hur avgöra ingångshastighet?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
hur gör ni som kör på bana för att avgöra vilken ingångshastighet ni kan ha i en kurva?

jag har hittat en hyfsad 70 väg med kanske 40 rätt härliga kurvor. jag åker den fram och tillbaks och jag får fan aldrig rätt fart in i en kurva. eftersom att jag inte har några avåkningszoner så vill man ju inte riskera att komma in i för hög fart men jag vill komma in hyfsat fort i all fall. det känns som att jag lätt kommer in i fel fart i 39 av 40 kurvor hela tiden.

hur gör ni?
memorerar ni vilken växel det är som gäller i resp. kurva?
memorerar ni vilken hastighet enligt mätaren som gäller i respektive kurva?
eller kör ni bara helt på känsla?

om vi säger att ni går på något av de två översta alternativen så är det väl inga problem på en bana som kanske har 10 kurvor. det är ju inte så mycket att memorera, men för mig som kör en sträcka som har 40 kurvor och sen kör jag den åt båda hållen, ja då blir de nästan 80 kurvor. det känns som att det skulle ta 300 rundor innan man har memorerat det.
för dom som kör island of man så blir det skaaaaaaaaaaapligt många kurvor att memorera. känns som att man skulle behöva köra den slingan typ 1000ggr.

eller gör ni som rallyförarna gör. att kurvorna delas upp i kanske 5 olika skarphetsgrader och så lär ni er hur fort ni kan köra i en 1 kurva, 2 kurva, 3 kurva osv?

1. Träning.
2. Känsla.
3. Varvtal och växel.
4. Krasch.

Last edited:
Det är ju lite annorlunda på en bana, men jag memorerar min bromspunkt, och min växel och eftersom jag kommer att ungefär samma fart varje gång jag bromsar där kommer jag ha samma fart in i kurvan.

Vartefter jag blir snabbare på en given bana måste jag naturligtvis omvärdera min bromspunkt och min valda växel.

Känsla till 100%!

Jag kommer sällan ihåg exat hur en böj ser ut (dessutom kan det ju ha förändrats sedan jag var där seast gång). men jag kommer däremot ihåg ett tempo som jag vet fungerar.

Sedan brukar jag komma ihåg de kurvor som är lite speciella. Dvs. där man förr eller senare har fått "hjärtat i halsgropen"! :mad:

Det finns ju igen anledning att försöka köra som på bana ute på landsvägen. Man behöver helt enkelt helt andra margginaler ute i trafiken än på bana.

En tävlingshoj har nästan aldrig hastighetsmätare (så till vida man inte har monterat en cykeldator eller liknande av andra skäl (toppfart tex.)). Men ofta lägger man kanske vilken växel man har på minnet. Kruxet med det är att en bana har, precis som du skriver, bra mycket färre kurvor än en bana i norden.

Jag kör med andra ord på känsla!

// Niklas

bmwjohan skrev:
...eftersom att jag inte har några avåkningszoner så vill man ju inte riskera att komma in i för hög fart men jag vill komma in hyfsat fort i all fall...
Citatet från ditt inläg är en motsägelse som heter duga. Tidtagning och allmän väg är en annan motsägelse. Att hålla på sådär slutar alltid på samma sätt, i diket. Ursäkta pekpinnen, den är inte illa menad, snarare tvärt om.

Hjärnan är fantastisk. Trots datorers överlägsna snabbhet inom vissa områden är de löjligt primitiva jämfört med vår hjärna. Hjärnan kan inte bara matas med många variabler och klämma ut sig ett resultat på nolltid utan också jämföra mot tidigare erfarenheter, utvärdera resultat och därigenom lära sig. I en artikel i tidingen Scientiffic America från 1993 (tror jag) hade de försökt formulera matematisk den beräkning hjärnan utför varje gång man tar en kurva. Rubriken var: "Nigel Mansell does this in his head every time he turns the steering wheel of his car, can you do the same?". Behöver jag säga att jag inte förstod formeln? Trots det utför min hjärna den likafullt varje gång jag närmar mig Torparn eller någon annan kurva. Om du verkligen vill veta hur man gör för att beräkna ingångshastigheten till en kurva ska du gå till Biblioteket och leta upp det nummret av Scientiffic American. Det är nog så nära sanningen man kan komma. Den exakta sanningen är nog alltför svår för att formulera, vare sig med ord eller matematik, det är så många variabler som ska med. För att uttrycka det i ord bestäms ingångshastighten för de flesta av oss vanligtvis av en kombination av erfarenhet och gissning.

Om det känns som du åker in för sakta varje gång, gör du precis rätt. Du behöver bara åka in för fort EN gång för att ditt liv ska vara slut. Åk till en bana och pressa, du blir förvånad över hur mycket roligare det är.

bmwjohan skrev:
hur gör ni?

På en landsväg som går genom ett öppet landskap där kurvorna är fullt synliga är det lätt att hålla rätt fart. Det är värre på en väg som går genom skog eller kuperat landskap. Min teknik, som har visat sig effektiv men lika riskabel som all körning i hög hastighet på allmän väg, innebär att iakta landskapet för att avgöra om vägen kommer att svänga åt höger eller vänster och hur mycket. Ofta kan man titta framåt efter den öppning i skogen som har gjorts för vägen för att se vartåt det går. Toppen av telefon- och elstolpar står oftast vid sidan av vägen och att titta efter dessa är också effektivt. Det här sättet att läsa terrängen och bedöma vad som händer efter ett krön eller en sväng gör körningen roligare och undervisas på Nürburgring.

Ett effektivt sätt att bli en snabbare och bättre förare är att köra en motorsvag hoj. Då måste du bära med dig farten i svängarna för att inte tappa tempo och förlora rytmen. Sälj din löjliga CBR 900 och köp en Aprilia RS 250.

Åk till en banträff och upptäck hur fort det faktiskt går att köra när det svänger.

bmwjohan skrev:
hur gör ni som kör på bana för att avgöra vilken ingångshastighet ni kan ha i en kurva?

jag har hittat en hyfsad 70 väg med kanske 40 rätt härliga kurvor. jag åker den fram och tillbaks och jag får fan aldrig rätt fart in i en kurva. eftersom att jag inte har några avåkningszoner så vill man ju inte riskera att komma in i för hög fart men jag vill komma in hyfsat fort i all fall. det känns som att jag lätt kommer in i fel fart i 39 av 40 kurvor hela tiden.

hur gör ni?

om vi säger att ni går på något av de två översta alternativen så är det väl inga problem på en bana som kanske har 10 kurvor. det är ju inte så mycket att memorera, men för mig som kör en sträcka som har 40 kurvor och sen kör jag den åt båda hållen, ja då blir de nästan 80 kurvor. det känns som att det skulle ta 300 rundor innan man har memorerat det.
för dom som kör island of man så blir det skaaaaaaaaaaapligt många kurvor att memorera. känns som att man skulle behöva köra den slingan typ 1000ggr.

eller gör ni som rallyförarna gör. att kurvorna delas upp i kanske 5 olika skarphetsgrader och så lär ni er hur fort ni kan köra i en 1 kurva, 2 kurva, 3 kurva osv?

Vad är rätt fart? Jag själv brukar köra på landsväg med hyfsat hög grundfart, ligga på ungefär samma växel och bromsa och gasa mycket lite, skön och avslappnad sporttouring helt enkelt, kan man vägen är det inte många gatknuttar som har en suck att hänga med i alla fall och det är relativt säkert jämfört med att ligga och vara fixerad vid bromspunkter och ingångsfarter på allmän väg. Ska du utmana ödet så tänker jag inte ge dig några råd.

Chris Ash skrev:
Vad är rätt fart? Jag själv brukar köra på landsväg med hyfsat hög grundfart, ligga på ungefär samma växel och bromsa och gasa mycket lite, skön och avslappnad sporttouring helt enkelt, kan man vägen är det inte många gatknuttar som har en suck att hänga med i alla fall och det är relativt säkert jämfört med att ligga och vara fixerad vid bromspunkter och ingångsfarter på allmän väg. Ska du utmana ödet så tänker jag inte ge dig några råd.

det där är ju det lättaste sättet att köra snabbt i kurvorna på. "problemet" med den 70 vägen jag kör på är att det är hyfsat långa rakor och många riktigt skarpa 90-graderskurvor. man måste helt enkelt ösa på lite på rakorna för annars blir det lite segt.

men när jag kör på denna väg gör jag absolut inte som så att jag drar på fullt på rakorna och sen bromsar så bakhjulet lättar utan jag bromsar lungt inför kurvorna. nästan så att det känns som smygtouringåkning. det är bara det att jag alltid kommer in i fel fart. även om jag bromsar tidigt så att jag får lång tid på mig att läsa kurvan. men men.. det är väl bara att köra 100ggr till så att man får lite bättre känsla

Nyteknik skrev:
Ett effektivt sätt att bli en snabbare och bättre förare är att köra en motorsvag hoj. Då måste du bära med dig farten i svängarna för att inte tappa tempo och förlora rytmen. Sälj din löjliga CBR 900 och köp en Aprilia RS 250.

Åk till en banträff och upptäck hur fort det faktiskt går att köra när det svänger.

jag har bytt ner mig från en honda cr 500 cross till en 250 cross för att jag tyckte att den svagare hojen var roligare, men när det gäller sporthojar så vill jag ha så mycket effekt som möjligt för jag gillar ju som jag skrivit tidigare att köra fort på 90 och 110 vägar och då måste man ju ha rätt mycket pulver. jag gillar också känslan av att ha hyfsat mycket vridmoment, särskilt när man ska ta upp framhjulet och inte vill använda kopplingen.

Mattias skrev:
Om det känns som du åker in för sakta varje gång, gör du precis rätt. Du behöver bara åka in för fort EN gång för att ditt liv ska vara slut. Åk till en bana och pressa, du blir förvånad över hur mycket roligare det är.

utan att ha testat så är jag övertygad om att bankörning är mycket roligare. problemet är ju bara att närmaste bana ligger väl en 20 mil ifrån mig och sen kostar en bankörning typ 900kr eller nått sånt. jag vill gärna köra hoj nästan varje dag och då blir det liksom lite klurigt för man kan inte köra bana hela tiden. inte med min ekonomi i alla fall. tyvärr

bmwjohan skrev:
utan att ha testat så är jag övertygad om att bankörning är mycket roligare. problemet är ju bara att närmaste bana ligger väl en 20 mil ifrån mig och sen kostar en bankörning typ 900kr eller nått sånt. jag vill gärna köra hoj nästan varje dag och då blir det liksom lite klurigt för man kan inte köra bana hela tiden. inte med min ekonomi i alla fall. tyvärr
Säg som det är du törs inte prova på bankörning.

Du är rädd att bli fast

Bankörning kostar 200:- för en kväll på Sviestad. Den första juli och den sextonde juli hålls det heldagar på samma bana. 500:- per dag.

Det finns ingen bra ursäkt att låta bli. Kom och kör ifrån oss!

Mattias skrev:
Bankörning kostar 200:- för en kväll på Sviestad. Den första juli och den sextonde juli hålls det heldagar på samma bana. 500:- per dag.

Det finns en jättebra ursäkt : IF Motorcykelförsäkring!

(eller säljer arrangören endagstrafikförsäkring?)

Mattias skrev:

16 mils enkel resa, torde ta max en timme för Bmwjohan, sen kör han skiten ur er kanske

Mattias skrev:

vaaaaaaaaa???? det är tokbilligt. jag satt och kollade i nån bankörningskalender och jag hittade bara en massa dyra bankörningar. tex dom som bike anordnar. dom kostar väl 900kr vad jag vet.

ligger sviestad i linköping? jag sökte lite på sviestad men hittade inte någon bra info. är sviestad ett annat namn för mantorp eller finns det två banor i linköping?

Mattias skrev:

ja men det är ju alldeles lysande. jag kommer lätt att åka dit och testa bankörning om jag inte får något förhinder av nått slag.

jag förstår dock inte riktigt vad det är för kurs den 1'a juli. är det en licenskurs eller är det bara en kurs för oss som inte kört bana förut?

bmwjohan skrev:
ja men det är ju alldeles lysande. jag kommer lätt att åka dit och testa bankörning om jag inte får något förhinder av nått slag.

jag förstår dock inte riktigt vad det är för kurs den 1'a juli. är det en licenskurs eller är det bara en kurs för oss som inte kört bana förut?
Det är en förarkurs för förare av MC i försäkringsklass 5-7. Lite broms- och kurvövningar.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back