Jag ber om ursäkt. Jag tolkade dig. My bad. Hur tycker du att det ska stå i reglerna då? Jag liksom fattar inte hur en mätning hos grannan ska bli praktiskt genomförbar?
Tack för ursäkten, inte vanligt på ett ställe där personangrepp är en sport i sig.

Anderstorp hade tydligen koll på omgivningens ljudnivå, jag antar att det var via deras fast installerade system som är detsamma som LMS köpt in till i år. Jag vet att Håkan kollade på det i helgen också som komplement till de handhållna mätningarna vid bankanten. Min förhoppning är att LMS kan bygga upp referensvärden, t ex vad ger 95 dBA vid bankanten på olika ställen för värden ute i periferin? Att Svemo satt just 95 måste ju ha en verklighetsförankring och den borde klubbarna kunna hjälpa till med nu när flera köpt mer avancerade mätsystem. Svemos ljudbegränsning har ju inget egenvärde utan är ju till för att hålla myndigheterna borta från vår kära sport. Om t ex Anderstorp vet att de låg rejält under miljötillståndet så tycker jag att det hade varit orimligt att utesluta folk.
Ljudnivån ska ner i stort men det primära är inte att ha radikala straff utan att just miljötillstånden respekteras. Tycker jag.