DesmoHellman
Gudomlig sporthojare
Som nån sa, den som är satt i skuld är ICKE fri.![]()
Inga lån alltså? CSN, bostad etc..?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Som nån sa, den som är satt i skuld är ICKE fri.![]()
Och om man säljer för EN mille?
Inte en en enkrona.
2 millar i lån??? Det måste kosta satan i räntor(pengar man inte får nåt för, annat än att disponera bankens pengar för.![]()
Bubblan spricker, förr eller senare.![]()
Det är ju lika mycket galenskap att spara ihop till något som tappar 50% i värde på 3 år. Leva på nudlar och gröt för att sen skryta och säga "cash is king". Vilka kungar ni levt som.
De enda riktiga "cash is king" folk är ju de som inte behöver spara utan bara köper det de vill ha. Titta där säljer dom nya rettor! ok jag tar två!
Rekommenderar dig Nationalekonomi 1.
För att en ekonomi (en stat eller nation om du vill) ska gå runt krävs det att det hela tiden finns en aktiv handel. För att det ska göra det måste marknaden stimuleras så att det hela tiden lönar sig att göra affär idag, hellre än i morgon.
Det finns väl underbyggda teorier (som säger varierande saker förvisso) om hur man skapar ett sånt klimat. Det mest grundläggande är att vi hela tiden behöver en inflation. Varför?
Om kronan hela tiden minskar i värde, så blir saker i samma takt dyrare. Det ger att vi alltid tjänar på att handla idag istället för imorgon. Om marknaden av någon anledning (typ global finanskrasch) stannar upp och handeln avtar, så får man med de verktyg man har (styrräntor etc) skapa köpkraft (billiga lån) och incitament (inflation) till att handla IDAG, istället för att ruva på tillgångarna. Det innebär att rena pengar snabbt tappar i värde, så pengar på banken är en dålig idé (teoretiskt sett). Men att man kan göra klipp på räntor för köp av både fast och lös egendom (hur eller stereos).
Kontentan är alltså att det inte är en slump att saker ökar i pris, att fastigheter blir dyrare och att lönelägena är högre idag än igår, och imorrn än idag. Skulle det vända (vilket det gjorde), så går man in och justerar (typ som nu med extremt låga räntor).
Mer komplext att förstå är åt andra hållet när man måste höja räntor etc för att motverka att marknaden blir "överhettad", men det hör inte hit.
Summan är hur som helst att sannolikheten för att bubblan spricker är rätt liten, på längre sikt i stort sett obefintlig.
Nu har jag träffat dig och du verkar trevlig, men är du på rikt?
Finns inte en ekonom värd namnet som tror att bostadpriserna kommer hålla den dan staten slutar subventionera låga räntor.
Att upphöra med subventioner är inte något som kommer ske över en natt utan gradvis, mycket långsamt. Staten har inget att vinna på att folks ekonomi raseras, tvärtom ökar kostnader i form av bidrag osv.
Riksbanken skiter i bidrag, deras enda mål är inflation vs ränta![]()
Det är ju lika mycket galenskap att spara ihop till något som tappar 50% i värde på 3 år. Leva på nudlar och gröt för att sen skryta och säga "cash is king". Vilka kungar ni levt som.
De enda riktiga "cash is king" folk är ju de som inte behöver spara utan bara köper det de vill ha. Titta där säljer dom nya rettor! ok jag tar två!
Som jag ser det handlar det bara om framförhållning, istället för att tvunget måsta ha en dyr pryl nu omedelbums lugnar man sig tills man har pengarna i näven alternativt köper något man har råd med istället.
Jag har aldrig haft ett lån i mitt liv förutom att jag lånat nån hundring till lunch när jag glömt plånboken hemma. Känns ändå inte som att jag gått miste om något i livet pga den filosofin.![]()
Precis,du har så rätt,men som du vet det finns ju massa it folk och kontorsnissar här på sh som vill häva sig.Titta på mig ,jag har pengar och kan köpa en mc som alla andra gör,det är ju väl inne att köra hoj,sen är man ju väl små cool när man kör hoj.Man kan ju skryta på lunchrasterna på stureplan att man är bikers...Det är ju lika mycket galenskap att spara ihop till något som tappar 50% i värde på 3 år. Leva på nudlar och gröt för att sen skryta och säga "cash is king". Vilka kungar ni levt som.
Nja, Riksbanken är förvisso en myndighet, men den ligger fortfarande under Riksdagen.
Precis,du har så rätt,men som du vet det finns ju massa it folk och kontorsnissar här på sh som vill häva sig.Titta på mig ,jag har pengar och kan köpa en mc som alla andra gör,det är ju väl inne att köra hoj,sen är man ju väl små cool när man kör hoj.Man kan ju skryta på lunchrasterna på stureplan att man är bikers...![]()
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |