Hur gick det för han som många sågade i början på förra året?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyteknik skrev:
Rookie är den som kör sin första säsong som licensierad förare. Oavsett hur mycket eller vilken klass man kör med licens tillsammans med andra licensierade förare så ger det en helt annan erfarenhet än allmänhetens åkning.
Jag håller med, många som kör typ BE i gatgruppen får en surprise när dom tar steget upp till RR grupp, men det finns ett fåtal som kör 1.45 på anderstorp med gathoj i snabba gruppen, inte så kul att försöka vara föråkare åt dom....

Uppdatering!!

Tja vad hände egentligen??

Kan ju börja med att säga att det inte alls var vad jag hade förväntat mig.

För det första så gick det jävligt fort å jag besatt ungefär 0% teknik och kände mig faktiskt som en riktigt kärring på banan.

MEN!!!

Jag gav inte upp för det, jag slutade inte för det och visst fick jag många tråkningar som tex den här tråden men kanske lite snällare då folk tenderar att vara aningen vänligare i verkligheten, men med pennan i högsta hugg så kan man tydligen vara hur jävlig som helst mot andra människor och bete sig på ett sätt som man annars aldrig skulle göra.

Vad jag annars slogs av inom sporten är att en del är oerhört elaka och ovänliga vilket man inte ser mycket av i andra sporter, men å andra sida får man vänner och stöd från de tävlande man inte ser maken till på andra ställen heller så det jämnar väl ut sig.

Jag är ganska van vid omedelbar framgång men det sket sig rätt hårt i det här fallet!

Däremot så är jag fortfarande övertygad om att den som tränar mest till slut blir bäst, eller i alla fall bland de bästa, så jag tänker inte ge upp.

På det stora hela är jag rätt nöjd då mina tidsförbättringar för mig är stora.

Med tanke på att mina tider idag inte är de bästa skall man kanske ägna en tanke åt vilka tider jag inledde säsongen med.

Som tex på min absoluta favortibana Falkenberg där jag gick från 1:20 till 58sek vilket jag är nöjd med.

Men det ligger timmar av träning bakom mina förbättringar som inte kom gratis.

Jag körde drygt 30 bandagar under min något korta säsong och fick mycket hjälp av bla DQ och Mad Moose samt hans sambo Marie som alla tillsammans med min egen familj var ett stort stöd.

När säsongen började hade jag aldrig kört något annat än 125a förutom nån liten provkörning då å då.

Så det var en stor omställning för mig att från ingenting köpa 3 hojar (en för gata) samt leta upp rejsbuss mm.

Bland det svåraste var att få hjälp och info om hur man tar licens preppar hojen osv vilket jag fortfarande tycker är konstigt att inte Svemo tar ett större ansvar i då det påstår sig värna om sportens utveckling så mycket.

I vilket fall som helst som en del av er vet så kunde jag ha firat Jul ensam i år då jag höll på att förlora både min sambo och dotter i somras.

Detta är också anledningen till att min första säsong blev så abrupt avslutad då jag spenderade större delen av sommaren och hösten på östra sjukhuset i Göteborg (12 Juli tom 15 Oktober) som var perioden min familj var inlagd.

Det är tråkigt att så många stör sig på mig som person och vad jag gör men det låter jag vara upp till dem.

Det konstiga är att man i dag inte tillåts vara sig själv och få vara i fred med det.

I vilket fall som helst så kommer förmodligen mitt andra år 2005 att präglas av mycket träning men inte av samma besatthet att bli bäst utan mer som ett läroår då jag nu smält mycket av intrycken från i somras och lärt mig grunderna.

Jag kommer i alla fall att köra så mycket tävlingar jag kan som bla alla SM&SO tävlingar som inte krockar + alla B tävlingar samt ERF.

Jag kommer även att lägga en del fokus på min kommande Dakar satsning som nu är inledd med en viktminskning på dryga 20 kg.

Syftet med denna satsning är bara att ha kul och att förvekliga en dröm, kommer jag i närheten av målet så är jag överlycklig.

I dagsläget har jag i alla fall fått 3 sponsorer samt bra pris på en specialbyggd ökenracer samt etablerat kontakt med ett företag i frankrike som erbjuder full hojservice under racet mot en rimlig peng.

Hade först tänkt att ha en egen servicebil men kostnaden för detta ligger på samma som min egen startavgift 120,000:- plus att jag skulle få betala 70,000:- för varje person/mekaniker som skulle åka i den bilen.

Det kunde de ju glömma så det får bli att hyra hjälp istället.

Kanske det roligaste och vad många inte förstår här hemma är att Dakar är tänkt som en "amatörtväling" öppen för alla.

Jag skulle egentligen ha kört Isle Of Man nu till våren men i en deal med min familj som alltid annars backar mig så skall jag vänta med det i några år och har därför nu istället förhandlat till mig en Dakar satsning.

Kommer dock att inleda 2005 med att träna Roadracing utomland i ca 3-4 veckor om allt löser sig och jag hittar en bra hoj i tid.

Planerna ligger dock i vilket fall som helst att även träna ökenkörning i Marocko under mitten av mars.

Det som hatar mig får gärna fortsätta med detta och till allla andra så säger jag bara att vi ses 2005 och skall tillsammans göra detta till en ännu roligare säsong.

För det är ju det som det går ut på, att ha roligt och älska det man gör.

SÅ nu när jag klar med den önskade uppdateringen så kan alla andra ta vid som skall kommentera detta inlägg som tex

Valmers: som jag aldrig träffat men som gärna hackar på mig ändå

Nr 18: som jag upplever som en jävligt schysst kille på banan men som alltid tvunget måste tillrättavisa mig i allt jag säger så att han får nöjet att sätta mig på plats

Bingo: Som jag hade jävligt svårt för förra säsongen innan jag träffade honom på knudan och märkte att han faktiskt var riktigt trevlig och inte alls var så dum som jag trodde.

Nyteknik: som alltid är på mig men som även han kommit med mycket tips och råd under året som gått, tack för hjälpen.

Gsxr1100: som tydligen tröttnat och blivit snäll han med, viket han faktiskt också är, ja jag skall köpa laptimer nu.

DQ: som alltid pikar mig men alltid med glimten i ögat.

Peace Out / Mike

Hultan skrev:
Ja, det hade vart skoj att höra vad som hände! Bumpade upp den gamla tråden med.

Va? Folk otrevliga i den här sporten? Vart då?? Möjligtvis här på forumet, men jag har aldrig sett särskilt mycket elakt på banan eller i depån..

Mike! Ditt inlägg andas "jag ska bli bäst nån gång iaf" ;) Bra :tummenupp vi syns på banorna nästa år!

Mike the bike skrev:
Bland det svåraste var att få hjälp och info om hur man tar licens preppar hojen osv vilket jag fortfarande tycker är konstigt att inte Svemo tar ett större ansvar i då det påstår sig värna om sportens utveckling så mycket.
Var det verkligen svårt? Jag kontaktade LMS, fick information om datum för licenskurs, anmälde mig och på kursen gick man igen om allt från vilken typ av handskar man bör använda till lämpliga och nödvändiga modifikationer av motorcykeln.

Mike the bike skrev:
Det är tråkigt att så många stör sig på mig som person och vad jag gör men det låter jag vara upp till dem.
Om du verkligen tycker det är tråkigt borde du väl fråga dig vad det beror på och göra något åt saken.

Mike the bike skrev:
Nyteknik: som alltid är på mig men som även han kommit med mycket tips och råd under året som gått, tack för hjälpen.
Tips och råd av mig? :confused:

Nåja, lycka till 2005 och byt till 250 så fort som möjligt.

Mike the bike skrev:

Kan ju börja med att säga att det inte alls var vad jag hade förväntat mig.
--//--

Peace Out / Mike

Nä, vilket var just det många sa har jag för mig.
Men att du då viftade bort det med att du hade stora träningsmöljigheter osv.

Fast allså, 30 bandagar är sjukt mycket. Mera än de som kör både sitt första år och nästan andra år i rookieserierna oxå kan jag tänka mig ibland.
Imponerad över att du hunnit gör det och att du inte tröttnat.

Victor skrev:
Fast allså, 30 bandagar är sjukt mycket. Mera än de som kör både sitt första år och nästan andra år i rookieserierna oxå kan jag tänka mig ibland.

Tror knappt jag har kommit upp i det de tre senaste åren..

oFFkeFF skrev:
Tror knappt jag har kommit upp i det de tre senaste åren..

Nä, jag började räkna på det och kom fram till jag inte har kört i närheten av så mycket på bana. Under hela mitt liv.

Så nu ska vi verkligen sluta kalla Mike för "rookie" :tungan

Det går inte att tröttna på det man älskar mest av allt.

Jag körde oftast runt 3 dagar i veckan, reste fram å tebaks över landet som en jävla jojo.

Kunde köra Sviestad i början på veckan för att avsluta med ett par dagar på knudan i slutet av veckan sen hem å tvätta under helgen för å köra Sviestad igen på tisdag följt av falken på onsdag osv.

Det enda jag tröttnade på var väl att åka skåpbil 3 timmar varje väg för 3 timmars bankörning där man kanske körde 3 x 20 minuter.

/Mikael

Victor skrev:
Nä, vilket var just det många sa har jag för mig.
Men att du då viftade bort det med att du hade stora träningsmöljigheter osv.

Mike! Det är synd att vi inte känner varann..hade gärna hjälpt dig med info och liknande! Kom igen bara,pm'a om det är nåt du behöver hjälp med...Tror stenhårt att en av anledningarna till att inte svenskar hävdar sig i topp internationellt grundat på 15 års erfarenhet från raceverksamhet i Europa är att vi inte har folk som våga satsa allt och skrika rakt ut" Jag tänker vinna!" Serie och lagtrams är vi bra på men. Alakhai...Du är på väg mot nåt bra...skall bli kul att träffa dig igen i en RR-depå...Vi har surrat mer än en gång i crossdepåerna...kul med nätet va? Vem är nu det?...Skön körstil,samt mycket respekt till dig som inte harvar kvar i rookie ett år extra "bara för att det går att glänsa,en del samma respekt till swedie faktiskt som hoppade upp till NSB. Jag tycker det var duktigt kaxigt att sticka ut hakan som Mike gjorde och sen visst,aint life a bitch... Men vafan "Hellre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge" Sen att vi lever i det långa lagoma landet falukorv med drygteknikare och annat...jaja... :tummenupp :kocko

Nyteknik skrev:
Var det verkligen svårt? Jag kontaktade LMS, fick information om datum för licenskurs, anmälde mig och på kursen gick man igen om allt från vilken typ av handskar man bör använda till lämpliga och nödvändiga modifikationer av motorcykeln.

Kanon att det gick så lätt för dig!

Om du verkligen tycker det är tråkigt borde du väl fråga dig vad det beror på och göra något åt saken.

Kanske något fler borde tänka på?

Tips och råd av mig? :confused:

Ja,det suger men ibland ger man tips genom sina coola kommentarer till "fel"folk

Nåja, lycka till 2005 och byt till 250 så fort som möjligt.

Nej,Mike...Gör inte det så är du snäll,är inte övertygad om att den här världen tål fler rykande stinkbomber.

Mike: du verkar va en tuffing/galning som bara börjar med RR bara sådär :) själv ska ja köra lite gata/bankörning för gatåkare... innan ja ger mig in i djungeln. och för att få ett fast yrke så man kan lägga ner vartenda öre på sporten :corn

MostWanted skrev:
Mike: du verkar va en tuffing/galning som bara börjar med RR bara sådär :) själv ska ja köra lite gata/bankörning för gatåkare... innan ja ger mig in i djungeln. och för att få ett fast yrke så man kan lägga ner vartenda öre på sporten :corn

Man ska vara lite galen..... roligare då !

Mike the bike skrev:
Valmers: som jag aldrig träffat men som gärna hackar på mig ändå
Du stack/sticker ut hakan ett par meter, för att få reaktioner. När reaktionerna sedan kommer, gnäller du. Bestäm dig någongång.

Jag kommenterade det faktum att dina påstådda/uppskattade gökurstider kom kraftigt på skam när du motvilligt lånade en laptimer. Skrävla mindre, så blir häcklet mindre.

valmers skrev:
Du stack/sticker ut hakan ett par meter, för att få reaktioner. När reaktionerna sedan kommer, gnäller du. Bestäm dig någongång.

Jag kommenterade det faktum att dina påstådda/uppskattade gökurstider kom kraftigt på skam när du motvilligt lånade en laptimer. Skrävla mindre, så blir häcklet mindre.
Jag hinner med lite tur emellan med det här inlägget innan de unkna replikerna om "landet lagom" och "svensk avundsjuka" dyker upp.

Mike the bike skrev:
Jag är ganska van vid omedelbar framgång...
Du som verkar så intresserad av resultat och prestationer; kan du inte redovisa dina tider för oss? Vore uppriktigt intressant att se utvecklingskurvan.

Last edited:
Mike the bike skrev:
Jag gav inte upp för det, jag slutade inte för det och visst fick jag många tråkningar som tex den här tråden men kanske lite snällare då folk tenderar att vara aningen vänligare i verkligheten, men med pennan i högsta hugg så kan man tydligen vara hur jävlig som helst mot andra människor och bete sig på ett sätt som man annars aldrig skulle göra.
Peace Out / Mike

Innehållet i tråden kanske har en massa tråkningar men jag la upp tråden för jag ville veta hur det gått för dig. :pannkyss

Tyckte din satsning var kul och gav dig ett lycka till i början på förra året :tummenupp

Tycker det var friskt satsat! Bra att nån vågar :-)
Sen att det var krångligare/jobbigare än du trodde gör det nästan mer anmärkningsvärt att orka med!
Dakar låter intressant hursomhelst!
Lycka till med nästa projekt!

Mike the bike skrev:

.....................................

Peace Out / Mike

Skit alla andra, det luktar ingen annat än avundsjuka..
Lycka till med satsningarna i år, och skönt att det ordnade sig för familjen!
:tummenupp

Du är nu ute och sneseglar som vanligt valmers!!

Motvilligt???

Påstådda gökurstider "faktum" vilket faktum? kom kraftigt på skam? Jag har bara använt laptimer på knudan och där kärde jag bland mina bästa tider med Mickes lap timer så jag förstår inte vilka faktum du har som konstaterar gökurstider på den banan??

Jag blev skitglad när Micke ställde upp å lånade ut sin laptimer.
Det var verkligen en ahaupplevelse som skapade merbegär så därför beställer jag nu en.

Nackdelen är bara att jag sitter å stirrar på den men fördelen är å andra sidan att man pressar sig extra mycket då man gärna vill att varje var skall vara snabbare än det förra.

Tack för att du finns och bryr dig så mycket om oss små glada amatörer.

En annan sak du bör tänka på är att bara för att någon sticker ut hakan oavsett hur långt så MÅSTE du inte slå på den.

/Mikael

valmers skrev:

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Back