-regel något mer komplex än att naja en oljeplugg. Och samtidigt är det väl inte rocketscience heller? Du har ju varit i Holland och kört. Hur tycker du att det verkar funka där? När jag var där så fick alla mäta innan besiktning; antingen var du grön eller fick åka och meka. Inget tjafs, inga konstigheter. Eller vad har du upplevt? Tog man mätningarna där på allvar? Du har varit där mer än jag. Vad är problemet med att göra som de gör?

Nej det säger jag inte. Men för mig var det första...
Du tycker alltså att man ska bortse från regeln eftersom du och flera andra inte haft möjlighet att ljudmäta era hojar?
Du tycker vidare att det är okej att bryta mot en regel med motiveringen att det inte stört någon granne?
Till sist. Är du säker på att just DIN hoj inte bullrar eftersom det har setts genom fingrarna tidigare?
Med tanke på att 1000-kubikarna verkar vara de som har minst problem (vi har ju mest ljuddämpare generellt) och att jag vid ett flertal tillfällen, både i år och förra året, klarat alla mätningar måste svaret bli ja.

Fast du skrev att Peters favoritklasser låg SÄMST till. Och sanningen är att alla klasser har problem. Sluta hacka på tvåtakt och se det stora hela med problemet istället.
Nej, alla klasser har inte problem. Läs vad Håkan skrivit LMS-SM-tråden. Superbike verkade klara sig bäst.

Last edited:
Visst är dB-regel något mer komplex än att naja en oljeplugg. Och samtidigt är det väl inte rocketscience heller? Du har ju varit i Holland och kört. Hur tycker du att det verkar funka där? När jag var där så fick alla mäta innan besiktning; antingen var du grön eller fick åka och meka. Inget tjafs, inga konstigheter. Eller vad har du upplevt? Tog man mätningarna där på allvar? Du har varit där mer än jag. Vad är problemet med att göra som de gör?

Så gjorde man alltid i Sverige med förut. Speciellt när man gick från 105db/A till 102db/A så hade man ljudtester som man var tvungen att klara innan man fick köra på racehelgerna. Helt klart bättre sätt än att på ett forum veckan efter läsa att man inte klarat sig! Men Holland hade mycket mera proffosionellt sätt att mäta hojar och att bemöta förare på än vad som finns i Sverige. Man ser rätt snabbt hur amatöraktigt det sköts här hemma när man sett sånt. Eller hur?

Holland har stenhård kontroll gämfört med Sverige men det gick att fuska sig förbi dom med enligt Holländska förare och hade man fått sin godkännandemärke på ljuddämparen gällde den hela året. Inte säkert att ljuddämparna höll ljudnivån sista racen.

Jag har inte sett några siffror. Men gissar att uttalanden om att förare inte klarat sig är pga att få legat under 95db/A förbifart men dom flesta säkert klarat 95db/A + toleransen man får ha vid mätningarna. Att det blev lägre värden på söndan gissar jag även beror på att det inte blåste då..

Last edited:
Du tycker alltså att man ska bortse från regeln eftersom du och flera andra inte haft möjlighet att ljudmäta era hojar?
Du tycker vidare att det är okej att bryta mot en regel med motiveringen att det inte stört någon granne?
Med tanke på att 1000-kubikarna verkar vara de som har minst problem (vi har ju mest ljuddämpare generellt) och att jag vid ett flertal tillfällen, både i år och förra året, klarat alla mätningar måste svaret bli ja.

Nej, alla klasser har inte problem. Läs vad Håkan skrivit LMS-SM-tråden. Superbike verkade klara sig bäst.

När fan läser bibeln........ Sluta tolka allas svar som du själv vill. :huvet

Fråga Håkan om hur många som klarade 95 DB/a regeln egentligen. Tompa hade 106 Db/a tex och åtgärdade ner till ca 98 och blev "godkänd"

Ps. kanske är för att du aldrig gasar fullt som du klarar DB kravet ;) Ds.

...

Kanske för att han som skötte mätningarna var en fd förare i den klassen? En icke opartisk part i målet. Som om man skulle släppa ut Swedie på mätuppdraget.. ;)

Lite mera seriöst så har 1000cc kanske lättare att stoppa i db-killer utan att bli lidande av effektförluster.

Så gjorde man alltid i Sverige med förut. Speciellt när man gick från 105db/A till 102db/A så hade man ljudtester som man var tvungen att klara innan man fick köra på racehelgerna. Helt klart bättre sätt än att på ett forum veckan efter läsa att man inte klarat sig! Men Holland hade mycket mera proffosionellt sätt att mäta hojar och att bemöta förare på än vad som finns i Sverige. Man ser rätt snabbt hur amatöraktigt det sköts här hemma när man sett sånt. Eller hur?

Holland har stenhård kontroll gämfört med Sverige men det gick att fuska sig förbi dom med enligt Holländska förare och hade man fått sin godkännandemärke på ljuddämparen gällde den hela året. Inte säkert att ljuddämparna höll ljudnivån sista racen.

Låter som vi borde köra "the Dutch way"; mät innan race och gör det varje race. Eller gör det en gång, få något sorts godkännande och sedan stickprov. Verkar någon hoj låta mycket ute på banan så mäts den också. Lätt!

När fan läser bibeln........ Sluta tolka allas svar som du själv vill. :huvet

Fråga Håkan om hur många som klarade 95 DB/a regeln egentligen. Tompa hade 106 Db/a tex och åtgärdade ner till ca 98 och blev "godkänd"

Ps. kanske är för att du aldrig gasar fullt som du klarar DB kravet ;) Ds.
Trodde du hade läst den andra tråden för i den skriver Håkan hur det låg till:

Generellt klarar sig inte 125GP/250GP/SS600 medans Superbike klarar sig nästan helt o hållet (125Junior hade maxvärde på 91dB i förbifart).

125GP klarar sig betydligt bättre än 250GP, i 250GP är det väldigt ovanligt med under 100dB i förbifart, endast 1(EN) klarade sig med 95dB i 250GP och det var startnummer 22.

Mossberg hade som högst 89dB i förbifart i SS600 och Watz sänkte med enkla ingrepp sin nivå från 100dB till 95dB utan att för den delen köra saktare.
Startnr 44 i Superbike låg på maximalt 91dB, Backlund hade 93, Petter 93 i förbifart osv
Vilka "problemklasserna" är verkar det inte råda några frågetecken kring, eller anser folk att Håkan skriver strunt?

Och du, det är lite skillnad på att gasa fullt med en 170 hästars Superbike och en moppe med gräsklipparmotor, jag törs knappt ;)

Låter som vi borde köra "the Dutch way"; mät innan race och gör det varje race. Eller gör det en gång, få något sorts godkännande och sedan stickprov. Verkar någon hoj låta mycket ute på banan så mäts den också. Lätt!
Synd bara att vi är så få som verkar vilja ha en enkel lösning på problemet.

Last edited:
Trodde du hade läst den andra tråden för i den skriver Håkan hur det låg till:

Vilka "problemklasserna" är verkar det inte råda några frågetecken kring, eller anser folk att Håkan skriver strunt?

Och du, det är lite skillnad på att gasa fullt med en 170 hästars Superbike och en moppe med gräsklipparmotor, jag törs knappt ;)

Synd bara att vi är så få som verkar vilja ha en enkel lösning på problemet.

Jag körde R1:a innan jag kom till insikt. Du är välkommen att prova min hoj så får vi se vad du tycker sen.

Jag tror nog att alla vill ha en lösning på problemet. Sen så är inte allting svart eller vitt här i livet.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...