Honda CR 500 Supermoto

Jaha dags att Uppdatera läget lite.

Har idag provkört den. Går helt underbart. Lite styvare fjädring än förut. Dock har jag märkt att packboxar är slut i fram så det praktiskt taget rinner ut olja från vänster ben. Skall åtgärdas.

Bak har jag nu Org fälgen så länge. Ville testa och se hur den kändes med en motardfälg fram och se så att allt fungerade. Funkade underbart. Mycket nöjd med känslan. Men dock så förstår jag ni som sa att det blir en svårkörd hoj. :lol Det märktes på vanlig väg, blir skoj på banan. :gnissla

Utseendet har inte varit någon prioritet just nu. Utan bara så allt funkar så är jag nöjd. Imorn blir det att kra loctite i varje skruvhål då jag hade tappat ca 5 skruv efter första trippen. Varav en var till kedjespännaren. :rolleyes:

Har även införskaffat mig en Morad fälgbana bak. Är nu på jakt efter ett 500nav samt ekrer till det.

Behöver ha ett nav snart då jag måste mäta upp vad det skall vara för ekrar.

Men det var väl allt för tillfället.

Visst ser det läckert ut med den bakfälgen :brynad

Ser väldigt kul ut bakifrån vill jag lova. Kommer mer bilder imorn.

Fan jag skulle också vilja bygga motard av min,här är en bild på min 1990 CR500:)

Bifogat

• visabild.jpg
    visabild.jpg
    173.3 KB · Visningar: 255
Fan va grymt med en CR 500 motard, ska bli kul att följa ditt bygge :)

Ja det är faktiskt en rätt annorlunda upplevelse. Riktigt kul.

Du vill inte sälja din HM sen till mig eller? :hihi

Letar som sagt efter nav nu och jag undrar ifall någon kan ge tips om hur man lättas kan mäta upp ekrar. Centrera navet i fälgbanan och mäta och sedan hoppas på det bästa? Kan man kolla om ekerlängden stämmer med några få ekrer? Känns jobbigt att köpa ett helt set med fel ekrar.

Är navet som ställer till det just nu. Har beställt ny drevning 14/45 får vi se om det funkar bra. Blir väl lite exprimenterande i början för att hitta rätt.

Skall även bygga uppsamlingskärl i helgen. Samtidigt som jag kollar över förgasaren, skall kolla vilken storlek på munstycket det är och öka en aning. Efter diverse diskussioner på andra forum när en crossmotor gick på asfalt.

Så det är prio 1 just nu.

har kört bana nu ett par gånger med min 500 tard..och som en del säger blir det lite svårkört med två-takts registret men det funkar.

har 15 - 38 drevning nu och det är inte att rekomendera, ska gå ner till 42 tror jag. 14 - 45 låter bra till go-kart bana men inte om du ska hålla 150 blås

har kört bana nu ett par gånger med min 500 tard..och som en del säger blir det lite svårkört med två-takts registret men det funkar.

har 15 - 38 drevning nu och det är inte att rekomendera, ska gå ner till 42 tror jag. 14 - 45 låter bra till go-kart bana men inte om du ska hålla 150 blås
Shit! Inte ens 14/45 funkar!? :3freak

Är 13/52 nu och det funkade inte. :D Men då har den toppfarten 120km/h Trodde då att den nya drevningen skulle funka. Men tydligen inte då. :lol

Last edited:
Baknav kanske har löst sig. Tidigare ägaren trodde att han hade kvar en bakfälg någonstans till den så hoppas verkligen. :)

Sedan undrar jag vad ni som har den som motard kör på för munstycken? Samt om ni har effektrör eller inte. Gärna moddar ni har gjort samt bestyckning.

Vad sitter det i original? Har inte kollat vad jag har än men skall göra till helgen. Men vill veta vad det skall vara så man får ett litet hum iaf.

Drivpaketet har kommit iaf och monteras till helgen. :)

Baknav kanske har löst sig. Tidigare ägaren trodde att han hade kvar en bakfälg någonstans till den så hoppas verkligen. :)

Sedan undrar jag vad ni som har den som motard kör på för munstycken? Samt om ni har effektrör eller inte. Gärna moddar ni har gjort samt bestyckning.

Vad sitter det i original? Har inte kollat vad jag har än men skall göra till helgen. Men vill veta vad det skall vara så man får ett litet hum iaf.

Bilder? :tungan

Bra att de kan lösa sig med fälgen då :)

Bilder? :tungan

Bra att de kan lösa sig med fälgen då :)

På???

