Hur är förhållandet mellan MC och försäkringsbrancherna?

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Körde if både på min gsxr100 k7 och xsr900-16, billigast och otroligt bra att ha och göra med!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det mest rättvisa tycker jag att försäkringen gäller bara fordonet och att man har en personlig försäkring som inte bara gäller när kör mc. Som även gäller allt man gör på fritiden tex idrott.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Akta er för Svedea. Som BMW-ägare och då medlem
så skulle Svedea vara billigt.
Inte då!
IF var och är 1200kr billigare/år helförsäkring.
Då skulle - för mig - IF:s försäkring bara kosta drygt en hundring per år helförsäkrat, och så billigt tror jag inte att det är. Som vanligt är det många variabler med när det gäller försäkringar, så man måste kolla själv för sina egna försäkringar.

Johan, också BMW-ägare med Svedea helförsäkring för dryga tusenlappen per år.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Akta er för Svedea. Som BMW-ägare och då medlem
så skulle Svedea vara billigt.
Inte då!
IF var och är 1200kr billigare/år helförsäkring.
Det där varierar ju en del. Kör själv BMW och har BMW-klubbens försäkring via Svedea. If skulle bli några kronor billigare senast jag kollade, men i jämförelse skulle villkoren bli aningen sämre, framför allt att vagnskadan hos If inte gäller vid SMC steg 4. Andra gånger jag kollat har If varit betydligt dyrare.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Akta er för Svedea. Som BMW-ägare och då medlem
så skulle Svedea vara billigt.
Inte då!
IF var och är 1200kr billigare/år helförsäkring.
Det handlar väl snarast om generella rabatter och inte en garanti att alltid vara billigast? Det är ju heller inte alltid premien som är det enda som räknas, utan även vad som ingår och självriskerna.

Min trötta gamla kluns på 172 pållar var inga problem att försäkra hos Svedea, så det handlar nog mer om klassning och statistik än effekt och prestanda.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har 10st fordon försäkrade hos Svedea, och kollar lite då och då prisbilden, och den är helt ok i jämförelse med andra, så jag kan inte klaga där.
Dock tar dom inte mopeder :confused: och som sagt var inte min sporthoj.
Snöskoter med eftermonterad turbo gick däremot alldeles utmärkt att försäkra.
Men har aldrigt haft något skadeärende, så där kan jag inte uttala mig
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har 10st fordon försäkrade hos Svedea, och kollar lite då och då prisbilden, och den är helt ok i jämförelse med andra, så jag kan inte klaga där.
Dock tar dom inte mopeder :confused: och som sagt var inte min sporthoj.
Snöskoter med eftermonterad turbo gick däremot alldeles utmärkt att försäkra.
Men har aldrigt haft något skadeärende, så där kan jag inte uttala mig
Jag har haft två ärenden med dem, och båda gångerna har de jobbat exemplariskt och gjort mer än vad de öht hade behövt.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Om det nu är som TS skriver att Svedea försäkrar en CBR 650R tycker jag det är märkligt att man inte tar en ZX-6R. Visst lite fler hk i ZX men det verkar inte vara det som spelar roll. Verkar som om tillverkaren klassar den ( kallar den ) som Super Sporthoj så går FB på det.

Tycker kriterierna är konstiga, går inte på kubik och/eller hästkrafter.

Kan tycka att dom bör gå på statistik gällande Olyckor och Stöld och prissätter efter det.
Har svårt att tro att ZX-6R ligger i topp där, men det är en ren gissning.

Finns det någon statistik över dom mest olycksdrabbade MC?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om det nu är som TS skriver att Svedea försäkrar en CBR 650R tycker jag det är märkligt att man inte tar en ZX-6R. Visst lite fler hk i ZX men det verkar inte vara det som spelar roll. Verkar som om tillverkaren klassar den ( kallar den ) som Super Sporthoj så går FB på det.

Tycker kriterierna är konstiga, går inte på kubik och/eller hästkrafter.

Kan tycka att dom bör gå på statistik gällande Olyckor och Stöld och prissätter efter det.
Har svårt att tro att ZX-6R ligger i topp där, men det är en ren gissning.

Finns det någon statistik över dom mest olycksdrabbade MC?

SMC ser ut att ha en del.


 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack. Intressant.
Man kan ju se att skillnaderna har ju minskat mellan dom olika typerna med fördel SuperSport. Men kollar man på försäkringskostnaderna är det nog en tvärtom-kurva.
Så åter igen undrar man ju vad dom baserar sin galenskap på.
Antagligen så att när en modell får några dyra olyckor så är premien för den fortsatt hög därefter.
Nya modeller är ibland förvånansvärt billiga första året, tills det blivit en dyr post.
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Gammal statistik och INGET inlägg i debatten för/emot supersport/försäkringspremie.
 

Bifogat

  • Screenshot 2022-01-13 at 15.10.20.png
    Screenshot 2022-01-13 at 15.10.20.png
    53.8 KB · Visningar: 36

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tack. Intressant.
Man kan ju se att skillnaderna har ju minskat mellan dom olika typerna med fördel SuperSport. Men kollar man på försäkringskostnaderna är det nog en tvärtom-kurva.
Så åter igen undrar man ju vad dom baserar sin galenskap på.
Det där är ju inte hela sanningen, det säger ju inget om vare sig antal hojar eller trafikarbetet dom gör. Troligen finns det betydligt fler custom och touringhojar som var och en lägger betydligt fler mil varje år än det finns sporthojar.
 
Gick med
30 Mar 2021
Ort
Hammenhög
Hoj
2018 Suzuki GSX 1000R
Det verkar var väldigt individuellt vad försäkringsbolag har för kriterier och inte bara för olika typer, kubik, hk och märken.
Var du bor, hur gammal du är mm.
Min 2018 suzuki gsxr 1000 vill if ha 60000 kr/året Länsförsäkringar 22000/året.
Bilsport sa nej vid pris förfrågan.
Har hus,bil och mc i Länsförsäkringar nu.
Har tidigare haft hus,bi,mc och företag 7st dragbilar med trailer flera olika företags försäkringar i if och
Ändå ville if ha 50000 kr/år.2010 när jag köpte min Kawazaki zxr1000 men då fanns det i alla fall rabatt gick alla kursernAmerikan superbike school så fick jag 50% rabbat.
Ser inget riktigt samband med dom olika prissättningarna varför är if nästan 3× dyrare än Länsförsäkringar och nästa ggr är det tvärtom.
Känns nästan som lotteri
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Det verkar var väldigt individuellt vad försäkringsbolag har för kriterier och inte bara för olika typer, kubik, hk och märken.
Var du bor, hur gammal du är mm.
Min 2018 suzuki gsxr 1000 vill if ha 60000 kr/året Länsförsäkringar 22000/året.
Bilsport sa nej vid pris förfrågan.
Har hus,bil och mc i Länsförsäkringar nu.
Har tidigare haft hus,bi,mc och företag 7st dragbilar med trailer flera olika företags försäkringar i if och
Ändå ville if ha 50000 kr/år.2010 när jag köpte min Kawazaki zxr1000 men då fanns det i alla fall rabatt gick alla kursernAmerikan superbike school så fick jag 50% rabbat.
Ser inget riktigt samband med dom olika prissättningarna varför är if nästan 3× dyrare än Länsförsäkringar och nästa ggr är det tvärtom.
Känns nästan som lotteri
Kan man misstänka någon form av olaglig uppdelning mellan dom olika bolagen?

I mitt fall ville i princip ingen ha att göra med ZX-6R förutom IF som tar den för ca. 600 kr / mån. Helf. och Helår.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Det där är ju inte hela sanningen, det säger ju inget om vare sig antal hojar eller trafikarbetet dom gör. Troligen finns det betydligt fler custom och touringhojar som var och en lägger betydligt fler mil varje år än det finns sporthojar.
Vet inte om jag tolkar grafen rätt som Ulvhamne länkade till men från 2013 till idag har procentuellt antalet dödsolyckor halverats för Super SportHoj. Det kan i sin tur såklart ha att göra att antalet super sport har minskat eller halverats. Men ändå tycker jag då att försäkringskostnaden skulle återspegla antalet olyckor. Och har den halverats sedan 2013 borde priset på försäkring sänkas betydligt. Men den har väl snarare skenat iväg under samma tidsperiod. Får det inte att gå ihop.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Fast egentligen borde det väl vara mer intressant att titta på olyckor som lett till allvarliga skador snarare än dödsfall, ifall man nu skall bedöma vad som påverkar försäkringspremierna. Dödsolyckor innebär väl betydligt lägre kostnader för försäkringsbolagen än olyckor som leder till livslång invalidisering.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Fast egentligen borde det väl vara mer intressant att titta på olyckor som lett till allvarliga skador snarare än dödsfall, ifall man nu skall bedöma vad som påverkar försäkringspremierna. Dödsolyckor innebär väl betydligt lägre kostnader för försäkringsbolagen än olyckor som leder till livslång invalidisering.
Absolut, håller med.
Jag skulle bara vilja ha en vettig förklaring till detta vansinne om det har att göra med skador, död, stöld eller annat. Frågar man FB tycker jag inte man får någon rimlig förklaring.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vet inte om jag tolkar grafen rätt som Ulvhamne länkade till men från 2013 till idag har procentuellt antalet dödsolyckor halverats för Super SportHoj. Det kan i sin tur såklart ha att göra att antalet super sport har minskat eller halverats. Men ändå tycker jag då att försäkringskostnaden skulle återspegla antalet olyckor. Och har den halverats sedan 2013 borde priset på försäkring sänkas betydligt. Men den har väl snarare skenat iväg under samma tidsperiod. Får det inte att gå ihop.
Men om det bara är 1/3 så många sporthojar idag som då, då borde ju priserna gå upp för att täcka ökade dödsfall per hoj, eller hur? Och som CFr säger, det finns ju andra parametrar än bara dödsfall.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Absolut, håller med.
Jag skulle bara vilja ha en vettig förklaring till detta vansinne om det har att göra med skador, död, stöld eller annat. Frågar man FB tycker jag inte man får någon rimlig förklaring.
När man är död så kostar man en klumpsumma, och eventuellt pengar för att försöka hålla liv i personen.
Livstid invalidisering innebär pengar för vård, läkemedel, hjälpmedel och inkomstbortfall. Dvs en ökande kostnad tills personen dör.
Ju fler som sällar sig till den gruppen, desto större kontinuerlig kostnad ska de fordonen bära.
Att ligga på en intensivvårdsavdelning kostar fånigt mycket pengar. Har för mig att kostnaden för mig var 70000 om dagen i några veckor. Det är utan att räkna med vad det kostade att bli opererad i 16 timmar i sträck, och få 7 liter blod (jag kan minnas siffror väldigt fel)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top