Hur ska man fördela vikten vid hård inbromsning?

Bingo skrev:
Nej, det är inte ok att du tycker så. Keith Code är gud. Han vet allt om motorcykelkörning. Och han har förklarat allt i sina böcker. Det som inte är förklarat lär han ut på sina kurser. Att du tycker att de är flummiga beror på att du är underhaltig, icke värdig.

Om du framhärdar i ditt hädiska förhållningssätt måste vi bränna dig på bål. Om du framhärdar i ditt läsande av avgudars skrifter måste vi bränna dig på bål - ty du skall inga andra gudar hava brevid Keith Code. Det är inte försent att avvika från förtappelsens spårval. Ånger är det första steget. Avgudars förnekande och underkastelse inför den ende guden är det slutliga.

Va i helvete!! :rofl :rofl :rofl

#Olsson# skrev:
Jag syftar till "The Soft Science of RR MC". Twist 1 och 2 har jag ej läst men kollat på några blad på Amazon. De båda(1 o 2) tycks vara väldigt annorlunda och verkar vetenskappligt förankrade. Soft Science kanske är det också, men det saknas stöd för i princip alla resomnemangen så det blir ointressant och inte trovärdigt. Länk till den.

Ja, det var min uppfattning. M a o är boken dålig. Enligt mig. Jag hoppas att det är ok att jag tycker så? :D

Klart du får tycka så, jag tycker bara det är tråkigt att du inte förstod boken, men det är klart om man bara läser halva kapitel så får man ju inget sammanhang och då är det också svårt att se helheten :)

Bearing skrev:
Teorin förutsätter dock att friktionskoefficienten är konstant. Jag tror att det det kan vara så att däck har lite högre friktionskoefficent med lägre belastning.
Är det inte så har jag en annan teori :) Däcket kanske deformeras mer när det sitter på en tung hoj, vilket minskar stabiliteten/greppet.

Ja, jag misstänker också att fördelarna med en lätt hoj har att göra med olinjäriteter i systemet, t.ex. friktionskoefficinten som du nämner.

*Superlight* skrev:
Klart du får tycka så, jag tycker bara det är tråkigt att du inte förstod boken, men det är klart om man bara läser halva kapitel så får man ju inget sammanhang och då är det också svårt att se helheten :)

Jo du har nog rätt. Jag blev kanske onödigt negativt påverkad redan av illustrationerna.

Last edited:
#Olsson# skrev:
Allt ovan förutsätter att friktionskoificienten är konstant. Vilket den i verkligheten inte är om du lastar/avlastar. Som i sladd-tråden så nämndes 10% per dubblerad last.
Jag förstod inte vad som menades. Menar du att friktionskoeffienten ökar 10% med dubblerad last? isf stämmer inte min teori.

Bearing skrev:
Jag förstod inte vad som menades. Menar du att friktionskoeffienten ökar 10% med dubblerad last? isf stämmer inte min teori.

Den tycks minska med 10%, per dublerad last.

(Foale)
This coefficient is not constant... Reliable data is hard to come by, but the reduction is of the order of 10% for a doubling of load.

#Olsson# skrev:
Jo du har nog rätt. Jag blev kanske onödigt negativt påverkad redan av illustrationerna.

Om du hade läst boken du köpte så hade du fått reda på att den heter "soft science" just bara för att det inte är någon "hård o handfast" vetenskap som den tar upp utan vad som händer bakom pannbenet när man kör rr och vad som kan va bra att tänka på!

Finns ju inte så otroligt mycket psykologi litteratur i övrigt som behandlar det området... Och när någon försöker förklara sin hyfsat genomtänkta uppfatting av det hela så behöver man väl inte avfärda det innan man ens läst förorden i boken!

ozto skrev:
Om du hade läst boken du köpte så hade du fått reda på att den heter "soft science" just bara för att det inte är någon "hård o handfast" vetenskap som den tar upp utan vad som händer bakom pannbenet när man kör rr och vad som kan va bra att tänka på!

