Tyskt lagförslag: Köra lätt MC på bilkörkort

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Någon som vet hur det gått med det här förslaget?
Har googlat runt lite men hittar bara att det har lämnats in förslag på det ett antal gånger.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Någon som vet hur det gått med det här förslaget?
Har googlat runt lite men hittar bara att det har lämnats in förslag på det ett antal gånger.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Så logiken är att det i EU är ok att få hojkort med B-utbildning (typ) men inte att köra a-traktor som 15-åring. Öööööhhhh
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Så logiken är att det i EU är ok att få hojkort med B-utbildning (typ) men inte att köra a-traktor som 15-åring. Öööööhhhh
Har du läst förslaget som "Niklasinorr" länkade till,, det "tyska exemplet"?
Det händer förhoppningsvis en del mellan 15år och 25år, samt 13 timmars utbildning.
Så - inte helt ologiskt, eller?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Har du läst förslaget som "Niklasinorr" länkade till,, det "tyska exemplet"?
Det händer förhoppningsvis en del mellan 15år och 25år, samt 13 timmars utbildning.
Så - inte helt ologiskt, eller?
Ja jag har läst det och jag förstår fortfarande inte logiken i att det är ok att köra moppebil som 15-åring, men inte a-traktor. Var lite kort och otydlig i svaret men det var så jag tänkte.
Alltså, nej den idén är kanske inte dålig men hur kan man tycka att det är bra med a1 på b-kort efter 5 år när det inte är ok men a-traktor men det är ok med moppebil.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja jag har läst det och jag förstår fortfarande inte logiken i att det är ok att köra moppebil som 15-åring, men inte a-traktor. Var lite kort och otydlig i svaret men det var så jag tänkte.
Alltså, nej den idén är kanske inte dålig men hur kan man tycka att det är bra med a1 på b-kort efter 5 år när det inte är ok men a-traktor men det är ok med moppebil.
Aha, då fattar jag.
Men det är väl ett frukt av att A-traktor är regler som är ganska gamla egentligen, och att den får dra en släpvagn med obegränsad vikt mm.
På den tiden fanns ju inget krav för att köra moped, annat är att du var 15år, och det fanns inga mopedbilar.
Men, jag håller med om att det är märkligt, och märkligast är väl att reglerna inte kan anpassas.
Jag skulle hellre se ungdomar som kör 45km/h i en A-traktor än en mopedbil.
Så, vi har många märkliga körkortsreger, en av dom märkligare är att vi får köra ett hyfsat tungt släp, eller husvagn, helt utan att ha någon som helst utbildning för ett sådant ekipage :va
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Aha, då fattar jag.
Men det är väl ett frukt av att A-traktor är regler som är ganska gamla egentligen, och att den får dra en släpvagn med obegränsad vikt mm.
På den tiden fanns ju inget krav för att köra moped, annat är att du var 15år, och det fanns inga mopedbilar.
Men, jag håller med om att det är märkligt, och märkligast är väl att reglerna inte kan anpassas.
Jag skulle hellre se ungdomar som kör 45km/h i en A-traktor än en mopedbil.
Så, vi har många märkliga körkortsreger, en av dom märkligare är att vi får köra ett hyfsat tungt släp, eller husvagn, helt utan att ha någon som helst utbildning för ett sådant ekipage :va
Precis så tänkte jag :) "vi gör det här lite smidigare, men hallå vad håller Sverige på med, a-traktor hur tänker de där?" och så är det ok med el urducken varmBOGA med italiensk marindiesel i....
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Ja det är inte helt lätt det här med körkortsregler.
Det jag reagerade på är att det faktiskt var så många länder som redan har denna regel att man får köra a1 på b-körkort.
Dessutom verkar det ha fungerat som man tänkt. Alltså att många har valt att köra 125a utan att olyckorna har ökat.
Så då undrar man vad det är Sverige tvekar på?
Angående A-traktor är det väl så att sedan reglerna förenklades med möjligheten till elektriskt hastighetsreglering så har antalet ökat rejält men tyvärr även olyckorna.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Sjukt att den här möjligheten inte finns i Sverige men i nästan alla övriga EU-länder. Många vill hyra en 110cc moppe på semestern i asien men inte ta mc-kort. Då vore det här en väldigt bra lösning. Varför måste sverige alltid vara bäst i klassen och förstöra för sina egna medborgare?

Medlemsländer med B+A1 samt krav​

LandKrav
BelgienTvå år med belgiskt B-kort
FrankrikeB-kort två år + 7 timmar utbildning
GreklandB-kort 6 år, 27 år + 5 timmar utbildning
Italien10 timmar utbildning
Lettland10 timmar utbildning
LuxemburgB-kort två år + 7 timmar utbildning
Malta10 timmar utbildning
PolenB-kort tre år
PortugalMinst 25 år
SlovakienB-kort två år, bara automatväxlade MC
SpanienB-kort tre år
StorbritannienMinst 17 år, sju timmar utbildning
TjeckienBara automatväxlad MC
TysklandB-kort 5 år, 25 år, 13,5 tim utbildning
ÖsterrikeB-kort fem år, sex timmar utbildning
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Med tanke på hur illa en del med A1-kort kör mc, så verkar det korkat att det skulle vara tillåtet att köra mc med B-kort.
För övrigt anser jag att "triangel-bilar"bör förbjudas, -de saknar existensberättigande !!!
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Det spelar väl ingen roll vad som regleras, idioter kommer alltid att finnas bland oss och därför blir det aldrig helt olycksfritt. Sitter idioten på en tvåhjuling så är chansen stor att vi får en idiot mindre i samhället, för att om idioten sitter i en bil så klarar han/hon sig oftast, och kan fortsätta idiotera.

Ser i tabellen där i #31 att reglerna skiljer sig mycket mellan länderna också, det finns ingen idiotsäker reglering, utan allt är bara experiment. Alla fumlar i blindo i sina fåfänga försök att minska dödsolyckorna. Vet inte om förbud är grejen, men *information* är alltid en bra början.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22

Det spelar väl ingen roll vad som regleras, idioter kommer alltid att finnas bland oss och därför blir det aldrig helt olycksfritt. Sitter idioten på en tvåhjuling så är chansen stor att vi får en idiot mindre i samhället, för att om idioten sitter i en bil så klarar han/hon sig oftast, och kan fortsätta idiotera.

Ser i tabellen där i #31 att reglerna skiljer sig mycket mellan länderna också, det finns ingen idiotsäker reglering, utan allt är bara experiment. Alla fumlar i blindo i sina fåfänga försök att minska dödsolyckorna. Vet inte om förbud är grejen, men *information* är alltid en bra början.
det finns väl även en statistik på hur många döda eller svårt skadade i respektive land ....
Lite gammalt
1712055650391.png
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
det finns väl även en statistik på hur många döda eller svårt skadade i respektive land ....
Lite gammalt
View attachment 496840

Intressant med Nederländerna och vad de gör annorlunda. En sak vet jag och det är det är lagstadgat att det bara är professionella människor (läs körskola) som får idka trafiksäkerhetsutbildning. De har med andra ord inga privata övningsförare utan alla måste ta körkort på körskola....
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Intressant med Nederländerna och vad de gör annorlunda. En sak vet jag och det är det är lagstadgat att det bara är professionella människor (läs körskola) som får idka trafiksäkerhetsutbildning. De har med andra ord inga privata övningsförare utan alla måste ta körkort på körskola....
Dom har dessutom en utpräglad cykelkultur, det är troligen fler trafikanter där som är medvetna om att det finns andra fordon än bilar i trafiken, och därmed ser oss tvåhjulingar bättre.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
det finns väl även en statistik på hur många döda eller svårt skadade i respektive land ....
Lite gammalt
View attachment 496840
Intressant att Finland har fler MC än Sverige, trots bara halva befolkningen.

Irland och Rumänien, står ut med 10ggr fler dödsolyckor per MC än de nordiska länderna.

Lite gammal statistik dock, som sagt. Och hade nog varit bättre med ett snitt över 5-10 år, än bara ett år. Siffrorna kan svänga. Och när vissa länder bara har 3 dödsolyckor per år, blir det inte så robust att bara titta på ett enstaka år.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Enligt senaste statistiken fanns det 2022 ca 334 000 motorcyklar registrerade i Sverige, och vi har färre döda än 2014 så våran statistik är ännu bättre idag.
 

lexcom

Medlem
Gick med
29 Apr 2020
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory Ultra Dark
SMC driver väl redan denna fråga sedan ett antal år mot regeringen har jag läst någonstans. Kommer dock inte ihåg var.
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top