Hur många mil körde du i dag?

1753914394382.png

37 mil men jag lät bli att besöka Karlshamn.
Systemet i Sörping är svårt att hitta om man inte kommer från Linköpingshållet. Men 2 minuter innan stängning upplystes jag av en annan kund. Som var väldigt vänlig med att ge vägtips. Inte direkt intresserad då jag var på väg till mina kamrater men han bjäla på.
Vilket var tur då vägen från Fristad till Norrkrog via Å. Först bara vackert med kossor, skördetröskor och traktorer men sedan följer vägen skogsbrynet. :kär

Anlade garagehamnen igårkväll efter en långhelg på hoj med madammen. Det var korta dagsetapper på runt 20 mil, och blev väl kanske 100-120 mil i slutändan. Oplanerade äventyr var lite fint fördelade till lite styvt ett om dagen. Första dagen var det lite pyssel med nyinköpt utrustning och att lära sig surra packning, andra dagen blev det soppatorsk på 2+1-väg eftersom att fröken inte lyssnat på mig när jag i ett par års tid har tjatat om att hon måste trycka in choken nån halvminut efter att ha startat hojen annars går den varm och drar mer soppa. Extra bonus den här gången var att det var fortfarande soppatorsk när hon vred över kranen till reserven, så det var extra skojigt.
Normalt sett så tänds reserven i min apa innan hon får soppatorsk, så det är inget problem, men kör man 17 mil på halvchoke så gäller inte det.
Nåja, det blev en 4 mils tokjävlaridetkörning för att köpa en dunk och bensin och sedan tillbaka till fröken där hon stod på en väg utan bankett där hastighetsbegränsningen är 100km/h. Sa åt henne att stå nere i diket iaf, men hon stod bara 1 meter ner i diket när jag kom tillbaka.
Så nu har jag en extra bensindunk jag inte behövde.

På måndagen blev äventyret att köra in i Göteborg för att parkera hojen i opalens garage och sedan gå och se på AC/DC, det var najs. Och fröken blev skiträdd när angus ramlade bakåt och sprattlade med benen, hon trodde han höll på att dö. :hihi Det blev ett par öl och gott sällskap med.
Dagen efter när vi skulle lämna hotellet drog fröken fötterna efter sig så att vår utpasseringskod för parkeringen hade slutat gälla (eftersom att utcheckning var senast 12, och utpassagen från garaget var senast 12) och stolpskotten på parkeringsbolaget svarade inte i telefon. Men vi kom ut när en bil kom in. Det var ett litet äventyr iaf.

Sedan stannade vi till i Norrqvarn nästa natt, trevligt ändå. Långt bättre burgare där än på Opalen, jävlars vilken kass mat de hade.

Och sista dagen blev äventyret att undvika stora, tunga regnmoln. Vi klarade oss hela vägen hem utan att få mer än några stänk på oss. :yopartySå det var värt varenda peng att köpa regnjacka, och ha den i packningen som en anti-regn-totem.

Men efter den här semesterturen har jag nog bestämt mig, ska sälja av hojarna och köpa något annat. Har haft dem för länge nu.

26 mil idag. Har annars inte blivit mycket kört i juli. Höga temperaturer, gäster i sommarhuset och annat småfix har tagit tid och fokus. Men idag blev det av.

Befinner man sig i norra Bohuslän och inte har något särskilt bokat är det lätt gjort att ta en sväng till Norge, så det gjorde jag! Svängde först in mot Idefjorden som är gränsfjord här uppe i norr och passerade turisttäta högprofilerade semesterorter (obs - ironi) som Krokstrand, Hälle och Lommeland innan jag drog över riksgränsen på gamla bron över Svinesund.

Väl i Norge snuddade jag Halden, körde genom kända turistmål som Rokke, Rakkestad (kaffe & russinbulle), Skipvedt, Svinndal innan det blev hemfärd över Svinesundsbron igen. Nu var jag trött pga mil och värme och fick ta en kombinerad bensträckare och kissepaus i Hogdal (se foton!) innan jag rullande hem till stugan igen. Uppdraget slutfört, nu får jag rosé på altanen. 🥂🍾

1753979922265.jpeg
Kawan får vila sig vid Hogdals f.d. gästgiveri.

1753980023920.jpeg
Fast det var ett tag sedan man tog emot gäster här.

1753980170537.jpeg
Den gamla stenbron som en gång var en del av Riksvägen har fått en mindre viktig roll numera.

1753980405696.jpeg
År 2025 är det andra näringar som håller liv(?) i Hogdal.

Idag vet jag inte men ca 180 mil sen i söndags. Mest Småland och Östergötland.
Ett rullande släktkalas, kan man säga om undertecknad och de 2 jag körde med. 3 som kör ihop och som av en händelse var det ytterligare en kusin på hoj som hyst in sig i St Anna. Vi bodde däremot på en ö men sågs gjorde vi då de bodde på vägen till vårt boende. Vi kör inte ihop. Olika inriktning avseende mcsemester.

Det har varit blandad kvalitet på mat och boende men vägar och väder har varit sagolikt! Vi duckade i princip regnvädret helt.

Vi som tänkt dra mot Norge for runt på ostkusten mm.

Annat som var toppkvalitet var euromaster i Västervik när corden tittade fram på brorsans bakdäck. Vi fick låna pallbock och domkraft samt handrengöring. Verktyg hade vi och de råkade ha ett beggat road 6 i obegripligt bra skick. De tog detta på volley trots underbemanning och vi var på rull igen. De var inte ens dyra och nu har han bakdäck i flera år så mycket som han hinner köra…
Tack euromaster Västervik!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...