Honda Hornet 900

Någon som testat att byta till ett helsystem fån en Fireblade 4 till 1?
Passar det utan att kapa bakre fotpinnen? Är det mycket extrafästen som tillkommer?
 
hade non undlig did kedja på min bytte till rk 530 drevning 16 /41 som ja e nöjd med
--
angående plasten bak när ni tog bort det var satt ni blinkers o dè?

Jag satte min i de befintliga hålen i plasten

min hoj blev skrot efter en allvarlig olycka i måndags så snart har jag förmodligen ett par blåa art-slipons och en pc3+k&n-filter till salu. :/ Själv blir jag nog hojlös året ut. :(

Hoppas allt gick bra med dig

Är det någon här som har koll på om det är möjligt att sätta på en cbr motor på en hornet?
 
Last edited:
Hoppas allt gick bra med dig

Är det någon här som har koll på om det är möjligt att sätta på en cbr motor på en hornet?

en hel del frakturer men jodå, jag lever, lite trist att halva hojsäsongen blir hojlöst bara.

snackade med en hojmek om det där med att använda sig av cbr-delar, hans idé var att man bytte kammar och toppen typ för att det förmodligen är där dom snålat på horneten. men det e ju i grund och botten en cbr-motor på horneten så det borde ju gå att bara slänga i en där.
 
en hel del frakturer men jodå, jag lever, lite trist att halva hojsäsongen blir hojlöst bara.

snackade med en hojmek om det där med att använda sig av cbr-delar, hans idé var att man bytte kammar och toppen typ för att det förmodligen är där dom snålat på horneten. men det e ju i grund och botten en cbr-motor på horneten så det borde ju gå att bara slänga i en där.

Det är det jag också har hört, att det är samma motor. Lite roligt att fundera på hur det skulle gå efter ett sånt motorbyte =)
 
Någon som är sugen på en Hornet 900 -03 i kanonskick?
Nytt bakdäck, fint drivpaket (har även ett spillans liggande med lite "roligare" drevning) Sebring slipon sitter åxå på den...bild:
 

Bifogat

  • IMG_3789.jpg
    IMG_3789.jpg
    239.6 KB · Visningar: 161
nu har jag fått klartecken om att jag får behålla PCIII'an, K&N-filtret samt mina blåa ART Pro Race slipons från min krockade hornet, så det ska säljas.

PCIII'an och filtret är bara använt ett par månader (nypris 3500kr) och ART-sliponsen görs inte längre (nypris på nätet ca 4000kr för ett par).

så om någon är intresserad av något av detta PM'a mig.
 
en hel del frakturer men jodå, jag lever, lite trist att halva hojsäsongen blir hojlöst bara.

snackade med en hojmek om det där med att använda sig av cbr-delar, hans idé var att man bytte kammar och toppen typ för att det förmodligen är där dom snålat på horneten. men det e ju i grund och botten en cbr-motor på horneten så det borde ju gå att bara slänga i en där.

Motorfästen o så då? vad tror du om det, passar eller måste man fixa det?
 
Motorfästen o så då? vad tror du om det, passar eller måste man fixa det?

nej så vitt jag vet så är det exakt samma motor förutom toppen och kammarna. så allt borde passa bra. men det e ju små skillnader så lite pill kan det nog bli. borde iaf inte vara alldeles för svårt.
 
Är det någon som har en service manual eller liknande som funkar för en 02a (svenska eller engelska)?

Skall byta packboxar i framgaffel samt lite annat jox tänkte jag, vore bra med något på papper om inte en PDF finnes kan tänka mig att pröjsa några kronor också.

/Tobbe
 
Är det någon som har en service manual eller liknande som funkar för en 02a (svenska eller engelska)?

Skall byta packboxar i framgaffel samt lite annat jox tänkte jag, vore bra med något på papper om inte en PDF finnes kan tänka mig att pröjsa några kronor också.

/Tobbe


Finns längre upp i tråden :)


/Jocce
 
Rycker vid växling

Tjo på er

Har en lite undran om min hornet, tycker det smäller och rycker väldigt när jag växlar. Har bara haft mindre hojar förut och aldrig nått sportigare så det kanske ska vara så här, jag suger verkligen på allt vad mekande och tekniska saker heter tyvärr. Ska skruva lite i vinter tänkte jag och lära mig lite, någon som har några bra knep man bör fixa göra med horneten. Köpte min CB 900 för en dryg månad sedan och är väldigt nöjd har haft många fina kvällsturer med den än så länge.
 
Tjo på er

Har en lite undran om min hornet, tycker det smäller och rycker väldigt när jag växlar. Har bara haft mindre hojar förut och aldrig nått sportigare så det kanske ska vara så här, jag suger verkligen på allt vad mekande och tekniska saker heter tyvärr. Ska skruva lite i vinter tänkte jag och lära mig lite, någon som har några bra knep man bör fixa göra med horneten. Köpte min CB 900 för en dryg månad sedan och är väldigt nöjd har haft många fina kvällsturer med den än så länge.

heh näe det ska inte smälla och rycka, horneten är en skön å smidig hoj, iaf om man kan köra som man ska. antingen har det med hur man kör å göra, växellådan eller kopplingen. kan du inget om mekande så lämna in den på verkstad eller be om åsikt och test av någon som kan omgående. lycka till!
 
Ner drevning

Hallå där alla glada, någon som vet vart det säljs framdrev med en kugg mindre?
 
Någon som är sugen på en riktigt schysst Hornet?
 

Bifogat

  • DSC00008.jpg
    DSC00008.jpg
    246.5 KB · Visningar: 153
  • DSC00007.jpg
    DSC00007.jpg
    246.7 KB · Visningar: 153
Tjo på er

Har en lite undran om min hornet, tycker det smäller och rycker väldigt när jag växlar. Har bara haft mindre hojar förut och aldrig nått sportigare så det kanske ska vara så här, jag suger verkligen på allt vad mekande och tekniska saker heter tyvärr. Ska skruva lite i vinter tänkte jag och lära mig lite, någon som har några bra knep man bör fixa göra med horneten. Köpte min CB 900 för en dryg månad sedan och är väldigt nöjd har haft många fina kvällsturer med den än så länge.

Jag tror jag vet hur du har det, min har också en tendens att smälla lite mer än vad som känns bekvämt när man växlar och främst 1an både från neutral och från högre växel. På senaste säkerhetskontrollen vid körning på bana som jag gjorde så var det någon som kommenterade att min koppling var väldigt hård, jag har inte reflekterat så mycket över det tidigare men när jag fick jämföra mot en annan hoj så vart det ganska tydligt att den faktiskt var väldigt hård.

Jag har ikväll roat mig med att eliminera vajern eller handtaget som problemet när det gäller kopplingen och jag har en känsla av att smällen och hård koppling är relaterade problem.

Jag tänkte ta en rejäl genomgång av kopplingen för att se ifall det är något som inte står rätt till där...

Jag återkommer med en rapport om det visar sig lösa mitt smällande.

//T

Finns längre upp i tråden :)


/Jocce

Så nu har jag hittat den, kanonbra nu är det bara att köpa en momentnyckel och sen är man i business! :) Är man rädd för att sabba något så lär man sig inget!

Ni kan ju börja kolla igenom alla reservdelar till motorer som ni har hemma, det kommer nog en förfrågan snart på både det ena och det andra när jag rotat runt lite! :D


//T
 
Last edited:
Någon som är sugen på en riktigt schysst Hornet?

jasså ska du sälja nu eller är det inte din?

förövrigt så lämnar jag er är på Hornet 900 tråden nu, iaf delvis. idag får jag nya hojen levererad och det är en svart Suzuki SV 1000 N. :tummenupp Men jag lär väl titta in här då och då ändå, lärde ju mig jävligt mycket om hojen under den fina tiden som Hornet-ägare.
 
jasså ska du sälja nu eller är det inte din?

förövrigt så lämnar jag er är på Hornet 900 tråden nu, iaf delvis. idag får jag nya hojen levererad och det är en svart Suzuki SV 1000 N. :tummenupp Men jag lär väl titta in här då och då ändå, lärde ju mig jävligt mycket om hojen under den fina tiden som Hornet-ägare.

Kul med ny hoj! Skönt ljud i den twinnen.
Kör inte för långt på bakhjulet med den bara, dom tappar oljetrycket då. :)

jasså ska du sälja nu eller är det inte din?.

Jo, den är till salu, men jag är för lat för att sätta ut en annons.
 
Last edited:
Kul med ny hoj! Skönt ljud i den twinnen.
Kör inte för långt på bakhjulet med den bara, dom tappar oljetrycket då. :)



Jo, den är till salu, men jag är för lat för att sätta ut en annons.

inte för att jag kan köra långt på bakhjulet i huvudtaget men hur menar du, oljetrycket vart?

jasså jag trodde du hade bestämt dig för att behålla den!?
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top