Hur skall vi agera för att få ordning på "LJUDET"!

• Thread starter Thread starter HW
  • Start date Start date

Hur skall tävlingsarrangörerna agera på kommande tävlingar 2009

• Antal röstningar
    0
Jag ber om ursäkt. Jag tolkade dig. My bad. Hur tycker du att det ska stå i reglerna då? Jag liksom fattar inte hur en mätning hos grannan ska bli praktiskt genomförbar?

Tack för ursäkten, inte vanligt på ett ställe där personangrepp är en sport i sig. :krama

Anderstorp hade tydligen koll på omgivningens ljudnivå, jag antar att det var via deras fast installerade system som är detsamma som LMS köpt in till i år. Jag vet att Håkan kollade på det i helgen också som komplement till de handhållna mätningarna vid bankanten. Min förhoppning är att LMS kan bygga upp referensvärden, t ex vad ger 95 dBA vid bankanten på olika ställen för värden ute i periferin? Att Svemo satt just 95 måste ju ha en verklighetsförankring och den borde klubbarna kunna hjälpa till med nu när flera köpt mer avancerade mätsystem. Svemos ljudbegränsning har ju inget egenvärde utan är ju till för att hålla myndigheterna borta från vår kära sport. Om t ex Anderstorp vet att de låg rejält under miljötillståndet så tycker jag att det hade varit orimligt att utesluta folk.

Ljudnivån ska ner i stort men det primära är inte att ha radikala straff utan att just miljötillstånden respekteras. Tycker jag.

Tack för ursäkten, inte vanligt på ett ställe där personangrepp är en sport i sig. :krama

Anderstorp hade tydligen koll på omgivningens ljudnivå, jag antar att det var via deras fast installerade system som är detsamma som LMS köpt in till i år. Jag vet att Håkan kollade på det i helgen också som komplement till de handhållna mätningarna vid bankanten. Min förhoppning är att LMS kan bygga upp referensvärden, t ex vad ger 95 dBA vid bankanten på olika ställen för värden ute i periferin? Att Svemo satt just 95 måste ju ha en verklighetsförankring och den borde klubbarna kunna hjälpa till med nu när flera köpt mer avancerade mätsystem. Svemos ljudbegränsning har ju inget egenvärde utan är ju till för att hålla myndigheterna borta från vår kära sport. Om t ex Anderstorp vet att de låg rejält under miljötillståndet så tycker jag att det hade varit orimligt att utesluta folk.

Ljudnivån ska ner i stort men det primära är inte att ha radikala straff utan att just miljötillstånden respekteras. Tycker jag.

Jo.... men kan du vara konkret tack. Vad ska det stå i reglerna? Vad ska jag som förare rätta mig efter?

Ljudnivå

Självklart vill ingen bullra mer än nödvändigt. Anledningen att man helst vill undvika db killer, original ljuddämp osv är ju att hojen går sämre. Har själv en originalljuddämpare som jag fixat till så den passar på helsystemet. Körde med denna på träningslägret i anderstorp och trodde det var fel på hojen! Den gick ju som en moppe! Stöööön, Stöööön lät det när jag varvade ur.
Om det är lite luddigt hur hårt man bedömer ljudet är det ju självklart att man inte vill ge konkurrenten en fördel.
Så mycket tid och $$$ som man satsar på det här vill man ju undvika att bli ifrånkört på rakorna. Själv väger jag nog 15-20 kg mer än flertalet av mina konkurrenter och har det tufft nog ändå på rakorna.
Den dagen man VET att det är lika för alla kan jag köra original också men inte så länge det inte är så.

....Visst, jag håller med om att vi måste ta hårdare tag mot bullret för att vi ska få fortsätta men sen tycker jag också att vi måste kunna vara flexibla - iallafall till en början. ......

Det här är väl ändå inte början. Det är ett tio år gammalt problem som nu närmar sig "slutet"... the end. För eller senare blir någon så arg att en bana tvingas stänga helt - och då kommer folk sitta här och undra vad som hände.

Jag förstår inte att arrangörerna vågar tänja på gränserna med de här frågorna, men vad vet jag?

Det funkar i alla fall inte att man tillåter förare vara förvånade över buller-reglerna varje år.

Självklart vill ingen bullra mer än nödvändigt. Anledningen att man helst vill undvika db killer, original ljuddämp osv är ju att hojen går sämre. Har själv en originalljuddämpare som jag fixat till så den passar på helsystemet. Körde med denna på träningslägret i anderstorp och trodde det var fel på hojen! Den gick ju som en moppe! Stöööön, Stöööön lät det när jag varvade ur.
Om det är lite luddigt hur hårt man bedömer ljudet är det ju självklart att man inte vill ge konkurrenten en fördel.
Så mycket tid och $$$ som man satsar på det här vill man ju undvika att bli ifrånkört på rakorna. Själv väger jag nog 15-20 kg mer än flertalet av mina konkurrenter och har det tufft nog ändå på rakorna.
Den dagen man VET att det är lika för alla kan jag köra original också men inte så länge det inte är så.

Min hoj har en ljuddämpare från en R1:a och ger på tiondelen samma effekt som med Remusdämparen. Så det går om man vill, iaf till Yamaha R6.

Den viktiga ljudnivån är den hos grannen. Det riskerar dock skapa en problematik med olika ljudnivåer på olika banor. Problemet med 95dB(A) vid bankanten kan ju vara att inte ens det visar sig varatillräckligt för en del banor..

Men nu verkar ju just 95db var just den gränsen så att alla banor klarar av ljudnivån vid grannen. Därför är detta den viktiga gränsen för dom som vistas på banan. Utöver denna gräns finns om jag har förstått det rätt en marginal på 2db?

Vart ligger problemet i diskussionen... hos förarna! För vem inom RR har kunnat undgå diskussionen med ljudkrav?

Visst, jag håller med om att vi måste ta hårdare tag mot bullret för att vi ska få fortsätta men sen tycker jag också att vi måste kunna vara flexibla - iallafall till en början. När den här säsongen har gått vet alla att det sker ljudmätningar, hur det sker och vad som händer. Till nästa säsong kan vi på allvar börja utesluta folk, nu vet alla att vi menar allvar. En mjukstart på en så här pass stor regel tycker jag inte är fel - men det kanske bara är jag.

Problemet är att grannar inte mjukstartar. Om dom klagar och det visar sig att vi på Falken låter för mycket kan tillståndet ryka. Finns inga mjukstarter hos länsstyrelsen eller Miljö o Hälsa. Finns inga marginaler eller mjuka regler. Följ gällande regerlverk eller så stänger vi banan. Så enkelt är det.
Dom har påtalat reglerna i flera år och om dom mäter och det visar sig att vi låter över gränsen då anser dom helt enkelt att klubben skiter i deras regler, eftersom vi mycket väl kan dom, och drar in tillståndet i värsta fall.

Jag förstår tanken men nej det där går inte, följ reglerna eller var publik. Finns inget annat sätt att behålla banorna på oavsett hur illa den kommentaren låter. Att jämföra estetiska regler med buller tja .....

Jo.... men kan du vara konkret tack. Vad ska det stå i reglerna? Vad ska jag som förare rätta mig efter?

Nu ber du mig uttala mig för Svemo's räkning och jag representerar inte dem på något vis. Jag är medlem i LMS och insyltad i deras tävlingar och uttalar mig utifrån deras perspektiv utan att för den skull officiellt representera dem.

Om du inte känner mig sedan tidigare så var det jag som var fram till dig och bad dig meddela Dennis Wilje mitt emot i 125GP att hans hoj lät för mycket.

Det var min (otacksamma) roll i ljudmätningarna, jag utförde inte mätningarna och har inte 100 koll på vilka befogenheter vem har. Men jag har åsikter precis som du.

Nu ber du mig uttala mig för Svemo's räkning och jag representerar inte dem på något vis. Jag är medlem i LMS och insyltad i deras tävlingar och uttalar mig utifrån deras perspektiv utan att för den skull officiellt representera dem.

Om du inte känner mig sedan tidigare så var det jag som var fram till dig och bad dig meddela Dennis Wilje mitt emot i 125GP att hans hoj lät för mycket.

Det var min (otacksamma) roll i ljudmätningarna, jag utförde inte mätningarna och har inte 100 koll på vilka befogenheter vem har. Men jag har åsikter precis som du.

HEJ!
Jag har fått ett ansikte på Neutral!

Och så tänkte jag bara att du utifrån dina åsikter som "medlem i LMS och insyltad i deras tävlingar"-perspektiv, kanske hade något som vore praktiskt användbart som regel.... men det hade du inte.

Så jag förstår fortfarande inte hur man skulle kunna använda "nivå hos grannen" som regel för oss aktiva.

Det funkar i alla fall inte att man tillåter förare vara förvånade över buller-reglerna varje år.

Fast nu har vi väl kalibrerade mätare och ett hårdare styrt reglemente än tidigare, enligt mig är det till i år som problemen samt reglerna på allvar börjar gälla, därför tycker jag att det är också i år som man kan göra som vi gjort i år och låter förarna köra om de arbetar mot en lösning. Till nästa år ser jag inget problem i att utesluta 2/3 av startfältet om de låter för mycket.

Problemet är att grannar inte mjukstartar. Om dom klagar och det visar sig att vi på Falken låter för mycket kan tillståndet ryka.

Problemet som jag ser det är att det är risk att vi låter för mycket även om alla hojar håller under 95 dB vid förbifart. Om vi i år klarade gränsen hos grannen i Anderstorp så ser jag det som att det var ok att släppa igenom de som lät för mycket FÖR DEN HÄR GÅNGEN. Samma tävling nästa år är det kört, då ska de hålla 95 dB eller stå vid sidan om. Tyvärr kan jag inte uttala mig om hur det ser ut hos er på Falken - hell, jag kan inte ens säga hur det ser ut hos grannarna hos oss - men nu är det för sent, er tävling och vår tävling är genomförd, folk vet vad som gäller och håller de inte rätt ljudvärde nästa år så är det kört för dem, jag håller helt med dig. Men jag tycker fortfarande inte det är fel att vi faktiskt ger folk en chans. Under mina tre år inom sporten har nya ljudregler påtalats och sagts vara "stenhårda" inför varje säsong men det är först till i år som vi faktiskt lagt lite tyngd bakom orden, det har varit lite Peter och Vargen helt enkelt, nu är det allvar.

Fast nu har vi väl kalibrerade mätare och ett hårdare styrt reglemente än tidigare, enligt mig är det till i år som problemen samt reglerna på allvar börjar gälla, därför tycker jag att det är också i år som man kan göra som vi gjort i år och låter förarna köra om de arbetar mot en lösning. Till nästa år ser jag inget problem i att utesluta 2/3 av startfältet om de låter för mycket.

Problemet som jag ser det är att det är risk att vi låter för mycket även om alla hojar håller under 95 dB vid förbifart. Om vi i år klarade gränsen hos grannen i Anderstorp så ser jag det som att det var ok att släppa igenom de som lät för mycket FÖR DEN HÄR GÅNGEN. Samma tävling nästa år är det kört, då ska de hålla 95 dB eller stå vid sidan om. Tyvärr kan jag inte uttala mig om hur det ser ut hos er på Falken - hell, jag kan inte ens säga hur det ser ut hos grannarna hos oss - men nu är det för sent, er tävling och vår tävling är genomförd, folk vet vad som gäller och håller de inte rätt ljudvärde nästa år så är det kört för dem, jag håller helt med dig. Men jag tycker fortfarande inte det är fel att vi faktiskt ger folk en chans. Under mina tre år inom sporten har nya ljudregler påtalats och sagts vara "stenhårda" inför varje säsong men det är först till i år som vi faktiskt lagt lite tyngd bakom orden, det har varit lite Peter och Vargen helt enkelt, nu är det allvar.

Jo, vi klarade gränsen hos grannen, frågan är bara hur länge vi får ha den gränsen på upp till 75 dbA. Runt alla banor bor det gnälliga gubbar och gummor som gör allt för att sänka den gränsen. Om inte vi ligger före dom kommer vi att bli överraskade den dagen dom får gehör för sina synpunkter....

Fast nu har vi väl kalibrerade mätare och ett hårdare styrt reglemente än tidigare, enligt mig är det till i år som problemen samt reglerna på allvar börjar gälla, ......det har varit lite Peter och Vargen helt enkelt, nu är det allvar.

Nja, jag tror snarast att när vargen kommer så så är det klippt för lille Peter och hans polare. Det kommer ingen och räddar den lilla skitungen.

Till viss del har du väl rätt, men att förarna har SKITIT i buller-reglerna i fem år är väl ingen ursäkt för att det ska daltas med dem nu?

Nu är jag inte med på riktigt längre men den enda stora skillnad jag har uppfattat är fastmonterade mätare på ett flertal banor.
95db förbipassering är inget nytt. ALLA aktiva förare borde ha en lösning liggande för det här...

Nu vill inte jag säga "vad var det vi sa.." eller jo det vill jag visst!
Det som händer nu har det varnats för i fem år. Speciellt Humlan har med ett ofattbart tålamod försökt förklara att om folk inte sköter sig så kommer vi få lida för det. Folk har kört med slipon eftersom arrangörer släppt ut dem på banorna och ibland har de där sliponen utlöst larm och anmälningar.

Det som händer just nu är ju en konsekvens av att folk gjort just det som du tycker att man ska göra just nu - tillämpa reglerna litegrand.

Så jag förstår fortfarande inte hur man skulle kunna använda "nivå hos grannen" som regel för oss aktiva.

Å andra sidan har du inte mycket nytta av den regel som är skriven nu heller då du förmodligen inte har möjlighet att utföra någon sådan mätning själv. Du har väl i förebyggande syfte tagit i mer än någon annan förare vad jag kan se men det är mycket svårt för någon att verkligen veta att de klarar 95 dbA i förbifart under full acceleration.

Lite bakgrundsinfo...inom LMS som kör en mängd grenar på samma anläggning har länge RR ansetts som "värst" vad gäller ljud. Något vi inom RR är skeptiska till då vi kör tre timmar varje tisdag under sommarhalvåret förutom tävlingarna. Crossen däremot kör 6-7 dagar i veckan, vi har också speedway som inte är helt ljudlösa. Det var faktiskt vi inom RR som ville ha den nya anläggningen inköpt för att se hur det ligger till och hjälpa oss tillrätta med problemet. Anläggningen kan logga dygnet runt hur ljudet sprider sig kring banan och man kan också ha en extra probe utplacerad på godtyckligt ställe, t ex en granne. Jag skriver lite generellt för det är ungefär på den nivån jag kan systemet.

Systemet är alltså väldigt väl anpassat till att lära LMS hur LMS bullrar vilket är vad som ger oss problem med myndigheterna (läs grannarna). Det är prio 1, vad Svemo skriver i reglementet är ett sorts allmänt skydd mot detta och för mig (läs mig personligen) sekundärt. Jag förstår att du som förare vill ha konkreta regler men i detta fall har du rätt svårt att verifiera det i alla fall pga komplexiteten i att mäta korrekt. Jag hoppas att en helhetsbild om ljudproblemet ska öka kompetensen hos alla från myndigheterna å ena sidan till förarna i andra änden med Svemo och klubbarna där emellan.

