45 mil idag.
Eftersom jag vet hur svårt det kan vara att hitta fik just när man är sugen så åkte jag hemifrån utan fik och vatten.
Stannade dock på OKQ8 i Skolsta, lite före Enköping. Häller upp kaffe och greppar fikabröd och ställer mig i kö. På macken…
Bara fyra före, två personal. En står och skär rödlök tunnt, den andra plockar ihop resten av salladen. Nästa ska ha en korv. Nästa ska ha två korvar och den sista före ska ha två mjukglassar. Mitt tar 5 sekunder att betala.
Utanför står en kille 60+ med en TransAlp -03 med nya TKC80. Vi snackar däck, fik, touring, väskor och de 28 graderna vi hade idag.
Han tipsade om ett fik i närheten, Forsby Kvarn Kafé. Jag åkte dit för att kolla. Mäkinens hemmaplan. Jag har åkt en del där också, Långtora t ex. Där åkte jag förbi, ganska mycket grus. Beroende på vad man jämför med iofs.

Fiket. Ser helt ok ut. Hade precis fikat så jag tar det en annan gång.
Åkte igenom Fjärdhundra. Najs. Ut på stora vägen mot Enköping, nähe. Det ligger plötsligt åt fel håll, vänster! Mot Sala då. Ja det är skyltat, nej jag har ingen gps, ja jag har rätt dåligt lokalsinne. Men det är väl kul att inte veta exakt hela tiden. En frivillig tripp.
Efter Sala blev det en sväng genom Heby.
Sedan åkte jag ut till Östa Naturreservat, camping, stugor, skog och Dalälven. Å därefter blev det Tärnsjö. Där myggorna bor. Alla.
Jag har faktiskt lite anknytning till Tärnsjö. En tjejkompis syrra bodde där med sin man. Bägge jobbade på Garveriet då. Lukten var inget man garvade åt.
Vi åkte dit sent en kväll efter Norrtäljeträffen och kortegen ut till campingen. 1977 eller -78. Det blev sent och var kallt som fan. Minns att vi stannade i Heby och värmde handskarna på motorerna. Jaja. Jag var i Tärnsjö flera gånger på den tiden.
Även om jag gillar våra små orter och byar så fick jag en kort ångestattack när jag såg tegelkomossen mitt i Tärnsjö, en fd skola? Nåja annars var det ok.
Upp till Gysinge. Fikadags. Här har jag också varit flera gånger men aldrig fikat.

Kaffe och Brownie med vispgrädde. -Vill du ha mycket vispgrädde? -Ja tack.
Fikade i trädgården på andra sidan. Trevligt.
Målet för dagen… Äh målet var att köra hoj fast Österfärnebo gör en alltid glad. Ni vet när någon frågar var man varit och man kan svara -Österfärnebo!
Ja å så det där fiket som jag fick tips om här i tråden. Det var stängt! Som sagt. Det visste jag ju men jag ville ju se fiket och hur länge de har stängt. 4 augusti öppnar de igen.

Kolla vilket schysst fik!

Jo jag hade redan fikat två gånger och avstått en gång.

Åker vidare. Om man ska till Byn så är man nära här.

Fotade åt andra hållet också när jag ändå höll på. Såhär kan man bo också.
Hedesunda 18. Smal asfalterad, kurvig och bucklig. Det i en brunare nyans är lösgrus.
Hjärnan slår på den manuella ABSen blixtsnabbt, liiitet släpp bak bara för att bekräfta. Ingen frambroms. Bakbroms och motorbroms får räcka. Skulle ju hålla ner tempot också ja. Det blev ett kul tempo ändå.

Letade upp kyrkan med en jättefin kyrkogård. Letade efter Brinkens gravsten. Hittade inte. Kanske lika bra det. Fota och lägga ut? Nä konstigt och lite för privat kanske. Ägnade honom en tanke när jag gick runt där. Många saknar honom på SH. Självklart moddlaren också men han ligger i en annan del av landet.
Åkte småvägar efter skyltar mot Uppsala och letade mig ut mot Flottsund, Fyrisån och Ekoln. Tankade i Märsta och åkte parallellt med motorvägen till Rotebro.
Efter lite sega trökiga 2+1-vägar med vajerräcken så blev det en kanondag.
45 mil på 10 timmar. Det går inte så fort med dessa långa fikaraster. Ingen caféräser tydligen.
Jönköping hälsar!