Jag ser det som 3 olika delar i det här problemet.
1. Länsstyrelsen/kommuner pressar ner gränsnivåerna på orimliga nivåer. Man klarar snart inte gränsvärden med en orginal MC. Vad detta beror på, och hur man ska lösa det är jag för dåligt insatt i för att uttala mig om. Men så länge man inte gör något åt den här delen av problemet så kommer all motorsport vara utdöd i Sverige inom 20 år. Det kommer helt enkelt inte spela någon roll vilka åtgärder vi tar till, folk kommer ALLTID klaga på ljudet och kraven kommer fortsätta att sänkas tills man inte ens kan köra med en El-motorcykel
2. Ljudnivån är helt omöjlig att mäta på ett konsekvent sätt på alla banor runt omkring i landet. Vilket innebär att man åker till en bana innan ett race och inte har en aning om man klarar ljudmätningen eller inte.
Exempel från verkligheten:
Jag kör min hoj på en tisdagsträning i Linköping, och mäts upp med den nya och dyra utrustningen som nu ska vara samma på alla banor i sverige. Jag klarar mätningen med en skaplig marginal. Kanon!
Jag åker sen till Anderstorp och kör träningsläger och ligger nu lite på fel sida gränsen och får en varning. Ok tänker jag, det är rimligt. Låg jag nära förut, så kanske jag ligger strax över gränsen här. Inga problem.
Sen åker jag tillbaka till Linköping på SM'et och kör igen (samma bana, samma mätutrustning, samma hoj som tidigare) och klarar mig bra på lördagen, utan tillsägelse. Men får sen helt plötsligt upp den näst högsta mätningen i SBK med min hoj på Söndagen. (106db om jag inte minns galet).
Jag har alltså gått från klart godkänd, till strax över gränsen, tillbaka till godkänd, för att sedan bli klart underkänd och nästan värst vid mätningar med den "nya bra utrustningen". Är detta OK?
I min mening så finns det helt enkelt inget sätt att göra exakt likvärdiga mätningar vid förbipassering på alla banor runt om i sverige. Det finns helt enkelt för många variabler och externa faktorer som påverkar mätresultatet för att kunna göra ett test med någon som helst trovärdiga resultat. Även fast du har exakt samma mätutrustning som är kalibrerad för att ge exakt samma resultat så kommer du få olika resultat även fast du mäter exakt samma motorcykel. Det går helt enkelt inte.
Lösningen på detta är att gå tillbaka och mäta statiskt igen. Men då MÅSTE man mäta i en kontrollerad miljö med exat likadana instrument. Det går inte att stå i depån utanför besiktningshallen och mäta lite på en höft. På detta sätt så kan en förare veta att om man klarar en mätning på en tävling, så klarar man sig på alla tävlingar.
Som det är nu så åker man alltid iväg i ovisshet om man kommer klara sig eller inte... Det funkar inte!!!!
3. Sverige har andra regler än resten av Europa och resten av Världen när det kommer till dom här frågorna. Vilket gör att i stort sett ALLA eftermarknadssystem som går att köpa är gjorda för den europeiska marknaden, och anpassade för dom regler och lagar som gäller där. Dvs i stort sett oanvändbara i Sverige. Alltså, ska man klara dom hårda kraven som vi har, så är det orginal avgassystem som gäller. Men inte ens då kan man vara säker på att man klarar sig eftersom mätningarna kan variera med 10-15db beroende på vart man blir mätt någonstans.
Just nu känns det som att polisen skulle stå och skjuta laser på vägen med instrument som kan visa resultat som varierar med 20-30 km/h beroende på hur man mäter. Hur skönt skulle det kännas att åka dit för fortkörning då?
Sen är det märkligt att det går att bullra hur mycket som helst för rockkonserter, fotbollsmatcher och dyligt. Då är det ingen som klagar. Hur mycket låter det t.ex i Solna under ett derby på Råsunda? Eller varför går det bra att köra ett motoreveneng INNE i Göteborg utan att det är några problem?
Mina 5 cent.....