Hur skall vi agera för att få ordning på "LJUDET"!

• Thread starter Thread starter HW
  • Start date Start date

Hur skall tävlingsarrangörerna agera på kommande tävlingar 2009

• Antal röstningar
    0
Eftersom det var bullerhelg kan vi enligt vårt bullertillstånd låta upp till 75 dbA hos grannen. Mätningar visade omkring 65 dbA som mest.

Enligt mej är detta fel sätt att hantera bullerfrågan. Hela vintern har vi i diverse möten jobbat för en enhetlig 95db-gräns, och lyckats få in den i reglementet. Samtliga tävlingsledare har hitills struntat i detta totalt. Nu har vi nya bullertillstånd på gång i Mantorp, Anderstorp. I Karlskoga har man redan fått sin dom, i linköping har man fått stora inskränkningar, om denna trend fortsätter kommer svensk motorsport att stoppas helt inom några få år. Mantorp har fått ett förhandsbesked med förslag till villkor som ger dom 32 dagar per år med motorsport, mot nuvarande ca 25 dagar per månad.....
Jag håller med om att det är fel väg att gå men jag var intresserad av referensen.

Att inte följa reglerna är ju inte rätt sätt att hantera det på. Dock tror jag det hade varit bra om man kör med mätning på alla träningar och verkligen fångar upp alla som låter för mycket.
Jag körde tex. KM.et på Sviestad och det gick ju bra trodde jag. Nu efter infon från SM:et blir jag osäker. Det hade ju varit kanon om alla fick mätas enskilt i förbipassage men det går ju inte att göra rent praktiskt.

Last edited by a moderator:
....
Jag vill inte bullra mer än jag behöver, men kan jag köra med ett visst system/slipon så vill jag det.

Och just det resonemanget är det ju som förstör alla möjligheter att får ordning på det.

På de fem år som gått sen jag var med i de här diskussionerna , så har förarsidan inte kommit en millimeter närmare en lösning för alla vill "köra med så öppna system som möjligt". Den här attityden kommer provocera fram något riktigt tråkigt, förr eller senare...

Från andra sidan låter det som om myndigheterna vässar knivarna och folk åker fortfarande till banan med så öppna system som möjligt.

Jag tycker lösningen på det här är uppenbar: Diska alla som bullrar för mycket varje gång. Det enda som jag kan tycka är ett relevant undantag är orörda standardsystem som aldrig kommenterats vid en tidigare besiktning. Andra gången är det ju återfall....

Slipon/helsystem ger inte samma siffra varje gång det passerar en mätare och har man tänjt på gränserna för att få köra med så öppna grejer som vanligt så åker man dit oftare...

EDIT/ Hur ska man kunna få ordning på det här om man inte helt villkorslöst tillämpar de regler som finns?

Last edited:
Vilka orginalsystem bullrar mer än 95db i förbifart? Hört resonemanget men vill veta vilka modeller det handlar om.
Mina orginalsystems maxnivåer vid besiktning är.

Kawasaki ZX-10R 2004 Stillastående 97db Körning 79db
Kawasaki ZX-10R 2008 Stillastående 94db Körning 80db

Detta är nivåer som ligger långt under godkänanden på bana och här ligger oxå alla andra sporthojar av senare årgång om man kollar 4 cylindriga. Har inte koll på resten så därför vore det intressant att veta vilka som faktiskt inte klarar sig med orginal eftersom folk faktiskt säger att så är fallet.

Mitt nuvarande helsystem klarar kraven men jag vet andra med exakt samma hoj och system om inte klarar sig, men visst är det så att finns där en gräns så gör man allt för att hamna under den MEN allt för att slippa orginalsystemet för att få en bättre hoj/effekt/karaktär etc och det gör ju jag oxå. Sålänge mitt helsystem klarar 95db kommer det att sitta på.

Last edited:
Nu börjar det ju bli riktigt intressant! Det fanns alltså ett stort antal förare som bröt mot regelverket redan på Torpet? Hallå!!!
Hädanefter vill jag att SVEMO tidigt skriver ut vilka regler som är "riktiga regler" (sådana som SKA hållas) och vilka som är "mjukregler" dvs sådana som INTE behöver uppfyllas. Det här blir ju löjligare och löjligare. Varför hittar man på regler som inte behöver hållas?
Skandal är ett starkt ord men jag vet inte om det finns något som passar bättre just nu.

Att tävlingsledningen struntade i rapporterna från de som ljudmätte på Anderstorp och Sviestade är ett stort svaghetstecken och det kanske förklarar varför folk i Superbike har fått åka med hojar som inte uppfyller reglementet (bromspump, trattar mm).

Som någon skrev innan binder de ansvariga ris för sin egen rygg och det yttersta ansvaret är Svemos. De borde ta sig en allvarlig funderar på vad de håller på med.

Har inte koll på resten så därför vore det intressant att veta vilka som faktiskt inte klarar sig med orginal eftersom folk faktiskt säger att så är fallet.
Kan tänka mig att en del stora twinnar ligger risigt till även med originalburkar.

Last edited:
I så fall tycker jag ni gjorde helt rätt som inte uteslöt någon.

Så det är rätt att inte följa reglementet? Vilka fler regler är det OK att bryta mot?

I grund och botten handlar det om att vi vill ha samma regel på alla banor, oavsett hur långt det är till grannen. Med 95 dbA förbipassering klarar vi det målet. Hade denna regel tillämpats korrekt redan från första racet hade vi inte haft denna diskussion öht.

Så ljudnivån vid bankanten ska INTE gälla, utan det ska vara vid grannen?
Den viktiga ljudnivån är den hos grannen. Det riskerar dock skapa en problematik med olika ljudnivåer på olika banor. Problemet med 95dB(A) vid bankanten kan ju vara att inte ens det visar sig varatillräckligt för en del banor..

I så fall tycker jag ni gjorde helt rätt som inte uteslöt någon.

Så du tycker att det är det som ska stå i reglerna

"Ljudnivån får ej överstiga 75 dB hos grannen"

Menar du det på allvar? Det låter ju som ett lättadministrerat system!:rofl

Den viktiga ljudnivån är den hos grannen. Det riskerar dock skapa en problematik med olika ljudnivåer på olika banor. Problemet med 95dB(A) vid bankanten kan ju vara att inte ens det visar sig varatillräckligt för en del banor..
Kolla Humlans inlägg ovanför ditt, 95 dB ska vara framtaget för att "skydda" alla banor och enligt mig är det helt rätt väg att gå. Eller är det någon som ser ett problem med att vi låter för lite hos vissa grannar?

Att som Neutral föreslå att det är värdet hos grannen som ska räknas är i sak rätt men totalt omöjligt att administrera vilket även han borde inse.

Som regelsystemet fungerar nu så är jag sugen på att sätta tillbaka den lilla lätta Remusdämparen. Sedan tar jag och stoppar i ett insatsrör som täcker en stor del att perforeringen inuti så jag låter riktigt mycket. Sedan kan jag ta bort lämpliga delar av insatsröret så att jag hela tiden "gör något åt problemet" för att vid racedags ha ett lätt och smidigt 107 dB-system.

Och allt enligt rådande regelverk!:tummenupp

Kolla Humlans inlägg ovanför ditt, 95 dB ska vara framtaget för att "skydda" alla banor och enligt mig är det helt rätt väg att gå. Eller är det någon som ser ett problem med att vi låter för lite hos vissa grannar?

Att som Neutral föreslå att det är värdet hos grannen som ska räknas är i sak rätt men totalt omöjligt att administrera vilket även han borde inse.
Visst är det så och det är ju det rimligaste förfarandet. Ett problem är ju om det inte mäts tillräckligt ofta och om de som låter för mycket inte påtalas om problemet så kan man åka ganska länge utan att veta om att man bullrar.

Visst är det så och det är ju det rimligaste förfarandet. Ett problem är ju om det inte mäts tillräckligt ofta och om de som låter för mycket inte påtalas om problemet så kan man åka ganska länge utan att veta om att man bullrar.
Mätning ska självklart ske vid alla typer av aktivitet på banan. Kan väl inte vara så svårt att se till så att den automatiska mätningen som finns larmar om någon låter för mycket på tex en träning eller bandag.

Nej, det tycker jag inte, i så fall hade jag skrivit det. Trevligt att diskutera med folk som skriver åsikter åt en.

Jag ber om ursäkt. Jag tolkade dig. My bad. Hur tycker du att det ska stå i reglerna då? Jag liksom fattar inte hur en mätning hos grannan ska bli praktiskt genomförbar?

Som regelsystemet fungerar nu så är jag sugen på att sätta tillbaka den lilla lätta Remusdämparen. Sedan tar jag och stoppar i ett insatsrör som täcker en stor del att perforeringen inuti så jag låter riktigt mycket. Sedan kan jag ta bort lämpliga delar av insatsröret så att jag hela tiden "gör något åt problemet" för att vid racedags ha ett lätt och smidigt 107 dB-system.

