Hur skall vi agera för att få ordning på "LJUDET"!

• Thread starter Thread starter HW
  • Start date Start date

Hur skall tävlingsarrangörerna agera på kommande tävlingar 2009

• Antal röstningar
    0
Graven är redan vidöppen det är bara frågan om vilken dag som motorsporten skall betraktas som stendöd pga bullret och sedan knuffas ner i den öppna gropen.

De här tycks vissa inte bry sig i utan tutar på som vanligt. Helt ofattbart korkat, skärpning!!!!

Det är ingen som tutar på som vanligt. Läs tråden så är problem oehört mer mångfaseterat än så.
Tex, det finns inga ljuddämpare till 250GP som klarar kraven.

Det är ingen som tutar på som vanligt. Läs tråden så är problem oehört mer mångfaseterat än så.

Problemet är väl att man tappar massor av effekt om man kör med långa/stora ljuddämpare på en tvåtaktare.

Problemet är väl att man tappar massor av effekt om man kör med långa/stora ljuddämpare på en tvåtaktare.
Den största risken är att du kan köra sönder saker i motorn pga för högt mottryck med andra dämpare, om jag fattar rätt.
Men det är klart att det går, eftersom det varit 250R som klarat sig både på Sviestad och på Anderstorp.

Graven är redan vidöppen det är bara frågan om vilken dag som motorsporten skall betraktas som stendöd pga bullret och sedan knuffas ner i den öppna gropen.

De här tycks vissa inte bry sig i utan tutar på som vanligt. Helt ofattbart korkat, skärpning!!!!
Det är ju inte helt enkelt att mäta själv och om man inte mäts upp och får veta att man är över nivån så är det svårt att åtgärda problemet. Jag har aldrig fått veta något om vilken nivå jag håller när jag kör. Ska fråga nästa gång.

Last edited:

Eftersom väldigt många ännu inte har rättat in sig i ledet och har tillräckligt bra utrustning på hojarna oavsett om det är 2T eller 4T så måste man väl ändå räkna det som att "dom fortsätter som vanligt" när det inte kostar något i form av avstängningar från bana eller liknande eller har du en bättre förklaring på fenomenet. För att en förändring snabbt ska kunna ske, så måste det tydligen svida riktigt hårt i plånboken, utebliven körning eller trasiga grejer.

Helt ärligt nu, om vi hade tillämpat denna regel fullt ut från första race i år, vad tror ni det hade stått på sporthoj dagarna efteråt? Jag är ett hundra procent säker på att folk hade skrikit högt om bojkott av anderstorpsracet. Därefter hade turen gått till falkenberg som hade fått ta aningen mindre skit för samma sak. På Sviestad hade det inte varit något problem, om jag gissar rätt. Fyrtaktsklasserna hade åtgärdat problemet och lyckats komma ner i nivå, tvåtaktsklasserna hade lipat och stannat hemma. Rätt eller fel?

Det var väl precis samma gnäll ute i garagen för 35 år sedan när det blev krav på ljuddämpare på racinghojarna. Det gick att lösa då, jag kan inte se att det inte skulle gå nu. Det är klart det fanns inga forum att hänga på och häckla och förbanna det där dj Svemo som kunde vara så korkade att dom införde ljuddämpare. Här läggs det ner mängder med tid på att tala om hur omöjligt allt är i stället för att vara kreativa i verkstan.
Det konstigaste var väl, att det gick utmärkt och dom som hade värsta och snabbaste hojarna hade lägsta ljudet.

Eftersom väldigt många ännu inte har rättat in sig i ledet och har tillräckligt bra utrustning på hojarna oavsett om det är 2T eller 4T så måste man väl ändå räkna det som att "dom fortsätter som vanligt" när det inte kostar något i form av avstängningar från bana eller liknande eller har du en bättre förklaring på fenomenet. För att en förändring snabbt ska kunna ske, så måste det tydligen svida riktigt hårt i plånboken, utebliven körning eller trasiga grejer.

