Hur många mil körde du i dag?

26 mil idag. Har annars inte blivit mycket kört i juli. Höga temperaturer, gäster i sommarhuset och annat småfix har tagit tid och fokus. Men idag blev det av.

Befinner man sig i norra Bohuslän och inte har något särskilt bokat är det lätt gjort att ta en sväng till Norge, så det gjorde jag! Svängde först in mot Idefjorden som är gränsfjord här uppe i norr och passerade turisttäta högprofilerade semesterorter (obs - ironi) som Krokstrand, Hälle och Lommeland innan jag drog över riksgränsen på gamla bron över Svinesund.

Väl i Norge snuddade jag Halden, körde genom kända turistmål som Rokke, Rakkestad (kaffe & russinbulle), Skipvedt, Svinndal innan det blev hemfärd över Svinesundsbron igen. Nu var jag trött pga mil och värme och fick ta en kombinerad bensträckare och kissepaus i Hogdal (se foton!) innan jag rullande hem till stugan igen. Uppdraget slutfört, nu får jag rosé på altanen. 🥂🍾

1753979922265.jpeg
Kawan får vila sig vid Hogdals f.d. gästgiveri.

1753980023920.jpeg
Fast det var ett tag sedan man tog emot gäster här.

1753980170537.jpeg
Den gamla stenbron som en gång var en del av Riksvägen har fått en mindre viktig roll numera.

1753980405696.jpeg
År 2025 är det andra näringar som håller liv(?) i Hogdal.

Idag vet jag inte men ca 180 mil sen i söndags. Mest Småland och Östergötland.
Ett rullande släktkalas, kan man säga om undertecknad och de 2 jag körde med. 3 som kör ihop och som av en händelse var det ytterligare en kusin på hoj som hyst in sig i St Anna. Vi bodde däremot på en ö men sågs gjorde vi då de bodde på vägen till vårt boende. Vi kör inte ihop. Olika inriktning avseende mcsemester.

Det har varit blandad kvalitet på mat och boende men vägar och väder har varit sagolikt! Vi duckade i princip regnvädret helt.

Vi som tänkt dra mot Norge for runt på ostkusten mm.

Annat som var toppkvalitet var euromaster i Västervik när corden tittade fram på brorsans bakdäck. Vi fick låna pallbock och domkraft samt handrengöring. Verktyg hade vi och de råkade ha ett beggat road 6 i obegripligt bra skick. De tog detta på volley trots underbemanning och vi var på rull igen. De var inte ens dyra och nu har han bakdäck i flera år så mycket som han hinner köra…
Tack euromaster Västervik!

Blev 35,5 mil på GSX750ES idag från Timrå till Umeå, lite E4 vid Härnösand, Örnsköldsvik och Husum. Handledarutbildning för B-kort i Kramfors, imorgon skytteträning i Umeå. Besökte bilmuseet i Lunde där jag har haft ett minne att jag velat stanna redan som barn, vet inte om minnet sviker men är det möjligt att detta museum redan fanns på 80-talets mitt?

Screenshot_20250801_221836_Garmin Connect.jpg20250801_134710.jpg

Blev 35,5 mil på GSX750ES idag från Timrå till Umeå, lite E4 vid Härnösand, Örnsköldsvik och Husum. Handledarutbildning för B-kort i Kramfors, imorgon skytteträning i Umeå. Besökte bilmuseet i Lunde där jag har haft ett minne att jag velat stanna redan som barn, vet inte om minnet sviker men är det möjligt att detta museum redan fanns på 80-talets mitt?

View attachment 519196View attachment 519197
Jag stannade vid det där museet i våras när jag varit på jobb över dagen på Mondi Dynäs pappersbruk , det var stängt så jag kunde bara titta in lite genom fönstren

13 mil i mer eller mindre ihållande regn, bara för att testa mitt nya intercom och undersöka om jag hörde någon musik i lurarna. Det var en klar förbättring gentemot mitt gamla inköpt på Wish för kanske 7-8 år sedan. Det har funkat skapligt att prata med tant'n i det gamla men antar att det också kommer bli bättre med det nya.
Och kaffe och mjukglass han jag med också.
DSC_1223.JPG

Blev bara 24.3 mil fast då startade jag från Umeå efter skytteträningen kl 16.15. Hade som mål att ta mig lite längre idag för att få ca 40 mil idag och 40 mil imorgon men då jag kom iväg så sent från Umeå så tyckte jag att Wilhelmina kändes bra för ett stopp istället för Saxnäs nio mil eller Klimpfjäll tolv mil till.

I morgon kan jag ägna hela dagen till körningen så tror att det var klokt att bryta nu även om det då blir +50 mil imorgon och blir det inte det så får jag väl ta en dag till.

Screenshot_20250802_203210_Garmin Connect.jpg

Nja, hade bara förmiddagen på mig, skulle fika hemma på eftermiddagen 🤣

Nä, men i princip på fem dagar.
De där fransmännen alltså, hopplösa på att planera trafikflöden, men världsrekord i rondeller och att leda all trafik genom varenda by som finns.
Gick det mer än 500m utan en rondell så åker giljotinen fram!
Och tyskarnas Stau höll i sig i hela tjugo mil idag, det känns också som ett rekord ❤️

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back