Hur behandlar du mc när du kör bil?

Visar du hänsyn mot tvåhjulingar när du kör bil?

• Antal röstningar
    0

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Det pratas alltid så mycket om hur stora idioter alla i bilar är, tränger oss på hoj osv. Men när du kör bil, är du alltid ett skolboksexempel på hur man ska uppträda mot våra bröder och systrar på hoj?

Jag försöker leva som jag lär, både mot cyklister och hojåkare, det kostar så lite att visa lite hänsyn!

Jag vågar mig på att säga att jag blivit en säkrare bilförare och framför allt mycket mer hänsynstagande sådan efter att jag började köra mc. Och inte bara mot tvåhjulingar utan mot det mesta.

Dock inte mot SUV:ar.

Lime skrev:
Jag vågar mig på att säga att jag blivit en säkrare bilförare och framför allt mycket mer hänsynstagande sådan efter att jag började köra mc. Och inte bara mot tvåhjulingar utan mot det mesta.

Samma här faktiskt! Lite aha-upplevelse blir det ju!

Det brukar vara svårt att hävda sig mot suvar, 2-3 ton skrot på styltor rattad av nån överklasstant eller stressad egenföretagare i byggsvängen rår man bara på med stridsvagnar... :huvet

Hoztic skrev:
Tja!

Det pratas alltid så mycket om hur stora idioter alla i bilar är, tränger oss på hoj osv. Men när du kör bil, är du alltid ett skolboksexempel på hur man ska uppträda mot våra bröder och systrar på hoj?

Jag försöker leva som jag lär, både mot cyklister och hojåkare, det kostar så lite att visa lite hänsyn!
jag tror att statestiken kan bli lite missvisande på ett MC forum :rolleyes:

jag brukar ibland glömma bort att jag sitter i en bil och mc-vinkar åt sporthojjar som jag möter :rofl

Jag visar hänsyn mest mot MC-åkare, men även mot cyklister. Cyklister har mindre trafikvett än MC-åkare enligt mig iaf (En del iaf, försöker att inte dra alla över en kam).

Tror vi som kör MC har större förståelse för MCåkare rent generellt då vi vet vad som kan underlätta plus att vi håller större utkik efter hojar :va?

DwD skrev:
jag tror att statestiken kan bli lite missvisande på ett MC forum :rolleyes:
jag brukar ibland glömma bort att jag sitter i en bil och mc-vinkar åt sporthojjar som jag möter :rofl

Jag var mest ute efter om folk lever som dom lär! :D

Det där med vinkandet är ett otyg, vinkar jag så vinkar inte dom, och tvärs om... Fast kanske mest är jag som inte vant mig med att man hälsar på varandra i trafiken, skoj är det iaf! :tummenupp

Jag kör som alla borde ser mig för, blinkar i god tíd, är väldigt försiktig vid vänstersväng på landsväg, har alltid ett öga i backspegenlen och är alltid beredd på att någon kan komma i hastigtesbegränsningen x3!

Man försöker vara en god och vänlig trafikant,
speciellt mot oskyddade trafikanter.

Gubbar i Volvo S80 prejar man av vägen :hihi

Lime skrev:

Håller med dig... efter A-kortet och med tanke på att jag ser vad bilister har för brister försöker jag tänka på de fel som en bilist kan göra och låter bli de.. jag måste nog erkänna att efter att jag började åka hoj så tycker jag att bilåkning är så jävla tråkigt så att jag har blivit en sånadär som inte busar i trafiken när jag kör bil och kör riktigt lugnt...
:rolleyes:
men när jag kör hoj... :yoparty

eisbaer skrev:
Jag hatar cyklister som cyklar mot rött så såna visar jag ingen hänsyn mot.

Jamen självklart, gör nån annan fel så måste du ju också göra göra det! :rolleyes:
Är det inte en av dom viktigaste sakerna man lär sig när man har hojkort, att man måste köra åt andra ibland, när dom gör fel? :va

eisbaer skrev:
Jag hatar cyklister som cyklar mot rött så såna visar jag ingen hänsyn mot.

Tänk bara på att cyklister inte har trafikförsäkring, därmed blir det du som får betala, även om det inte är ditt fel.
Men skrämma dem kan man ju göra...

//Anders.

Lime skrev:

kunde inte sagt det bättre själv.

UnderDOG skrev:
Tänk bara på att cyklister inte har trafikförsäkring, därmed blir det du som får betala, även om det inte är ditt fel.
Men skrämma dem kan man ju göra...

//Anders.

Man ska för h-vete inte använda ett ton plåt som pekpinne
mot oskyddade trafikanter. :4skrika

Detta hur man behandlar MC åkare är något som just MC åkare har fått om bakfoten! Nu vänder jag mig tvärtemot alla som påstår att Bilister ofta kör som svin och prejar motorcyklar hit och dit, och att folk inte visar varken cyklister eller Mc-cyklister! Men det är fel, problemet har aldrig legat i "störst-först" utan att trafiken överhuvudtaget idag handlar om att alltid vara först. Alla har väl hört gamla Taxi-rävar osv, som har berättat hur trafiken skiljer sig från då och nu. Dom säger att trafiken har ändrats till det negativa då det gäller att hjälpa varandra...

Fakta nr2; När du kör bil i centrala sthlm i bil. På ett ungefär hur många mindre trafik-situationer uppstår inte då? Ja det brukar dyka upp ett par vid varje rondell, och för att inte tala om alla gator med högerregeln..

Jag skulle vilja säga att "trafiken" i helhet är väldigt dålig idag, och då blir det så att MC-cyklister och cyklister drabbas värst, just pga avsaknaden av 800kg plåt runtomkring dig. Nu är ju inte detta svaret på alla situationer, utan jag vill bara att ni skulle tänka er in i situationen om ni då hade suttit i en bil istället för er MC...tror ni att ni hade blivit behandlade olika då?

Är man inte noga med att hålla positionen och verkligen markera vart man ska när man åker MC, så är det väl solklart att det uppkommer situationer?
Till exempel hur många på MC glömmer inte sin blinkers blinkande efter en sväng?

Men solklart behandlar man ju MC som man själv skulle vilja bli behandlad- Med respekt!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park