Finns ju inte så otroligt mycket psykologi litteratur i övrigt som behandlar det området... Och när någon försöker förklara sin hyfsat genomtänkta uppfatting av det hela så behöver man väl inte avfärda det innan man ens läst förorden i boken!

Nej man behöver inte avfärda. Jag valde nu att göra det (one small step for a man - one giant leap for mankind :gnissla därför att den vetenskap som beskriver vad som händer innanför pannbenet, oavsett vad man gör - finns välbeskriven och väldokumenterad "hårt och handfast" på annan ort. Soft Science vare sig beskriver eller refererar till detta. Därför blir det inte trovärdigt. Jag tycker det verkar som han beskriver hans egna idéer, men ignorerar de idéer som beskrivits efter forskning, forskningsresultat och empirisk data.

Nu läste jag ett par halva kapitel. Kan man(jag) inte haka-på efter det, så tycker jag alla böcker är värdelösa. De används ju i senare resonemang. I Soft.. så går det sida efter sida med för otydliga beskrivningar som kräver för mycket gissande.

Last edited:
#Olsson# skrev:
Nej man behöver inte avfärda. Jag valde nu att göra det (one small step for a man - one giant leap for mankind :gnissla därför att den vetenskap som beskriver vad som händer innanför pannbenet, oavsett vad man gör - finns välbeskriven och väldokumenterad "hårt och handfast" på annan ort. Soft Science vare sig beskriver eller refererar till detta. Därför blir det inte trovärdigt. Jag tycker det verkar som han beskriver hans egna idéer, men ignorerar de idéer som beskrivits efter forskning, forskningsresultat och empirisk data.

Nu läste jag ett par halva kapitel. Kan man(jag) inte haka-på efter det, så tycker jag alla böcker är värdelösa. De används ju i senare resonemang. I Soft.. så går det sida efter sida med för otydliga beskrivningar som kräver för mycket gissande.

Då kan du ju gärna ge lite tips på bra läsning som beskriver vad man bör tänka på för att lära sig hitta runt på en rr bana så snabbt som möjligt!
Självklart skulle varv på en bana va bästa träning men det är lite svårt såhär nära nordpolen!

ozto skrev:
Då kan du ju gärna ge lite tips på bra läsning som beskriver vad man bör tänka på för att lära sig hitta runt på en rr bana så snabbt som möjligt!
Självklart skulle varv på en bana va bästa träning men det är lite svårt såhär nära nordpolen!

Det har jag ingen aning om. Kanke något som beskriver hur man skall träna?

ozto skrev:

Återigen, Twist of the Wrist del 2, rekommenderas, är inte svår att fatta, inget flum, skiljer sej markant från dom övriga böckerna i serien...

(nämde jag att jag har provis? :tungan

Niklasinorr skrev:
Återigen, Twist of the Wrist del 2, rekommenderas, är inte svår att fatta, inget flum, skiljer sej markant från dom övriga böckerna i serien...

(nämde jag att jag har provis? :tungan

jajjemen!! En mycket bra bok! håller helt med, men i brist på annan läsning så tycker jag inte att man ska avfärda dom andra, lite flum kan va trevligt som vinterläsning.

Kan inte någon som förträder den här klämma-med-benen-om-tanken-teorin ta och förklara hur alla motard-, cross-, speedway- och enduroförare ska bära sig åt. Om en crossförare inte får hålla emot med styret borde han väl rimligen flyga över styret när han nyper om frambromsen. Han har ju inget att klämma åt om, tanken är ju rena rama språngbrädan. Kom inte och säg nu att MAN KAN HÅLLA EMOT MED FOTPINNARNA, för då dör jag. Jag tycker den där teorin verkar höra hemma i fikahörnan tillsammans med kroppstyrning, märkesolja och Shell V-Power.
:)

