Okej...
Säg att du börjar plugga och lever primärt på CSN pengar.
5 år senare köper du en hoj.
Tog du då CSN lånet för att köpa en hoj ?
Har även de som har lån men ingen hoj, lånat för att köpa hoj?
I princip gjorde jag det. Pluggade på först Thorildsplans gymnasium (Teknisk linje) sedan på KTH. Studiebidrag, studielån och jobbade. Bodde i skärgården när det inte var is och hade förmånen att kunna bo hos föräldrarna resten.
Hade ju helt klart valet att inte hålla på med hojar och antagligen kunnat strunta i studielån då men istället "använde jag lånet till skolböcker boende och mat" och job inkomsterna till "hojar och bira" (för man vill ju inte betala av på investeringen

).
Samma sak i hela livet, jobbat hårt inget större slöseri, inte förmögen i stålar, största skuld jag haft är ca 700k självklart på huset, hojar och delar köpte jag kontant.(för man vill ju inte betala av på investeringen

).
Dyraste bil jag någonsin köpt var en Ford Transit, svart med gansterkeps och eldsflammor á 4500:- resten har varit volvos för mellan 250:- och 3500:-, smtliga köpta cash givetvis (för man vill ju inte betala av på investeringen

). Man skall ta sig mella A och B på ett inte särskilt roligt sätt varför betala mer för det.
Nuvarande jobbet innebär dock förmånsbil och eftersom mina barn klarar sig själva klarar jag mig med en liten billig bil. Det har ju inte blivigt roligare med framhjulsdrift direkt, förmånsvärdet betalar jag givtvis cash. (för man vill ju inte betala av på investeringen

)
Kände plötsligt (-05) att jag ville handla upp mig på en ny hoj för en gångs skull och lånade 300k för att bygga en verkstad, köpa varmluftspumpar mm "självklart till huset som är en investering" (summa lån på huset ca480k värdet ca 3kk kanske mer) hojen köpte jag givetvis cash (för man vill ju inte betala av på investeringen

)
Och, jo jag har verkstad och varmluftspumpar köpta för lånade penger eftersom det är en investering

Har även de som har lån men ingen hoj, lånat för att köpa hoj?
Nää dom har nog bara investerat

cashen har gått in i madrassen eftersom man inte vill betala av på investeringen