Hur mycket pengar lånade du till din nuvarande hoj?

Hur mycket pengar lånade du till din nuvarande hoj?

• Antal röstningar
    0
Lån på hoj och lån på bostad är väl inte samma sak? Bostad -> investering över lång tid, Hoj -> roligt, men fan ingen investering :tummenupp

noll lån :D

Visst, inte riktigt samma sak.
Men det vissa pekar på i tråden är att det är inte helt ovanligt att belåna bostaden för att finansiera en hobby... Visst, det är fortfarande bara boendet som är belånat men ändå inte.

Nu ljög jag egentligen när jag svarade i pollen. jag låna faktiskt 150k för att köpa min hoj + diverse tillbehör :rolleyes:

men det lånet betalades efter några dagar :D

jag var mellan pengarna så att säga (även arbetslösa använder en liknande mening flitigt)

Jag lånade ingenting men om det skulle behövas skulle jag inte ha några problem med det heller.

Den här diskussionen har jag sett förr på varenda motorforum jag läst och den här skiljer sig inte från dom på någon punkt än så länge.

Den här diskussionen har jag sett förr på varenda motorforum jag läst och den här skiljer sig inte från dom på någon punkt än så länge.

På så sätt att alla hävdar att dom pyntat cash,eller? :va

Tror de flesta vill tro dom är bättre än andra genom att ha råd att inte låna,det är trots allt få som lånar som skriver eller röstar trots att de förmodligen är i övertal..... :tungan

Brukar väl komma upp ett par gånger om året här med,är inte första tråden jag ser.

Henrik

Last edited:
Äh, de flesta har väl lån. Hur vet man vilka pengar som är vilka.
Ponera att du har ett studielån på 100 och att du dessutom har 100k cash. Dessa köper du en hoj för. Då har du en hoj och ett lån.
Alternativt kunde du cashat av studielånet. Men då hade du inte haft nån hoj.

De flesta har tex lån på sin bostad. Istället för att casha av på dessa köper folk en hoj istället. Alltså har även dessa personer "lån" på sin hoj. Det är en definitionsfråga.

Inte förrän man är helt skuldfri och köper en båge cash kan man hävda att man har en hoj utan lån....

Exakt allt annat är bara att lura sig själv.:tummenupp

Lånade hela hojens belopp ( 45k) betalade av under ett år.
Nu har jag nytt lån på lite under 80k som arbetas på.

Jag ser inga problem med att ta ett lån för nånting man brinner för, räkna och se om det är värt det!

Kommer säkert ta andra lån i framtiden om JAG själv bedömmer att det är värt saken i fråga! :yoparty

Nej, argumenten från båda lägren hur de motiverar sitt val övertygad om att det är det enda rätta.

Ok,fattar.

Men,trots allt så har de ju rätt,de har ju tagit det beslut de har gjort och redan där motiverat för sig själva att det är rätt så att de skulle kunna förklara sitt motiv känns ganska självklart....

Hade varit knepigare om majoriteten som svarat sagt att just det de gjorde var fel sätt,eller hur?

Tycker det är mer talande att det nästan uteslutande är just de som valt(eller åtminståne säger så)att inte låna som svarar och röstar,har svårt att tro att det är så en hoj betalas generellt......meeen jag kan ju ha fel med. :)

Henrik

På så sätt att alla hävdar att dom pyntat cash,eller? :va

Tror de flesta vill tro dom är bättre än andra genom att ha råd att inte låna,det är trots allt få som lånar som skriver eller röstar trots att de förmodligen är i övertal..... :tungan

Brukar väl komma upp ett par gånger om året här med,är inte första tråden jag ser.

Henrik

Finns ingen som är bättre el sämre för man lånat el caschat hoj..DÄREMOT står man med lån och dyra amorteringar så se för guds skull till att ha en helförsäkringen, som du har råd att använda som inte gör att du måste låna till självrisken heller(25K självrisk..) finns nog många som pyntar för en skrotad hoj och ingen försäkring fanns..

Bättre att låna till ny hoj en bil enligt mig om man tänker på värdeminskningen iaf, som är horribel på bilen...lånar man till en bättre begagnat så om man gör ett klipp så kan man trots allt nästan ha igen pengarna något år senare och hunnit amortera av mycket.

Skulle jag klota min, även om jag bara skulle haft trafik, så risig(are) men betald uttrycket består..

Finns ingen som är bättre el sämre för man lånat el caschat hoj..DÄREMOT står man med lån och dyra amorteringar så se för guds skull till att ha en helförsäkringen, som du har råd att använda som inte gör att du måste låna till självrisken heller(25K självrisk..) finns nog många som pyntar för en skrotad hoj och ingen försäkring fanns..

Bättre att låna till ny hoj en bil enligt mig om man tänker på värdeminskningen iaf, som är horribel på bilen...lånar man till en bättre begagnat så om man gör ett klipp så kan man trots allt nästan ha igen pengarna något år senare och hunnit amortera av mycket.

Skulle jag klota min, även om jag bara skulle haft trafik, så risig(are) men betald uttrycket består..

Håller med dig,men står på lånarnas sida då de är "underdogs" här. :)

Mina moppar är pyntade men har absolut inga problem att låna om jag skulle behöva för att skaffa det jag ville(Just Nu,På En Gång!)

Fan,man lever bara en gång och ska man beröva sig det man känner för Nu så kanske inte chansen/lusten kommer igen när man har råd....ska man då(som gamling,som jag är...)sitta och ångra sig för man inte gjorde det man ville när man kunde?

Bara amortera minst värdeminskningen,får dock inte tro att en ny hoj tappar 5´per år då utan vara realistisk,så är man hemma trots att man lånar.

Se amorteringen som sparande,det är trots allt exakt vad det är fast målsökande! :D

Henrik

Om man skall kunna säga att man inte lånat för att köpa hoj kan man inte ha något lån alls.

Okej...
Säg att du börjar plugga och lever primärt på CSN pengar.
5 år senare köper du en hoj.
Tog du då CSN lånet för att köpa en hoj ?

Har även de som har lån men ingen hoj, lånat för att köpa hoj?

Äh, de flesta har väl lån. Hur vet man vilka pengar som är vilka.
Ponera att du har ett studielån på 100 och att du dessutom har 100k cash. Dessa köper du en hoj för. Då har du en hoj och ett lån.
Alternativt kunde du cashat av studielånet. Men då hade du inte haft nån hoj.

De flesta har tex lån på sin bostad. Istället för att casha av på dessa köper folk en hoj istället. Alltså har även dessa personer "lån" på sin hoj. Det är en definitionsfråga.

Inte förrän man är helt skuldfri och köper en båge cash kan man hävda att man har en hoj utan lån....

Räknar man på det sättet så kan man säga "Lånade mer än 140k", eftersom min totala belåning är mer än 140kkr. I så fall tror jag de flesta kan kryssa det alternativet om det är så man räknar.
Men sen har jag inte lagt de summorna på båda mina hojar sammanlagt.

Räknar man vad mc intresset har kostat mig sen 2008 då jag tog körkort, inklusive körkort, båda hojarna (har inte sålt någon ännu), försäkring, etc så hamnar jag nog runt 100 sträcket (blir ju en del ändå, inte kul att summera...).

Ska jag välja "Lånade 100-119 tkr" då?
Det är väl ungefär så mycket mindre i skuld/belåning jag skulle kunna ha om jag struntat i hoj och inte lagt pengarna på andra nöjen/intressen/prylar.

Okej...
Säg att du börjar plugga och lever primärt på CSN pengar.
5 år senare köper du en hoj.
Tog du då CSN lånet för att köpa en hoj ?

I princip gjorde jag det. Pluggade på först Thorildsplans gymnasium (Teknisk linje) sedan på KTH. Studiebidrag, studielån och jobbade. Bodde i skärgården när det inte var is och hade förmånen att kunna bo hos föräldrarna resten.

