Hur mycket pengar lånade du till din nuvarande hoj?

Hur mycket pengar lånade du till din nuvarande hoj?

• Antal röstningar
    0
Som sagt så har jag 50000:- i lån på hojen, stället, hjälmen, stövlarna, handskarna och ryggskyddet.

MEN jag har inga lån på bil, hus, TV, data, stereo eller liknande, sådant har jag köpt billigt som funkar och därför betalt de kontant, allt begagnat.

Har inte heller några som helst planer på dyr bil, dyr tv, ett hus eller liknande. Känner att jag har råd att betala på lånet samt att jag åker hellre hoj NU än om kanske 2-3år.

Man lever som sagt bara en gång, ska man spara till allt man vill göra så hinner man ju inte med att göra något.
Men man måste ju se till så att ekonomin klarar av ett lån, gör den inte det så får man ju spara så gott man kan i sådant fall.

Ska kanske tillägga att jag INTE åker på utlandssemeter (t.ex. turkiet, grekland osv.) trots att många polare har tjatat på mig att följa med, men va fan, jag betalar hellre av på ett lån till hojen än att lägga säg 15000:- på en veckas utlandssemester.

Så allt handlar som sagt om prioriteringar.
OM min ekonomi hade tillåtit att jag köpte hojen och allt där till kontant utan lån så hade jag gjort det, utan att tveka, men nu gjorde den inte det men min ekonomi tillät mig ett lån (jag har alltså råd att betala av lånet) så då tog jag ett lån.
Nu kommer några att säga "om du har råd att betala av på ett lån så har du även råd att spara istället för att låna."
Och visst hade jag haft det, men jag vill som sagt köra NU och inte först om några år.

Håller med om att cash is king och att man ska hålla sig borta från lån, MEN om man känner att man har råd med lån så ja, varför inte?

Lev livet nu, ingen vet vad som händer imorgon.

Lånade inget till min gammelhonda utan slantade upp allt från semsterlönen hehe, men ser inga problem att låna så länge man har råd att låna.

Tryckte nog fel

Lånade inte till hojen, utan tog pengar som fanns på mitt konto. Men sen kom jag på att jag tar studielån. Så hade jag inte bytt hoj så hade jag ju kunnat skippa att studielåna skillnaden mellan den gamla och den ny hojen och ändå ha lika mycket på kontot nu. Iofs hade jag nog haft råd att byta hoj även utan studielånet, men det är hyfsat förmånligt och så gillar jag inte när sparkontot är tomt.

Äh, de flesta har väl lån. Hur vet man vilka pengar som är vilka.
Ponera att du har ett studielån på 100 och att du dessutom har 100k cash. Dessa köper du en hoj för. Då har du en hoj och ett lån.
Alternativt kunde du cashat av studielånet. Men då hade du inte haft nån hoj.

De flesta har tex lån på sin bostad. Istället för att casha av på dessa köper folk en hoj istället. Alltså har även dessa personer "lån" på sin hoj. Det är en definitionsfråga.

Inte förrän man är helt skuldfri och köper en båge cash kan man hävda att man har en hoj utan lån....

Helrätt!

Själv har jag skulder upp över öronen (cirka 2 miljoner), huset är bara mitt till 30%, bilen likaså. Fan inte ens stereon är min när jag tänker efter...

Däremot har jag en jävla massa pengar över varje månad när allt är betalt. Samtidigt som jag har allt jag önskar mig. Är det inte underbart?! :D

Du behövde inte erkänna :P

Ne, du va ensam ganska länge i dom beloppen... Nu ser ja att siffrorna stigit aningen.

Vafals! Jag var väl den förste som rösta på den. När du väl fick upp pollen. ;)

-

Var inte speciellt förvånad när mobben kom och klanka ner på låntagare till sin hoj. Som jag skrev innan är den ingen som kollar konstigt när man lånat till sin nya bil, sitt dyra hus, sin semesterresa till Thailand med all inclusive etc etc... Men att låna till sin MC, ja herregud va dumt! Även om man skippar hus, ny bil och semestern till Thailand.

Som jag skrev innan är den ingen som kollar konstigt när man lånat till sin nya bil, sitt dyra hus, sin semesterresa till Thailand med all inclusive etc etc...

Ehh, skulle nån jag känner låna pengar för att åka på semester skulle jag fråga dom hur det är ställt med mentalhälsan egentligen.

Låna pengar till en bil är fan lika illa det, enda undantaget är om man skaffar en fin veteranare som står sig i värde. Låna för en ny BMW eller nåt sånt anser jag vara renodlad idioti och ett tydligt tecken på att man bör ha förmyndare.

Sparade och snålade för min. Inga lånade pengar här inte. Tror aldrig jag skulle kunna tänka mig att låna pengar för att köpa en hoj heller :va

Inte en en enkrona.

Helrätt!

Själv har jag skulder upp över öronen (cirka 2 miljoner), huset är bara mitt till 30%, bilen likaså. Fan inte ens stereon är min när jag tänker efter...

Däremot har jag en jävla massa pengar över varje månad när allt är betalt. Samtidigt som jag har allt jag önskar mig. Är det inte underbart?! :D

2 millar i lån??? Det måste kosta satan i räntor(pengar man inte får nåt för, annat än att disponera bankens pengar för.:huvet

Last edited:
Kommer låna MASSOR på nästa hoj.

Inte en en enkrona.

2 millar i lån??? Det måste kosta satan i räntor(pengar man inte får nåt för, annat än att disponera bankens pengar för.:huvet

2 millar på bostadslån... visst, det kan tänkas vara massor... men säg att man säljer samma bostad 3år senare för 4miljoner, då är räntan inräknad och massor därtill.
Visst, det är inte som med hoj men jag tror inte folk lånar 2millar för att köpa hoj.

Kommer låna MASSOR på nästa hoj.

2 millar på bostadslån... visst, det kan tänkas vara massor... men säg att man säljer samma bostad 3år senare för 4miljoner, då är räntan inräknad och massor därtill.
Visst, det är inte som med hoj men jag tror inte folk lånar 2millar för att köpa hoj.

Och om man säljer för EN mille?

Lånade pengar lr ej lånade pengar....verkar som om många här gärna vill förklara sig varför de lånat o att de minsann har allt annat avbetalt.
Vem fan bryr sig...man ska va JÄVLIGT glad att det ens finns en möjlighet att kunna låna och på så sätt få något på en gång som annars hade tagit en 2-3-4-10 år att spara ihop. Lån i det avseendet är mer en gåva än något jobbigt och skamset..

Säger som några andra, - jag lånade hela beloppet eftersom räntorna är fördelaktiga samt att man kan tjäna mer på att placera pengarna någon annanstans :fakta

Bubblan spricker, förr eller senare.:tummenupp

och då går det att tjäna pengar på de :)

Last edited:
Och om man säljer för EN mille?

Vet inte var du bor, men om du ska bygga hus idag samt behöver köpa tomt är det nästintill stört omöjligt att hamna under 2 miljoner iaf i den glesbygdsorten jag bor i.
Köpa kåk utan att behöva lägga en massa 100k på renoveringar kostar minst 1,5 mille.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti