Hur skall jag ha råd med försäkring?

tycker det är helt rätt att helförsäkringarna är dyra, inget konstigt med det, däremot är det vansinne att dom tar ut sånna vansinnes kostnader för trafik/halv försäkringar :mad: finns ingen grund för det.

att man kunnat regga en sporthoj som 25Kw fram tills nu är ju det dummaste jag nånsin hört, varför har ens möjligheten funnits? :va

Råd o råd kör bara ställ på när du kör!
Ställ av när du inte gör eller så kör du bana vilket e roligare samt klokare!

tycker det är helt rätt att helförsäkringarna är dyra, inget konstigt med det, däremot är det vansinne att dom tar ut sånna vansinnes kostnader för trafik/halv försäkringar :mad: finns ingen grund för det.

att man kunnat regga en sporthoj som 25Kw fram tills nu är ju det dummaste jag nånsin hört, varför har ens möjligheten funnits? :va
Ska man bara köra offroads och glidare på mellankort då? :rolleyes:

HAHA nää, det är du som ska förklara din teori om att FB INTE KAN NEKA EN UTBETALNING:rofl :rofl :rofl

FÖ var din ändring nästan lika konstig:huvet

hur ska dom kunna göra d??när det e inom familj å du har en VANLIG försäkring...både bil/mc har jag skrotat å det e fan ingen som har gnällt,ända va på hojen då jag fick dubbel självrisk...som en tjänstebil..

Att det är så beror väl på att ersätta skador på fordon är relativt billigt.
Betala ut pengar för invaliditet och andra skador kostar hur mycket som helst!

Så egentligen är det nog inte så konstigt !

Det är den uppfattningen jag har fått iaf

Asså kan man komma billigare undan så tycker ja det e kanon,du kan få ett pris på 15t i hel av en kille/tjej sen ringer du nästa dag så kan den vara på 10 istället,ja hade en 25kw hoj utan styp,billig som f_n å jag va bra nöjd..nu har ja ändå åldern inne så det spelar ingen större roll,men ja hade min hoj på brorsan i 7 år innan jag tog den på mig själv...sen e det som någon annan skrev,personskadan e dyr som grisen..därav priset

Skenförsäkra så mycket du bara kan. Fattar väl vem som helst att försäkringsbolagen blåser folk. Det är lite lustigt att premien alltid höjs varje år fastän hojen blir äldre och man varit skadefri. Skulle olyckorna minska skulle dom fortfarande höja premierna.

Helt orimligt att en hoj värd 80-90 000 kr ska kosta 30-40 000 kr att helförsäkra. Sen säger dom att det är personskadorna som kostar. Det gör dom säkert, men dom täcks av trafikförsäkringen. Det förklarar inte varför en helförsäkring är 20-30 000 kr dyrare. Inte en chans att 1/3 totalkvaddar hojen.

Ibland saknar jag gathojen, men försäkringsbolagen är jag glad att slippa.

När ja köpte den, var ja inte 22. Eftersom det endast står 25 på pappret, har ja inte brytt mig om att regga om den.

Jag som reggat din båge till 25kw:yoparty

När jag var 17 och ägde den då stod den på min far men när jag skulle börja köra vid 18 års ålder så gick jag bara en sporthojskurs med SMC så hade jag råd att själv försäkra den på mig. Är ju tveksamt om den är värd en helförsäkring eftersom den börjar bli med åren nu. Till en början hade jag hel sen fick de bli halvförsäkrat.

Det helförsäkringensdelen maximalt kan kosta bolaget är vad en spretans hoj kostar, så max 150-160kkr inkl ställ å hjälm. Trafikdelen kan kosta många miljoner. Dra in i en Porsche Cayenne Turbo S så att den blir skrot och dom 5 som satt i blir rullstolsbundna grönsaker resten av livet tex... Eller hasa över på mötande väghalva så den där långfärdsbussen tvingas köra av vägen...
Jag har inga problem med att förstå varför trafikdelen är så pass dyr.

Skenförsäkra så mycket du bara kan. Fattar väl vem som helst att försäkringsbolagen blåser folk. Det är lite lustigt att premien alltid höjs varje år fastän hojen blir äldre och man varit skadefri. Skulle olyckorna minska skulle dom fortfarande höja premierna.

Helt orimligt att en hoj värd 80-90 000 kr ska kosta 30-40 000 kr att helförsäkra. Sen säger dom att det är personskadorna som kostar. Det gör dom säkert, men dom täcks av trafikförsäkringen. Det förklarar inte varför en helförsäkring är 20-30 000 kr dyrare. Inte en chans att 1/3 totalkvaddar hojen.

Ibland saknar jag gathojen, men försäkringsbolagen är jag glad att slippa.
Min hoj har blivit billigare å billigare att försäkra för varje år jag har haft den.

Sen kan det ju vara så att bolagen väljer att täcka lite av trafikförsäkringskostnaderna med helförsäkringspengar, för att snygga till priserna lite.

Last edited:
Jo jo nu e hojen ute på annons iaf:fakta

Kolla lite vad det kostar med försäkringar innan nästa:va köp...
Å frågar du mej så tycker iaf JAG att det e alltid bäst å ha hojen på sej själv:tummenupp

Min dotter har köpt en cbr600 95:a, eftersom hon inte har fyllt 18 än så skrev vi hojen på mig.Vi tog en basförsäkring och uppgav att hon också skulle kunna köra den. det var inga problem och det står också i försäkringsbrevet.
Premien då, jo den blev hela 2100kr hel/hel:tummenupp :yoparty
Vill inte kalla det skenförsäkring, skillnad var om jag skulle ta en +40 försäkring. Det finns möjligheter bara man tar sig tid och ringer runt och frågar om olika försäkringar.
Bolaget då , Folksam var det.

Satt och kolla själv på r6:or när jag var i köpartagen men de var bra mycket dyrare att försäkra än motsvarande honda, kawasaki mm. Så Det blev en Kawa.
Så kolla på något av de andra märkerna som tillverkar 600cc sport!

Nu är den avställd, men när den var på var det drygt 600kr/månad på Folksam

För en helförsäkring? Det är ju billigt som själva fan isf. Då tycker jag du kan ha hojen på dig själv. Börjar det däremot röra sig om 30-40k så är det ju bara löjligt. Finns väl ingen som är så dum att dom betalar det.

Att kunna helförsäkra en sporthoj idag är långt ifrån en självklarhet.

Kolla lite vad det kostar med försäkringar innan nästa köp...
Jo,,, men det är ju synd att försäkringen skall styra valet av hoj :(

Vad har du fått för pris på försäkringar nu då?
Den är inte påställd... Men ja kolla Länsförsäkringar, och fick ett pris på 9504kr/helår. Helförsäkring.
Om man delar det så blir det 2376kr för juni,juli o aug.

600, per månad? Tycker du det är dyrt? Det är ju vad många betalar i halvförsäkring :huvet Stackars dig... :rolleyes:
Men det var ju då. När ja var 21 och 25kw fortfarande gällde..

Att kunna helförsäkra en sporthoj idag är långt ifrån en självklarhet.
Börjar förstå d..

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP