Hur är förhållandet mellan MC och försäkringsbrancherna?

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Edit: råkade dra en förhastad slutsats,
Niklas sitter på en CBR 650R och den försäkrar Svedea, ber om ursäkt för det men tycker fortfarande det är lite konstigt att en så stor aktör inte kan/vill påverka när det gäller märkesförsäkringar?

Ursprungsinlägg:
Läste nyss notisen här på SH som jag inte vet om den är till för att provocera eller bara noteras och släppas i papperskorgen?

VDn för en av landets största MC importörer meddelar att de förnyat sammarbetet med Svedea, bolaget som högprofilerat sej på bl, a mc försäkringar.

Som de flesta säkert vet, men av naturliga själ inte behöver se som ett särskillt stort problem, är Svedea ett av de bolag som inte vill ta i en sporthoj, ens med tång.

De har åtminstone slutat linda in det och säger rakt ut att -Just din hoj kommer vi ta så jäkla mycket betalt för så du gör bäst i att inte anlita oss....
Bra för er, tydliga besked.

Här skulle jag släppa saken OM det inte vore för att tidigare nämnde VD i sitt meddelande poserar på......
Trummvirvel: En Sporthoj!

Varför dessa mixade signaler och varför i hela friden vill de ha ett sammarbete med ett f-bolag som bara försäkrar utvalda delar av deras vägsortiment, i synnerhet den man själva föredrar att visa upp i just detta sammanhang?

Screenshot_20220111-145058_Stitch It!.jpg

Obs, gäller ej MCn på bilden ovan utan en CBR1000RR
20220111_151122.jpg
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jadu, jag gillar Svedea som bolag, och hade gärna haft alla hojar försäkrade där. Lite då och då ringer de mig och frågar om jag inte vill ha fler försäkringar hos dem. Jag brukar säga att jodå, det har jag gärna. När vi sedan börjar gå igenom mina fordon så får jag rakt nej på bil (för sportig), skåpbil (privatregistrerad) och sporthoj (durrr)... Men jag tyckte hemskt mycket om deras hanterande av mitt försäkringsärende jag hade för 7 år sen.

Annars är det väl lite drygt med att försäkra alla typer av fordon som lockar till sig huliganer av förklarliga skäl. Det hade varit intressantare om sverige bytte så att försäkringen var kopplad till person istället för fordon, för det är ju snarare så att det är vissa individer som har klara riskbeteende än att vissa fordonstyper skulle vara mer besvärliga. Jag skulle kanske bli lite dyrare att försäkra då iofs, men det tycker jag vore rättvist.
Plus att jag skulle bara behöva en försäkring för alla fordon. :gnissla
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Visst är det försäkringslagen eller liknande som hindrar att premien sätts utifrån dig som person? Motorfordon må vara, men de dyra försäkringskostnaderna ligger i invaliditet, skador, sjukdomar mm. En hoj blir liksom aldrig dyrare än 250.000 eller drygt det. Småpengar i försäkringsvärlden…

Är också väldigt nöjd med Svedea den gång jag haft med dem att göra i ett skadeärende.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Visst är det försäkringslagen eller liknande som hindrar att premien sätts utifrån dig som person? Motorfordon må vara, men de dyra försäkringskostnaderna ligger i invaliditet, skador, sjukdomar mm. En hoj blir liksom aldrig dyrare än 250.000 eller drygt det. Småpengar i försäkringsvärlden…

Är också väldigt nöjd med Svedea den gång jag haft med dem att göra i ett skadeärende.
Jo, det är det antagligen. De vill nog helst att folk ska fortsätta behöva en försäkring för varje fordon. Det ger ju mer inkomst.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det hade ju gått att dela upp det så att vissa delar (t ex maskinskada, brand och stöld) var knuten till fordonet, medan trafikdelen var knutet till person.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Svedea plockar väl russin ur kakan som alla andra , ny ”offroad ” och yngre förare är dom prisvärda men är torr bakom öronen själv å har en äldre hoj -01 och då betalar jag 1/3 hos annat bolag men det är alltid så att man bör byta och vara obekväm annars smyger premien upp varje år
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag ser Svedea som ett bolag som är två till tre gånger dyrare.. Har kollat priser å hit tills inte haft dom för priset är tok högt..
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Bra input.
Försäkringsbolag är såklart vinstdrivande och kan diktera villkoren ganska fritt, förutom trafikförsäkringen inom dess ramar, som de måste erbjuda.

Fast det blir lite konstigt när dessa bolag ständigt spammar min brevlåda med det ena "lockerbjudandet" efter det andra på mina andra hojar.

Mitt förra bolag, som f,ö dubblade premien utan någon särskilld orsak, hade inga problem med de andra hojarna, bilarna eller min sjuk och olycksfallsförsäkring som skulle ge rejäl utbetalning om jag tokvurpade.
Nej då, ur den synvinkeln var jag en god försäkringskund, bara R1an flyttas till "ett annat bolag"..(?)

Jag förstår att det är sporthojskollektivet själv som bidragit till att försäkringarna för supersport blivit problematiska, dock är jag inte helt övertygad om hur rätt olycksstatistiken har tolkats men då knappast någon utomstående vet hur det resoneras internt kan man inte heller ifrågasätta och påverka..

När det är få bolag som försäkrar supersport får dessa stor makt gällande klassens existens.
Man kan bara hoppas att när årsförsäkringsbrevet kommer inte har saltats till absurdum... Igen, för vilket bolag ska man byta till då?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
If är billigast för mig 9 gånger av 10. Den tionde gången är Svedea billigast. Det här med sporthojars försäkringspremier är helt galet och måste ändras. Jag kan försäkra en ny 1290 super duke till 30% av kostnaden för en 15 år gammal zx6r. Det är inte rimligt.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Edit: råkade dra en förhastad slutsats,
Niklas sitter på en CBR 650R och den försäkrar Svedea, ber om ursäkt för det men tycker fortfarande det är lite konstigt att en så stor aktör inte kan/vill påverka när det gäller märkesförsäkringar?

Ursprungsinlägg:
Läste nyss notisen här på SH som jag inte vet om den är till för att provocera eller bara noteras och släppas i papperskorgen?

VDn för en av landets största MC importörer meddelar att de förnyat sammarbetet med Svedea, bolaget som högprofilerat sej på bl, a mc försäkringar.

Som de flesta säkert vet, men av naturliga själ inte behöver se som ett särskillt stort problem, är Svedea ett av de bolag som inte vill ta i en sporthoj, ens med tång.

De har åtminstone slutat linda in det och säger rakt ut att -Just din hoj kommer vi ta så jäkla mycket betalt för så du gör bäst i att inte anlita oss....
Bra för er, tydliga besked.

Här skulle jag släppa saken OM det inte vore för att tidigare nämnde VD i sitt meddelande poserar på......
Trummvirvel: En Sporthoj!

Varför dessa mixade signaler och varför i hela friden vill de ha ett sammarbete med ett f-bolag som bara försäkrar utvalda delar av deras vägsortiment, i synnerhet den man själva föredrar att visa upp i just detta sammanhang?

View attachment 467469

Obs, gäller ej MCn på bilden ovan utan en CBR1000RR
View attachment 467480
Hojen på bilden är ju en cbr650, inte en hoj som jag skulle kalla för sporthoj! Övertygad om att svedea försäkrar den och billigt dessutom. (Så då kan du ju faktiskt släppa saken) :) Svedea var tom billigast på min Aprilia Tuono 2020, en hoj med över 170hk, även min SuperDuke R 990 var billigast där. Har dock använt en smula dyrare bilsport & MC så försäkring på bana gällt.

Det är bara att inse att rena sporthojar får man köra oförsäkrat på bana, eller hosta upp $$$. Personligen hoppas jag på det senare så försäkringen fortsätter vara låg för oss som vill köra sportiga gubbhojar ?

Edit: Haha, nu såg jag din edit efter jag skrivit mitt inlägg ? Hur kunde jag missa ?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
…Jag förstår att det är sporthojskollektivet själv som bidragit till att försäkringarna för supersport blivit problematiska, dock är jag inte helt övertygad om hur rätt olycksstatistiken har tolkats men då knappast någon utomstående vet hur det resoneras internt kan man inte heller ifrågasätta och påverka..

När det är få bolag som försäkrar supersport får dessa stor makt gällande klassens existens.
Man kan bara hoppas att när årsförsäkringsbrevet kommer inte har saltats till absurdum... Igen, för vilket bolag ska man byta till då?
Jag har haft förmånen att prata med några av bolagen om deras modeller - och tyvärr är Sporthojar en riktigt dålig affär för dem.

Men - värst är kanske inte "kollektivet", till det räknar jag med förare som har körkort, vettig skyddsutrustning, som kör snyggt och i vart fall inte grovt vårdslöst. Värst är den körkortslöse unge man som tjackar eller snor en R1, åker ut med ett (kanske mer erfaret) kompisgäng, sänker några bärs till lunchen eller på nattkröken och kör ihjäl sig eller, än värre, invalidiseras på vägen hem. Invaliditet är en väldigt kostsam affär för bolagen, vi kan tala om miljonbelopp per år under resterande livslängd (50 år?). Denna typ av olycka belastar trafikförsäkringspremien och orsakar jättekostnader som slås ut på ett relativt litet antal fordon. Ni som kan Er statistik vet att det brukar vara 30-50% av de dödade varje år som uppfyller ett eller flera av ovanstående kriterier.

Enligt lag måste bolagen erbjuda trafikförsäkring för MC och det är därför bolagen lämnar maximibeloppet av slentrian - de vill helt enkelt inte ha in hojtypen i rullorna. Är fordonet avställt och oförsäkrat går Trafikförsäkringsföreningen in - som finansieras av försäkringsbolagen. Visst försöker de regressa mot den vållande men det är vanligen som att lugga en flintskallig - där finns inte mycket att hämta.

Ergo - det är inte det normala, överlevande kollektivet som är största problemet, det borde bara finnas något motsvarande ett vapenlicenssystem för att få köpa, äga och sälja en sporthoj… ;)
 
Last edited:

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Vilka försäkringsbolag tillåter moderat bankörning (TYP SMC och trafikövningar) numera?
Vill ju även kunna köra det ett par gånger om året för att bli en bättre förare. Att det sedan är sjukt kul kan vi ju prata tyst om.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vilka försäkringsbolag tillåter moderat bankörning (TYP SMC och trafikövningar) numera?
Vill ju även kunna köra det ett par gånger om året för att bli en bättre förare. Att det sedan är sjukt kul kan vi ju prata tyst om.
Svedea tillåter SMC-kurser. Bilsport är mer generösa och tillåter även vissa bandagar. Övriga bolag verkar tillåta SMC-kurser med olika former av begränsningar, som att enbart trafikförsäkring gäller, att vagnskada enbart gäller i vissa steg eller hastighetsgrupper osv
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Jag försäkrade en ny hoj på Bilsport MC nyss och när jag fick försäkringsvillkoren i veckan så såg det ut som det inte gällde på bara. Har för mig att det tidigare stod att vissa godkända (med föråkare) var ok (inte tävling eller träning inför tävling). Men nu stod det betydligt skarpare än tidigare. Får väl ringa och kolla helt enkelt.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Akta er för Svedea. Som BMW-ägare och då medlem
så skulle Svedea vara billigt.
Inte då!
IF var och är 1200kr billigare/år helförsäkring.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top