Hade ju helt klart valet att inte hålla på med hojar och antagligen kunnat strunta i studielån då men istället "använde jag lånet till skolböcker boende och mat" och job inkomsterna till "hojar och bira" (för man vill ju inte betala av på investeringen :rolleyes:).

Samma sak i hela livet, jobbat hårt inget större slöseri, inte förmögen i stålar, största skuld jag haft är ca 700k självklart på huset, hojar och delar köpte jag kontant.(för man vill ju inte betala av på investeringen :rolleyes:).

Dyraste bil jag någonsin köpt var en Ford Transit, svart med gansterkeps och eldsflammor á 4500:- resten har varit volvos för mellan 250:- och 3500:-, smtliga köpta cash givetvis (för man vill ju inte betala av på investeringen :rolleyes:). Man skall ta sig mella A och B på ett inte särskilt roligt sätt varför betala mer för det.

Nuvarande jobbet innebär dock förmånsbil och eftersom mina barn klarar sig själva klarar jag mig med en liten billig bil. Det har ju inte blivigt roligare med framhjulsdrift direkt, förmånsvärdet betalar jag givtvis cash. (för man vill ju inte betala av på investeringen :rolleyes:)

Kände plötsligt (-05) att jag ville handla upp mig på en ny hoj för en gångs skull och lånade 300k för att bygga en verkstad, köpa varmluftspumpar mm "självklart till huset som är en investering" (summa lån på huset ca480k värdet ca 3kk kanske mer) hojen köpte jag givetvis cash (för man vill ju inte betala av på investeringen :rolleyes::rolleyes:)

Och, jo jag har verkstad och varmluftspumpar köpta för lånade penger eftersom det är en investering :rolleyes::D

Nää dom har nog bara investerat :D cashen har gått in i madrassen eftersom man inte vill betala av på investeringen :rolleyes:

Last edited:
Eller så vill man verkligen hålla på med sin hobby, och har råd att amortera? :P

Egentligen är ju det hela en prioriteringsfråga hur pass mycket personen som tar lånet måste ha hoj. De som verkligen inte kan leva en sommar utan hoj och inte har råd förstår jag lånar.

Personligen tycker jag helt enkelt det låter fel att ge sig in i en hobby där man inte kan köpa hojen, båten etc cash. En hobby är ju inget man behöver utan är något man (enligt mig) kan prioritera när man jobbat/sparat och har några spänn över helt enkelt.

Betalade kontant för min förra hoj. Såldes därefter, och en del utav pengarna gick till kontantinsats till lägenhet. Nu har jag varit utan hoj denna sommaren, men till våren så MÅSTE jag ha hoj igen, blir inget lån då heller. Satsar på en relativt billig hoj, sisådär 70-80k.

Egentligen är ju det hela en prioriteringsfråga hur pass mycket personen som tar lånet måste ha hoj. De som verkligen inte kan leva en sommar utan hoj och inte har råd förstår jag lånar.

Personligen tycker jag helt enkelt det låter fel att ge sig in i en hobby där man inte kan köpa hojen, båten etc cash. En hobby är ju inget man behöver utan är något man (enligt mig) kan prioritera när man jobbat/sparat och har några spänn över helt enkelt.

Exempel, månaden är april. Fan, jag trodde inte jag skulle vilja åka hoj igen, och har på därför spenderat mina pengar under vintern, men det är fan gött med lite vind i håret, och jag tjänar ju gott om flis för att kunna amortera snabbt. Ähh, vafan, jag lånar 30k och köper mig en hoj! Nästa sommar är den betald, kostade kanske 35, men den är min :)

OBS, killen i filmen, har inte skrivit brevet :)
Eller rättare sagt, de var en fiktiv historia :)

Däremot imponeras jag av de som har is i skallen och vågar låna 150k för en hoj, och sen åker trafikförsäkrat på Anderstorp eller likn. Aj aj aj om den highside'ar och börjar studsa runt...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti