Hur skall vi agera för att få ordning på "LJUDET"!

• Thread starter Thread starter HW
  • Start date Start date

Hur skall tävlingsarrangörerna agera på kommande tävlingar 2009

• Antal röstningar
    0
..
Vilka "problemklasserna" är verkar det inte råda några frågetecken kring, eller anser folk att Håkan skriver strunt?
...

Henrik Olsson har väll inget annorlunda kit än övriga Yamaha i klassen? Ganska så samma som alla andra skulle jag säga. Så en aning ologiskt att en skulle vara så olik dom andra. Enda jag kan gissa är att det är mätt på ett ställe där han kört annorlunda på. Känns som den mätningen diskvalificerar sig på något vis?

Men allvarligt, hur svårt är det? Sätt på stor ljuddämpare, mappa/bestycka om, klart!

Ge Sleven ett gäng namn på tillverkare av ljuddämpare som klarar 100db/A statiskt och 95db/A förbifart då!

Last edited:
Ge Sleven ett gäng namn på tillverkare av ljuddämpare som klarar 100db/A statiskt och 95db/A förbifart då!

Menar du att det inte går att få ner 2-taktare till dessa siffror? Ursäkta mig, men har inte många 2-taktsförare framhållit 4-taktare som ljudligare? Och de går ju bevisligen lätt att få ner till mycket låga värden. Är det därför tvåtaksåkarna är de som mest snackar emot att efterfölja det regelverk vi har?

Och hur svårt kan det vara? Gör längre dämpare! Min RGV jag hade för länge sedan hade två avgassystem, ett tyst och ett som lät som fan.

Enligt Lime så ska det ju funka baserat på vågteori för vatten i en bassäng så vi kör på det!

Och vad säger dB-mätaren? Funkade det? Nyfiken!

Last edited:
Menar du att det inte går att få ner 2-taktare till dessa siffror? Ursäkta mig, men har inte många 2-taktsförare framhållit 4-taktare som ljudligare? Och de går ju bevisligen lätt att få ner till mycket låga värden. Är det därför tvåtaksåkarna är de som mest snackar emot att efterfölja det regelverk vi har?
Det är klart att man kan få ner en tvåtaktare till de värden som anges. Det som missgynnar tvåtaktare är att ljudet från en sådan motor inte sprider sig lika långt, ljudet släcks ut fortare över distans än en fyrtaktare vilket innebär att det störande ljudet hos närmaste granne är lägre från dem även om de ger högre mätvärden vid bankanten.

Och vad säger dB-mätaren? Funkade det? Nyfiken!
Nej det funkar inte som ljuddämpning. Lime blandar ihop sker och ting men visade ett fint vågdiagram som visar fasvändning men det är en helt annan historia.

Och hur svårt kan det vara? Gör längre dämpare! Min RGV jag hade för länge sedan hade två avgassystem, ett tyst och ett som lät som fan.

Vid dina tester du ibland hänvisar till i Holland så har dom mätt att 600cc låter mer än 125 och 250 mätt en bit ifrån banan, ja. Energin i ljudet är annorlunda då 4-t ljudet transporterar sig längre sträckor.

2-t racerhojarna har fullflödesljuddämpare. Så som din RGV som lät som ... gjorde säkert hade. Den andra typen hade en ljuddämpare med kammare innuti. Den sistnämda ger massor av mottryck tillbaka och har aldrig använts av i racing. Sånna går det inte att montera på en racer sådär lätt som en 4-t som kan ta en org dämpare från en skrotad hoj på skroten.

Vem snackar om att vara emot att följa regelverken!!!!!?????????????

Vi har nu i vårat land 100db/A regel och vad jag vet finns den inte nån annanstans än? Vilka tillverkare av ljuddämpare gör system bara till Sverige tror du? Finns det ens till en 4-taktare? För att inte missförstås så menar jag system till racing och inte sådanna som sitter orginal på nya gathojar. Acrapovic, Leo Vince, BOS eller liknande tillverkare alltså.

Vet en Finsk trimmare som tillverkat ljuddämpare till racerhojar till i år som han byggt och testat till att klara dom Svenska reglerna. Dom satt på en hoj i helgen och det var inte en som klarade Håkans mätningar. Vad skulle du gjort då?

Vad hade du gjort om man hade satt max oktantalet till 93okt när det lägsta som går att köpa är 95okt? Vi som racerförare kommer sätta press på tillverkarna att ge oss det vi behöver. Men det kan ta lite tid. Mer än 3 race kanske. Speciellt när ingen ger en besked om hur dom mätt förens på ett forum på internet där det mest skrivs skit ändå. Så varför lyssna på nått där? Trådar av folk som bara tycker det är kul att reta upp folk. Snart handlar väll denna tråden också om Hayden vs Biaggi..

Last edited:
Jag körde R1:a innan jag kom till insikt. Du är välkommen att prova min hoj så får vi se vad du tycker sen.
Tackar, men jag har redan testat Teddys 250 och det var kul :)

@Axxexs: Vi har väl och har haft 95 dB förbipassering och 102 dB stillastående i flera år? Är det inte nästa år det ska sänkas till 100 dB stillastående?
Om regeln funnits i flera år kan det väl inte vara någon nyhet för tvåtaktsåkarna?

I grund och botten är det Svemo som orsakat problemet genom att inte följa sina egna regler och för att ha sett mellan fingrarna i flera år. Uselt!

Last edited:
Mitt Acra helsystem har gått 100 mil nu och klarar 100db i förbi och lätt 95 db stilla (92 sista mätningen)

Tackar, men jag har redan testat Teddys 250 och det var kul :)

@Axxexs: Vi har väl och har haft 95 dB förbipassering och 102 dB stillastående i flera år? Är det inte nästa år det ska sänkas till 100 dB stillastående?
Om regeln funnits i flera år kan det väl inte vara någon nyhet för tvåtaktsåkarna?

I grund och botten är det Svemo som orsakat problemet genom att inte följa sina egna regler och för att ha sett mellan fingrarna i flera år. Uselt!

Det är inför årets säsong det har sänkts till 100 dbA stillastående. 95 db förbifart har funnits sedan 2005 tror jag. Nästa år ligger det ett förslag med 98 dbA stillastående. Jag tror dock att stillastående mätning kommer att utgå ur reglementet, så att vi endast mäter förbifart.

Den sistnämda ger massor av mottryck tillbaka och har aldrig använts av i racing.

OK. Kanske dags att börja då.

Vilka tillverkare av ljuddämpare gör system bara till Sverige tror du? Finns det ens till en 4-taktare? För att inte missförstås så menar jag system till racing och inte sådanna som sitter orginal på nya gathojar. Acrapovic, Leo Vince, BOS eller liknande tillverkare alltså.

I Holland -07 så flabbade de bara åt mitt Remus helsystem. "You must have a street legal system!" Och när jag tittade mig omkring så fanns det gott om Akra, Yoshi, mm system som LÄTT klarade de 102 de hade som gräns då. Så visst tillverkas det system som funkar.

Vet en Finsk trimmare som tillverkat ljuddämpare till racerhojar till i år som han byggt och testat till att klara dom Svenska reglerna. Dom satt på en hoj i helgen och det var inte en som klarade Håkans mätningar. Vad skulle du gjort då?

Sett till att jag skaffat ett bättre system innan tävling.

Last edited:
Vad hade du gjort om man hade satt max oktantalet till 93okt när det lägsta som går att köpa är 95okt?

Dålig liknelse! Ljuddämpare kan man få tillverkat lite varstans. Bensin kan man inte tillverka själv.

Men om vi skulle ta och måla upp ett litet scenario; Vi leker med tanken att det vid årsskiftet 08-09 kommit ett besked att "Det kommer bara att säljas 90 oktanig bensin från och med NU. Vad hade hänt då? Hade folk kommit till första träningen/tävlingen för året och FÖRVÅNAT noterat hur deras hojar (mappade/avsedda/bestyckade för 95-98 oktan) inte gått riktigt, utan spikar vid minsta gaspådrag? ALDRIG! ALLA hade i god tid stått hos sina motortrimmare med en packe toppackningar och I GOD TID bett gurun att "Fixa så hojen går på 90 oktan!" Detta hade folk fixat OMEDELBART därför att om de inte gjort det hade de inte KUNNAT köra.

Så, lite press här så fixar folk ljudet. Om man nu verkligen vill det från förbundshåll.

Har nu läst hela tråden!.

Och tänkte på detta med mäta hos grannen! Har man då betänkt vindriktningen?,
(då det är vida känt att vinden tar med sig mycket ljud) samt luftfuktigheten när man mäter.

Vad händer om vinden vänder under dagen?

Sedan förändras ju omgivningen över tiden (åkermark som växer).
Skall man mäta inför varje tävling/träning för att bestämma vilken typ av dämp.man skall använda den dagen!?.
Eller skall man mäta en gång per år?.

Hur som så blir det fel.

(då det är vida känt att vinden tar med sig mycket ljud) samt luftfuktigheten när man mäter.

Skall man mäta inför varje tävling/träning för att bestämma vilken typ av dämp.man skall använda den dagen!?.

