Honda CR 500 Supermoto

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Nu startar jag mitt projekt etapp 1. Denna tråden kommer jag senare få flyttad till Hojbyggen men för tillfället ligger den här. Anledningen till det är att just nu gör jag bara fälgbyte och lite annat runt det. Till vintern så börjar det seriösa bygget.

Historia
Köpte den i Januari av en snubbe i Karlsborg. Årsmodell 1996 tidigare ägare var Stefan Andersson som körde VM i 250. Hojen var i riktigt bra skick så det är klart det blev affär. Cylindern är portad, nybalanserad vev samt Pro Circuit rör på den. Går riktigt fint. Men extracylindern som följde med kommer också att portas. Mer anpassad för Supermoto när jag lärt mig mer.



Första riktiga provturen. Man var frälst efter den. Går inte köra den utan att ha ett stor leende på läpparna. :)

Började riva den så smått i Onsdags och började plocka ned saker och rengöra. Kommer inte skruva i motorn än. Vill få allt o funka först med fälgarna och allt.


Sedan var det bara att plocka på. Och efter en kort stund fanns det bara en ram, framgaffeln och framhjulet på. Flyttade den då in i verkstaden och grovrengöringen började. Mycket klegg på motorn och ramen vid svingen mm. Så gjorde mitt bästa och det blev helt okej. Tänkte lacka ramen när den ändå var nere men så tänkte jag. Första året på banan, kommer vurpa mycket = onödiga pengar. Bättre o spara dem till vintern när det riktiga bygget kommer igång.

Men var tvungen att slänga på Motardfälgarna för att se hur det blir.


Me LIKE!

Jobbar lite smått hela tiden så nu är det anpassning som står på listan. Har även ett Braking ok liggandes som skall på. Fästena passade rakt av nämligen vilket uppskattas. Byts troligtvis till ett 6 kolvsok till vintern i vilket fall.

Nu behöver jag även lite hjälp. Tanken ser riktigt illa ut. Väldigt skitig och repig. Går det att få den o se bra ut? Hur? Tvätta ordentligt förstår jag men just reporna. De är inte jättedjupa precis. Blir nog någon dekal där sen ändå ,en vore kul om den kunde se bra ut.

Sedan har jag ordentligt med småbucklor på kröken och en stor. Hur fixas dessa. Vet 2 metoder.
1. Svetsa på något och dra ut bucklorna.
2 Skära upp den och knacka rätt dem.

Vilket rekomenderar ni? Tacksam för hjälp

Det var väl allt för nu.:)
 
Tanken kan du rengöra ordentligt med klorin och vim, sen slipar du den med ett 1200-papper för att få till en matt yta, sen värmer du den med varmluftspistol (smälter ner de fina reporna från 1200-pappret).
När reporna smälter ihop blir det en blank fin yta på den igen.
OBS!! Fyll tanken med vatten när du använder varmluftspistolen.....

Vad gäller kröken så finns det tuffa/snygga krökskydd att köpa, som täcker just den delen som blivit blästrad av stenar med miljoner småbucklor som följd.
Länkar till mitt projekt jag håller på med, liknar det du gör :D

http://forum.soe.se/showthread.php?p=326837#post326837

Finns även en tråd på sporthoj....

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=171828
:tuttar
 
Last edited:
När får jag höra den IRL då? :)

kommer bli grymt iaf :tummenupp
 
Tanken kan du rengöra ordentligt med klorin och vim, sen slipar du den med ett 1200-papper för att få till en matt yta, sen värmer du den med varmluftspistol (smälter ner de fina reporna från 1200-pappret).
När reporna smälter ihop blir det en blank fin yta på den igen.
OBS!! Fyll tanken med vatten när du använder varmluftspistolen.....

Vad gäller kröken så finns det tuffa/snygga krökskydd att köpa, som täcker just den delen som blivit blästrad av stenar med miljoner småbucklor som följd.
Länkar till mitt projekt jag håller på med, liknar det du gör :D

http://forum.soe.se/showthread.php?p=326837#post326837

Finns även en tråd på sporthoj....

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=171828
:tuttar
Tackar för tipset. :Bugar

Jo är inne på ett krökskydd faktiskt. Får se hur det blir. Men har en ordentlig buckla på sidan och den är stor så den skulle jag vilja ha ut.

Japp följer ditt projekt, är riktigt spännande.

Detta är ju som sagt bara etapp 1.

Till vintern kommer följande Aluminiumram, skulle använt mig av den som syns på bilden (CR 250 -98) Men den är i minsta laget. För att byta tändstift så behöver man ta av tank mm och det känns inte lättmekat. Så blir en crf 450 ram till vintern. Tillsammans med Öhlinsfjädring och kolfiberkåpor. Kåporna är enbart för att jag älskar utseendet. Jag lär ju inte vinna något på det precis när man är sådan nybörjare. :tungan

När får jag höra den IRL då? :)

kommer bli grymt iaf :tummenupp
Försöker få klart den till min semester och då ska jag försöka köra nått pass i Örebro iaf. Blir troligtvis i början av Juni.

Föresten ni som vet. Hur går ljudmätningen till på Motardbanorna? Så man kan mäta själv och se om man ligger inom gränserna eller ej. :)
 
Last edited:
Jag har tidigare byggt exakt det du håller på med nu.
Kan säga att du kommer att få en extremt svårkörd maskin oavsett proffs som nybörjare.
Där finns en anledning till varför det bara går fyrtaktare i toppklasserna.

Efter att ha överhettat originaloket fram ett antal gånger och glasat samt blåkört 320mm skivor så upptäckte man att vänster framok till Yamaha R1 -00 är det ultimata fyrkolvsoket till CR och CRF gafflar.
(Lagom kul när man ska bromsa efter en raka i 170 knyck och upptäcker att bromshandtaget går direkt in till gasrullen med ett lagom inkört originalok...)

Men fräckt är det med stora tvåtaktare.

Har lite roliga powerparts samt en starkare bakfjäder som passar till cr500motardkörning som du kanske är intresserad av.
Ska ladda upp bild.
 
Föresten ni som vet. Hur går ljudmätningen till på Motardbanorna? Så man kan mäta själv och se om man ligger inom gränserna eller ej. :)

Enligt supermotoreglementet punk 4.3.1 och enligt NT 13.4.1.3

I korthet gäller följande:

94 dB för fyrtakt och 96 dB på tvåtakt.
250-500cc mäts vid 4500 varv (både 4t och 2t)
500cc+ mäts vid 4000 varv (både 4t och 2t)

Mätningen sker så här:

Ljudmätarens mikrofon placeras 500 mm från avgasrörets mynning i 45 graders vinkel mot rörets slutände bakom densamma och i mynningshöjd, dock lägst 200 mm ovanför markplanet. Om mätning i avgasrörets mynningshöjd inte är möjlig får mätningen istället ske i 45 graders vinkel ovanför avgasöppningen. Maskiner med flera avgasrör mäts vid varje avgasrörsmynning.
 
Hur ofta blir de updates?
ska du satsa på den här innan CRMen?
 
Last edited:
Jag har tidigare byggt exakt det du håller på med nu.
Kan säga att du kommer att få en extremt svårkörd maskin oavsett proffs som nybörjare.
Där finns en anledning till varför det bara går fyrtaktare i toppklasserna.

Efter att ha överhettat originaloket fram ett antal gånger och glasat samt blåkört 320mm skivor så upptäckte man att vänster framok till Yamaha R1 -00 är det ultimata fyrkolvsoket till CR och CRF gafflar.
(Lagom kul när man ska bromsa efter en raka i 170 knyck och upptäcker att bromshandtaget går direkt in till gasrullen med ett lagom inkört originalok...)

Men fräckt är det med stora tvåtaktare.

Har lite roliga powerparts samt en starkare bakfjäder som passar till cr500motardkörning som du kanske är intresserad av.
Ska ladda upp bild.
Ja det förstår jag att det blir. Jag ser mest till nöjet med en stor motard. :)

Tror du inte ett Braking 4 kolvs fungerar heller? Allt detta kommer uppgraderas till vintern iaf så hoppas att det räcker så känge.

Alla typer av delar är jag intresserad av. Gäller även er andra som har saker.

Enligt supermotoreglementet punk 4.3.1 och enligt NT 13.4.1.3

I korthet gäller följande:

94 dB för fyrtakt och 96 dB på tvåtakt.
250-500cc mäts vid 4500 varv (både 4t och 2t)
500cc+ mäts vid 4000 varv (både 4t och 2t)

Mätningen sker så här:

Ljudmätarens mikrofon placeras 500 mm från avgasrörets mynning i 45 graders vinkel mot rörets slutände bakom densamma och i mynningshöjd, dock lägst 200 mm ovanför markplanet. Om mätning i avgasrörets mynningshöjd inte är möjlig får mätningen istället ske i 45 graders vinkel ovanför avgasöppningen. Maskiner med flera avgasrör mäts vid varje avgasrörsmynning.
:Bugar Då vet jag hur jag skall mäta. Så får vi se om det behövs 2 ljuddämpare eller om det räcker med en. :tungan

Hur ofta blir de updates?
ska du satsa på den här innan CRMen?

Så ofta som möjligt är väl ett bra svar. Ja denna går före CRM:en för tillfället då jag vill få denna klar till sommaren så man kan köra lite i år iaf.
 
Last edited:
Ang bucklorna i kröken så kan du trycksätta med luft och sedan värma området med gas-svetsen.

Mvh Christer

Har för mig att det finns en STOR risk med detta,om man bränner hål så blir det som en bomb! Tror man ska ha lite erfarenhet om man ska ge sig på det.

Jag skulle nog borra hål på motsvarande sida och använda ett dorn och slå ut bulan från insidan. Resultatet kanske inte blir så snyggt men det fungerar.
 
Har för mig att det finns en STOR risk med detta,om man bränner hål så blir det som en bomb! Tror man ska ha lite erfarenhet om man ska ge sig på det.

Jag skulle nog borra hål på motsvarande sida och använda ett dorn och slå ut bulan från insidan. Resultatet kanske inte blir så snyggt men det fungerar.

Största risken är att nån dåligt fastsatt plugg i avgasrörets ändar flyger iväg och träffar nån i pannan. När man värmer för hårt på röret så det smälter blir det oftast bara en puff och det flyger lite smält metall, helt ofarligt alltså ;)
 
Jag kör med Braking 4-kolvsok + orginal KX250 bromspump (11mm) på min hoj(KX500) och det funkar enligt mig ganska bra. :tummenupp
 
Blås ur bulorna! Trycksätt med max 3 bar. Gör ORDENTLIGA pluggar till ändarna. Inget jävla hokus pokus. Tro mig jag har gått den hårda vägen...

Sen när du är klar lämnar du röret på glasblästring. DU får tillbaka ett skitfint rör som ser ut som nytt. Sätt för fan inte ditt nåt fult universal krökskydd ser ju inte klokt ut! Kolfiber möjligtvis, men det behöver du knappast till motard körning!
 
Ouf!! Alltid vart en dröm med cr500alu ..
jag hade en cr500 95a , jörgen nilssons gamla. usch saknar henne fortf.
Lycka till med bygget ska bli kul att följa!:tummenupp
 
Blås ur bulorna! Trycksätt med max 3 bar. Gör ORDENTLIGA pluggar till ändarna. Inget jävla hokus pokus. Tro mig jag har gått den hårda vägen...

Sen när du är klar lämnar du röret på glasblästring. DU får tillbaka ett skitfint rör som ser ut som nytt. Sätt för fan inte ditt nåt fult universal krökskydd ser ju inte klokt ut! Kolfiber möjligtvis, men det behöver du knappast till motard körning!
För att summera så är det bäst att blåsa ut bucklorna med andra ord?

Jag hade tänkt mig ett krökskydd i kolfiber i så fall, men som du säger så är det ju rätt onödigt för motard. Blir troligtvis som du säger. :)

Jag kör med Braking 4-kolvsok + orginal KX250 bromspump (11mm) på min hoj(KX500) och det funkar enligt mig ganska bra. :tummenupp
Låter fint det. Jag kör med Braking 4 kolvs och org Nissin bromspump till crf 450. Duger nog i början iaf. Sedan inhandlas kanske något bättre men det får tiden och plånboken bestämma. :tungan

Ouf!! Alltid vart en dröm med cr500alu ..
jag hade en cr500 95a , jörgen nilssons gamla. usch saknar henne fortf.
Lycka till med bygget ska bli kul att följa!:tummenupp
För mig med. Första gången jag såg en cr 500 så var jag frälst. En sådan ska jag ha. Och när jag dessutom fick syn på en 500 motor i ett crf 450 chassie så sa det bara klick haha. Helt underbar maskin.

Varför sålde du?
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top