Hur skall jag ha råd med försäkring?

rezz

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Speed Triple -97
Hur skall ja ha råd med försäkring nu när alla bolaget har tagit bort det där med 25kw, och enbart går på orginaleffekten?

Min ide är att om ja försäkrar hojjen på far, och låter den stå hemma i garaget. och "lånar den" då och då. Detta är bra mycket billigare än att ta försäkringen själv (22år, sporthoj.) Är det något problem eftersom ja inte är skriven där hojjen står?

Du får väl ha trafikförsäkring. Eller köpa en billigare hoj.

själv betalade jag 12000kr halv/helår på min gamla zx6r -99 när jag var 23år

Helförsäkring var bara o glömma!

Bara betala o vara glad

Last edited:
Billigaste garageförsäkring har IF ca 200-300 kr i månaden. Alltså fixar du försäkring där och ställer på till hel eller halv försäkring då du ska köra samt ställer av då du inte kör så ska du se att det blir billigare - glöm inte att ta med påställningsavgiften i beräkningarna.

Jag hade hojen på min farsa en gång i tiden, utan konstigheter. Brorsan lånade "min" hoj som då stod på farsan och krashade men försäkringssbolaget pyntade för allt, det var inget konstigt i sig, dock så hade vi lagt upp det med handlägaren att farsan stod på hojen, och jag hade autogirot på mig, då gick dom med på det.. så ring och kolla.

Ett försäkringsbolag kan aldrig neka betalning om dom inte har klara bevis på att det verkligen bara är du som kör och äger hojen, en människa måste få låna ut sina saker som man äger? rätta mig om jag har fel folk.

Bästa är att ha allt på sig själv, men då får du pynta en del tyvärr, eller så går du i hopp om att det går bra fast den står på farsan

Du får köra på trafikförsäkring, allt annat e för 30+. I min mening är det bättre att lägga undan lite pengar istället till en egen försäkringskassa. Försäkringsbolagen blåser en säkert ändå när något händer.

Gå en sporthojskurs med smc, teckna sedan Follsams-smc försäkring.
Har en kompis som är 25 fick en premie på 7900 halvfärsäkrat/ om året på en R1 -07. Han bor iof i en liten håla men endå!

Kruxet med detta är är ju självfallet självrisken som är 25% av värdet på hojen vid stöld, tror det va så iaf!

Jag har haft denna försäkring på mina 2 senaste hojar, Varit mellan 5-10 tusen billigare än vad jag kunnat hitta på andra bolag

Värt att kolla upp iaf, tror det kan göra mycket på dig som är så pass ung

/Martin

Ja finns bara två alternativ tycker jag.

1, Skaffa ett jobb! (eller ett till jobb).

2, Skaffa en hoj som är billigare.

Trist men sant.

Ett försäkringsbolag kan aldrig neka betalning om dom inte har klara bevis på att det verkligen bara är du som kör och äger hojen, en människa måste få låna ut sina saker som man äger? rätta mig om jag har fel folk.

Visst får man låna ut sina grejjer, inga konstigheter. MEN det måste vara den "huvusakilga brukaren" som är ägaren och då också har försäkringen på hojen. I annat fall kan (om f-bolaget får reda på det) du bli nekad ersättning + att betala upp försäkringskostnaden till den summa du egentligen skulle betalat om den hade stått på dig...

...Men för att svara på OPs fråga: (som även nån tidigare sagt) -
Köp en annan hoj, eller prioritera om dina pengar. Alt. tre: teckna bara trafikförsäkring hos ett bolag där du kan ta bort försäkringen när hojen är avställd... (inte alla som kan det) If har det som möjlighet vet jag iaf...

Last edited:
Ät bara potatis!

Edit: dum fråga = dumt svar.
Det är väl du som har koll på din ekonomi. Hur ska vi kunna veta hur du ska få råd med att köra mc när vi inte vet inkomst/utgifter.

Last edited:
När ja köpte den, var ja inte 22. Eftersom det endast står 25 på pappret, har ja inte brytt mig om att regga om den.

Men du har tagit bort strypningan förstår jag...:va

Då ska du FAN betala därefter också!!!

Varför ska det vara så svårt för vissa människor att förstå VARFÖR vissa saker kostar...

Varför ska det vara så svårt för vissa människor att förstå VARFÖR vissa saker kostar...
Alltid deras å vårt synsätt...
När snuten stoppar oss för att vi kör 150 på 70-väg är dom satans idioter, trots att dom gör sitt jobb.
När dom inte jagar hojtjuvarna som snodde hojen vi körde för fort med är dom idioter igen...
Vi vill fuska oss till så billiga premier som möjligt, men när bolagen inte vill betala ut något för att vi har begått avtalsbrott är dom också idioter....

...

ställ hojen på din far,jag har lagt 2 av mina hojar å har aldrig haft problem med d innan,det värsta som kan hända e dubbel självrisk..det går inte att neka en utbetalning så länge du inte skaffar dig en tex 40+ försäkring...ja hade också velat ha en 25kw hoj..grymt billig:)

hur tänkte du där???så dom som kör husa borde ringa och säga att deras kw inte stämmer i verkligheten??så jag skulle vilja betala mer för detta..snälla rara försäkrings tant/gubbe kan jag få göra d så inte alla andra blir sura för min e så billig

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...