Honda Hornet 900

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Solna
Hoj
Hornet 900 -03
Håller på och tar hoj-kort nu!

Har varit förälskad i CBR förut, men har nu fallit pladask för Horneten, verkar GRYMT najs!

Tänkte också att den kanske är bättre som första hoj än en CBR...

Försäkringen skiljer inget mellan en 600 och en 900 (iaf på If) så tänkte då kan man lika gärna slå till på en 900?


Men lite funderingar och frågor;

Funkar den som "pendlarhoj"? Kommer använda den till o från jobbet en del (ca 3 mil enkel resa, motorväg)
Blir det inte jobbigt utan kåpor?
Finns juh nån liten ruta att köpa till, hjälper den nått?

Självklart kommer den juh också vilja köras på en del kurviga och roliga vägar, där egentligen CBR:en borde vara "bättre", men antar att Horneten inte behöver skämmas för sig?

Borde vara GRYMT mycket bättre i stadskörning än en sportigare hoj antar jag?

Nått mer jag behöver veta/tänka på?


/Jocce
 

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Solna
Hoj
Hornet 900 -03
Vilka förändingar har gjorts under åren på Horneten, och vilka år hände vad?`


/Jocce
 

Robbbin

Kör lugnt i sommar!
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kalmar
Hoj
r1 -03
Håller på och tar hoj-kort nu!

Har varit förälskad i CBR förut, men har nu fallit pladask för Horneten, verkar GRYMT najs!

Tänkte också att den kanske är bättre som första hoj än en CBR...

Försäkringen skiljer inget mellan en 600 och en 900 (iaf på If) så tänkte då kan man lika gärna slå till på en 900?


Men lite funderingar och frågor;

Funkar den som "pendlarhoj"? Kommer använda den till o från jobbet en del (ca 3 mil enkel resa, motorväg)
Blir det inte jobbigt utan kåpor?
Finns juh nån liten ruta att köpa till, hjälper den nått?

Självklart kommer den juh också vilja köras på en del kurviga och roliga vägar, där egentligen CBR:en borde vara "bättre", men antar att Horneten inte behöver skämmas för sig?

Borde vara GRYMT mycket bättre i stadskörning än en sportigare hoj antar jag?

Nått mer jag behöver veta/tänka på?


/Jocce

Eftersom ingen annan tar tag i denna post så gör jag det :)

Jag vågar påstå att den är perfekt som pendlarhoj. Dock beroende på vilka vägar du har till jobbet. Kåpan kommer inte bli något problem om det bara är 3mil det handlar om. 160-180 utan problem så korta sträckor :yoparty
Gällande kåpan så är den så pass ful så den inte får monteras även om den nu hjälper minimalt :)

Gällande kurivga vägar så tror jag du kommer åka bra mycket fortare på en Hornet än vad du gör på en CBR600-1000.
Jag hade r1 innan men är bra mkt snabbare nu på vägar där topphastigheten ligger under 200. Detta beror dock troligtvis på att jag har kört mkt cross/enduro innan jag började åka på gata. (liknande sittställning)

Stadskörning funkar fint. Lite på/av effekt på insprutningen dock.

Du kommer bli mycket nöjd om du inhandlar dig en!
 

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
Håller på och tar hoj-kort nu!

Har varit förälskad i CBR förut, men har nu fallit pladask för Horneten, verkar GRYMT najs!

Tänkte också att den kanske är bättre som första hoj än en CBR...

Försäkringen skiljer inget mellan en 600 och en 900 (iaf på If) så tänkte då kan man lika gärna slå till på en 900?


Men lite funderingar och frågor;

Funkar den som "pendlarhoj"? Kommer använda den till o från jobbet en del (ca 3 mil enkel resa, motorväg)
Blir det inte jobbigt utan kåpor?
Finns juh nån liten ruta att köpa till, hjälper den nått?

Självklart kommer den juh också vilja köras på en del kurviga och roliga vägar, där egentligen CBR:en borde vara "bättre", men antar att Horneten inte behöver skämmas för sig?

Borde vara GRYMT mycket bättre i stadskörning än en sportigare hoj antar jag?

Nått mer jag behöver veta/tänka på?


/Jocce

Kör som du ser också en hornet 900. Pendlar en del med den till jobbet. har drygt fem mil till jobbet. Jag har valmöjlighet till motorväg om jag har bråttom men tycker det är för tråkigt oftast. Inga problem att åka långt på denna. Åkte till lelleträffen på gotland med denna från västkusten. Jag är halvlång och det fungerar utmärkt. Tjejen sitter bra på bak också.

Dock börjar jag fundera på en CB1000R som nu ska finnas för testkörning på Honda MC Center i gbg om nån vecka. Saknar det där lilla extra kicket i ryggen vid fullgas.
 

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Solna
Hoj
Hornet 900 -03
Eftersom ingen annan tar tag i denna post så gör jag det :)

Jag vågar påstå att den är perfekt som pendlarhoj. Dock beroende på vilka vägar du har till jobbet. Kåpan kommer inte bli något problem om det bara är 3mil det handlar om. 160-180 utan problem så korta sträckor :yoparty
Gällande kåpan så är den så pass ful så den inte får monteras även om den nu hjälper minimalt :)

Gällande kurivga vägar så tror jag du kommer åka bra mycket fortare på en Hornet än vad du gör på en CBR600-1000.
Jag hade r1 innan men är bra mkt snabbare nu på vägar där topphastigheten ligger under 200. Detta beror dock troligtvis på att jag har kört mkt cross/enduro innan jag började åka på gata. (liknande sittställning)

Stadskörning funkar fint. Lite på/av effekt på insprutningen dock.

Du kommer bli mycket nöjd om du inhandlar dig en!

Låter juh riktigt bra det där!

Angående kåpan så syftar jag alltså på dne lilla rutan (mörk) som jag sett på vissa, tror det är ett originaltillbehör! Tycker den ser helt okej ut med den!


Har nästan bestämt mig för en Hornet, vill helst ha en Vit 900, dock inte llätt o hitta beggad...

Men skall få kortet först!


/Jocce
 

redhat

Medslem
Gick med
16 Jan 2008
Ort
Luleå
Hoj
Honda Hornet 900F -2002
Ok, nu har jag ett gäng frågor här igen. Varför skaffar man cross-styre? Det ser ju onekligen rätt tufft ut, men finns det andra fördelar? Någon modell som passar extra bra eller så? :va
 

KOMA

War inside my head
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Göteborg Kärra
Hoj
CB1000RA
Ok, nu har jag ett gäng frågor här igen. Varför skaffar man cross-styre? Det ser ju onekligen rätt tufft ut, men finns det andra fördelar? Någon modell som passar extra bra eller så? :va

Nu satt det iofs ett crosstyre på min när jag köpte min.Ett crosstyre är bredare än orginal vilket jag tycker ger en skönare körställning.Sen att det ser tufft ut är ju bara en bonus.På min sitter ett Tomaselli styre.
 

Tony_30

Kör försiktigt, aldrig i livet :)
Gick med
17 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Hornet 900
Jag funderar också på styren, jag kolla idag på 2 olika. fatbar som var 28mm vilket betyder att man måste konvertera styr festena för att det ska passa...hmmm Vad händer då med alla kablar och vajrar.....styret måste ju höjas mycket bara av det. plus höjden på styret....just nu har jag ett annat icke orginal styre men vet ej vad det heter....det är fett brett och nästa helt rakt....häftigt men jobbigt...jag får för mig att det ska bli lite mer upprätt körställning...och för min egen del mer kontroll,,,hoppas jag
 

rayback

Sir Yes Sir
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Westcoast
Hoj
R1
Jag funderar också på styren, jag kolla idag på 2 olika. fatbar som var 28mm vilket betyder att man måste konvertera styr festena för att det ska passa...hmmm Vad händer då med alla kablar och vajrar.....styret måste ju höjas mycket bara av det. plus höjden på styret....just nu har jag ett annat icke orginal styre men vet ej vad det heter....det är fett brett och nästa helt rakt....häftigt men jobbigt...jag får för mig att det ska bli lite mer upprätt körställning...och för min egen del mer kontroll,,,hoppas jag

Jag satte på ett renthal 22mm "crosstyre" behövde inte göra något med kablarna eller konvertera om. Men vilken roligare cykel det blev. Det kan jag rekomendera alla hornet ägare att göra, och att dreva ner en kugg fram.:yoparty Jag lutade även styret lite framåt så man blir ännu mer framåtlutad.
 

Nickrider

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Strängnäs
Hoj
Hoj lös
Inskickat av Tony_30
Jag funderar också på styren bla bla bla bla....
Jag satte på ett renthal 22mm "crosstyre" behövde inte göra något med kablarna eller konvertera om. Men vilken roligare cykel det blev. Det kan jag rekomendera alla hornet ägare att göra, och att dreva ner en kugg fram.:yoparty Jag lutade även styret lite framåt så man blir ännu mer framåtlutad.

Kan instämma med Rayback,jag har också renthal 22mm:tummenupp
Snyggt,coolt,roligare o mycket skönare än org.
Jag behövde inte heller ändra något med kablar....
 

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Solna
Hoj
Hornet 900 -03
Mer frågor....
Angående styre...nn som har bild på Original och samma Hoj med bytt styre?
Så man ser skillnaden?

Hur mycket betalar ni i försäkring? (O hur gamla e ni / vart bor ni?)

Nån som haft en 600:a och "tröttnat" och bytt upp sig eller "räcker" en 600?


/Jocce
 

Tony_30

Kör försiktigt, aldrig i livet :)
Gick med
17 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Hornet 900
Mina funderingar om kablar osv, det handlar om att styret är 28mm ist för 22 som är orginal....men då ska jag leta reda på ett 22mm renthal....Tack för svaren

Glömde en grej....hur gör ni för att åka på bakhjulet...läste något om att koppla upp den på 2:an. testa idag men det går ju för fort på 2:an :)
hoppas att det inte bara beror på att jag är feg, utan oxo att mitt styre är för brett och rakt.......

Inskickat av Tony_30
Jag funderar också på styren bla bla bla bla....


Kan instämma med Rayback,jag har också renthal 22mm:tummenupp
Snyggt,coolt,roligare o mycket skönare än org.
Jag behövde inte heller ändra något med kablar....

Går det smidigt att byta styret, då tänker jag mest på själva handtagen
 
Last edited:

linde

who knows if u dont ask!!!
Gick med
13 May 2007
Ort
vallentuna
Hoj
LETAR!
Kör som du ser också en hornet 900. Pendlar en del med den till jobbet. har drygt fem mil till jobbet. Jag har valmöjlighet till motorväg om jag har bråttom men tycker det är för tråkigt oftast. Inga problem att åka långt på denna. Åkte till lelleträffen på gotland med denna från västkusten. Jag är halvlång och det fungerar utmärkt. Tjejen sitter bra på bak också.

Dock börjar jag fundera på en CB1000R som nu ska finnas för testkörning på Honda MC Center i gbg om nån vecka. Saknar det där lilla extra kicket i ryggen vid fullgas.

har kört den!fy fan säger jag bara!gillar den som fan!:tummenupp

grymt snygg!:tummenupp
 

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
har kört den!fy fan säger jag bara!gillar den som fan!:tummenupp

grymt snygg!:tummenupp

Hur tycker du den var? Är du lång? Tyckte den såg något låg ut på mässan i gbg. Nyfiken som tusan. Tänkte provköra en på måndag om de då fått in demoexet på Honda i sisjön.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top