Hur gör man wheelie, dvs. åka på bakhjulet?

Inte för att jag vill vara en glädjedödare men jag noterar att du är ny medlem på SH och enligt reglerna får man inte wheela första året som medlem. Men läsa på kan man ju alltid göra. :) Har för mig att stora tråden om wheelies finns i stuntforumet.

weee :yoparty 1 månad kvar då, sen får jag börja med sånt där :D

ett ganska bra tips om man är ny är att försöka få så mycket vikt som möjligt så långt bak på hojjen som möjligt, tex fylla fjällvandrarryggsäcken med grus, eller surra fast vikter på skjutssadeln. det sista är lite krångligt kanske då du bör satsa på en 40 kg minst. sen kan du typ bara rycka upp hojjen på en 3000 varv utan problem och minska vikterna vartefter du tycker det går lättare.
Om du har möjlighet att justera tomgången, ställ upp den till en 3000 varv så blir det inte så ryckigt (du får inte så mycket motorbroms) :tummenupp

ett ganska bra tips om man är ny är att försöka få så mycket vikt som möjligt så långt bak på hojjen som möjligt, tex fylla fjällvandrarryggsäcken med grus, eller surra fast vikter på skjutssadeln. det sista är lite krångligt kanske då du bör satsa på en 40 kg minst. sen kan du typ bara rycka upp hojjen på en 3000 varv utan problem och minska vikterna vartefter du tycker det går lättare.
Om du har möjlighet att justera tomgången, ställ upp den till en 3000 varv så blir det inte så ryckigt (du får inte så mycket motorbroms) :tummenupp

Intressant, ska hem och fylla packboxen med tungt skräp och se om det blir lättare :D

Jag har inte årrkat lesa hälla trådden, menn jag bruckar varva fullt på frilägget, vexla å sen slepper jag kåpplignen forrt.

Då mann fått öpp julet i lufften så e dä bara å crossväxla genåm häla rejistret till varvståpp, jag har tjört över massa djur i skogen på d viset å slippit att kråcka me framjulet eftresåm det är i lufften.

Balkan Bad Ass Bikers :yoparty

om man är rädd för farter kan man ju alltid använda *skjutspinnefartspärren* det är ju ett känt faktum att bara genom att fälla ner dessa kan farten avta avsevärt!:mattias

NU tror jag att jag förstår hur man gör, undrar bara några saker till:
1. Kan växellådan, drev eller något mer gå sönder ( som på billar om man har för mkt gas samtidigt som man släpper kopplingen så kan v-låda elller bakaxel rasa)
2. Kan man välta bak med mkt gas?
3. Kan bakhjulet spinna med mkt gas?

Och TACK förresten!

Last edited:
1. Kan växellådan, drev eller något mer gå sönder ( som på billar om man har för mkt gas samtidigt som man släpper kopplingen så kan v-låda elller bakaxel rasa)

Och TACK förresten!

okej, jag e också n00b på det här med hoj men du måste skoja med frågorna.

1. med den lilla vetskap jag har om hojjar vill jag nästan påstå att du kliver inte av kopplingen med såpass mycket gas(om du inte är självplågare på riktigt) som det går att göra med en bil.
2. ja
3. ja men resultatet blir nog svar på fråga 2.

är jag helt ute och "cyklar" skulle jag vara tacksam om nån rättade mig så jag inte går runt och tror fel....

Last edited:

Och TACK förresten!

1. Bakaxelras är vanligt. Ta det försiktigt så håller det.
2. Nej, det strider mot naturlagarna och någon förordning i Svea rikes lag.
3. Bara om man gör en fuck you burnout. Kräver närhet till en polisbil eller en arg pensionär!

1. Dreven slits fortare och mår naturligtvis sämre av en ovarsam vänsterhand
2. Ja
3. Ja

och fråga 1:hihi

(1. Kan växellådan, drev eller något mer gå sönder ( som på billar om man har för mkt gas samtidigt som man släpper kopplingen så kan v-låda elller bakaxel rasa)

okej. läste inte så noga dårå :huvet. men det där är väl iaf EN av effekterna av att kliva av kopplingen för fort/hårt :D

fan när man ser saker från tuben så vill man nästan framställa sig själv som ett geni :Bugar, iaf när det gäller hojåkning :D

För mig kom det automatiskt efter ett tag ja kört hoj o fått grepp o kontroll på hojen. Att försöka lära sig o åka på slangen de första man gör kan bli svårt, blir bara ryckigt o okontrollerat. Lär dig känna hojen först så kommer det av sig själv sen. Ju mer kontroll du får på hojen desto mer naturligt blir allt, då kan sitta o åka på slangen,stå på pinnarna o åka på slangen, sitta på tanken o åka på slangen.....mitt tips är att du lär dig o åka hoj först! så att de blir du som åker på slangen me hojen sen o inte hojen som åker slangen me dig ;) Lycka till!

För mig kom det automatiskt efter ett tag ja kört hoj o fått grepp o kontroll på hojen. Att försöka lära sig o åka på slangen de första man gör kan bli svårt, blir bara ryckigt o okontrollerat. Lär dig känna hojen först så kommer det av sig själv sen. Ju mer kontroll du får på hojen desto mer naturligt blir allt, då kan sitta o åka på slangen,stå på pinnarna o åka på slangen, sitta på tanken o åka på slangen.....mitt tips är att du lär dig o åka hoj först! så att de blir du som åker på slangen me hojen sen o inte hojen som åker slangen me dig ;) Lycka till!

Håller med dig bra sagt :tummenupp:tummenupp
Jag hade min premiär tur igår å jag drog inte upp min på bakhjulet ..
Kände mig lite stel å lite rostig ...

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti