Hur skall jag ha råd med försäkring?

Jag har inga problem med att förstå varför trafikdelen är så pass dyr.

Jag har inte heller några problem med trafikdelen. Jag förstår att personskador kostar. Det är vagnskadedelen som är helt och hållet orimlig.

Jag satt en gång på skoj och kollade vad helförsäkring på superbilar skulle kosta på mig. Nu minns jag inte exakt vilken bil det var, men tror det var nån Lamborghini. Den var värd runt 1,5 miljoner kr. Försäkringen skulle gå på runt 40 000 kr/år.

Jag hade en gång en R1:a och billigaste helförsäkringen jag hittade (folksam) gick på 35 000 kr. Det är ju för fan löjligt att en hoj värd 90 000 kr ska kosta lika mycket att försäkra som en bil värd 1,5 miljoner.

Kan ju tillägga att jag givetvis inte tecknade en helförsäkring. Att göra det skulle i mitt fall vara pengar i sjön.

Sen kan det ju vara så att bolagen väljer att täcka lite av trafikförsäkringskostnaderna med helförsäkringspengar, för att snygga till priserna lite.

Jag vet ju inte, men det tvivlar jag på. Trafikdelen är väl alla trafikanter med och delar på.

Har du inte råd med försäkringen på dig själv, köp billigare hoj! Skenförsäkring e ej ok.

Är nog så att kan få inse att halv försäkring är det enda rätta om man inte är gjord av pengar!
Sen får man helt enkelt köra därefter!
Skador på hojen kan många gånger vara ens minsta problem efter en olycka.

Jo,,, men det är ju synd att försäkringen skall styra valet av hoj :(
Ja, det är ju förjävligt att drifts- å ägandekostnaderna ska behöva spela in! :huvet Jag vill ha en litersgixxer, varför kan inte Suzuki ge mig en sån? Alla andra betalar ju så mycket, så det borde dom ha råd med. Å sen borde Statoil kunna bjuda mig på soppa och Michelin bjuda på däck, alla andra betalar ju så mycket, så just jag borde ju kunna få allt gratis!

:rolleyes:

Det kallas skenförsäkring, och innebär att du riskerar att inte få en spänn om du klotar hojen. Ledsen, men har du inte råd med den hoj du har, sälj den å köp en annan. Sporthoj är inget måste, det är en ren lyx, och har du inte pengarna, då får du hitta nå billigare att leka med.

Jag håller fullständigt med dig!!!!!:)

Du får köra på trafikförsäkring, allt annat e för 30+. I min mening är det bättre att lägga undan lite pengar istället till en egen försäkringskassa. Försäkringsbolagen blåser en säkert ändå när något händer.

Så där tänker jag med, men det är så käckt med "familjeförsäkring" när man fortfarande bor hemma och har en far som haft A-behörighet sen -74, så det blir ändå relativt billigt med halv:tummenupp

Jag hade en gång en R1:a och billigaste helförsäkringen jag hittade (folksam) gick på 35 000 kr. Det är ju för fan löjligt att en hoj värd 90 000 kr ska kosta lika mycket att försäkra som en bil värd 1,5 miljoner.
Kanske för att dom flesta som har såna bilar inte försöker slå nya varvrekord på allmänna krokvägar? Eller tränar drifting bland annan trafik, dvs motsvarigheten till att slanga överallt? Och skulle det skita sig i en sån bil är det fortfarande mycket större sannolikhet att man kliver ur och mår hyggligt, jämfört med att gå omkull med en hoj.

det går inte att neka en utbetalning så länge du inte skaffar dig en tex 40+ försäkring...ja hade också velat ha en 25kw hoj..grymt billig:)

Jag känner bara två som blev utan ersättning när dom skrotat hojen som stog på sin far. Men har hört om betydligt fler............

Detta var 03, och 04 kan ha ändrat sig. Eller så kan bolagen ha blivit ännu hårdare.

Var två olika bolag och i två olika städer.

