Hur många hk ger ett helsystem?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Desto färre cylindrar och desto mer kubik kubik man har ju mer måste man strypa ljuddämparna för att klara decibelkraven och därmed kommer alltså fåcylindriga maskiner med mycket kubik svara bäst effektmässigt med byte av ljuddämpare men också bli bli mer högljudda.

Och för att slippa en massa anekdotiska motbevis så tilläggs att detta är bara rent generellt beskrivet.
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Sitat:
"En gsx 1400 ska orörd ge 106 hk i motorn. Med helsystem, PCIII och KN fick jag 122 hk på hjulet. Så vad talar vi här, runt 25% upp. Visserligen en modell som är erkänt strypt original men ändå en fingervisning om att det visst kan finnas effekt att hämta.
Hur det står till med en Ducati S2R 800 vill jag låta vara osagt men hoppas att någon kan ge TS ett vettigt svar"



106 * x = 122
x = 122/106
x = 1,15
X = 15%

Det er forskjell på 25% og 15 %
:)
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Desto färre cylindrar och desto mer kubik kubik man har ju mer måste man strypa ljuddämparna för att klara decibelkraven och därmed kommer alltså fåcylindriga maskiner med mycket kubik svara bäst effektmässigt med byte av ljuddämpare men också bli bli mer högljudda.

Och för att slippa en massa anekdotiska motbevis så tilläggs att detta är bara rent generellt beskrivet.

Så jag som slängde på en öppen G.P.R skrikare på min gubbhoj(R1100GS) borde få relativt stor effektökning? :yoparty:yoparty
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Det är också forskjell på effekten i motorn och effekten på bakhjulet.
Undskyld, kunde inte låta bli... ;)
En Std GSX 1400 har ca 100-105hk på Bakhjulet.
Samme med Bandit 1200. De oppgis også til rundt 100-105 hk på motoren og gir det samme på bakhjulet !!!!
På disse modellene så ga altså syklene det samme på "bakhjulet" som på "motoren"....

Min bror hadde den første modellen GSX1400 og det er ingen sykler som har vært mere på dynobenk enn den.
Han hadde til slutt 1550cc, yoshimura kammer, Yoshimura avgas og PC III. Mener det ble ca 150 bakhjulshester.

Edit: fant en gammel tråd om dette på suzukihayabusa.org

http://www.suzukihayabusa.org/forum/index.php?topic=26283.0
 
Last edited:

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Skulle gissa det men kan inte svara för just din hoj. Läs de sista fyra orden i mitt inlägg igen.

Det räcker med en gissning för att övertyga mig om att jag har ett effektmonster mellan benen nu:D Jag läste de sista fyra orden, jag kom ju inte med "en massa anekdotiska motbevis" heller:hihi
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det räcker med en gissning för att övertyga mig om att jag har ett effektmonster mellan benen nu:D Jag läste de sista fyra orden, jag kom ju inte med "en massa anekdotiska motbevis" heller:hihi

Just GS:en är optimerad för de förhållanden som motorn i sig är byggd för. Det är väldigt snälla kammar, ett ganska trångt insug (väl skyddat för offroadbruk) plus att du väl har en stor ljuddämparlåda bakom motorn. Summa summarum så gör ett slip-on inte någon skillnad alls på din hoj så det är ju tur att det är ett effektmonster direkt ur lådan! :)

Hittade en trimmarfirma i australien som vässade 1100GS. Med helsystem, större luftburk, mappning, andra kamaxlar och ett omfattande portningsjobb med slipning och plastning så gav det ca 11 hästkrafter på bakhjulet. Kostnad gissar jag på 25-30 000...:gnissla
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Efter lite snabbt googlande på engelska ducatiforum (britterna gillar att trimma precis allt!!! :) ) så verkar en standard maskin öka ca 6-7 hästar med de moddarna du har i din rova. Enbart slip-on ger bara ca 1-1,5 hästar så själva röret ger ju lite mer, tar bort katalysatorn t ex. De bänkningar jag sett ger runt 77 hästar på bakhjulet men precis som många skriver här så är det mellanregistret, gassvaret och ljudet som är de stora fördelarna...:tummenupp:)

Tack! Ca 10% är klart bättre än inget om man väger in vikt och ljud. Jag plockade ur de dB-killers som satt i. Ljudet blev mer än tio % bättre. :)
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag hade ett Garret Helsystem som gav jävligt bra effekt på topp...
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
....plus att du väl har en stor ljuddämparlåda bakom motorn. Summa summarum så gör ett slip-on inte någon skillnad alls på din hoj så det är ju tur att det är ett effektmonster direkt ur lådan! :)

Nåväl, den låter som ett effektmonster nu i alla fall:hihi
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top