Och allt enligt rådande regelverk!:tummenupp

Magnus jag förstår att du är sarkastisk, men det där var väl ändå lite väl barnsligt skrivet.

Bullret är ett stort problem som måste jobbas med, annars kommer det vara svårt att bedriva motorsportsverksamhet i framtiden (vilket jag tror att det kommer vara hur vi än bär oss åt, vi är inte PK helt enkelt).

Tro mig, jag och förmodligen 99% av startfältet vill inte bullra för mycket. Men det är lång väg att gå att få ner ljudet, men vi kommer givetvis kämpa för att få ner det.
Att sen behöva sitta här och läsa all skit som kastas gör mig uppriktigt sagt väldigt ledsen. Jag hade en kanonkul premiärhelg med räsern, bra race och sänkta varvtider hela tiden.
Vi sysslar ju ändå med samma sport och kan väl försöka att hjälpas åt istället.

Att sen få höra att man bara låter gräsligt och tourar runt det gör ont ända in i själen. På riktigt.

/Pär

Så det är rätt att inte följa reglementet? Vilka fler regler är det OK att bryta mot?

Siffror på sidan är onekligen helt OK att bryta mot. Det står lika tydligt i reglerna som ljudmätningen, trots det saknar många siffror på sidorna. Borde vi inte utesluta alla som har en siffra ovanpå kutsen då också?

Visst, jag håller med om att vi måste ta hårdare tag mot bullret för att vi ska få fortsätta men sen tycker jag också att vi måste kunna vara flexibla - iallafall till en början. När den här säsongen har gått vet alla att det sker ljudmätningar, hur det sker och vad som händer. Till nästa säsong kan vi på allvar börja utesluta folk, nu vet alla att vi menar allvar. En mjukstart på en så här pass stor regel tycker jag inte är fel - men det kanske bara är jag.

Visst, jag håller med om att vi måste ta hårdare tag mot bullret för att vi ska få fortsätta men sen tycker jag också att vi måste kunna vara flexibla - iallafall till en början. När den här säsongen har gått vet alla att det sker ljudmätningar, hur det sker och vad som händer. Till nästa säsong kan vi på allvar börja utesluta folk, nu vet alla att vi menar allvar. En mjukstart på en så här pass stor regel tycker jag inte är fel - men det kanske bara är jag.

Mycket bra skrivet Gustav. Rom byggdes inte på en dag.

Tro mig, jag och förmodligen 99% av startfältet vill inte bullra för mycket. Men det är lång väg att gå att få ner ljudet, men vi kommer givetvis kämpa för att få ner det.
Att sen behöva sitta här och läsa all skit som kastas gör mig uppriktigt sagt väldigt ledsen. Jag hade en kanonkul premiärhelg med räsern, bra race och sänkta varvtider hela tiden.

Att sen få höra att man bara låter gräsligt och tourar runt det gör ont ända in i själen. På riktigt.

/Pär
Skit i de som skriver sådant. Var stolt. Du tog dig till start och gjorde hela tiden bättre och bättre ifrån dig. :tummenupp
Önskar jag hade kunnat vara med men det gick inte den här gången.

Att alla inte gillar tvåtakt och vissa även öppet motarbetar det med högst dubiösa argument får stå för dem. Bullerfrågan är ju generell för all motorsport och måste som du säger tas på allvar och vissas subjektiva tyckande om motorljudet från vissa hojar är ointressant.

Magnus jag förstår att du är sarkastisk, men det där var väl ändå lite väl barnsligt skrivet.

Bullret är ett stort problem som måste jobbas med, annars kommer det vara svårt att bedriva motorsportsverksamhet i framtiden (vilket jag tror att det kommer vara hur vi än bär oss åt, vi är inte PK helt enkelt).

/Pär

Sarkastisk vet jag inte, försöker bara göra en point. Och SÅKLART kommer jag inte att göra som jag föreslog, jag kommer att fortsätta köra med min SOPTUNNA till ljuddämpare.

Sedan vill jag be om ursäkt om du tog illa upp för att jag höll med Swedie att tvåtaktare låter gräsligt, det var bara ett försök att vara roligt.

Däremot håller jag inte med om att det är "lång väg att gå för att få ner ljudet". Det är bara att byta dämpare och mappa/bestycka om. Pungt. Eller?:va

Sedan ska du naturligtvis vara stolt över att du kör fortare och inte hänga upp dig på folks allmänna kommentarer. Var glad. Om jag skulle hänga upp mig på allt "kul" folk har sagt apropå min ljuddämpare så skulle jag inte haft mycket roligt i vår. Däremot känner jag att jag hellre lagt de 5000 kronorna på något annat.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...