Hur är förhållandet mellan MC och försäkringsbrancherna?

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Pratade förresten med ett FB för någon månad sen och de tyckte inte om skyddsbågar på hojarna, speciellt på de stora adventurehojarna. De hade ett gäng olyckor där bågarna hade fortplantat kraften in i de dyra delarna av hojarna såsom ram och motor vilket gjorde att relativt billiga krascher plötsligt blev en inlösen. Ett exempel var en hyfsat enkel krasch som normalt hade kostat en tankkåpa. Nu hade bågen vikt sig och tryckt sönder tanken, kåpan, motorkåpa samt bågen i sig... :)
Stämmer gott. Själv har jag plockat bort skyddsbågar på min GS efter råd
från erfaren BMW.mek.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Man kan tycka det är orättvist att en gubbe +50 med massor av skadefria år har samma premie som en gubbe +50 som skrotar varje år ...
Eller att "skrot gubben" har lägre premie än en yngre skadefri person ...
Ja, eftersom jag även har en stor kärlek för mopeder så kan jag känna mig lätt kränkt av att den hamnar i samma kategori som en supersporthoj - inget försäkringsbolag vill ha den.
Så den blekfeta 50+ gubben från Tornedalen får betala dyrt för att kunna avnjuta sina sommarutflykter på en 49cc farkost.
Så det är, som många skrivit tidigare, kundsegmenetet kopplat till fordonstypen, som gör premien, inte den enskilda individen.
Livet är orättvist - sedan dör man :confused:
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja, eftersom jag även har en stor kärlek för mopeder så kan jag känna mig lätt kränkt av att den hamnar i samma kategori som en supersporthoj - inget försäkringsbolag vill ha den.
Så den blekfeta 50+ gubben från Tornedalen får betala dyrt för att kunna avnjuta sina sommarutflykter på en 49cc farkost.
Så det är, som många skrivit tidigare, kundsegmenetet kopplat till fordonstypen, som gör premien, inte den enskilda individen.
Livet är orättvist - sedan dör man :confused:
Så länge vi här uppe i glesbygden slipper ha samma premier som i stockholm så får vi ju vara nöjda. :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Uff vilka hojar då? Just den typen av olyckor har vi inte fått till oss från SVEDEA iaf.

Om bågen viker sig är det antingen en felkonstruktion eller större krafter än en nedläggning...

Det var faktiskt Svedea som jag träffade... :)
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Har bara gott att säga om Svedea och Bilsport. Att de inte försäkrar sporthojar innebär att premien på de andra kan hållas lägre med bra villkor. Inga firmor har kommit med så bra priser för mina hojar från jag var 18 till idag 28 år gammal.
Det är tråkigt för de som tycker om sporthojar och jag lider med er som sköter er på de allmänna vägarna. TYVÄRR!! är det så att många inte gör det, vilket vi alla vet innerst inne. Hur ofta har man inte sett på gruppkörningar hur sporthojarna klumpar ihop sig i en grupp och försvinner iväg i ett tempo så pass högt att deras körkort likväl kunde lämnats i byrålådan? Vilken typ av hoj är det som oftast förekommer på youtubes galna 300kmh vids? Vad körde Ghostrider? Inte var det en Suzuki gladius iallafall...
Hela miljön som skapats kring sporthojar och attityderna mot trafiklagar och andra trafikanter. Det är vad som dikterat priserna och villkoren. Jag kommer ihåg när man var 15-20 och tyckte de där vidsen på youtube var skithäftiga. Sen landade man på Liveleak och Reddit. Då var det plötsligt inte lika kul längre. Subredditen Make my coffin har en hel del på just mc-olyckor. 200-300kmh och vajerräcke är INTE najs!

Sporthojsmarknaden är nog låst i samma tråkiga premie för en lång tid framöver och nakenhojarna är säkert på g att landa i samma grupp. Vad väntar vi oss när företagen marknadsför sina bågar med Ready to race?? 70.000 om dagen i några veckor? Det låter mycket och är mycket pengar men är en piss i floden jämfört med 20.000 om dagen i 60 år...

Jag vet att forumet heter SH men vi har många olika hojar här inne ibland oss och binds samman av det gemensamma intresset motorcyklar.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Försäkringar lönar sig bara om man är klantigare och slarvigare än genomsnittet. Annars betalar du bara till andra.
Min filosofi är att ha så lite försökringar som möjligt, för hojarna innebär det enbart trafik de dagar jag kör.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Försäkringar lönar sig bara om man är klantigare och slarvigare än genomsnittet. Annars betalar du bara till andra.
Min filosofi är att ha så lite försökringar som möjligt, för hojarna innebär det enbart trafik de dagar jag kör.
Jag skulle i alla fall rekommendera en garageförsäkring när du inte kör hojen/hojarna.
Det kan bli en dyr och tråkig historia om man råkar ut för till exempel en brand.
Och då har du även en möjlighet att bli kompenserad vid stöld.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Ni som har IF ska vara medvetna om att det numer
är Trygg-Hansa som tagit över IF kunder.
Räkna med premiehöjningar:huvet
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hur är det nuförtiden med alla övermotoriserade äventyrshojar?
Flertalet har ju fler hästar än första R1:an hade.
Har premierna dragit upp till skyarna ännu?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Mig veterligen har inte Trygg-Hansa tagit över Ifs kunder. Däremot är det numera Trygg-Hansa som tagit över BMW originalförsäkring från If så om man vill teckna en ny sådan får man numera göra det via Trygg-Hansa.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top