Teddy skrev:
Kan inte någon som förträder den här klämma-med-benen-om-tanken-teorin ta och förklara hur alla motard-, cross-, speedway- och enduroförare ska bära sig åt. Om en crossförare inte får hålla emot med styret borde han väl rimligen flyga över styret när han nyper om frambromsen. Han har ju inget att klämma åt om, tanken är ju rena rama språngbrädan. Kom inte och säg nu att MAN KAN HÅLLA EMOT MED FOTPINNARNA, för då dör jag. Jag tycker den där teorin verkar höra hemma i fikahörnan tillsammans med kroppstyrning, märkesolja och Shell V-Power.
:)
Man kan hålla emot med fotpinnarna. :banana :hihi Nä men det är en ännu viktigare teknik i motocross än i roadracing. Då ska man hålla i cykeln mer än när man bara bromsar.

Man kniper ihop med knäna i sadeln/ramen när man står och i tanken när man sitter. Om du inte tror mig så kan jag leta reda på mina gamla ving-kåpor där det är riktiga nötmärken :)
Carmichael1.jpg

eller
http://www.torianus.com/05/04-16-05/images/04-16-05-285.jpg

Last edited:
Niklasinorr skrev:
Vad det gäller MotoGP killarna så satt jag och kollade detta igår och fäller inte ut knät när dom bromsar som hårdast utan när dom börjar lägga ner i svängen med bromsen på. När dom bromsar från 280 knutar på raken så sitter dom rakt med böjda armar, helt enligt skolboken :)

Precis tvärt om upplevde jag det. Vid ett tillfälle, på s/m-rakan, ser man ca 5 hojar på led, spikrak inbromsning och med knät utåt. Jag noterade dock att Nakano inte gjorde så. Han hade m a o förutsättningar att knipa. Huruvida han faktiskt gjorde det, förtäller inte historien :D Rossi gjorde absolut inte så. Även denna i slutet av rakan, anläggning av broms i samband med knäutsticket - i en och samma samordnad rörelse. Det såg man med hjälp av ombordkamera pluss broms/gas-parameter-visning. Perfekt bevis. :tummenupp

Jag har provat aldeles för lite med sporthoj när det gäller att inte hänga i styret men jag kan tänka mig att det går även om du hänger ut att hålla emot med resten av kroppen.

Förövrigt suger soft sience. Twist 2 är den bok som Keith skrivit som e riktigt bra.

Retep skrev:
Detta är HELT FEL!

Man lutar hojen för att med tyngdkraften balansera centrifugalkraften i kurvan. Storleken på dessa krafter bestäms av motorcykelns massa hastighet och lutning. Du får en större cetrifugalkraft med en tyngre hoj, men samtidigt blir då också tyngdkraftens verkan större när du lutar hojen. En lätt hoj lutar lika mycket som en tung vid samma hastighet.

(sen finns det säkert nån som säger att det heter centripetalkraft men det bjuder jag på :hihi )

Jag håller inte med om att mitt resonemang är helt fel.

Det du skriver är helt korrekt men du glömmer en detalj.
Centripetalkraften = massan gånger vinkelhastigheten i kvadrat genom kurvans radie.
Tyngdkraften påverkas av massan och lutningsvinkeln men inte av hastigheten.

Det innebär att under en viss hastighet måste en lätt hoj luta mer än en tung hoj. Över denna hastighet som jag tror att du och jag alltid befinner oss i när vi kör hoj måste en tung hoj luta mer än en lätt hoj. Det är även förklaringen till att man måste luta mer ju fortare man kör. Detta för att som du skriver: Man lutar hojen för att med tyngdkraften balansera centrifugalkraften i kurvan.

[
Mitt vridmomentresonemang var(skulle vara) att om man applicerar en konstant kraft på svingen i färdriktningen, t ex den kraft som krävs för att acca ekipaget med 1G, så kommer den acca med 1G i oänlighet. Vartefter hastigheten ökar så måste effekten öka. (det är väl riktigt hoppas jag) På samma sätt om man applicerar ett konstant vridmoment på bromsskivan så kommer retardationen vara konstant även den. Initialt vid t ex 300 så kommer effekten (hk, värmeutveckling etc) vara väldigt hög. Om bromssystemet inte klarar dessa höga effektsifror(som min Alfa och din Kawa?) så får man inte fullt vridmoment från bromsen förens vid lägre hastighet. Om däremot systemet klarar effekten, så skall bromsverkan vara mer eller mindre konstant i samtliga hastigheter. (ungefär så)

(Bara en idé, därför ville jag ta upp det)
:D[/QUOTE]

Det här med konstant accelerationen ökar i oändlighet om du appliserar ett konstant vridmoment håller jag med om (om man tar bort sådana saker som luftmotstånd och friktion i kedjan mm) Effekten är ju vridmomentet gånger varvtalet, så den blir ju också oändlig.

Bromsverkan är ju trycket gånger arean som det appliceras på gånger friktionskoefficienten. Den är ju lika oavsett hastighet med samma bromsar (om man tar bort att friktionskoeficienten förändras när skivan och beläggen blir varma. En stålskiva får lägre friktion och en kolfiberskiva högre friktion mot beläggen när den blir varm.)

När man bromsar får hjulet sitt vridmoment från asfallten mot gummit som vill att hjulet fortsätter att snurra. Ju fortare hjulet snurrar destå mer energi måste bromsas bort. Därför måste bromskraften vara större när det går fort för att få en konstant bromsverkan.

#Olsson# skrev:
Precis tvärt om upplevde jag det. Vid ett tillfälle, på s/m-rakan, ser man ca 5 hojar på led, spikrak inbromsning och med knät utåt. Jag noterade dock att Nakano inte gjorde så. Han hade m a o förutsättningar att knipa. Huruvida han faktiskt gjorde det, förtäller inte historien :D Rossi gjorde absolut inte så. Även denna i slutet av rakan, anläggning av broms i samband med knäutsticket - i en och samma samordnad rörelse. Det såg man med hjälp av ombordkamera pluss broms/gas-parameter-visning. Perfekt bevis. :tummenupp

Visst är det så, men kolla på deras armvinkel så är det inte några spett där direkt, och som jag sa tidigare så skall vi inte jämföra oss med dom här killarna, dom vet nog vad dom gör :) Rossi bromsar ju dessutom med fyra fingrar vilket man ju inte skall göra...:)

Jag brukar också bromsa i slutet på rakorna med knät ute men då har jag också satt mej till rätta färdigt med lite häng, och då tar jag stöd med insidan av låret mot baksidan av tanken så mina armar är i vilket fall avlastade. Men jag fäller inte ut knät förrän den värsta bromsningen är klar utan först när jag börjar vika ner.

Hur du än gör, hur du än håller dej fast så skall armarna vara avlastade annars så har du inte en chans att hämta ett framhjulssläpp. Om du har tyngd på armarna så skall framgaffeln inte bara ta upp markens ojämnheter utan även din överkropp som vajar som ett asplöv i fartvinden, varje gång du vajar framåt så ökar du trycket på framdäck och gaffel, sen vajar du bak och minskar trycket igen, det blir en jättefin och kontrollerad inbromsning... not!
Hur som helst, kör du hur du vill så kör jag som jag vill, jag kommer att fortsätta lära ut "avslappningstekniken" på mina kurser, det kommer även grabbarna på California Superbike School, men dom har väl fel antar jag... :rolleyes:

Niklasinorr skrev:
... men dom har väl fel antar jag... :rolleyes:

Nej, det har jag aldrig menat. Dessutom skrev jag tidigare i tråden att jag tillämpar knip-metoden själv, och har inga som helst argument mot den. Det enda var, vad jag såg på Eurosport med Rossi och grabbarna.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti