Hur gör man wheelie, dvs. åka på bakhjulet?

aligator_111

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2011
Hoj
Något eget
Hej, tänkte ställa en dum fråga, men bättre att jag frågar än att jag provar själv utan att veta!
Hur gör man wheelie (åka på bakhjulet)?

Last edited:
Prova söka,vill minnas att det finns en gigantisk tråd som behandlar det här ämnet. :)

Du kan göra på ett fler tal olika sätt, allt beroende på vilken hoj du kör. Själv använder jag kopplingen för det mesta på jag lättare kommer upp i balansläget fortare och kan välja lite på gasen hur högt jag vill den ska komma upp. jag brukar ta runt 3000 varv i ettan o sedan koppla och ge gas samtidigt väldigt fort. ju mer gas du ger ju mer höjd får framhjulet! ta det lugnt i början bara, bättre o ta det lugnt o lära sig det bit för bit, meter för meter osv istället för att tro man är rossi o dra på fullt första gången o plötsligt behöva köpa ny båge! Lycka till o har du några mer frågor så hör av dig:)

Skulle rekommendrar dig att köpa en fulleffektdämpare och inte effektdämpare, lätt att förväxla dessa.

Efter detta inköp så släpper du ut massa luft ur bakdäcket sen hittar du en lämplig asfalteraduppförsbacke. Sen i med tvåan och använd din koppling för att lätta på framhjulet. Men som sagt leta upp en lämplig fulleffektdämp för det kommer underlätta för dig:tummenupp

Tänk på att det finns hojar där oljepickuppen sitter så långt fram att smörjningen upphör när framhjulet pekar mot himlen. Vilket innebär att lagrena i motorn får mycket stryk och åldras snabbt.
Dvs motorn blir snabbt skrotfärdig.
Så det är på dessa hojar lämpligt flytta oljepickuppen bakåt och kanske se till att det är gott om olja i motorn, nära max eller tom över max. Om man planerar för mer än några 10-tal meter med wheelie åt gången.

Sådär jättenödvändig kommentar!? :va

förlåt.

ett seriöst svar är ju att man kan montera dubbla framgafflar för att få upp tyngdpunkten lite, då kan man lattja jävlarannama på bakhjulet sen med minimalt gaspådrag.

ganska ovanligt i sverige men brukar vara skitvanlig mod på sporthojar i tex östeuropa och centralasien!
:tummenupp

ett seriöst svar är ju att man kan montera dubbla framgafflar för att få upp tyngdpunkten lite, då kan man lattja jävlarannama på bakhjulet sen med minimalt gaspådrag.
Seriöst:confused: eller april!:banana

förlåt.

ganska ovanligt i sverige men brukar vara skitvanlig mod på sporthojar i tex östeuropa och centralasien!
:tummenupp
Dubbla parallella svingar är också ett hett tips för balansen skull. Vanligt på Balkan.

Inte för att jag vill vara en glädjedödare men jag noterar att du är ny medlem på SH och enligt reglerna får man inte wheela första året som medlem. Men läsa på kan man ju alltid göra. :) Har för mig att stora tråden om wheelies finns i stuntforumet.

Precis som busan säger så får man INTE wheela första året som SH medlem utan du får tyvärr vänta tills nästa säsong har dragit igång! :mattias

Och det ska finnas en tråd i stuntforumet om just detta.. Som sagt läsa kan man alltid göra men kom ihåg att hålla framhjulet i backen tills nästa säsong! :)

Lycka till!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...