Honda XR650R

Jag har letat förgäves efter ett öppet luftfilter till min Edelbrock (68mm). Det är lite trångt runt filtret så det måste vara ganska litet. Finns det någon där ute som testat att byta till öppet (kanske någon i Kramfors som iof inte använder Edelbrock).
Min luftburk är nämligen mosad och alldeles för tung.

Finns ett snikfilter som faktist funkar bra. UNI filter och dem hittar du hos www.locknersbilochmc

Välj då ett som har svängd infästning!! Det filtret finns i olika längder o tjocklekar så välj längsta o smalaste för det tar i ramen en aning.

Finns troligtvist i din dim i baken på gasaren. Mont du det direkt på fuggen tappar du en aning botteneffekt upp till 5000v (ca 2hk) men tjenar någon kuse i toppvarv. Sätt dit förlängnings slang om du vill ha tillbaka lågv draget.

Bäst är såklart KN filter
 
Hallå där!
Jag funderade lite på att köpa nya klisterdekaler till min XR, är det någon som känner till någon billig bra leverantör av detta??
Funderar även på en Honda XR650R Clarke Gas Tank, men den verkar bara finnas i USA (ca 1400kr) sen kommer frakt å den där jävla momsen på!
Någon som vet någon bra sida för Clarke tankar, så motages det gärna..
Tackar på förhand för eventuella svar!
 
Tänkte bara söka bekräftelse från XR-Gudarna här på forumet.

Tänkte inhandla nya motard fälgar till grisen. Hittat ett par till en Xr600. Googlat lite och vad jag kom fram till så är det bara axeldiametern som skiljer (mindre på xr600:an). Dvs. det är bara att byta lager så ska det passa. Rätta mig gärna om jag har fel?

Snabba svar uppskattas då jag är i kontakt med säljaren!
 
Hallå där!
Jag funderade lite på att köpa nya klisterdekaler till min XR, är det någon som känner till någon billig bra leverantör av detta??
Funderar även på en Honda XR650R Clarke Gas Tank, men den verkar bara finnas i USA (ca 1400kr) sen kommer frakt å den där jävla momsen på!
Någon som vet någon bra sida för Clarke tankar, så motages det gärna..
Tackar på förhand för eventuella svar!


kör på clarketanken du , köpa i staterna blir nog billigast oavsett bara du får dom att skriva ett lågt värde att tulla för , tyvärr är det få grejer som kommer undan tullen nu .
har andra dekaler på min nu men de flesta sitter sådär så där är inte jag nån hjälp , clarketanken om det är 16,3litarn du funderar på däremot är kalas
/micke:tummenupp
 
Tänkte bara söka bekräftelse från XR-Gudarna här på forumet.

Tänkte inhandla nya motard fälgar till grisen. Hittat ett par till en Xr600. Googlat lite och vad jag kom fram till så är det bara axeldiametern som skiljer (mindre på xr600:an). Dvs. det är bara att byta lager så ska det passa. Rätta mig gärna om jag har fel?

Snabba svar uppskattas då jag är i kontakt med säljaren!

Det är rätt som du skriver + ev lite distanspill. (Jag förutsätter att motardhjulen har bromskiva bak & därmed är till XR600 -92 & nyare).

Men sedan behöver du även en bakre bromsskiva från en CRF250/450 eftersom den har XR600:ans bultdelning & XR650:ins ytterdiameter.

Biltema har billiga skivor som passar fint här.

/Christer
 
Last edited:
Tips på vart man köper billiga nållager till länkaget? Hittar bara svindyra original och Momentum har inte.
 
Tack för svaret! Löste sig på annat sätt, hittade ett par färdiga till en xr650r i Österrike så nu är dem på väg :)
 
Tackar för rådet, det tråkiga med clarketanken är att det inte verkar finnas låsbart tanklock till den som
det finns till ACERBIS tankarna...
Å clarketanken ser snyggare ut!
Har sökt efter låsbart tanklock till orginalet men verkar inte finnas att få tag i..
Får se vad det blir..
 
Hej! Ny lycklig ägare till en XR650R :) försöker plöja tråden men har en fundering kring drevning/kedjelängd.

Max jag får till är 15/45 med 110 kedja, vill kunna ha ex 15/49, hur lång kedja behöver jag då?

/N
 
Är det någon som monterad Crf sidokåpor och bakskräm på er Xr? Sett att flera i staterna gjort denna modifikation, tycker det blir riktigt stilrent och lite uppkäftigt. Har därför inhandlat ett par kåpor att sätta sågen i, tänkte om någon som har gjort det har tips på hur ni gick tillväga :)

Går även i tankarna på byta ut orginalgasaren, vad jag läst så är det en en TM40-6 som gäller då. Ni som bytt, är det värt pengarna? Just nu när man accar från lågavarv så dör hojen... Har dock powerjets liggandes i garaget som ska monteras, kan det räcka för att bli av med detta, verkar ju vara ett vanligt problem?
Kanske någon som har en förgasare liggandes till salu?
 
Är det någon som monterad Crf sidokåpor och bakskräm på er Xr? Sett att flera i staterna gjort denna modifikation, tycker det blir riktigt stilrent och lite uppkäftigt. Har därför inhandlat ett par kåpor att sätta sågen i, tänkte om någon som har gjort det har tips på hur ni gick tillväga :)

Jag håller med, är lite småsugen på att fräsha upp hojen lite. Någon? :)
 
Tjena. Längesen jag skrev något här men har ett problem med min xr650. Problem med förgasaren. När man släpper gasen fort dör motorn ibland. Även om man står still och gasar till ett par gånger fort så dör den när den går ner i varv. Har haft nere förgasaren rengjort ändrat nålen fram och tillbaka och justerat etc men problemet är kvar. Går som den ska i övrigt och tomgången är med bra, startar lätt. Ljuddämparen är öppnad. Lågfart 65 högfart 175. Förmodligen ska jag ha i 68/185. Men det verkar som om den får för mycket eftersom den dör när man släpper fort. Kan kanske vara något annat än förgasaren? Tips tas gärna emot.
 
Last edited:
Ingen som har någon ide lr tips? Läckage, tändning, blandning?

Det är svårt att få helt stabil tomg med org gasare ,,men hyfsat bra ska man få dem.

1.Rengöring med 8bars lufttryck är ju viktigast och kolla att munstyckena är rena. 65-68" lågfart ska funka på alla avgassytem.

Men det finns några trix man kan förbättra. Tighta åt lyftarmen mellan trottel och lyftkranen (länken). Den slits fort på xr så trottel vrider sig högre/vänster viket påverkar tomg lite. Kläm ihop den så hårt det går utan att gasen går tungt.

Det går även plugga bypasventilen som sitter bakom det lilla locket på sidan fugge. Ta lös locket och pilla in en träflisa eller gummi/pappers bit i det lilla hål som går in till förgasarhalls bakom trottel. Denna bypasventil ska normalt funka som motorbromsförsvagare (dumheter).

Kolla även att nålmunstycket sitter ordentligt fastskruvat upp i förgasare,,lossa låsmuttern och testa dra åt nålmunstycket extra hårt!! Det är vanligt fel på xr som påverkar tomg regält.
 
Det är svårt att få helt stabil tomg med org gasare ,,men hyfsat bra ska man få dem.

1.Rengöring med 8bars lufttryck är ju viktigast och kolla att munstyckena är rena. 65-68" lågfart ska funka på alla avgassytem.

Men det finns några trix man kan förbättra. Tighta åt lyftarmen mellan trottel och lyftkranen (länken). Den slits fort på xr så trottel vrider sig högre/vänster viket påverkar tomg lite. Kläm ihop den så hårt det går utan att gasen går tungt.

Det går även plugga bypasventilen som sitter bakom det lilla locket på sidan fugge. Ta lös locket och pilla in en träflisa eller gummi/pappers bit i det lilla hål som går in till förgasarhalls bakom trottel. Denna bypasventil ska normalt funka som motorbromsförsvagare (dumheter).

Kolla även att nålmunstycket sitter ordentligt fastskruvat upp i förgasare,,lossa låsmuttern och testa dra åt nålmunstycket extra hårt!! Det är vanligt fel på xr som påverkar tomg regält.
Tjena tack för svar. Har läst om det med bypassventilen men inte provat. Kan kanske hjälpa eftersom det verkar som om den dör pga för mycket bränsle när man släpper gasen fort. Ska kolla det med trotteln med. Tack
 
Någon som vet vart jag kan köpa keihin 68s lågfartsmunstycke?

Hittar bara 68 hos handlare på nätet.
 

Skickade ett pm till dig, men fick inget svar. Testar såhär istället. (kanske har jag för bråttom..?)

Jag hade tidigare en xr med boost-trottel. Fick skaffa ny hoj nu, eftersom nån långfingrad nöt snodde den förra.
Alltså undrar jag om du fortfarande moddar gör boost-trottlar?

Jag ska förvisso byta till mikuni till nästa säsong, men tänkte då använda trotteln till en dr-motor som har fått en xr-keihin av nån tidigare ägare. Har även en boost power jet liggandes.

Annars kanske du kan dela med dig av lite tips så kan jag ju själv gjuta i trotteln, förstås.. Har ju kemisk metall liggandes..
 
Back
Top