Hur som så blir det fel.

man mäter en gång, sen räknar man på värsta möjliga scenario och kommer fram till vad det får låta vid "källan".
Detta har gjorts på alla banor av folk som inte gör annat än o jobbar med ljud hela dagarna, så jag förmodar att det är rätt.

sen kan man komplettera med faktiska mätningar, men det är en annan femma

Det ska väl inte vara så svårt egentligen.
Det finns en regel om tillåten ljudnivå och alla som tävlar/kör bana vet om det. Kommer man med en hoj som inte uppfyller regelverket så ska man väl få en chans att rätta till det och om man inte kan det så får man inte tävla.
För att låta dom köra och på så sätt äventyra framtida möjligheter till att få hålla arrangemangen är ju inte något bra alternativ.
Nu är kör ju inte jag bana men jag gillar motorcyklar och tycker att det vore synd om det skulle bli så att dom som inte vill/kan uppfylla reglerna gör att ingen får köra i framtiden.

Hur som så blir det fel.

Av just detta skäl använder man inte mätning hos grannen som utgångspunkt, utan sk ljudutbredningskartor, som bl a Soundcon i jönköping tar fram. Dessa räknas ut från en källstyrka som mäts fram för respektive fordon som kör på banan. Källstyrkan läggs in i ett dataprogram som räknar ut bullernivåer runt om banan, med hänsyn tagen till en hel hög parametrar. Man räknar bl a på en medelvind av 5 m/s i alla riktningar samtidigt. Utifrån denna karta görs därefter mätningar på ett antal punkter för att se så att teori och praktik stämmer överrens. Träffsäkerheten i dessa kartor är mer tillförlitlig än verkliga mätningar hos grannen, eftersom mätning hos grannen går att störa med gräsklippare, traktorer, radioapparater, osv.

För att 95db är det värde som är uppmätt som klarar kraven hos närmaste granne...

Men det är ju helt enkelt inte så. Anderstorp hade uppenbarligen hojar som inte klarade 95 i förbifart ändå låg man långt under miljötillståndet.

I fallet med ljudet pratar vi om motorsportens överlevnad och det är lite underligt att du är en av dem som har så svårt att förstå allvaret.

Jag förstår allvaret och vill därför lära mig mer om sambandet. Vad är felet i det? Det handlar inte om ignorans för reglementet som du vill få det till, till skillnad från dig vill jag inte uppvigla till Svemo-lynchning i tid och otid utan faktiskt samarbeta med dem. Som klubb kan vi bidra med att statistik till både Svemo och myndigheter. Det är det som det nya ljudmätningssystemet som är inköpt handlar om tycker jag.

Nej, alla klasser har inte problem. Läs vad Håkan skrivit LMS-SM-tråden. Superbike verkade klara sig bäst.

Stämmer, 125Jr hade inga problem. Alla andra hade problem, Superbike hade den hoj som lät högst av alla, precis som i fjol. Bäst känns inte riktigt som rätt valt ord faktiskt.

Last edited:
Men det är ju helt enkelt inte så. Anderstorp hade uppenbarligen hojar som inte klarade 95 i förbifart ändå låg man långt under miljötillståndet.

.

Ja, men gränsen 95 dbAär inte satt efter Anderstorps miljötillstånd utan efter den anläggning som har sämst förutsättningar. Detta för att vi ska kunna ha samma gräns på alla banor. Vi kan ju inte ha ett reglemente som medger 115 dbA på anderstorp men bara 95 på nån av de andra anläggningarna! Hur svårt kan det vara?

Ibland blir man lite trött på att argumentera i detta ämne. Detta är den enskilt viktigaste frågan inom svensk motorsport just nu. Löser vi inte problemet själva kommer myndigheterna att lösa det åt oss. Så enkelt är det! OBS! Detta är inte riktat mot dej som person, jag quotade bara för att bemöta påståendet om vårt miljötillstånd. Dte är riktigt att vi låg långt under gränsen, men det var med de förutsättningar som var den dag avseende vind, lufttryck, osv. Hade det varit idag kunde vi med den vindriktning vi har här just nu ligga på gränsen även med 95dbA förbifart.

Så länge som det inte blir några påföljder så kommer inget att hända, lite som när det beslöts att man måste ha hjälm på sig när man kör MC, skillnaden är väl att buller inte påverkar den egna säkerheten utan är mer ett miljöproblem.

Bullermät stenhårt under TR/Kval/Race samt svartflagga utan pardon den som inte har ordning på sitt buller.

Om föraren inte åtgärdar sitt buller så får han kolla på racet från läktaren.

Tyvärr är det så här man måste göra eftersom många lever enligt går det så går det principen, man får helt enkelt tvinga fram en lösning med hjälp av hård bestraffning.

Om vi inte gör detta snarast så gräver vi vår egen RR grav till sist.

Om vi inte gör detta snarast så gräver vi vår egen RR grav till sist.

Graven är redan vidöppen det är bara frågan om vilken dag som motorsporten skall betraktas som stendöd pga bullret och sedan knuffas ner i den öppna gropen.

De här tycks vissa inte bry sig i utan tutar på som vanligt. Helt ofattbart korkat, skärpning!!!!

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!