Jag håller med om att det är fel väg att gå men jag var intresserad av referensen.Eftersom det var bullerhelg kan vi enligt vårt bullertillstånd låta upp till 75 dbA hos grannen. Mätningar visade omkring 65 dbA som mest.
Enligt mej är detta fel sätt att hantera bullerfrågan. Hela vintern har vi i diverse möten jobbat för en enhetlig 95db-gräns, och lyckats få in den i reglementet. Samtliga tävlingsledare har hitills struntat i detta totalt. Nu har vi nya bullertillstånd på gång i Mantorp, Anderstorp. I Karlskoga har man redan fått sin dom, i linköping har man fått stora inskränkningar, om denna trend fortsätter kommer svensk motorsport att stoppas helt inom några få år. Mantorp har fått ett förhandsbesked med förslag till villkor som ger dom 32 dagar per år med motorsport, mot nuvarande ca 25 dagar per månad.....
Att inte följa reglerna är ju inte rätt sätt att hantera det på. Dock tror jag det hade varit bra om man kör med mätning på alla träningar och verkligen fångar upp alla som låter för mycket.
Jag körde tex. KM.et på Sviestad och det gick ju bra trodde jag. Nu efter infon från SM:et blir jag osäker. Det hade ju varit kanon om alla fick mätas enskilt i förbipassage men det går ju inte att göra rent praktiskt.
Last edited by a moderator: