Motstånd till miniblinkers - genomgång

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Har du bytt ut dina originalblinkers mot miniblinkers med resultatet att det blinkar alldeles för fort? Bara lugn, lösningen kommer här.

För att ändra det här behöver man koppla ett motstånd parallellt med glödlampan, dvs. mellan plus- och minuspol på lampan. Anledningen till det är att glödlampan i miniblinken förbrukar mindre effekt än originalditon. Oftast rör det sig om 10W i miniblinkers och 21W i originalblinkers. Det är dessa två värden som vi utgår ifrån i nedanstående formel.

Alla värden räknas på 1 (en) glödlampa.

Det första du ska göra är att ta reda på vilken märkeffekt dina original- och miniblinkerslampor har, och ersätta nedanstående värden med dina egna.


Exempel
Vi skall ersätta en 21W-lampa med en på 10W. Alltså måste vi "lura" bort 11W.

Ohms lag säger att R=U²/P.

R=resistansen på motståndet som vi skall koppla in.
U=spänningen i elsystemet, i de allra flesta fall 12V.
P=effekten som skall luras bort, i det här fallet 11W.

Alltså blir formeln 12²/11=R

12²=144
144/11=13.1


Motståndet som skall kopplas in skall alltså vara på ca. 13 ohm och tåla en effekt på 11W.

Lämpliga motstånd kan inhandlas på ELFA, navigera dit genom Motstånd --> Motstånd --> Effektmotstånd och välj sedan en kategori. De som är mest prisvärda och passar de flesta installationer är "Serie K", i det här fallet med märkeffekten 17W.

Om det inte står att finna något motstånd som har exakt den resistans som behövs enligt formeln, ta då det som ligger närmast.
 
Last edited:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Kan någon snäll moderator göra den här till sticky, så kanske vi kan slippa alla dessa blinkersfrågor.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Tack !!
Några småsaker:
1) det låter som motståndet måste sitta nära lampan, så är det inte. Ska kopplas mellan 'sladden från relät till lampan' och till jord. (Precis som den andra blinkerslampan är kopplad alltså.)
2) 1 motstånd/sida räcker, men det ska då räknas ut för att ta hela effektskillnaden på en sida.
3) Motstånden blir varma, inte montera dom på plast.
/u
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
ulf_lundin skrev:
Tack !!
Några småsaker:
2) 1 motstånd/sida räcker, men det ska då räknas ut för att ta hela effektskillnaden på en sida.
/u

Excelbladet uppdaterat så att det räknar fram det motståndet också.

Förbannade attachments som inte vill uppdatera sig!!!! :mad:
 

Bifogat

  • help.zip
    4.3 KB · Visningar: 2,334

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Gött jobbat Spinky. Jag uppdaterar stickyn och bifogar ditt Excel-ark. :tummenupp

Edit: om det hade gått att göra dvs. :mad:
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Larsa_Gasa skrev:
Varför inte bara byta glödlampa?

Detta är en instruktion till hur man ska göra när man har bytt glödlampa. Allt som oftast finns det inga glödlampor med korrekt wattantal som passar i sockeln till miniblinkers eller i positionsljusen.
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Det finns lampor på touringbutiken som passar i miniblinkers-socklar på 23w. det funkar utmärkt, det är en slags mini-halogenlampa och finns som klar och orange.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
sEiKo skrev:
Det finns lampor på touringbutiken som passar i miniblinkers-socklar på 23w. det funkar utmärkt, det är en slags mini-halogenlampa och finns som klar och orange.

Jag köpte miniblinkers med sånna lampor idag tror jag. Dom lyser bara :| Orginalen låg på 21W, och minisen på 23W. Konstigt :/
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
McB skrev:
Detta är en instruktion till hur man ska göra när man har bytt glödlampa. Allt som oftast finns det inga glödlampor med korrekt wattantal som passar i sockeln till miniblinkers eller i positionsljusen.

jag har hittat 18-21 w, både oranga å vita.... :slicka
 

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sweden, Håbo, Bålsta
Hoj
Brumm brumm
Funkar dessa formler även på LED blinkers? Dem är ju inte på många watt dem inte, jag har monterat dessa:
http://www.performancemotorcycleparts.com/lighting_pages/indicators.htm titta på "high intensity Recessed LED"

och de blinker en aning för fort, inte som mina gamla miniblinkers med vanlig lampa för dem blinkade så innihelvete. Men dessa är lite mildare, dock så vill jag få ner hastigheten en liten uns till.

//Fredda
 

Pinnen

GixxerSweden
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Hudiksvall
Hoj
En liten djävla minimoto(kinapuff) + en med +10 hk (?maxipuff?)
Fredda66 skrev:
Funkar dessa formler även på LED blinkers? Dem är ju inte på många watt dem inte, jag har monterat dessa:
http://www.performancemotorcycleparts.com/lighting_pages/indicators.htm titta på "high intensity Recessed LED"

och de blinker en aning för fort, inte som mina gamla miniblinkers med vanlig lampa för dem blinkade så innihelvete. Men dessa är lite mildare, dock så vill jag få ner hastigheten en liten uns till.

//Fredda

Jag har diod-blinkers fram & bak och deras effekt verkar vara försumbar. Hur som helst har jag nu provat med både ett 3,3 ohms motstånd per sida samt även med ett 4,7 ohms motstånd per sida och effekten av detta verkar vara densamma, cirka 19-20 blinkningar per 15 sekunder= helt okej. Däremot var ett 6,8 ohms motstånd per sida helt misslyckat så från den resistansen och uppåt blir det fel med både dioder fram och bak, däremot med TVÅ 6,8 ohms motstånd per sida blir blinkfrekvensen bra.

Motstånden är ELFA Effektmotstånd 20 Watt, kostnad 10,40:- per styck exkl. moms.
OBS. Motstånden blir varma, så möjligtvis kan högre effekt på motstånden behövas om det finns, dom blir i så fall väldigt stora.

Peter
 

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sweden, Håbo, Bålsta
Hoj
Brumm brumm
Pinnen skrev:
Jag har diod-blinkers fram & bak och deras effekt verkar vara försumbar. Hur som helst har jag nu provat med både ett 3,3 ohms motstånd per sida samt även med ett 4,7 ohms motstånd per sida och effekten av detta verkar vara densamma, cirka 19-20 blinkningar per 15 sekunder= helt okej. Däremot var ett 6,8 ohms motstånd per sida helt misslyckat så från den resistansen och uppåt blir det fel med både dioder fram och bak, däremot med TVÅ 6,8 ohms motstånd per sida blir blinkfrekvensen bra.

Motstånden är ELFA Effektmotstånd 20 Watt, kostnad 10,40:- per styck exkl. moms.
OBS. Motstånden blir varma, så möjligtvis kan högre effekt på motstånden behövas om det finns, dom blir i så fall väldigt stora.

Peter


:Bugar :Bugar

Inte varje dag man får ett så glasklart svar i blinkersdjungeln inte!
4+ på dig asså :tummenupp

//Fredda
 

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Ort
HALLAND/Hyltebruk
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
Jag har ledblinkers bak,blinkade ju förstås idiot fort utan motstånd.
Två effektmotstånd på vardera 10ohm/15w,då ledblinkarna va på 6w och orginal på 21w,6w-21w=15w.Blinkar exakt som orginal.
Jag tog också de effektmotstånden som va lite dyrare,håller längre bättre kylning osv..
Bilderna är väl inte i topp men man ser vart jag har skruvat fast dom.....
Blinkarna är köpta på www.BikersNeed.com där finns även effektmotstånden att inhandla ihop med allt...
 

Bifogat

  • Motstånd mindre.JPG
    Motstånd mindre.JPG
    12.5 KB · Visningar: 1,864
  • Blinkers 015.jpg
    Blinkers 015.jpg
    20.1 KB · Visningar: 2,318
  • Röven på Rettan 2.JPG
    Röven på Rettan 2.JPG
    34.5 KB · Visningar: 1,611
  • keller-sv.jpg
    keller-sv.jpg
    4.4 KB · Visningar: 23,145
  • Röven på Rettan 3.JPG
    Röven på Rettan 3.JPG
    20 KB · Visningar: 1,287
  • motstånd.JPG
    motstånd.JPG
    53.4 KB · Visningar: 1,724
Last edited:

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Timrå
Hoj
vtr 1000
Jag löste det hela med att köpa ett helt nytt blikersrelä, det nya är på 2*21w
iställef för på 2*10w. Kostade mig 95:- och var betydligt enklare än att byta glödlampor eller montera motstånd osv
 

Z Fredde

"Ride the wind of boost"
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
GSXR1000 "RS"
Jag håller på att bli galen nu.... :huvet :huvet

Hur ska jag räkna ut vad jag ska ha för effektmotstånd??
Jag har ersatt varje orginalblinkers med 4 st lysdioder.
Orginal är 21 watt.

Men jag har inte den blekaste vad dioderna är på.
Det visste inte killen på ELFA och det står inte i katalogen.
Den info som finns säger "If max mA = 20".

Kollade med Mekonomen efter ett relä som tidigare har nämnts i denna/dessa trådar. Ett relä där jag inte skulle behöva bry mig om effektmotstånd. Men :huvet

Vet någon hur jag ska räkna ut det? :va
Jag vill ha orginalreläet kvar nämligen.


Får jag inte ordning på detta inom närmaste veckan kommer jag nog att behöva en psykläkare :dummer :dummer
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top