Lycka Till MVH Oskar

Ja finns bara två alternativ tycker jag.

1, Skaffa ett jobb! (eller ett till jobb).

2, Skaffa en hoj som är billigare.

Trist men sant.

Varför inte gör något för att försöka påverka fbolagen att det ska bli billigare. Istället för att bara ta deras skit och gå med på höjning efter höjning.

Dubbelmoralen här inne på SH är något sjukt stor, alla klagar på att ställa den på föräldrar hit och dit. Men det de som klagar har inga prblem med att hålla 200 blås på slangen igenom ett samhälle med 50 begränsning.

Så jag säger bara försäkra hur ni vill men ta även konsekvenserna av ifall ni inte får ut något hur svårt ska det va att någon gång fatta det.

Och vem fan har hittat på att det är "SKEN FÖRSÄKRING" när det är helt lagligt om du nu uppger och berättar hur det ligger till när du tecknar försäkringen, då är det juh upp till Fb att säga nej isåfall.

over and out.

///micke

Och vem fan har hittat på att det är "SKEN FÖRSÄKRING" när det är helt lagligt om du nu uppger och berättar hur det ligger till när du tecknar försäkringen, då är det juh upp till Fb att säga nej isåfall.

over and out.

///micke

jag kan garantera att ingen här som har försäkrat på föräldrar har berättat vem som EGENTLIGEN äger hojen.. Dom har bara fått bekräftat att man får låna ut den. O ja självklart kan bolaget vägra betala ut ersättning,,är upp till till försäkringstagaren att driva ärendet o försök vinna i en ev. rättegång

///micke

Har sett flera skriva så här på sidan.
Det stämmer säkert om man ringer till försäkringsbolaget och frågar om det går bra att sonen även kör hojen som står på fadern.
När folk har gjort detta anser de att de har rätt att köpa en hoj och ställa den på farsan.

Problemet är ju dock att när de ringer till försäkringsbolaget så säger de inte att det är sonen som köper en hoj (för sina pengar) och ställer den på farsan.

Det är personen som har det ekonomiska intresset och är den huvudsakliga brukaren som ska stå som ägare.
Farsan får alltså inte teckna försäkringen även om han skulle använda den ibland iom att det inte är han som har det ekonomiska intresset i hojen.

Det stämmer säkert om man ringer till försäkringsbolaget och frågar om det går bra att sonen även kör hojen som står på fadern.
När folk har gjort detta anser de att de har rätt att köpa en hoj och ställa den på farsan.

Problemet är ju dock att när de ringer till försäkringsbolaget så säger de inte att det är sonen som köper en hoj (för sina pengar) och ställer den på farsan.

Det är personen som har det ekonomiska intresset och är den huvudsakliga brukaren som ska stå som ägare.
Farsan får alltså inte teckna försäkringen även om han skulle använda den ibland iom att det inte är han som har det ekonomiska intresset i hojen.

Bra där:tummenupp

Fan vad folk klagar på försäkringspremier...
Alla vet väl att det kostar att ligga på topp, köper man en sport hoj får man räkna med att försäkringen kostar oxå...
Jag betalar ca 1500-1600kr i månaden på hojen, hästen kostar 2600 i månaden i försäkring.. det är sånt man får leva med. Pengar är till för att rulla :P

Kanske för att dom flesta som har såna bilar inte försöker slå nya varvrekord på allmänna krokvägar? Eller tränar drifting bland annan trafik, dvs motsvarigheten till att slanga överallt? Och skulle det skita sig i en sån bil är det fortfarande mycket större sannolikhet att man kliver ur och mår hyggligt, jämfört med att gå omkull med en hoj.

Nu är det ju vagnskadedelen jag klagar på. Personskador ingår alltså inte här. För att göra det lite enklare kan vi dra bort trafikförsäkringen och bara titta på vagnskadeförsäkringen. Beräknade just pris på helförsäkring på Ferrari hos Trygghansa.

