Honda MSX 125

Det kanske är så att andra delar av världen har greppat konceptet?

View attachment 507999

Men man kanske får fixa det själv?
Jag har i alla fell en tanke om att skapa en adventure MSX, vi får se hur det går, och vad resultatet blir.
Men jag har mycket ledighet nu, så det kan jag inte skylla på....
Så...utgångsläget är här, så får vi se vad resultatet blir:

View attachment 508000
Kul med fler som har en Msx 125! Är fortfarande super nöjd med min!
 
Kör också en. Riktigt rolig maskin. Och mot all förmodan funkar det att skjutsa på också hyfsat bra.
Fan va roligt o höra. Är det ngn mer från Gbg är bara jag som kör msx 125? Har du moddat din o med vad ? Årsmodell ?
 
Fan va roligt o höra. Är det ngn mer från Gbg är bara jag som kör msx 125? Har du moddat din o med vad ? Årsmodell ?
Sorry, missade ditt inlägg. Det är en 2024 helt omoddad för att det hanns inte i år. Min andra hoj krävde all uppmärksamhet. Men nästa år så.
 
Har precis kört igång mitt adventure-projekt, efter några dagar med julfirande.
Det första blir att strippa av den plasten, så att man ser hur det elektriska ska modifieras.
Sedan är en rejäl hasplåt hög prio, egentligen mycket för att jag ska kunna lyfta den med MC-lyften, och jobba enklare med allting.
Det är lite svårt nu, när avgassystemet går längs hela underdelen.

MSX_ADV_01.jpg

MSX_ADV_02.jpg
 
Har precis kört igång mitt adventure-projekt, efter några dagar med julfirande.
Det första blir att strippa av den plasten, så att man ser hur det elektriska ska modifieras.
Sedan är en rejäl hasplåt hög prio, egentligen mycket för att jag ska kunna lyfta den med MC-lyften, och jobba enklare med allting.
Det är lite svårt nu, när avgassystemet går längs hela underdelen.

View attachment 508415

View attachment 508416

Men är avgassystemet ska du väl ändå byta ut mot detta system? Har du kollat att bukplåten passar? https://fullblownmotorsports.com/full-blown-stage-1-turbo-kit-honda-grom-msx125

Fast det är ju lite fusk att köpa ett kit😉
 
Men är avgassystemet ska du väl ändå byta ut mot detta system? Har du kollat att bukplåten passar? https://fullblownmotorsports.com/full-blown-stage-1-turbo-kit-honda-grom-msx125

Fast det är ju lite fusk att köpa ett kit😉
Ja, det där var ju riktigt fränt.
Kikade på lite filmer på Youtube nu, och man verkar få 17-18hk på bakjhulet med det där kitet.
Dock verkar det inte vara riktigt "plug play", men ganska färdigt.
Så....ja...lite fusk kanske, men för en som mig är det nog enda möjligheten att få det att hända :giggle:
 
Förberedelserna för äventyret fortsätter.
Klart att man måste ha bland annat skydd för framlyset, det hör liksom till, och det kommer garanterat att behövas på dom strapatsrika resorna "in the middle of nowhere".
Skönt med lediga dagar, och kunna filosofera i lugn och ro, ta en kaffe, försöka att läsa en thailändsk manual och bara fundera på hur det kan bli.

MSX_AVD_03.jpg
 
Tänker att det är bra att jobba brett, om det ska bli stora framsteg.
Så Barkbusters installerades, för tuff körning i obanad terräng.

MSX_ADV_04.jpg

Sedan så går vi på med extra belysning, för dom mörka tunnelsystemen i Norge.
Funderade en del var jag skulle plocka ut strömmen, eftersom jag vill ha den när tändningen är på.
Tyvärr har jag inget elschema för denna ännu, eller verkstadshandbok, tänkte att om en indier kan få den att gå i evigheter så behövs det knappast en bok....men skaffar nog en ändå.

MSX_ADV_05.jpg

Men kom till slut fram till att kretsen för bromsljuset skapade minst åverkan, och kunde lösas relativt snyggt.
Gillar ju att löda, använda krympslang och kabelstrumpa, och nu blir det även en strömsförsörjning till GPS:en i samma veva.
Det får räcka gott med 0,75mm2 och en avsäkring på 3A.
Gnuggar vidare med bra musik!

MSX_ADV_06.jpg
 
Förberedelserna för äventyret fortsätter.
Klart att man måste ha bland annat skydd för framlyset, det hör liksom till, och det kommer garanterat att behövas på dom strapatsrika resorna "in the middle of nowhere".
Skönt med lediga dagar, och kunna filosofera i lugn och ro, ta en kaffe, försöka att läsa en thailändsk manual och bara fundera på hur det kan bli.

View attachment 508437
Finns det planer på ett tätare "rallygaller" som skydd för strålkastaren, eller blir det en transparent film som räddar glaset bakom ditt inköpta galler ?
 
Last edited:
Finns det planer på ett tätare "rallygaller" som skydd för strålkastaren, eller blir det en transparent film som räddar glaset bakom ditt inköpta galler ?
Vet faktiskt inte.
Har försökt att hitta det som finns tillgängligt, och stänger inga dörrar.
Tänker att det här grövre gallret tar det mesta, som småvilt, oliktänkande trafikanter och folk som har limmat fast sig i vägbanan av oklar anledning.
Men tar tacksamt till mig tips om det finns bra alternativ.
 
Att kunna navigera, och hitta rätt bland berg, djupa dalar och mörka skogar känns oerhört viktigt.
Man kan köra vilse även med en liten och långsam hoj, det tar bara lite längre tid.
Så nu gjorde jag ett flyttbart montage av GPS:en, så att jag kan dela på ett fäste (med strömförsörjning) mellan flera farkoster.
Har ett fast montage till T7:an och snöskotern, men det kändes lite väl lyxigt att göra samma sak till den här, TW:n och några mopeder, så nu kommer dom att få dela på det här.
Några bra kontaktstycken, lödkolv, prylar från RAM och bra musik...då var vi i hamn.

MSX_ADV_08.jpg

MSX_ADV_09.jpg

MSX_ADV_10.jpg
 
Man kan köra vilse även med en liten och långsam hoj, det tar bara lite längre tid.

Bra inställning, man ska inte ge upp, om man bara är tillräckligt okoncentrerad kan man lyckas komma flera kilometer fel.

Vad väger en sån där manlig äventyrshoj till äventyrs?
Jag tänkte om man kunde hänga en bakpå bilen i dävertar lite som en livbåt?

EDIT: Jag googlade, 100 kg, så det skulle funka på en lite manligare bil-

Jag hittade även big bore kit och dakar kit till den, upp till 180cc kan man få utan att behöva bearbeta blocket, upp till 212cc om man ids klyva och bearbeta blocket. (ingen garanti på att det går att få någon balans på grejorna i något av kiten)
Jag blev dock inte klok på om det fanns flera motorgenerationer till den.
 
Last edited:
Bra inställning, man ska inte ge upp, om man bara är tillräckligt okoncentrerad kan man lyckas komma flera kilometer fel.

Vad väger en sån där manlig äventyrshoj till äventyrs?
Jag tänkte om man kunde hänga en bakpå bilen i dävertar lite som en livbåt?

EDIT: Jag googlade, 100 kg, så det skulle funka på en lite manligare bil-

Jag hittade även big bore kit och dakar kit till den, upp till 180cc kan man få utan att behöva bearbeta blocket, upp till 212cc om man ids klyva och bearbeta blocket. (ingen garanti på att det går att få någon balans på grejorna i något av kiten)
Jag blev dock inte klok på om det fanns flera motorgenerationer till den.
Ja, den väger 103kg verkar det som, innan man har börjat att lägga på äventyrskostymen.
Så till äventyrs kommer jag säkert upp i 120kg.

Och det verkar finnas många prestandhöjande attribut på marknaden, även ett ganska färdigt turbokit som Bosse länkade till tidigare i tråden.
Men jag kommer att köra på driftsäkerhet, så initialt blir det noll effekthöjande åtgärder.
Verkar som att motorn är lite förändrad från 2021 när det gäller borrning/slag, men oförändrad volym.
Och 2021 kom även den femväxlade lådan, innan dess var det fyra växlar.
 
Eftersom det kommer att bli tuff terräng, varierande vägförhållanden och mångsidiga upplevelser.....så behöver man ju har en visuellt justerbar gaffel.
Speciellt eftersom jag helt saknar kunskap om att justera in en fjädring :giggle:
Tycker att det vore mer logiskt att märka den med "F" och "M" - fet eller mager förare.

Gaffelben.jpg
 
Eftersom det kommer att bli tuff terräng, varierande vägförhållanden och mångsidiga upplevelser.....så behöver man ju har en visuellt justerbar gaffel.
Speciellt eftersom jag helt saknar kunskap om att justera in en fjädring :giggle:
Tycker att det vore mer logiskt att märka den med "F" och "M" - fet eller mager förare.

Det skulle behövas ett extra läge för mig "UL"
Det står inte som man kan tro för Ultra Lätt.
Jag har kollat listorna, och jag är inte överviktig, men jag lider av kraftig underlängd. jag borde vara tre meter lång, minst....
 
Funderade ju länge (kanske alltför mycket) på hur jag skulle göra med däcken.
Tror att det gamla Tornedalska tänket ligger för djupt rotat - att man ska inte byta ut något som fungerar, eller inte är helt slut.
Men....känns skönt att jag tog beslutet att gå på "ruffigare" däck i alla fall.
Det blir liksom inte rätt med däck som är ämnade mer för gata, när man i övrig vill peka mot dom ävetyrligare grusvägarna och stigarna.
Så, kvällens jobb kommer snart att placeras på sin rätta plats, så får vi se om det var värt det!

MSX_AVD_11.jpg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top