Jag tror tyvärr att det saknas en hel del "stake" hos tävlingsledningarna och hos Svemo. De vågar helt enkelt inte säga till vissa förare. Historien visar att en del förare beter sig som idioter när de blivit tillrättavisade och en del beslut har lett till direkt hot.

(Vill passa på att säga att jag inte är någon ängel, men jag brukar inte hota folk)
Tro mig, jag och förmodligen 99% av startfältet vill inte bullra för mycket. Men det är lång väg att gå att få ner ljudet, men vi kommer givetvis kämpa för att få ner det.
Vad försöker du säga egentligen? Att tävlingsledningen ska ha överseende med de som inte lyckas få ner sin ljudnivå?

Å andra sidan har du inte mycket nytta av den regel som är skriven nu heller då du förmodligen inte har möjlighet att utföra någon sådan mätning själv. Du har väl i förebyggande syfte tagit i mer än någon annan förare vad jag kan se men det är mycket svårt för någon att verkligen veta att de klarar 95 dbA i förbifart under full acceleration.

Just därför ska vi mäta statiskt vid stillastående. Om man tar fram värden som man vet ger tillräckligt låga värden vid bankant som man vet ger tillräckligt låga värden vid grannen så är det LÄTT att mäta: alla banor har nog en handhållen mätare som man på anmodan kan ta fram på kvällsträningarna. Mät, läs av, klart = Lätt. Det finns tom mobiltelefoner som är överraskande rättvisande = ännu lättare.

Just därför ska vi mäta statiskt vid stillastående. Om man tar fram värden som man vet ger tillräckligt låga värden vid bankant som man vet ger tillräckligt låga värden vid grannen så är det LÄTT att mäta: alla banor har nog en handhållen mätare som man på anmodan kan ta fram på kvällsträningarna. Mät, läs av, klart = Lätt. Det finns tom mobiltelefoner som är överraskande rättvisande = ännu lättare.

Jag håller med. Det kommer att ta ett antal mätningar att lära sig hur saker förhåller sig till varandra. Vi ska naturligtvis mäta under vanliga träningar också.

Å andra sidan har du inte mycket...
Långt och bra inlägg men det löser inga problem i dagsläget. Vi har ett reglemente där ljudnivåerna finns angivna. Att inte följa det med motiveringar om att de kanske inte stämmer på alla banor, att ljudet från en viss motortyp sprider sig mindre osv osv känns som helt fel väg att gå.

Om nu Svemo/tävlingsledningen är så fega får de väl skriva om regeln så alla klarar sig eller så följer de regeln. Allt annat är bara trams!

Långt och bra inlägg men det löser inga problem i dagsläget. Vi har ett reglemente där ljudnivåerna finns angivna. Att inte följa det med motiveringar om att de kanske inte stämmer på alla banor, att ljudet från en viss motortyp sprider sig mindre osv osv känns som helt fel väg att gå.

Om nu Svemo/tävlingsledningen är så fega får de väl skriva om regeln så alla klarar sig eller så följer de regeln. Allt annat är bara trams!

Skrivet av den som själv klagade högljutt i flera år efter att ha blivit kontrollmätt... :rolleyes:

Skrivet av den som själv klagade högljutt i flera år efter att ha blivit kontrollmätt... :rolleyes:

Sandis har väl blivit omvänd och inser hur allvarligt läget är. Det finns inga toleranser i detta, det är svart eller vitt. Köra mer godkända värden eller vara åskådare!

Sandis har väl blivit omvänd och inser hur allvarligt läget är. Det finns inga toleranser i detta, det är svart eller vitt. Köra mer godkända värden eller vara åskådare!

Konstigt att vi i alla lägen normalt ifrågasätter vad Svemo skriver i reglementet men i just detta fall ska vi inte ens försöka förstå hur saker och ting hänger ihop...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT