Hur mycket bättre är det med USD gaffel, fördelar?

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Undrar på vilket sätt en USD är bättre än konventionell gaffel.
Hur stora är fördelarna, hur duktig förare ska man vara fäör att k'änna av dessa fördelar mm?

Ge mig allt ni vet om ämnet.

Mvh Rejvis

Du får lägre ofjädrad vikt. Det är ungefär så mycket som jag vet.

Vet bara att det är snyggare!. :D
Läste något om att på RGVn (VJ22) så var tydligen USD gaffeln sämre än den gamla konventionella på VJ21an så det fanns de som körde bana som bygde om till konventionell.

Min ytterst personliga åsikt är att det ser snyggare och modernare ut.. Det är ju en fördel. Sen ger det ju en lägre ofjädrad vikt.. Har kört R6a både med standard gaffel och med R1ans usd gaffel.. Jag hade dock väldigt svårt att märka någon skillnad förutom det kosmetiska..

Hur går det med ditt projekt då? Vi är ju nyfikna.. Kasta ut någon bild så spekulationerna kan sätta fart..

En USD-gaffel har inte nödvändigtvis lägre ofjädrad vikt (har till o med för mig att den ofjädrade vikten är högre på vissa gafflar). Däremot är den mycket styvare/stabilare vilket ger mycket mindre flex vid hårda inbromsningar. Det är just det som är USD-gaffelns främsta fördel (förutom att det är snyggt då kanske...).

Kommer inte ihåg riktigt när det var men säg runt 10-15 år sedan så kunde crossarna komma ena året med USD för att nästa år ha konventionell och sedan USD igen. De verkade inte riktigt kunna bestämma sig.

Neutral skrev:
Kommer inte ihåg riktigt när det var men säg runt 10-15 år sedan så kunde crossarna komma ena året med USD för att nästa år ha konventionell och sedan USD igen. De verkade inte riktigt kunna bestämma sig.
vet ni på vilket sätt en cross påverkas av usd jämfört med konventionell?
Är det samma som för sporthoj?

Vad jag vet blev crossarna styvare och lättare att styra tyckte jag det känndes som :tomten Även stabilare, men allt detta kan vara placebo. Tyckte dock att jag märkte en liten skillnad på samma modell.

Skillnaden på moderna hojar är ytterst liten. En bra konventionell är mycket bättre än en dålig USD. Lite samma sak som med radialbromsok mot vanliga. Största anledningen till att alla har det nu är att det ser modernt ut. Om nån tillverkare börjar får andra hänga på för att inte verka efter.

T.ex så var den kittade konventionella gaffeln på min supersport-R6a säkerligen bättre än den USD som sitter på Kawan

Neutral skrev:

Det var bara Suzuki runt 96-96 där de snackade om att skydda innerbenen mot blästring.

USD-gaffeln kan har mindre ofjädrad vikt, men i stället hamnat lite av vikten högt uppe, å andra sidan sitter de grövre av benen i kronan och efter som det är där brytmånen är får man en mycket styvare gaffel.

Plus att avståndet mellan lagerlägena (bussningarna) blir mycket större eftersom "ytterbenet" blir längre vilket ger mindre glapp med samma toleranser som en RSD och mindre slitage.

Dock får bussningarna stryk om man är lite burdus vid packboxbyte, så beggade USD ben eller en gammal hoj kan nog ha mer skador (och glapp) än en RSD dito.

För gemene man är det nog mest att de ser snygga ut.

pilsner

En USD-gaffel har mindre flex en en vanlig gaffel samt att den inte har samma "nerhäng" som en vanlig gaffel efter/under hjulaxeln. Detta är bra i cross/enduro sammanhang då gaffeln inte släppar i marken vid tex djupa spår

Kan det vara så att ett vanligt blåbär inte anser att skillnaden är så särskilt märkbar? Ungefär som skillnaden mellan radialmonterade bromsok och vanliga?

Esquire skrev:
Kan det vara så att ett vanligt blåbär inte anser att skillnaden är så särskilt märkbar? Ungefär som skillnaden mellan radialmonterade bromsok och vanliga?
Som tur är styrs ju inte utvecklingen av det. Jag är i alla fall ypperligt glad över att de lyckas locka mig till nya fantastiska investeringar hela tiden. :D

Usd

Skälet att Suzuki gick tillbaks till konventionell gaffel på crossar var (förutom image) at de hävdade att det lilla extra flex som blev bidrog till att mindre "småstötar" skulle gå i styret och att det skulle ge en mer stabil gång.

Numer är det väl endast Marzocchi som levererar rättvända gafflrar till crossar vad jag känner till. I övrigt har allt tekniskt redan nämnts.

Mycket snack om Suzukis crossar med USD men inga bilder...
Här är min RM250-90 med USD-gaffel, den fonkar! :tummenupp
55501217_ae59de3665_b.jpg

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back