Vi jämför R1 -07 (värd ca 109 900 kr) med en Ferrari F430 Spider F1 (värd 1 895 000 kr).

Vagnskada R1 = ca 15 000 kr
Vagnskada Ferrari = 24 839 kr
Självrisk R1 = 6000 kr
Självrisk Ferrari = 3000 kr

Siffrorna är alltså endast för vagnskadeförsäkringen (alltså skador på fordonet). Trafik- och halvförsäkring är borträknat.

Boendeform i båda fallen är lägenhet.

Jag förstår att hojarna kraschar oftare, men det här går helt enkelt inte ihop. Även om jag kör som en pensionär med bilen (vilket jag tvivlar på att dom räknar med) så kan jag fortfarande få den repad, vandaliserad, bli påkörd etc etc. Och bara en liten skada på en sån bil lär ju kosta hiskeliga summor. Bara en repa i lacken går väl på 20 000 kr+.

Slår man ihop och kollar pris på hela försäkringen så blir R1:an några tusen dyrare än Ferrarin, men där kommer ju personskador in då också.

Totalt pris R1 = 39 996 kr
Totalt pris Ferrari = 36 327 kr

Last edited:
Varför inte gör något för att försöka påverka fbolagen att det ska bli billigare. Istället för att bara ta deras skit och gå med på höjning efter höjning.

steg ett vore ju att få bort allt mygel och alla bedrägerier, hörde nånstans att om alla i hela sverige slutade att fuska med skatt, jobb, sjukskrivningar och bidrag så skulle det räcka med 7-9% i skatt. Förmodligen är det samma med försäkringar, att försöka blåsa försäkringsbolagen och sedan tro att de kommer sänka premierna för det då är man bra puckad.

Nu är det ju vagnskadedelen jag klagar på. Personskador ingår alltså inte här. För att göra det lite enklare kan vi dra bort trafikförsäkringen och bara titta på vagnskadeförsäkringen. Beräknade just pris på helförsäkring på Ferrari hos Trygghansa.

Nja... det måste ju vara så att dom har en ungefärlig uppgift om hur många supersportbilar som skrotas varje år. Därefter sätts premien... eller? :confused:

Känns lite som äpplen och päron det här. :va

Last edited:

Men om min far köper en 25kw R6 som han har gjort för egna pengar för att ställa den på sig själv och har en son som precis tagit körkortet och bor hemma får då jag inte försäkra den på mig själv säger du? :P

Nu löste vi det på det sättet att vi när vi tecknade försäkringen klargjorde vi att jag skulle köra den, då höjde de premien lite och om jag kvaddar den har jag en personlig självrisk. Har jag skenförsäkrat då?

Körde in i ett träd för nån vecka sedan med pappas bil som var tvungen att lösas in då har vi på den också skrivet att jag brukar den och fick betala den lite högre självrisken och allt löste sig runt det. Inga större personskador inblandade, iaf inte som kommer kosta fb något om inte ambulansfärden och genomsökningen av kroppen bekostas av fb.

När jag själv kommer skaffa jobb kommer jag då inte helförsäkra hojen, trafikförsäkring får räcka och mellanskillnaden till en helfösäkring ska jag ha råd med på hojen (får väll ta en hoj billigare att försäkra om jag inte har råd) och sätta in den på ett privat konto så jag kn antingen köpa ny hoj eller laga den med, blir ganska snabbt en överkomlig summa på det kontot för oförutsedda utgifter men känns som i längden kan man tjäna på det om man sköter sig.

Nja... det måste ju vara så att dom har en ungefärlig uppgift om hur många supersportbilar som skrotas varje år. Därefter sätts premien... eller? :confused:

Känns lite som äpplen och päron det här. :va

Ja, jag kanske är ute och cyklar. Tycker ändå det känns som att hojpremierna är orimliga. Hur ser det ut i andra länder förresten? Kostar hojförsäkringarna lika mycket där?

Frågan är hur många supersportbilar som rullar på våra gator?:va
Hur många sporthojar?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP