Hur räkna lysdiodsmotstånd?

Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Nsr 125 -98, Yamaha xt 350 med yz 250 fram/bakfälg ,sving, och framgaffel
Hej, ska bygga en grej me lite lysdioder i.

Jag vet att lysdioderna drar 30mA

Och jag ska koppla det på 12 volt Det är 5 stk dioder

Men frågan är hur ska jag räkna?

Blir det U/I=R dvs 12/0,03=400? ska jag ha ett motstånd på 400 ohm?

blackburn_xt skrev:
2614397 Hej, ska bygga en grej me lite lysdioder i.

Hur många volt är dom på?

Du måste faktiskt ta reda på hur många volt de är på om du vill att det ska bli bra. "Vanliga" dioder ligger på runt 2.1 V. Om du ska koppla dem seriellt blir det 5*2.1 = 10.5 V. Motståndet som du också sätter i serie ska vara på (12-10.5)/I, alltså 1.5/0.03 = 50 Ohm.
Du skulle kunna koppla dem parallellt också, då ska man sätta ett motstånd i serie med varje diod. Sätter man ett motstånd seriellt med parallella dioder kommer dioderna gå sönder en efter en. I så fall blir motståndet 9.9/0.03 = 330 Ohm.

Om du inte vet spänningen på dioderna och inte kan ta reda på den kan du ta ett vridbart motstånd och börja med ett högt värde och sen vrida ned tills de lyser tillräckligt starkt. Detta blir förståss lite godtyckligt. Som tur är inte dioder speciellt dyrt.

Du måste veta vilket spänningsfall (Vf) dioden har. Detta varierar med typ av lysdiod ca 1,4V (GaAS), 2V (GaAsP) och 3V (GaP). Om du inte vet vilken typ det är så antag 2V.

R=U/I=(12-5x2)/0,03=2/0,03=66,67 ohm

Jag skulle börja med 150-200 ohm och kolla vad strömmen blir.

Last edited:
Beror ju på om du gör en seriekoppling eller parallelkoppling också.

blackburn_xt skrev:
2614397 Hej, ska bygga en grej me lite lysdioder i.

Här finns en ledkalkylator http://www.upplyst.se/ledcounter.php .
Dom flesta lysdioder har en spänning på 3,1-3,8v.

Tänk på att det är strömmen genom lysdioden som bestämmer ljusstyrkan, inte spänningen.

Framspänningen (Uf) över en lysdiod varierar mellan ca 1.9V till ca 3.6V, och brukar definieras vid 20mA ström i framriktningen (If). Om den maximala strömmen i framriktningen (Ifmax) överskrids förstörs dioden. Därför behöver du i princip alltid ha ett strömbegränsningsmotstånd kopplat i serie med lysdioden.

Ett enkelt exempel på hur man beräknar ett seriemotstånd: En st vit lysdiod med Uf på 3.3V och If på 20mA skall kopplas till ett 12V-batteri.

Strömmen begränsas med ett seriemotstånd. Spänningen över hela kretsen är 12V minus framspänningsfallet 3.3v över dioden ger 12-3.3=8.7V.
Vi skall alltså ha ett spänningsfall över motståndet på 8.7V.
Strömmen skall begränsas till 20mA och enligt Ohms lag tar vi R = U/I = 8.7/0.02 = 435 ohm.
Strömmen får inte överstiga 20 mA så välj ett motstånd med något högre ohmvärdet, tex 500 ohm. Strömmen kommer så att bli (Ohms lag) I=U/R = 8.7/500 = drygt 17mA.

Two stroke man skrev:
2614998 Tänkte du inte på att det är spänningen som bestämmer strömmen?

Spänningen över dioden är väl rätt konstant. Men totalspänningen över dioden och motståndet (seriekopplingen) avgör mycket riktigt strömmen genom motståndet och därmed även dioden. Vi säger säkert samma sak egentligen. :)

Two stroke man skrev:
2614998 Tänkte du inte på att det är spänningen som bestämmer strömmen?

Förstår vad du menar men det var inte det jag skrev, utan att det är strömmen som flyter genom dioden som avgör vilken ljusstyrka du får på dioden. Om du överskrider den maximala strömmen i framriktningen (Ifmax) förstörs dioden.Det var mer avsett som info om vad det är som får dioden att lysa och påverkar inte uträkningen. Eftersom det inte var vad trådskaparen ville veta så ska jag inte plåga er med den långa varianten om hur dom funkar och släpper just den diskussionen :)

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...