Hur är förhållandet mellan MC och försäkringsbrancherna?

Pratade förresten med ett FB för någon månad sen och de tyckte inte om skyddsbågar på hojarna, speciellt på de stora adventurehojarna. De hade ett gäng olyckor där bågarna hade fortplantat kraften in i de dyra delarna av hojarna såsom ram och motor vilket gjorde att relativt billiga krascher plötsligt blev en inlösen. Ett exempel var en hyfsat enkel krasch som normalt hade kostat en tankkåpa. Nu hade bågen vikt sig och tryckt sönder tanken, kåpan, motorkåpa samt bågen i sig... :)
Stämmer gott. Själv har jag plockat bort skyddsbågar på min GS efter råd
från erfaren BMW.mek.
 
Man kan tycka det är orättvist att en gubbe +50 med massor av skadefria år har samma premie som en gubbe +50 som skrotar varje år ...
Eller att "skrot gubben" har lägre premie än en yngre skadefri person ...
Ja, eftersom jag även har en stor kärlek för mopeder så kan jag känna mig lätt kränkt av att den hamnar i samma kategori som en supersporthoj - inget försäkringsbolag vill ha den.
Så den blekfeta 50+ gubben från Tornedalen får betala dyrt för att kunna avnjuta sina sommarutflykter på en 49cc farkost.
Så det är, som många skrivit tidigare, kundsegmenetet kopplat till fordonstypen, som gör premien, inte den enskilda individen.
Livet är orättvist - sedan dör man :confused:
 
Ja, eftersom jag även har en stor kärlek för mopeder så kan jag känna mig lätt kränkt av att den hamnar i samma kategori som en supersporthoj - inget försäkringsbolag vill ha den.
Så den blekfeta 50+ gubben från Tornedalen får betala dyrt för att kunna avnjuta sina sommarutflykter på en 49cc farkost.
Så det är, som många skrivit tidigare, kundsegmenetet kopplat till fordonstypen, som gör premien, inte den enskilda individen.
Livet är orättvist - sedan dör man :confused:
Så länge vi här uppe i glesbygden slipper ha samma premier som i stockholm så får vi ju vara nöjda. :)
 
Uff vilka hojar då? Just den typen av olyckor har vi inte fått till oss från SVEDEA iaf.

Om bågen viker sig är det antingen en felkonstruktion eller större krafter än en nedläggning...

Det var faktiskt Svedea som jag träffade... :)
 
Har bara gott att säga om Svedea och Bilsport. Att de inte försäkrar sporthojar innebär att premien på de andra kan hållas lägre med bra villkor. Inga firmor har kommit med så bra priser för mina hojar från jag var 18 till idag 28 år gammal.
Det är tråkigt för de som tycker om sporthojar och jag lider med er som sköter er på de allmänna vägarna. TYVÄRR!! är det så att många inte gör det, vilket vi alla vet innerst inne. Hur ofta har man inte sett på gruppkörningar hur sporthojarna klumpar ihop sig i en grupp och försvinner iväg i ett tempo så pass högt att deras körkort likväl kunde lämnats i byrålådan? Vilken typ av hoj är det som oftast förekommer på youtubes galna 300kmh vids? Vad körde Ghostrider? Inte var det en Suzuki gladius iallafall...
Hela miljön som skapats kring sporthojar och attityderna mot trafiklagar och andra trafikanter. Det är vad som dikterat priserna och villkoren. Jag kommer ihåg när man var 15-20 och tyckte de där vidsen på youtube var skithäftiga. Sen landade man på Liveleak och Reddit. Då var det plötsligt inte lika kul längre. Subredditen Make my coffin har en hel del på just mc-olyckor. 200-300kmh och vajerräcke är INTE najs!

Sporthojsmarknaden är nog låst i samma tråkiga premie för en lång tid framöver och nakenhojarna är säkert på g att landa i samma grupp. Vad väntar vi oss när företagen marknadsför sina bågar med Ready to race?? 70.000 om dagen i några veckor? Det låter mycket och är mycket pengar men är en piss i floden jämfört med 20.000 om dagen i 60 år...

Jag vet att forumet heter SH men vi har många olika hojar här inne ibland oss och binds samman av det gemensamma intresset motorcyklar.
 
Försäkringar lönar sig bara om man är klantigare och slarvigare än genomsnittet. Annars betalar du bara till andra.
Min filosofi är att ha så lite försökringar som möjligt, för hojarna innebär det enbart trafik de dagar jag kör.
 
Försäkringar lönar sig bara om man är klantigare och slarvigare än genomsnittet. Annars betalar du bara till andra.
Min filosofi är att ha så lite försökringar som möjligt, för hojarna innebär det enbart trafik de dagar jag kör.
Jag skulle i alla fall rekommendera en garageförsäkring när du inte kör hojen/hojarna.
Det kan bli en dyr och tråkig historia om man råkar ut för till exempel en brand.
Och då har du även en möjlighet att bli kompenserad vid stöld.
 
Ni som har IF ska vara medvetna om att det numer
är Trygg-Hansa som tagit över IF kunder.
Räkna med premiehöjningar:huvet
 
Hur är det nuförtiden med alla övermotoriserade äventyrshojar?
Flertalet har ju fler hästar än första R1:an hade.
Har premierna dragit upp till skyarna ännu?
 
Mig veterligen har inte Trygg-Hansa tagit över Ifs kunder. Däremot är det numera Trygg-Hansa som tagit över BMW originalförsäkring från If så om man vill teckna en ny sådan får man numera göra det via Trygg-Hansa.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top