Honda MSX 125

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker

tack den har jag redan läst. Va mer ute efter förstahandsinfo från någon som ägde o brukade den ;)
Well, jag har ju sammanfattat mina tankar o intryck i den tråden oxå.
För att svara på din fråga så fyller den absolut sin plats även om du har fullstora hojar i garaget!
Min Grom har trängts med både en Blade och en RSV Mille innan och även om det inte blir många mil per år så är den ju förbannat kul att köra på alla småvägar av typen där knappt två bilar kan mötas.
Bor du dessutom i en stad så är det än mer rättfärdigat med ett inköp pga av dess smidighet.
Har snappat någonstans att sitt-ergonomin på den är tom större än vad ER-6:an erbjuder så dess litenhet lyser inte igenom på körställningen.
Ska du pendla så kan jag berätta att den dricker typ 0.2 hur jävligt man än gasar!

Vet inte om du blev ngt klokare men förhoppningsvis hjälpte det dig något iaf...
:tummenupp
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Well, jag har ju sammanfattat mina tankar o intryck i den tråden oxå.
För att svara på din fråga så fyller den absolut sin plats även om du har fullstora hojar i garaget!
Min Grom har trängts med både en Blade och en RSV Mille innan och även om det inte blir många mil per år så är den ju förbannat kul att köra på alla småvägar av typen där knappt två bilar kan mötas.
Bor du dessutom i en stad så är det än mer rättfärdigat med ett inköp pga av dess smidighet.
Har snappat någonstans att sitt-ergonomin på den är tom större än vad ER-6:an erbjuder så dess litenhet lyser inte igenom på körställningen.
Ska du pendla så kan jag berätta att den dricker typ 0.2 hur jävligt man än gasar!

Vet inte om du blev ngt klokare men förhoppningsvis hjälpte det dig något iaf...
:tummenupp
Hur funkar den på långturer, 30 mil+? Funkar den på motorväg och vad är toppfarten?
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Well, jag har ju sammanfattat mina tankar o intryck i den tråden oxå.
För att svara på din fråga så fyller den absolut sin plats även om du har fullstora hojar i garaget!
Min Grom har trängts med både en Blade och en RSV Mille innan och även om det inte blir många mil per år så är den ju förbannat kul att köra på alla småvägar av typen där knappt två bilar kan mötas.
Bor du dessutom i en stad så är det än mer rättfärdigat med ett inköp pga av dess smidighet.
Har snappat någonstans att sitt-ergonomin på den är tom större än vad ER-6:an erbjuder så dess litenhet lyser inte igenom på körställningen.
Ska du pendla så kan jag berätta att den dricker typ 0.2 hur jävligt man än gasar!

Vet inte om du blev ngt klokare men förhoppningsvis hjälpte det dig något iaf...
:tummenupp
Blev ett köp av en msx125 ;) tack för pushen av texten ;)
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker
Hur funkar den på långturer, 30 mil+? Funkar den på motorväg och vad är toppfarten?
30 mil i sadeln på den hade jag inte fixat!
Sadeln är stenhård...
Med en lönnfet farbror bakom spakarna :rodnar så ser man tresiffrigt men inte mer än så därför ska man undvika allt över 70-vägar!
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Ingen som vill lägga upp en bild på deras MSX125? så man ser vilka mods ni har?
 

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Trampcykel numera
Ingen som vill lägga upp en bild på deras MSX125? så man ser vilka mods ni har?
Kan säga vilka mods jag har på min, nyinköpt denna sommaren. Hojen står lite för väl inpusslad i lägenheten för att få en bra bild. En av anledningarna till hojen; går att få med upp i hissen.

Mina mods:
3d-printat fäste för ledramp(Lazer Linear6 elite) fram då helljuset var svagare än pannlampan jag har när jag cyklar mtb. Relä på helljuset.
Fotförstorare för sidostöd. Aliexpress, dålig passform.
Skärm fram från puig.
Biltema lithiumbatteri.
Blinkers fram; från glödlampa till LED-lampa och orange lins till mörkad lins. Numera vitt ljus och orange vid signal. Lampa och lins från aliexpress.
Blinkers bak bytta till miniblinkers, extrablinkers på bakre stänkskärm, och extra bromsljus under regplåten. (Cykel och packning blockerar ordinarie blinkers/bromsljus).
Relä för att led-blinkers ska fungera. Köpt från nån åf i sverige.
Pakethållare från CPK, med hemsvetsade sadelväskeskydd(så att väskorna inte åker in i bakhjulet).
Cykelhållare från 2x2cycles, med hemsvetsade fästen på monteringsplattan för att skruva fast toppboxplattan. Allt fastskruvat på pakethållaren.
USB-uttag(xlmoto snell) och mobilhållare(Ram mounts för cykel från classe). Ström från baklampan.
16t drev fram för att rätta till hastighetsmätaren(4 över vid 100km/h, förut var det 10), få längre förstaväxel och hopp om att vinna några watt mindre mekaniskt motstånd.

Handtagsskydd beställda och när jag har tid så ska jag designa en låda att förvara verktyg/punkalagning.

Målet är en snål brukshoj som går att åka långresor/campa med. Kanske någon mod är intressant.
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Kan säga vilka mods jag har på min, nyinköpt denna sommaren. Hojen står lite för väl inpusslad i lägenheten för att få en bra bild. En av anledningarna till hojen; går att få med upp i hissen.

Mina mods:
3d-printat fäste för ledramp(Lazer Linear6 elite) fram då helljuset var svagare än pannlampan jag har när jag cyklar mtb. Relä på helljuset.
Fotförstorare för sidostöd. Aliexpress, dålig passform.
Skärm fram från puig.
Biltema lithiumbatteri.
Blinkers fram; från glödlampa till LED-lampa och orange lins till mörkad lins. Numera vitt ljus och orange vid signal. Lampa och lins från aliexpress.
Blinkers bak bytta till miniblinkers, extrablinkers på bakre stänkskärm, och extra bromsljus under regplåten. (Cykel och packning blockerar ordinarie blinkers/bromsljus).
Relä för att led-blinkers ska fungera. Köpt från nån åf i sverige.
Pakethållare från CPK, med hemsvetsade sadelväskeskydd(så att väskorna inte åker in i bakhjulet).
Cykelhållare från 2x2cycles, med hemsvetsade fästen på monteringsplattan för att skruva fast toppboxplattan. Allt fastskruvat på pakethållaren.
USB-uttag(xlmoto snell) och mobilhållare(Ram mounts för cykel från classe). Ström från baklampan.
16t drev fram för att rätta till hastighetsmätaren(4 över vid 100km/h, förut var det 10), få längre förstaväxel och hopp om att vinna några watt mindre mekaniskt motstånd.

Handtagsskydd beställda och när jag har tid så ska jag designa en låda att förvara verktyg/punkalagning.

Målet är en snål brukshoj som går att åka långresor/campa med. Kanske någon mod är intressant.
WOW,stort tack för denna info. Precis sånt här jag letade efter. Så den du har är en årets modell? Du har ingen lust och skicka upp en bild på hur den ser ut? Helt ok om du inte har tid. Ska absolut kolla igenom din mod lista och se vad som jag kan behöva. Hade tänkt fixa min till lite mer motard look än en hoj för långresor och packväskor. Roligt hur folk har moddat denna på så många olika sätt. Tack åter igenom för info.
 

Mittedude

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2017
Hoj
DRZ 400 sm -07
Blev ett köp av en msx125 ;) tack för pushen av texten ;)
Halloj,
Snart gått ett år sen ditt inköp, är du nöjd med hojen och vilka mods har du gjort?
Går själv i köpar tagen men kan inte bestämma vilken generation man ska satsa på, tycker dock att gen 2 har snyggast look.

Hitta den här också kanske gammal nu, men en snubbe som gjort om sin grom för off-road.
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Halloj,
Snart gått ett år sen ditt inköp, är du nöjd med hojen och vilka mods har du gjort?
Går själv i köpar tagen men kan inte bestämma vilken generation man ska satsa på, tycker dock att gen 2 har snyggast look.

Hitta den här också kanske gammal nu, men en snubbe som gjort om sin grom för off-road.
Tjenare!
Är extremt nöjd med köpet. Låt mig återkomma imorgon med lite bilder o text så du ser hur den ser ut. Generation 2 är den absolut snyggaste i mina ögon :) så håll utkik efter bilder i tråden imorgon;)
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Hej igen! Sorry blev lite senare än väntat. Men här kommer bilder på min modifierade 2019 årsmodell:

Diamond stitched sadel
inbyggda blinkers i bakljuset
Vance and Hines system (Låter som en liten HD)
Nya ställbara koppling och bromshandtag
Nya handgrepp
Nya speglar
Tail tidy
modifierad oljepump för o kunna wheela
Har För mig det var Kosos heavy duty clutch kit with springs




IMG_2126.jpegIMG_2128.jpegIMG_2125.jpeg1BAA4322-743A-4CEA-ACFF-7881513DB3A5.jpegIMG_2116_1.jpegIMG_2115_1.jpeg
 

Mittedude

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2017
Hoj
DRZ 400 sm -07
@OceanK
Det var en stilren liten rackare, tänkte på dina blinkers den går igenom besiktning med dessa?
Vad har du för användningsområde för denna, pendling eller bus hoj?
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Tyvärr alldeles för dyr. Man kan köpa tre fräscha beghojar för dessa pengar och därmed täcka alla sina behov av olika mc-typer. MSX har trots allt ett ganska smalt register.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tyvärr alldeles för dyr. Man kan köpa tre fräscha beghojar för dessa pengar och därmed täcka alla sina behov av olika mc-typer. MSX har trots allt ett ganska smalt register.
Det är väl desto bättre.
Ett smalt användningsområde motiverar fler inköp, och på sikt så ökar man sitt välmående genom att kunna avnjuta fler godbitar i garaget ?
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
@OceanK
Det var en stilren liten rackare, tänkte på dina blinkers den går igenom besiktning med dessa?
Vad har du för användningsområde för denna, pendling eller bus hoj?
Tjena!

nä tror inte den går igenom besiktning men det är ju först år 2024. Slänger på original bak blinkers då, tar inte lång tid.
Användning blir lite av varje:
1. Bushoj
2. Åka ner till havet / stranden
3. Ner till glasskiosker
4. Landsvägs körning

så ingen pendling till jobbet utan då blir det min GS.
Men är super nöjd med MSX 125an. Kostar ju nada o äga , samt drar knappt bränsle alls.
 

Mittedude

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2017
Hoj
DRZ 400 sm -07
@OceanK
Tack för den infon, då får det får bli till att hålla utkik efter en se om man hinner hitta någon innan hösten.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top