Har inte tänkt sälja den, men är lite sugen på en 525:a också. Så kom med ett bud du så får vi se..... :tungan

Tanken är att prova på en lv reg på den. För nöjes skull. Genom SFRO som ombyggt fordon. Och då behöver jag en HM ram eller iaf papprena från en HM motard. Vill ha crf ramen nämligen. Vad jag har läst mig till och fått reda på av besiktningsmännen så borde det gå, iom att det inte finns några miljökrav på ombyggda/amatörbyggda fordon. Enda som ställer till det är just ljudnivån. :gnissla

Sedan undrar jag lite angående ekrar. Behöver ju veta längden på dem. När man ser ekersatser så är de ju angivna i mm hur långa de är. Hur mäts de? Mäts hela ekern inklusive gängor och det, alltså hela (vilket jag antar) eller mäter de längden på ekern utan gängor mm.

Går det centrrera en fälg tillräckligt med t.ex 4 ekrer för o se om det är rätt längd? Känns ju jobbigt att lägga 1000kr i onödan på ekrer som var för långa/korta.

Last edited:
På???

Tanken är att prova på en lv reg på den. För nöjes skull. Genom SFRO som ombyggt fordon. Och då behöver jag en HM ram eller iaf papprena från en HM motard. Vill ha crf ramen nämligen. Vad jag har läst mig till och fått reda på av besiktningsmännen så borde det gå, iom att det inte finns några miljökrav på ombyggda/amatörbyggda fordon. Enda som ställer till det är just ljudnivån. :gnissla

Sedan undrar jag lite angående ekrar. Behöver ju veta längden på dem. När man ser ekersatser så är de ju angivna i mm hur långa de är. Hur mäts de? Mäts hela ekern inklusive gängor och det, alltså hela (vilket jag antar) eller mäter de längden på ekern utan gängor mm.

Går det centrrera en fälg tillräckligt med t.ex 4 ekrer för o se om det är rätt längd? Känns ju jobbigt att lägga 1000kr i onödan på ekrer som var för långa/korta.

Tänkte på hjulet, när (om) det löser sig :)

Lelles lös-ekrar tror jag har en bildlig beskrivning på böjningen av ekern och måttet, kolla i deras katalog så kanske de klarnar upp lite :)

En regel i cross "världen" om du byter från org. rör till trimrör är att gå upp ca. 2 steg om du kör jord och 2-3 steg om du åker tung sand. Asfalt borde ju inte gå så tungt tycker jag så får du reda på en bra "orginal" bestyckning lägger du på +2 bara.

En regel i cross "världen" om du byter från org. rör till trimrör är att gå upp ca. 2 steg om du kör jord och 2-3 steg om du åker tung sand. Asfalt borde ju inte gå så tungt tycker jag så får du reda på en bra "orginal" bestyckning lägger du på +2 bara.
Okej då har jag ett litet hum iaf. Skall kolla vad som sitter i nu. Sitter effektrör på nu så jag antar (hoppas ju iaf) att de redan ökat ett antal steg. Men för o få reda på det behöver jag ju veta org bestyckningen. :tungan

Tackar så mycket. :Bugar

Läs stiftet och ""pulla"" ljuddämparen så ser du rätt fort hur han går. Chocklad brunt stift och något sotigt / fuktigt i dämparen så är det "bara att köra". :yoparty

I majnumret av Motocross Actionmag så provkör dom servicehonda's CR500AF :yoparty

Läs stiftet och ""pulla"" ljuddämparen så ser du rätt fort hur han går. Chocklad brunt stift och något sotigt / fuktigt i dämparen så är det "bara att köra". :yoparty
Jepp Tänkte kolla det. Kan nu berätta att jag har skaffat ett extranav så imorn skall det nog lämnas in för ekring. :)

I majnumret av Motocross Actionmag så provkör dom servicehonda's CR500AF :yoparty

Det är en grym maskin. Det är framtiden för min. (Troligtvis iaf. :) )

Last edited:
Imponerande!:bugar Hoppas du kan få den lv-reggad, vore ju lite status ;)

Imponerande!:bugar Hoppas du kan få den lv-reggad, vore ju lite status ;)
Ja det kommer bli kul. Inte helt säkert att det blir en crf ram men jag hoppas på det. LV-reg blir det garanterat. Kanske tom innan vintern.

Nu har vi (Jag och far min) mätt upp vad vi tror blir rätt mått på ekrar. Så imorn lämnas det in och hoppas att fälgenbanan funkar i deras maskin. Annars behöver jag tips på någon som kan göra detta i Skaraborgsområdet.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti