Hur mycket pengar lånade du till din nuvarande hoj?

Hur mycket pengar lånade du till din nuvarande hoj?

• Antal röstningar
    0
Klart folk ska låna pengar till hoj om man vill d.:tummenupp
Men känslan att betala cash med egna icke lånade pengar man slitit för är obeskrivlig.
Man vet att d e MIN båge. INTE bankens:D:D:yoparty

Känns det inte lite småsint att se ner på folk som lånar? Jag menar.. jag tycker folk får prioritera själva (speciellt när räntorna har varit så larvigt låga flera år)

Generellt så lånar jag aldrig till "lyxkonsumtion" som man ändå får anse att en MC är.

Men då jag köpte R1:an mitt i vintern, så ville jag vänta med att sälja den dåvarande hojen till på våren för att få ut mer för den, så jag lånade ganska exakt den summa som jag uppskattade att den gamla hojen var värd och la det på extremt lång tid och i om att räntan var/är så låg så betalade jag i princip ingenting för lånet. Allt detta för att slippa "ligga ute" med pengar själv. Direkt när jag sålt den gamla hojen så löste jag lånet helt.

Skulle dock aldrig ha lån på en hoj medans jag använder den. Särskilt inte när den är halvförsäkrad.

Generellt så lånar jag aldrig till "lyxkonsumtion" som man ändå får anse att en MC är.

Själv har jag bara MC, ingen bil.

Så det är mer transportmedel än hobby :tungan

Dock ett roligt transportmedel :yoparty

Klart folk ska låna pengar till hoj om man vill d.:tummenupp
Men känslan att betala cash med egna icke lånade pengar man slitit för är obeskrivlig.
Man vet att d e MIN båge. INTE bankens:D:D:yoparty

Det är en obeskrivlig känsla att kliva ur butiken med ett fordon man inte har cash till men ändå äga den :D

Det värsta måste vara att han en liten k¤k och inte ha något alls:yoparty

En del har fördelen att kunna köpa hoj för sina egna pengar medans andra BEHÖVER låna för att köpa sig en hoj, det är inte svårare än så.
Nästa fråga tack! :)
:tummenupp

Man kan ju också tänka att man bara har ett liv, om man nu grejar att betala lånet så är det ju roligare att köra hoj i säg 5 år än att spara i 5 år och sen märka att fan ja har för ont i ryggen för att skaffa hoj nu skulle gjort det för 5 år sen :mad:

Helt enkelt ha lite kul när man vill ha kul, eller så gör man som jag och köper en gammelhoj, de går ju att ha kul med såna också.

Sluta hoppa på andras sandslott

Varför ska dom som betalar för sina hojar kontant se ner på dom som tar ett lån. Det är tvärt om.
I dagens läge och många andra dagars lägen är det bättre att ta på sig snillemössan och ta sina 100 000 kr cash och investera dessa i lämpliga fonder/ aktier. Detta ger dig med stor sannolikhet en avkastning på 8-12% varje år. :tummenupp
Stoppar man dessa pengar i en hoj som minskar i värde så har du tur om det är -8-12% varje år. :confused: Självfallet är det ränta på lånet men det är fortfarande inte ekonomiskt försvarbart att "casha" istället för att investera & låna. :)

Tänka inte sänka...

13 500 kr, och sorgligt nog va de hela summan för hojen :hihi

har dock stigit till 17 000 efter fixat till den ordentligt mkt:hihi

Många spekulationer om att investera pengarna istället för att casha bågen.
Min syn på dethela är att om man lånar till hojen så VET man att räntan är minst XX%, oftast rörlig och med rådande ränteläge så VET man att räntan knappast lär gå ner.

Om man däremot investerar pengarna och tar ett lån så KAN man ha tur och få avkastning på sina dollars om man sköter korten rätt:

Därför anser jag att det är ren galenskap att låna till något som tappar kring 50% i värde på 3 år.

Sen som någon skrev så är det klart att vissa inte har 100 - 300k undanlagda för bilköp mm och då är det bra att det finns möjlighet att låna.

Personligen så har jag inte ..och kommer troligtvis aldrig ha något annat än bostadslån då jag tycker det är bäst så.

För när ni står där med papper från WegWaffe och skriver under försäljningspapprena på bil /mc är det inte skönt att få in kulor på kontot istället för att lösa restvärden / betala av skulder med det ni får för gamla bettan?

Personligen så har jag inte ..och kommer troligtvis aldrig ha något annat än bostadslån då jag tycker det är bäst så.

För när ni står där med papper från WegWaffe och skriver under försäljningspapprena på bil /mc är det inte skönt att få in kulor på kontot istället för att lösa restvärden / betala av skulder med det ni får för gamla bettan?

Bakar du in allt du äger i bostadslånen istället för att amortera som resten?

Lånat pengar, men hojen står på mig, inte någon bank. :tungan

Köpte gathojarna för cash, lånade till racehojen men köpte alla tillbehör (skinnställ, boots, släp, bil med drag osv. :) ) för egna pengar eftersom jag inte behövde köra de förrän till våren medan jag köpte hojen på hösten.

37k.

Ofan! Jag fick iaf både ligga och låna. Numera blir det mindre ligga eftersom jag låna. :näsblod

//T

Brukar ju va dom som får ligga som håller tyst, och dom som inte får ligga som berättar om hur mycket dom ligger :)

Bakar du in allt du äger i bostadslånen istället för att amortera som resten?

Lånat pengar, men hojen står på mig, inte någon bank. :tungan

Det är ju en ide om man skulle vilja börja överkonsumera:-) ...räntan på bolånen är ju oftast förhållandevis låg i jämförelse med fordonslån och i synnerhet blanco lån, men mina fordon sparar jag till. Dels tror jag att man uppskattar sina prylar mer om man verkligen fått jobba för dom "nu lägger jag undan varje månad tills jag har råd med hojen jag vill ha", Och sen i o m att jag inte lånar pengar så kan jag ju nästan inte köpa nått jag "egentligen inte har råd med".

Fan vad glädjande det är att se att över 70 % inte lånade till sitt hojköp! :banana

Visdomsord 1: Låna skall man göra till investeringar, inte lyxkonsumtion.
Visdomsord 2: Den som är satt i skuld är inte fri!

...säger jag som har 40 biljoner i studieskuld... :död

Lån så klart,orka spara och vänta.....intresset kanske försvinner medans man sparar.....eller så blir man snål under tiden när man tänker på vad man kämpat för att få ihop det som nu sitter på kontot.

Bara se till att amortera mer än värdeminskningen och ha helförsäkrat.

Banhoj skulle jag inte låna till annat än om man har värdepapper eller liknande snabbomsättbara tillgånger på minst en och en halv gånger lånet som man vill hålla på och amortera istället,inga försäkringar som gäller där...

Henrik

Fan vad glädjande det är att se att över 70 % inte lånade till sitt hojköp! :banana

Visdomsord 1: Låna skall man göra till investeringar, inte lyxkonsumtion.
Visdomsord 2: Den som är satt i skuld är inte fri!

...säger jag som har 40 biljoner i studieskuld... :död

Studieskuld är väl en investering.....om inte annat lär man sig skåla på en massa olika sätt under studietiden och det är väl en investering i att föra sig på sätt och vis. :D

Last edited:
Äh, de flesta har väl lån. Hur vet man vilka pengar som är vilka.
Ponera att du har ett studielån på 100 och att du dessutom har 100k cash. Dessa köper du en hoj för. Då har du en hoj och ett lån.
Alternativt kunde du cashat av studielånet. Men då hade du inte haft nån hoj.

De flesta har tex lån på sin bostad. Istället för att casha av på dessa köper folk en hoj istället. Alltså har även dessa personer "lån" på sin hoj. Det är en definitionsfråga.

Inte förrän man är helt skuldfri och köper en båge cash kan man hävda att man har en hoj utan lån....

Lån på hoj och lån på bostad är väl inte samma sak? Bostad -> investering över lång tid, Hoj -> roligt, men fan ingen investering :tummenupp

noll lån :D

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...