Hur många hk ger ett helsystem?

Jag fattar inte vad alla sarkastiska kommentarer kommer från, var frågan verkligen så dum? Är det ingen som har bänkat en S2R och kan ge mig ett vettigt svar?

Klart man är nyfiken på om trim-grejerna ger något eller om det bara är humbug. Man kan ju inte lägga 15-20 lax på ett helsystem bara för ljudet.
 
Last edited:
Jag fattar inte vad alla sarkastiska kommentarer kommer från, var frågan verkligen så dum? Är det ingen som har bänkat en S2R och kan ge mig ett vettigt svar?

Klart man är nyfiken på om trim-grejerna ger något eller om det bara är humbug. Man kan ju inte lägga 15-20 lax på ett helsystem bara för ljudet.

Utan att veta så tror jag Fettsnok lämnat ett seriöst svar.
Och systemet är väl betydligt lättare än original? Viktbesparing är också prestanda.
 
Jag fattar inte vad alla sarkastiska kommentarer kommer från, var frågan verkligen så dum? Är det ingen som har bänkat en S2R och kan ge mig ett vettigt svar?

Klart man är nyfiken på om trim-grejerna ger något eller om det bara är humbug. Man kan ju inte lägga 15-20 lax på ett helsystem bara för ljudet.

Jag var inte sarkastisk iaf...man gör det för ljudet.Om man har en Duca även enligt min erfarenhet för att dom ska gå jämnare. Om man sen får 2-4hk mer kan iaf jag tycka e skit samma. Är det effekt man vill ha kan man kanske köpa något med högre effekt från början o lägga dom 20 lax på det istället.
 
Jag fattar inte vad alla sarkastiska kommentarer kommer från, var frågan verkligen så dum? Är det ingen som har bänkat en S2R och kan ge mig ett vettigt svar?

Klart man är nyfiken på om trim-grejerna ger något eller om det bara är humbug. Man kan ju inte lägga 15-20 lax på ett helsystem bara för ljudet.



hur långt är ett snöre ?
hur kan man svara seriöst på detta, vet ju inget om din cykel/motor förövrigt.

men om du bara vill ha en siffra som känns bra i magen när du är ute och åker så säger vi att du får 0,5-55 vilda små ponnys
 
Jag fattar inte vad alla sarkastiska kommentarer kommer från, var frågan verkligen så dum? Är det ingen som har bänkat en S2R och kan ge mig ett vettigt svar?

Klart man är nyfiken på om trim-grejerna ger något eller om det bara är humbug. Man kan ju inte lägga 15-20 lax på ett helsystem bara för ljudet.

Det är det folk gör, därav de kanske sarkastiska kommentarerna... :krama

På en "kvävd" motor vars potential inte utnyttjats någonting original kan det finnas effekt att hämta, men på en prestandahoj där man utnyttjat precis all kunskap man har för att få en enda sketen hästkraft mer i broschyren än vad konkurrenten har... icke. Däremot vikt och ljud, eftersom lagkrav för ljud, utsläpp och hållbarhet inte behöver följas... och pris förstås.
 
En gsx 1400 ska orörd ge 106 hk i motorn. Med helsystem, PCIII och KN fick jag 122 hk på hjulet. Så vad talar vi här, runt 25% upp. Visserligen en modell som är erkänt strypt original men ändå en fingervisning om att det visst kan finnas effekt att hämta.
Hur det står till med en Ducati S2R 800 vill jag låta vara osagt men hoppas att någon kan ge TS ett vettigt svar :)
 
Utan att vara expert på Ducati så behöver motorn öppnas upp före och efter för att de skall gå bra.
Man behöver underlätta för luften att komma in i motorn och avgaserna att komma ut.

Även om man kollar på effektkurvor så avslöjar det inte hur motorns prestanda påverkas.
Den största effekten är antagligen hur effekten levereras. Även om hästarna på pappret knappt har förökat sig så kan hojen blivit annorlunda att köra och kan upplevas MYCKET piggare :banana
 
Jag fattar inte vad alla sarkastiska kommentarer kommer från, var frågan verkligen så dum? Är det ingen som har bänkat en S2R och kan ge mig ett vettigt svar?

Klart man är nyfiken på om trim-grejerna ger något eller om det bara är humbug. Man kan ju inte lägga 15-20 lax på ett helsystem bara för ljudet.

Kan känna igen mig lite i ditt tänk att det är lite för konstigt att någon lägger ut en massa pengar på grejer som inte ger ett resultat i linje med investeringens storlek och därför vill man tro att dom gjort det av en annan anledning. I nästan alla fall är det mänskliga egot boven i dramat och då är logik oftast långt borta....
 
Efter lite snabbt googlande på engelska ducatiforum (britterna gillar att trimma precis allt!!! :) ) så verkar en standard maskin öka ca 6-7 hästar med de moddarna du har i din rova. Enbart slip-on ger bara ca 1-1,5 hästar så själva röret ger ju lite mer, tar bort katalysatorn t ex. De bänkningar jag sett ger runt 77 hästar på bakhjulet men precis som många skriver här så är det mellanregistret, gassvaret och ljudet som är de stora fördelarna...:tummenupp:)
 
Enbart ett nytt helsystem ger väl någon eller max några fåtal hk extra men förmodligen ett klart roligare ljud.Ändras sedan annat också i samband med detta helsystem så lär man väl kunna plocka ut de där extra hk som man kanske vill ha tag i.Om det sedan är värt det hela är väl klart individuellt.Många bryr sig inte utan är nöjda med som det är medans andra river ner helt nya hojars avgassystem för ett tillbehörs.
 
Monster S2R 800
Orginal vs Ducati Performance powerkit med helsystem, luftfilter och ny mappning
s2r1.gif

s2rg24.gif


800 motorn mår väldigt bra av en kamtiming. Här är orginal vs kamtiming+ system+ mappning
Kan varmt rekommendera ett samtal till Italia Bike Center i Arboga som kan fixa detta. De är specialister på Ducati och kan verkligen optimera motorerna
s2rg27.gif

s2rg28.gif


Källa: http://www.bikeboy.org/performance.html
 
Här har vi ytterligare en.
Grön: Orginal
Röd: Öppet system
Blå: justerad kamtiming, öppet system och luftfilter samt mappning
s2rg32.gif

s2rg33.gif


Kort sagt så finns det hästar att hitta
Kamtiming kan verkstaden göra utan någon materialkostnad nästan. Rekommenderas VARMT som första trimsteg på de flesta Ducati. Ju äldre desto mer effektivt.
 
Kurvorna blev ju riktigt mycket finare där minsann, även om det kanske inte ger så mycket på toppen så lär ju motorn vara mycket trevligare med sådan skillnad.
 
Här har vi ytterligare en.
Grön: Orginal
Röd: Öppet system
Blå: justerad kamtiming, öppet system och luftfilter samt mappning
s2rg32.gif

s2rg33.gif


Kort sagt så finns det hästar att hitta
Kamtiming kan verkstaden göra utan någon materialkostnad nästan. Rekommenderas VARMT som första trimsteg på de flesta Ducati. Ju äldre desto mer effektivt.

Jättebra visualisering av att helsystem UTAN mappning tappar effekt i mellanregistret. Den röda kurvan doppar rejält vid 5000 rpm vilket är precis där man ligger på landsvägen när man t ex ska ut ur en kurva.
Den brantare uppgången på den röda linjen efter 5000 upplever många också som att hojen går bättre med helsystem, brantare kurva och mer ljud tycker man innebär att hojen "sticker som en raket" men i själva verket så går den sämre än original.
Med helsystem är det vääääldigt viktigt att mappa motorn så att den åtminstone går lika bra som med original...:)
 
Tja, jag Förlorade dryga 3 pållar jag, ljudtjafs som tvingar en att dämpa bort effekten på bana....hade det inte varit för viktbesparingen så hade jag kört original.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top