Honda MSX 125

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker
Mera att läsa om i ämnet för den hågade:

 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
9st Yamaha
Hade en tanke på att köpa en, och bygga den så att den liknar en KTM SD1290.
Men nu hittade jag ju det här kitet :tummenupp

Honda_MSX_Adventure.jpg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
9st Yamaha
Eller varför inte en sidovagn för lite fika på helgturen!

Honda-Grom-Utility-Sidecar-1024x683.jpg
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
VFR1200FD
En MSX125 borde vara den perfekta motorcykeln för att ta A1-behörighet men det förutsätter att den gör minst 90. Jag har slagit på några registreringsnummer och den första generationen har en angiven toppfart om 90 km/h medan den andra uppges klara hela 92 km/h. Den nya modellen är femväxlad och borde åtminstone inte vara långsammare.

Kontrollerar Trafikverket toppfarten eller nöjer de sig med 90/92 km/h i registreringsbeviset? Surt att bli stoppad på uppkörningen för att det aktuella exemplaret bara gör 89.

 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker
En MSX125 borde vara den perfekta motorcykeln för att ta A1-behörighet men det förutsätter att den gör minst 90. Jag har slagit på några registreringsnummer och den första generationen har en angiven toppfart om 90 km/h medan den andra uppges klara hela 92 km/h. Den nya modellen är femväxlad och borde åtminstone inte vara långsammare.

Kontrollerar Trafikverket toppfarten eller nöjer de sig med 90/92 km/h i registreringsbeviset? Surt att bli stoppad på uppkörningen för att det aktuella exemplaret bara gör 89.

Enl reg beviset på min MSX så är maxhastigheten 90 km/h (sv-såld, första generationens).
Mätarfarten på mitt ex visar tresiffrigt med lite god vilja (och en lönnfet farbror bakom styret :rodnar )
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
9st Yamaha
Intressant, kände inte till att det fanns ett minimikrav på hastighet.
Ser även att det finns krav på hur kopplingen ska fungera, så quick shifter verkar inte vara tillåtet :)
Men eftersom den uppfyller hastighetskravet så borde det ju vara ok :tummenupp
Det måste ju vara siffror på pappret som gäller, ingen hoj vägs ju, eller plockas isär för kontroll av cylindervolym.
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
VFR1200FD
Men eftersom den uppfyller hastighetskravet så borde det ju vara ok :tummenupp
Det måste ju vara siffror på pappret som gäller, ingen hoj vägs ju, eller plockas isär för kontroll av cylindervolym.
Det verkar kanske rimligt, men borde är inte tillräckligt för att köpa en motorcykel, lära upp en ny förare på den och slutligen boka och betala förarprov. Snopet att dyka upp vid förarprovet och bli underkänd för att hojen inte förmår sega sig upp till mer än 87 km/h innan bromspunkten.

Ingen som testat att köra upp på en MSX125?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, KTM Freeride 250F -20

"Tekniska krav på motorcykeln​

Motorcykeln ska vid provtillfället kunna köras med en hastighet av minst 90 km/tim, och vara tillåten att köra i
minst den hastigheten enligt registreringsbeviset."

Om det står i regbeviset så kommer det ju duga så.
 

plisse

Medlem
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
Ingen sporthoj...
Jag körde upp förra året (för tung MC, strax innan jag fyllde 50...), så inte riktigt jämförbart. Men hastigheten kan jag inte tänka mig att de kontrollerar med någon utrustning, de kollar däremot ganska noga så att allt är rätt på pappret. Genomgång av registreringsbeviset alltså. Plus en vanlig genomgång av hojen så den är laglig. När jag körde upp kom en jeppe på lånad hoj med blankslitet bakdäck, han fick snopet rulla hem igen utan att få provköra något. 1650 kr fattigare fick han bli däremot.
 
Top