Honda MSX 125

Mera att läsa om i ämnet för den hågade:

 
Hade en tanke på att köpa en, och bygga den så att den liknar en KTM SD1290.
Men nu hittade jag ju det här kitet :tummenupp

Honda_MSX_Adventure.jpg
 
  • Gilla
Reaktioner: IQ
Eller varför inte en sidovagn för lite fika på helgturen!

Honda-Grom-Utility-Sidecar-1024x683.jpg
 
En MSX125 borde vara den perfekta motorcykeln för att ta A1-behörighet men det förutsätter att den gör minst 90. Jag har slagit på några registreringsnummer och den första generationen har en angiven toppfart om 90 km/h medan den andra uppges klara hela 92 km/h. Den nya modellen är femväxlad och borde åtminstone inte vara långsammare.

Kontrollerar Trafikverket toppfarten eller nöjer de sig med 90/92 km/h i registreringsbeviset? Surt att bli stoppad på uppkörningen för att det aktuella exemplaret bara gör 89.

 
En MSX125 borde vara den perfekta motorcykeln för att ta A1-behörighet men det förutsätter att den gör minst 90. Jag har slagit på några registreringsnummer och den första generationen har en angiven toppfart om 90 km/h medan den andra uppges klara hela 92 km/h. Den nya modellen är femväxlad och borde åtminstone inte vara långsammare.

Kontrollerar Trafikverket toppfarten eller nöjer de sig med 90/92 km/h i registreringsbeviset? Surt att bli stoppad på uppkörningen för att det aktuella exemplaret bara gör 89.

Enl reg beviset på min MSX så är maxhastigheten 90 km/h (sv-såld, första generationens).
Mätarfarten på mitt ex visar tresiffrigt med lite god vilja (och en lönnfet farbror bakom styret :rodnar )
 
Intressant, kände inte till att det fanns ett minimikrav på hastighet.
Ser även att det finns krav på hur kopplingen ska fungera, så quick shifter verkar inte vara tillåtet :)
Men eftersom den uppfyller hastighetskravet så borde det ju vara ok :tummenupp
Det måste ju vara siffror på pappret som gäller, ingen hoj vägs ju, eller plockas isär för kontroll av cylindervolym.
 
Men eftersom den uppfyller hastighetskravet så borde det ju vara ok :tummenupp
Det måste ju vara siffror på pappret som gäller, ingen hoj vägs ju, eller plockas isär för kontroll av cylindervolym.
Det verkar kanske rimligt, men borde är inte tillräckligt för att köpa en motorcykel, lära upp en ny förare på den och slutligen boka och betala förarprov. Snopet att dyka upp vid förarprovet och bli underkänd för att hojen inte förmår sega sig upp till mer än 87 km/h innan bromspunkten.

Ingen som testat att köra upp på en MSX125?
 

"Tekniska krav på motorcykeln​

Motorcykeln ska vid provtillfället kunna köras med en hastighet av minst 90 km/tim, och vara tillåten att köra i
minst den hastigheten enligt registreringsbeviset."

Om det står i regbeviset så kommer det ju duga så.
 
Jag körde upp förra året (för tung MC, strax innan jag fyllde 50...), så inte riktigt jämförbart. Men hastigheten kan jag inte tänka mig att de kontrollerar med någon utrustning, de kollar däremot ganska noga så att allt är rätt på pappret. Genomgång av registreringsbeviset alltså. Plus en vanlig genomgång av hojen så den är laglig. När jag körde upp kom en jeppe på lånad hoj med blankslitet bakdäck, han fick snopet rulla hem igen utan att få provköra något. 1650 kr fattigare fick han bli däremot.
 
Min MSX behöver nytt bakdäck o jag ser att mcdackonline.com har en helv... massa olika fabrikat att välja på.
Blir bara förvirrad!
Vad rekommenderas av er andra Grom-ryttare som hunnit byta däck o testa?
 
Min MSX behöver nytt bakdäck o jag ser att mcdackonline.com har en helv... massa olika fabrikat att välja på.
Blir bara förvirrad!
Vad rekommenderas av er andra Grom-ryttare som hunnit byta däck o testa?
Nähä, ingen som någonsin bytt ett bakdäck på en Grom tydligen...
:7peta


(eller orkar göra sig omaket att dela med sig av sina erfarenheter kanske...?)
 
Nähä, ingen som någonsin bytt ett bakdäck på en Grom tydligen...
:7peta


(eller orkar göra sig omaket att dela med sig av sina erfarenheter kanske...?)
Har tyvärr inget svar. Jag går dock i tankarna o köpa en msx125. Frågan är, är den rolig o köra även om man har andra fullstora hojar ? Och vad är det som gör den rolig o köra o äga ?
 
Har tyvärr inget svar. Jag går dock i tankarna o köpa en msx125. Frågan är, är den rolig o köra även om man har andra fullstora hojar ? Och vad är det som gör den rolig o köra o äga ?
Här hittar du lite recensioner på MSX:en
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top