Det är tydligen helt lönlöst att själv skriva fakta eftersom jag flera gånger skrivit att vi hos LMS kunde se skillnad bara från lördag till söndag ändå skriver du något helt annat som du rimligtvis inte har något belägg för.

Att man sedan själv inte kan få reda på fakta och ännu värre tydligen inte ens ska fråga efter det är ännu värre och ger vibbar av svunna regimer.

..
Fyrtaktsklasserna hade åtgärdat problemet och lyckats komma ner i nivå, tvåtaktsklasserna hade lipat och stannat hemma. Rätt eller fel?

Extremt förutfattad mening..

Jag kan se att en hel del förare kör med helt andra ljuddämpare än förra året. Väldigt stor skillnad mot tex 2005-06 är det nu. Jag ser ingen nu med 200mm ljuddämpare längre i någon klass. Bara för att du inte kan så mycket om en klass så betyder det inte att det inte görs inget.

Vid det här laget är olika trimmare och avgassystem/ljuddämpartillverkare i Finnland, Holland och Tyskland kontaktade om problemet. Hur många av er 4-t hade gjort det?

Nej, tvärtom är det. Mer motryck ger högre effekt på högre varv. Det svåra är att det blir mycket svårare att kontrollera predetornationer. Dvs du får sönderkörda kolvar lättare. Ljuddämparna är en del i att avstämma avgassystemet och på dom flesta system är detta väl avvägt. Du kan justera ditt effektregister bara genom att sätta 1cm längre eller kortare ljuddämpare och ändra karaktären rätt mycket på det.

Last edited:
...
@Axxexs: Vi har väl och har haft 95 dB förbipassering och 102 dB stillastående i flera år? Är det inte nästa år det ska sänkas till 100 dB stillastående?
Om regeln funnits i flera år kan det väl inte vara någon nyhet för tvåtaktsåkarna?
...

Det var 102db/A statiskt och 98db/A förbifart + 2db/A i tolerans förra året. Året innan samma men med 3db/A tolerans. Förbifartsmätning har nog bara funnits i ett par år. 102db/A har det varit som tidigare gräns sen nån gång runt 1997.

Jag ser det som 3 olika delar i det här problemet.

1. Länsstyrelsen/kommuner pressar ner gränsnivåerna på orimliga nivåer. Man klarar snart inte gränsvärden med en orginal MC. Vad detta beror på, och hur man ska lösa det är jag för dåligt insatt i för att uttala mig om. Men så länge man inte gör något åt den här delen av problemet så kommer all motorsport vara utdöd i Sverige inom 20 år. Det kommer helt enkelt inte spela någon roll vilka åtgärder vi tar till, folk kommer ALLTID klaga på ljudet och kraven kommer fortsätta att sänkas tills man inte ens kan köra med en El-motorcykel

2. Ljudnivån är helt omöjlig att mäta på ett konsekvent sätt på alla banor runt omkring i landet. Vilket innebär att man åker till en bana innan ett race och inte har en aning om man klarar ljudmätningen eller inte.

Exempel från verkligheten:
Jag kör min hoj på en tisdagsträning i Linköping, och mäts upp med den nya och dyra utrustningen som nu ska vara samma på alla banor i sverige. Jag klarar mätningen med en skaplig marginal. Kanon!
Jag åker sen till Anderstorp och kör träningsläger och ligger nu lite på fel sida gränsen och får en varning. Ok tänker jag, det är rimligt. Låg jag nära förut, så kanske jag ligger strax över gränsen här. Inga problem.
Sen åker jag tillbaka till Linköping på SM'et och kör igen (samma bana, samma mätutrustning, samma hoj som tidigare) och klarar mig bra på lördagen, utan tillsägelse. Men får sen helt plötsligt upp den näst högsta mätningen i SBK med min hoj på Söndagen. (106db om jag inte minns galet).
Jag har alltså gått från klart godkänd, till strax över gränsen, tillbaka till godkänd, för att sedan bli klart underkänd och nästan värst vid mätningar med den "nya bra utrustningen". Är detta OK?

I min mening så finns det helt enkelt inget sätt att göra exakt likvärdiga mätningar vid förbipassering på alla banor runt om i sverige. Det finns helt enkelt för många variabler och externa faktorer som påverkar mätresultatet för att kunna göra ett test med någon som helst trovärdiga resultat. Även fast du har exakt samma mätutrustning som är kalibrerad för att ge exakt samma resultat så kommer du få olika resultat även fast du mäter exakt samma motorcykel. Det går helt enkelt inte.
Lösningen på detta är att gå tillbaka och mäta statiskt igen. Men då MÅSTE man mäta i en kontrollerad miljö med exat likadana instrument. Det går inte att stå i depån utanför besiktningshallen och mäta lite på en höft. På detta sätt så kan en förare veta att om man klarar en mätning på en tävling, så klarar man sig på alla tävlingar.
Som det är nu så åker man alltid iväg i ovisshet om man kommer klara sig eller inte... Det funkar inte!!!!

3. Sverige har andra regler än resten av Europa och resten av Världen när det kommer till dom här frågorna. Vilket gör att i stort sett ALLA eftermarknadssystem som går att köpa är gjorda för den europeiska marknaden, och anpassade för dom regler och lagar som gäller där. Dvs i stort sett oanvändbara i Sverige. Alltså, ska man klara dom hårda kraven som vi har, så är det orginal avgassystem som gäller. Men inte ens då kan man vara säker på att man klarar sig eftersom mätningarna kan variera med 10-15db beroende på vart man blir mätt någonstans.

Just nu känns det som att polisen skulle stå och skjuta laser på vägen med instrument som kan visa resultat som varierar med 20-30 km/h beroende på hur man mäter. Hur skönt skulle det kännas att åka dit för fortkörning då?

Sen är det märkligt att det går att bullra hur mycket som helst för rockkonserter, fotbollsmatcher och dyligt. Då är det ingen som klagar. Hur mycket låter det t.ex i Solna under ett derby på Råsunda? Eller varför går det bra att köra ett motoreveneng INNE i Göteborg utan att det är några problem?

Mina 5 cent.....

Last edited:
Lösningen på detta är att gå tillbaka och mäta statiskt igen. Men då MÅSTE man mäta i en kontrollerad miljö med exat likadana instrument. Det går inte att stå i depån utanför besiktningshallen och mäta lite på en höft. På detta sätt så kan en förare veta att om man klarar en mätning på en tävling, så klarar man sig på alla tävlingar.
Som det är nu så åker man alltid iväg i ovisshet om man kommer klara sig eller inte... Det funkar inte!!!!

Håller med. Som jag sagt tidigare, det görs utomlands och då verkade det inte vara några som helst problem.

3. Sverige har andra regler än resten av Europa och resten av Världen när det kommer till dom här frågorna. Vilket gör att i stort sett ALLA eftermarknadssystem som går att köpa är gjorda för den europeiska marknaden, och anpassade för dom regler och lagar som gäller där. Dvs i stort sett oanvändbara i Sverige. Alltså, ska man klara dom hårda kraven som vi har, så är det orginal avgassystem som gäller. Men inte ens då kan man vara säker på att man klarar sig eftersom mätningarna kan variera med 10-15db beroende på vart man blir mätt någonstans.

Här tror jag att du har fel. Holland har (tror jag nästan säkert. Axxexx!!)hårdare krav än vad vi har och där kör de med Akra-system som klarar kraven.

Last edited:
Håller med. Som jag sagt tidigare, det görs utomlands och då verkade det inte vara några som helst problem.

Här tror jag att du har fel. Holland har (tror jag nästan säkert. Axxexx!!)hårdare krav än vad vi har och där kör de med Akra-system som klarar kraven.

Men de mäter också kanske på samma sätt? Statiskt i kontrollerad miljö?
Förbifartsmätningarna verkar kunna slå rätt ordentligt?

Jag ser det som 3 olika delar i det här problemet.

1. Länsstyrelsen/kommuner pressar ner gränsnivåerna på orimliga nivåer. Man klarar snart inte gränsvärden med en orginal MC. Vad detta beror på, och hur man ska lösa det är jag för dåligt insatt i för att uttala mig om. Men så länge man inte gör något åt den här delen av problemet så kommer all motorsport vara utdöd i Sverige inom 20 år. Det kommer helt enkelt inte spela någon roll vilka åtgärder vi tar till, folk kommer ALLTID klaga på ljudet och kraven kommer fortsätta att sänkas tills man inte ens kan köra med en El-motorcykel

2. Ljudnivån är helt omöjlig att mäta på ett konsekvent sätt på alla banor runt omkring i landet. Vilket innebär att man åker till en bana innan ett race och inte har en aning om man klarar ljudmätningen eller inte.

Exempel från verkligheten:
Jag kör min hoj på en tisdagsträning i Linköping, och mäts upp med den nya och dyra utrustningen som nu ska vara samma på alla banor i sverige. Jag klarar mätningen med en skaplig marginal. Kanon!
Jag åker sen till Anderstorp och kör träningsläger och ligger nu lite på fel sida gränsen och får en varning. Ok tänker jag, det är rimligt. Låg jag nära förut, så kanske jag ligger strax över gränsen här. Inga problem.
Sen åker jag tillbaka till Linköping på SM'et och kör igen (samma bana, samma mätutrustning, samma hoj som tidigare) och klarar mig bra på lördagen, utan tillsägelse. Men får sen helt plötsligt upp den näst högsta mätningen i SBK med min hoj på Söndagen. (106db om jag inte minns galet).
Jag har alltså gått från klart godkänd, till strax över gränsen, tillbaka till godkänd, för att sedan bli klart underkänd och nästan värst vid mätningar med den "nya bra utrustningen". Är detta OK?

I min mening så finns det helt enkelt inget sätt att göra exakt likvärdiga mätningar vid förbipassering på alla banor runt om i sverige. Det finns helt enkelt för många variabler och externa faktorer som påverkar mätresultatet för att kunna göra ett test med någon som helst trovärdiga resultat. Även fast du har exakt samma mätutrustning som är kalibrerad för att ge exakt samma resultat så kommer du få olika resultat även fast du mäter exakt samma motorcykel. Det går helt enkelt inte.

Just nu känns det som att polisen skulle stå och skjuta laser på vägen med instrument som kan visa resultat som varierar med 20-30 km/h beroende på hur man mäter. Hur skönt skulle det kännas att åka dit för fortkörning då?

Sen är det märkligt att det går att bullra hur mycket som helst för rockkonserter, fotbollsmatcher och dyligt. Då är det ingen som klagar. Hur mycket låter det t.ex i Solna under ett derby på Råsunda? Eller varför går det bra att köra ett motoreveneng INNE i Göteborg utan att det är några problem?

Mina 5 cent.....

1. Länsstyrelsen har inte alls pressat ner några nivåer ännu. Det har varit samma nivå hur länge som helst. En originalhoj klarar i stort sett utan undantag ljudnivån.
2. Det är inte alls omöjligt att mäta konsekvent korrekt. Kom gärna ner hit ska jag visa dej hur systemet fungerar. Vi har repeterbarhet så att det räcker.
3. Ja, vi har andra regler än resten av Europa. Var glad att vi inte har de regler som finns i vissa andra europeiska länder. Hollands crossbanor, till exempel, där stängdes nästan samtliga crossbanor pga bullerproblem.

Men de mäter också kanske på samma sätt? Statiskt i kontrollerad miljö?
Förbifartsmätningarna verkar kunna slå rätt ordentligt?

Kontrollerat och kontrollerat.... De mäter 10 meter utanför besiktningshallen; en håller cykeln på rätt varvtal, en håller mäteren på rätt ställe och läser av, klart!

Nej, tvärtom är det. Mer motryck ger högre effekt på högre varv. Det svåra är att det blir mycket svårare att kontrollera predetornationer. Dvs du får sönderkörda kolvar lättare. Ljuddämparna är en del i att avstämma avgassystemet och på dom flesta system är detta väl avvägt. Du kan justera ditt effektregister bara genom att sätta 1cm längre eller kortare ljuddämpare och ändra karaktären rätt mycket på det.
Aha men går inte detta att lösa på något kreativt sätt :va

Sen är det märkligt att det går att bullra hur mycket som helst för rockkonserter, fotbollsmatcher och dyligt.
Fast det stämmer inte. Det är en massa olika restriktioner vid rockkonserter också och de stipulera i de polistillstånd som ges till arrangören. I Göteborg har man länge varit väldigt nitiska och folk från Miljö & Hälsa har varit ute och mätt, fok har fått viten etc.
Vi loggar, jobbar på Konserthus i Uppsala, tex. alla konserter och kör efter Socialstyrelsens normer som varierar från 90 dB(A) nominellt värde till upp till 97 db(A) när det är en publik över 13 år. Flera utomhusevenemang är det största problemet att publiken skriker högre än vad musiken får låta, tex. Gröna Lund och Liseberg är det vanligt när man har stor publik vid folkkära artister. Det är ju hyfsat svårt att förbjuda folk att skrika, vilket jag antar är det största problemet på tex. Råsunda och inte deras ljudanläggning.. :)

Men om mätningen inte är kontrollerad och likartad är det ju en ganska meningslös mätning, dessutom hävdar jag att stillastående mätning variera för mycket från hoj till hoj och inte mäter allt som låter så det blir i praktiken ointressant.

Last edited:
2. Det är inte alls omöjligt att mäta konsekvent korrekt. Kom gärna ner hit ska jag visa dej hur systemet fungerar. Vi har repeterbarhet så att det räcker.

Hur kommer det sig då att jag får olika resultat vid fyra olika tillfällen på två olika banor?

Eller är det inte samma utrustning i Linköping som i Anderstorp?

Statik mätning är ju det endra rätta ur förare och teams synvinkel. Det är ju det enda sättet att få konsekventa resultat och så man kan vara säker på vart man ligger i nivå redan när man kommer till banan.

Men jag förstår organisatörer och banägare som inte gillar statiskt mätning. eftersom 103db statisk mätning resulterar i olika nivåer vid förbipassering med olika typer av hojar och motorer....

Last edited:
Men jag förstår organisatörer och banägare som inte gillar statiskt mätning. eftersom 103db statisk mätning resulterar i olika nivåer vid förbipassering med olika typer av hojar och motorer....
Nej det blir lite konstiga mätvärden ex stillastående 7K jämfört med fullt spjäll på rakan med en 600, klart att det blir konstigt.

Hur kommer det sig då att jag får olika resultat vid fyra olika tillfällen på två olika banor?

Eller är det inte samma utrustning i Linköping som i Anderstorp?

Statik mätning är ju det endra rätta ur förare och teams synvinkel. Det är ju det enda sättet att få konsekventa resultat och så man kan vara säker på vart man ligger i nivå redan när man kommer till banan.

Ska du inte va och passa på frugan och lillen!? :krama

Konstig tråd tycker jag, enligt många i elhoj tråden finns inget bullerproblem inom mc-sporten! Och disskussioner om hur mätningar skall utföras gör ju säkert klagande grannar nöjda...

Vi skall dåna som jag... Nej jag dånar mindre på mellanrgister än du... Ja men jag stod 10 meter närmre än...men jag kör ju 2-takt..Hallå, på Assen gör dom si....

Lycka Till!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...