Hur många är det som enbart kör RR träningar

Jag kör

• Antal röstningar
    0
GSXR1100R skrev:
2418498 Kör man 1.05 på Svinestad så klarar man sig nog rätt precis från att bli varvad i 250SP.

På Knudans KM så blev en förare varvad tre ggr på nio varv, 1.03 vs 1.35 är ingen bra kombination.

Ne det är inget vidare när det är så. Kanske dags att införa svart flagg efter andra varvningen?

björn

björn.e skrev:
2418524 Ne det är inget vidare när det är så. Kanske dags att införa svart flagg efter andra varvningen?

björn
ja risken är ju att det händer en olycka med så stora fartskillnader, men så länge som föraren håller sitt spår så går det ju, minsta lilla vingel/spårbyte så smäller det.

GSXR1100R skrev:
2418533 ja risken är ju att det händer en olycka med så stora fartskillnader, men så länge som föraren håller sitt spår så går det ju, minsta lilla vingel/spårbyte så smäller det.
Är väl inga problem för TL att ta det beslutet?

Ursäkta men jag bara måste kommentera detta.

Jag har varit i positionen att behöva varva folk under race och det har för det mesta gått bra, men att säga att man inte har tagit risker när man har gjort det är att ljuga. Ligger man som etta och har tvåan flåsandes precis bakom då har man inte tid att göra de snygga omkörningarna. Ser man en en lucka så tar man den. Är det då stor fartskillnad så hinner man inte ens planera omkörningen tyvärr.

Vid ett tillfälle med gulflagg och jättelångsam förare så orsakade jag rödflagg av loppet. Vad hände? Jo, en förare hade kört av i bergskurvan (Sviestad) och hojen stod vid vallen. Den hade stått där flera varv så jag visste vad situationen var där nere. Nu var det tre varv kvar av rejset och jag låg och jagade Backlund som ledde på rakan upp mot bergskurvan. En jättelångsam förare ( hade varvat honom två eller tre gånger)slog av ännu mera på tempot pga gulflaggan så tre förare som skulle varva honom kunde inte köra om så istället placerade de sig i bredd på banan för att kunna köra om direkt efter posteringen. Backlund hann precis uppfatta detta och lyckades hitta en lucka att placera sig i. Jag för såg för sent detta och försökte styra undan men klippte Backlund.

Visst jag gjorde fel, men tror inte jag skiljer mig från så många andra förare.
Varvningar är luriga och i stridens hetta kan det gå fel. Smala banor är speciellt farliga i detta avseende. Jag tycker det har blivit lite väl mycket "tävlingar är bästa träningen" och skiljer det riktigt mycket i tid så tycker jag man borde träna mer innan man tävlar. Kvalgränstider är faktiskt ingen dum uppfinning för att höja säkerheten. Tror nog många är överens med mig om detta, men är man aktiv förare så kan det vara en känslig sak att säga.

/250SP förare med hjälmen på hyllan

Bikerbitch skrev:
2417934 Man förnedrar sig inte om man blir varvad, för det kommer du bli såvida du inte går ner under minuten till nästa säsong.
Kör man snyggt och kan sitt spår utsätter man ingen för risker, det är när man vinglar och inte vet hur man ska köra det kan bli farligt.
Både i 125JR och 250SP har det skiljt många sekunder mellan snabbaste och långsammaste. Har aldrig varit något problem. De som kör snabbt vet hur man kör om och gör det snyggt.

Bikerbitch skrev:
2417934 Man förnedrar sig inte om man blir varvad, för det kommer du bli såvida du inte går ner under minuten till nästa säsong.
Kör man snyggt och kan sitt spår utsätter man ingen för risker, det är när man vinglar och inte vet hur man ska köra det kan bli farligt.
Både i 125JR och 250SP har det skiljt många sekunder mellan snabbaste och långsammaste. Har aldrig varit något problem. De som kör snabbt vet hur man kör om och gör det snyggt.

Självklart kommer man att bli varvad. Det blir även många av de snabba förarna. Dock så tycker jag att man borde sätta en gräns. Just nu är det aldrig någon 107, 110 eller 115 procents regel som följs.
Just nu kan en helt oerfaren förare som precis tagit licens och kvala in, pågrund av att klassen inte är full. Jag tycker att man borde ha mer erfarenhet innan man börjar tävla.

Många gånger blåflaggas det inte och det kan ofta ställa till problem bland toppförarna som fajtas. När det börjar skilja 15-20 sekunder per varv mellan snabbaste och långsammasteföraren så tycker jag att det har blivit för mycket. En omkörning blir som ett möte. Väldigt riskfyllt.

Tycker att det borde vara ett krav att någon procentregel följs eller att efter man har blivit varvad två gånger påväg till tredje gången så ska man svartflaggas.

Bara min personliga åsikt.

Last edited:
Har sett många gånger då man rekommenderar till helt nybörjare att börja tävla direkt. Tycker att man underskattar träningarna tyvärr.
På en tävling är alla inne på sitt och oftats har man inte så mycket tid för att ge råd och hjälp till nybörjare. Under tävlingshelgen koncentrerar du dig inte på det du ska förbättra utan för att komma i mål så fort som möjligt.

Under en träning kan man ofta prata med mer erfarna förare, kanske få en tur runt banan och bli visad spårval, bromspunkter med mera. Finns mer tid och utrymme att testa sig fram, göra misstag och lära sig från dom. På mina heldagar jag har kört i år har jag fått så mycke tips och råd att jag har utvecklat min körning jätte mycket.

Om det är rejsförhållande man vill testa, kan man inte köra ett "låtsas" rejs under en träning på några få varv?
Kanske krävs ambulanspersonal för det?

Dom tre rejsvarven på licenskursen tyckte jag var skitkul och skulle gärna köra låtsasrejs igen. Iallafall tills jag blir snabb nog för ett riktigt :)

björn.e skrev:
2419670 Ja det borde inte vara något problem TL kan slå en blick i kval resultaten diffar det 10sec ligger man ju illa till.

björn

Tänkte under ett pågående race...men det blir väl samma där, diffar det 3varv från den som leder i resultatlistan har man blivit varvad 2ggr. Hur kunde jag inte ha tänkt på det?

Last edited:
BrInK skrev:
2419800 var e allternativet "kör endast race" ??? :D
Du har ju tränat & tävlat i flera år, R-600, STD-600, 125R och 250DAM :D

Dessutom vet numra BrinK att man inte kan hålla stumt på fyran i karusellen med en R-6:a :D

Bandagar & Licensträningar är roliga samt givande, dock bör man fundera på en del saker innan man tar steget och anmäler sig till en tävling.

Kolla upp vilka varvtider som snittet ligger på i den klassen du funderar på att tävla i, ligger du i närheten av dessa varvtider så behöver du inte tveka att anmäla dig.

Men om du kör så pass sakta att du kommer att bli varvad redan efter 3-4 varv så kanske du skall överväga att träna lite mer innan du ger dig på en tävling.

Ofta kan man förbättra sina varvtider i samband med race men då kör man ibland något över sin egen förmåga vilket kan innebära att man får räkna med en vurpa då och då.

Att sänka sitt PB med 1-2 sekunder åt gången är inte orealistiskt, men att sänka sitt PB med 5-6 sekunder och ändå hålla sig på hjulen är väldigt ovanligt.

Har man för bråttom att bli snabb så får man bada i bollhavet ganska ofta, man kör ju med känsla och den känslan måste kännas bra, lite rädd får man vara men inte skräckslagen eftersom man riskerar att det låser sig i skallen då.

Den viktigaste frågan är dock om du verkligen vill tävla och då ska du även fråga dig själv varför, vad är ditt mål, har du smärttröskel, har du råd att vurpa samt har du kul när du tävlar.

*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back